Model 3 prisvärd?
Moderator: Redaktion
Model 3 prisvärd?
Såg nu senast att id3 har priser på 535k för deras bästa variant
Räckvidd är nästan densamma som long ran3
Prestanda något svagare
Men prisskillnad. På 130k. Fullt motiverat?
Prestanda något svagare
Re: Model 3 prisvärd?
Tycker Model 3 är mycket mer prisvärd:
* Prestandan på ID3 är inte "något" svagare, den är mycket svagare....
* Du får tillgång till Teslas Superchargers. Om du inte ska ha bilen som ren stadsbil så är detta nära nog ovärderligt.
* Du får Autopilot. Jag skulle inte köpa en bil utan det 2020.
* Infotainment är mycket bättre i Model 3 med bättre och större skärm, en riktigt bra stereo, Netflix mm.
* Model 3 har extremt bra väghållning. Skulle förvåna mig om ID3 når så högt (men kan säkert bli helt ok!).
* Tesla har en riktigt bra app. Troligtvis når inte VWs lika långt.
* Tesla har fortfarande mest regelbundna och omfattande OTA-updates. Tror inte detta kommer ändras med ID3.
* Model 3 är en "klass" större. En mer rejäl bil helt enkelt.
* Model 3 säljs nu. ID3 är fortfarande inte klart när den faktiskt börjar levereras i volym.
* Prestandan på ID3 är inte "något" svagare, den är mycket svagare....
* Du får tillgång till Teslas Superchargers. Om du inte ska ha bilen som ren stadsbil så är detta nära nog ovärderligt.
* Du får Autopilot. Jag skulle inte köpa en bil utan det 2020.
* Infotainment är mycket bättre i Model 3 med bättre och större skärm, en riktigt bra stereo, Netflix mm.
* Model 3 har extremt bra väghållning. Skulle förvåna mig om ID3 når så högt (men kan säkert bli helt ok!).
* Tesla har en riktigt bra app. Troligtvis når inte VWs lika långt.
* Tesla har fortfarande mest regelbundna och omfattande OTA-updates. Tror inte detta kommer ändras med ID3.
* Model 3 är en "klass" större. En mer rejäl bil helt enkelt.
* Model 3 säljs nu. ID3 är fortfarande inte klart när den faktiskt börjar levereras i volym.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Model 3 prisvärd?
Räckvidd nästan samma som 3 LR? Knappast.
ID3 1st har 58kwh, det är snarare som SR+.
ID3 är som en eldriven VW Golf. Model 3 som en eldriven BMW 3-serie.
Helt olika typer av bilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Vore intressant att prova VW ID3 på halkigt vinterväglag.taliz skrev:Räckvidd nästan samma som 3 LR? Knappast.
För en liten bakhjulsdriven bil känns osäkert.
BMW i3 är en liten bakhjulsdriven elbil med usla vinteregenskaper.
Sladdrigare bil får man leta efter.
Då känns faktiskt framhjulsdrivna Opel Corsa-e för 19.300 euro, ett billigare och tryggare val.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Har vi fått Euro i Sverige? Opel Corsa-e kostar från 359.900 kr.Zalman3 skrev:Vore intressant att prova VW ID3 på halkigt vinterväglag.taliz skrev:Räckvidd nästan samma som 3 LR? Knappast.
Då känns faktiskt framhjulsdrivna Opel Corsa-e för 19.300 euro, ett billigare och tryggare val.
https://www.opel.se/personbilar/nya-ope ... everblick/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Finns ingen som betalar 359.900kr.Credde skrev:Har vi fått Euro i Sverige? Opel Corsa-e kostar från 359.900 kr.Zalman3 skrev:Vore intressant att prova VW ID3 på halkigt vinterväglag.taliz skrev:Räckvidd nästan samma som 3 LR? Knappast.
Exempel:
Lrf samköpsrabatt:
Efter rabatt blir det 306.000kr, minus 60.000kr i stöd, netto 246.000kr.Modeller och rabatter personbilar
Opel Corsa, 15 %
Opel Astra, 12 %
Opel Insigna, 12 %
Opel Grandland, 12 %
Opel Crossland, 12 %
Combo Life, 12 %
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Låt mig ställa frågan igen, som jag har ställt tidigare. Gäller den rabatt också på Corsa-e för det är jag tveksam till?Zalman3 skrev:Finns ingen som betalar 359.900kr.Credde skrev:Har vi fått Euro i Sverige? Opel Corsa-e kostar från 359.900 kr.Zalman3 skrev:Vore intressant att prova VW ID3 på halkigt vinterväglag.taliz skrev:Räckvidd nästan samma som 3 LR? Knappast.
Exempel:
Lrf samköpsrabatt:
Efter rabatt blir det 306.000kr, minus 60.000kr i stöd, netto 246.000kr.Modeller och rabatter personbilar
Opel Corsa, 15 %
Opel Astra, 12 %
Opel Insigna, 12 %
Opel Grandland, 12 %
Opel Crossland, 12 %
Combo Life, 12 %
I Tyskland kostar Corsa-e från €29.900 (innan bonus), listpris.
https://www.opel.de/fahrzeuge/corsa-mod ... sicht.html
Kan vi inte komma överens att vi jämföra äpplen och äpplen och går utifrån listpriser...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
-
Bilen kosta 399. 359 är ett kampanjpris, och då gäller inte rabatten heller. Jag tror YTTERST få om ens någon elbil som tillhör de nya ges med några stora rabatter idag. Möjligtvis de som är "överprissatta" som XC40 kan fås med vanliga ramavtal. Får man 5% på en ny elbil idag ska man nog vara extremt nöjd.Zalman3 skrev:Finns ingen som betalar 359.900kr.Credde skrev:Har vi fått Euro i Sverige? Opel Corsa-e kostar från 359.900 kr.Zalman3 skrev:Vore intressant att prova VW ID3 på halkigt vinterväglag.taliz skrev:Räckvidd nästan samma som 3 LR? Knappast.
Exempel:
Lrf samköpsrabatt:
Opel Corsa, 15 %
Opel Astra, 12 %
Opel Insigna, 12 %
Opel Grandland, 12 %
Opel Crossland, 12 %
Combo Life, 12 %
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
-
Räckvidden är 420km, dvs nästan samma som en SR+. Alltså är det ju den du ska jämföra med. Sämre prestanda än en SR+ och desusomt bara bakhjulsdriven.Arn skrev:Såg nu senast att id3 har priser på 535k för deras bästa variant
Prestanda något svagare
Tycker 535 känns väldigt dyrt och ovärt för en ID3, däremot grundpriset på 410 känns riktigt prisvärt. Att betala 125k extra för lite "blaj" känns mycket. Det är ju mer skillnad än det är mellan SR+ och LR där du får 4-hjulsdrift, klart bättre prestanda och ett mycket större batteri (plus lite "blaj").
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Visst får man rabatt på elbilar.sandberg80 skrev:Bilen kosta 399. 359 är ett kampanjpris, och då gäller inte rabatten heller. Jag tror YTTERST få om ens någon elbil som tillhör de nya ges med några stora rabatter idag. Möjligtvis de som är "överprissatta" som XC40 kan fås med vanliga ramavtal. Får man 5% på en ny elbil idag ska man nog vara extremt nöjd.Zalman3 skrev:Finns ingen som betalar 359.900kr.Credde skrev:Har vi fått Euro i Sverige? Opel Corsa-e kostar från 359.900 kr.Zalman3 skrev:Vore intressant att prova VW ID3 på halkigt vinterväglag.taliz skrev:Räckvidd nästan samma som 3 LR? Knappast.
Exempel:
Lrf samköpsrabatt:
Opel Corsa, 15 %
Opel Astra, 12 %
Opel Insigna, 12 %
Opel Grandland, 12 %
Opel Crossland, 12 %
Combo Life, 12 %
Exempelvis Audi e-tron 50 Quattro, har låga kampanjpriser på sina leasingavtal.
Kia e-Niro och Soul har 6% rabatt.
Nyhet: rabatt på e-Niro och e-Soul
På Kias nya elbilar e-Niro och e-Soul får företagarmedlemmar i LRF 6% rabatt vid köpet av ny bil men ingen bonus i efterhand.
e-Niro: 6% rabatt
e-Soul: 6% rabatt
EDIT:
Var ju på eCar expo elbilsmässan.
Intrycket var ju att allt fler leverantörer pratar om allt kortare leveranstider.
Nissan har massor av Leaf i lager för kort leverans tex.
Kia sålde 67% av sina bilar i januari som laddbara, så man har tagit höjd för den nya situationen.
-
Jo absolut får du rabatt, ofta vid företagssköp. 6% fick jag på min eNiro, men det är inga 12-13% de ofta kör på icke elbilar.
Audi kör ju såklart sina kampanjer på eTron för att de ska få ut bilarna på marknaden i 2 år för att sedan exportera bilarna. Och det är ju ingen rabatt direkt utan snarare en speciell deal för privatleasing där de själva känner att de kan garantera rätt högt andrahandsvärde.
Audi kör ju såklart sina kampanjer på eTron för att de ska få ut bilarna på marknaden i 2 år för att sedan exportera bilarna. Och det är ju ingen rabatt direkt utan snarare en speciell deal för privatleasing där de själva känner att de kan garantera rätt högt andrahandsvärde.
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Över 100k i rabatt på e-tron skrev någon för bara någon dag sedan i den tråden...sandberg80 skrev:Jo absolut får du rabatt, ofta vid företagssköp. 6% fick jag på min eNiro, men det är inga 12-13% de ofta kör på icke elbilar.
I-pace har rabatterats runt 30% som mest i USA.
Så nej, tyvärr tror jag inte rabatterna försvinner.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
535 är mellanbatteriet . En fullutrustad id3 med stora batteriet är mycket dyrare.
-
iPace kostar ju över en miljon. Det går ju inte att jämföra mot en Opel Corsa. Angående eTron hade jag missat det. LRF ger t ex ingen rabatt på eTron specifikt, och har för mig att jag hört (inte helt 100%) att ramavtal inte alls gäller på eTron.Legato skrev:Över 100k i rabatt på e-tron skrev någon för bara någon dag sedan i den tråden...sandberg80 skrev:Jo absolut får du rabatt, ofta vid företagssköp. 6% fick jag på min eNiro, men det är inga 12-13% de ofta kör på icke elbilar.
Enda realistisak anledningen att någon tillverkare skulle ge normal rabatt just nu på elbilar är ju för att möta de utsläppskrav som finns. Efterfrågan är ju helt klart större än tillgången, och även om vissa specifika modeller har kortare leveranstid ligger de flesta ändå på rätt lång leveranstid.
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Jag hittade detta på nätet
https://ev-database.uk/car/1203/Volkswa ... Long-Range
0-100 på 5.5 sek och wltp 342 miles dvs ca 550km. Denna modell är dock inte prissatt ännu
https://ev-database.uk/car/1203/Volkswa ... Long-Range
0-100 på 5.5 sek och wltp 342 miles dvs ca 550km. Denna modell är dock inte prissatt ännu
Det stämmer tyvärr inte att efterfrågan skulle vara större än tillgången på alla "nya" modeller. Det står stora mängder osålda i-Pace i USA tex. Tveksam till att EQC har någon uppdämd efterfrågan också. Leaf och Zoe går nog också att få tag på med relativt snabb leverans.sandberg80 skrev:iPace kostar ju över en miljon. Det går ju inte att jämföra mot en Opel Corsa. Angående eTron hade jag missat det. LRF ger t ex ingen rabatt på eTron specifikt, och har för mig att jag hört (inte helt 100%) att ramavtal inte alls gäller på eTron.Legato skrev:Över 100k i rabatt på e-tron skrev någon för bara någon dag sedan i den tråden...sandberg80 skrev:Jo absolut får du rabatt, ofta vid företagssköp. 6% fick jag på min eNiro, men det är inga 12-13% de ofta kör på icke elbilar.
Enda realistisak anledningen att någon tillverkare skulle ge normal rabatt just nu på elbilar är ju för att möta de utsläppskrav som finns. Efterfrågan är ju helt klart större än tillgången, och även om vissa specifika modeller har kortare leveranstid ligger de flesta ändå på rätt lång leveranstid.
Tror egentligen bara det är e-Niro och Kona där efterfrågan vida överstiger nuvarande produktionsnivåer. Möjligen Taycan också.
I Teslas fall så är man ju numera "on pace" med Model 3 medan man tyvärr har efterfrågeunderskott på S & X (de linorna utnyttjas långt ifrån fullt ut).
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
106 k rabatt från Audi sen kan Åf ge lite rabatt också, runt 5-6 %.Legato skrev:Över 100k i rabatt på e-tron skrev någon för bara någon dag sedan i den tråden...sandberg80 skrev:Jo absolut får du rabatt, ofta vid företagssköp. 6% fick jag på min eNiro, men det är inga 12-13% de ofta kör på icke elbilar.