Hej, har en sprillans Model S, som körs mycket varsamt, och undrar om det är normalt att känna varje ojämnhet från asfalten i ratten?
Ojämnheterna upplevs som mindre vibration/klonk/glapp
I Stockholmsområdet är ju asfaltsbeläggningen av usel kvalitet, mycket lappa och laga efter dubbdäcks-slitage.
Jämfört med med min gamla Ford med svampig fjädring som ”sväljer” varje ojämnhet och utan att de märks.
Klonkljud/Vibration i ratten över ojämn asfalt
Moderator: Redaktion
Re: Klonkljud/Vibration i ratten över ojämn asfalt
Det är inte körfältsavvikelsevarningen som spökar?
Man kan ju dels ställa in att denna vibrerar i ratten som varning, och dels att den ska 'assistera' en tillbaka på rätt kurs om man lämnar körfältet utan blinkers.
Är vägens markeringar i dåligt skick kanske denna tror att du är på väg ner i diket och tar över.
Man kan ju dels ställa in att denna vibrerar i ratten som varning, och dels att den ska 'assistera' en tillbaka på rätt kurs om man lämnar körfältet utan blinkers.
Är vägens markeringar i dåligt skick kanske denna tror att du är på väg ner i diket och tar över.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5901
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Klonkljud/Vibration i ratten över ojämn asfalt
Klonk som låter som om t.ex. stötdämparen sitter lite löst hade jag i min från den var ny. Vid service fixade Tesla det. Vet inte vad de gjorde, men teknikern som körde min bil hörde direkt att ljudet var onormalt. Hör fortfarande lite grand, men blev avsevärt mycket bättre. Min har ju dock en äldre variant av luftfjädringen än din om den är prillans ny.
Be service provköra.
Be service provköra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Klonkljud/Vibration i ratten över ojämn asfalt
Var inne på Tesla servicecentret idag och lät en tekniker, väldigt trevlig, provköra bilen. Enligt honom så är det normalt att man hör/känner dessa ”småklonk”. Som sagt är de knappt märkbara, och verka vara en del av ”konstruktionen”.
Det är inte så det glappar när man kör över en trottoarkant vilket är aktuellt om man har ett slitet stabilisator-stag eller sliten spindelled. Antar att Teslans hjulupphängning är av typen MacPherson, rätta mig gärna om jag har fel.
Han erbjöd också ta in bilen för kontroll, enligt tidigare bokad service.
Han höll med att man på en modern dyr bil inte skall behöva höra någonting överhuvudtaget.
Fast de vekar ha mycket att göra på Teslaverkstan och helhetsintrycket var inte Space X. En Model 3-ägare hade fått sina stänkskydd monterade för lågt så att de skrapade i marken så fort någon satt i baksätet. Vet inte om var samma verkstad som hade monterat skydden.
Det är inte så det glappar när man kör över en trottoarkant vilket är aktuellt om man har ett slitet stabilisator-stag eller sliten spindelled. Antar att Teslans hjulupphängning är av typen MacPherson, rätta mig gärna om jag har fel.
Han erbjöd också ta in bilen för kontroll, enligt tidigare bokad service.
Han höll med att man på en modern dyr bil inte skall behöva höra någonting överhuvudtaget.
Fast de vekar ha mycket att göra på Teslaverkstan och helhetsintrycket var inte Space X. En Model 3-ägare hade fått sina stänkskydd monterade för lågt så att de skrapade i marken så fort någon satt i baksätet. Vet inte om var samma verkstad som hade monterat skydden.
Tesla Model S LR 2019
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Klonkljud/Vibration i ratten över ojämn asfalt
Du är rättad!Kerjes skrev:Antar att Teslans hjulupphängning är av typen MacPherson, rätta mig gärna om jag har fel.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
