Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Moderator: Redaktion
Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Var är de så kallade "Tesla-killers" som vi har hört så mycket om i media de senaste åren? Står de traditionella biltillverkarna faktiskt inför ett Kodak-ögonblick - kommer de verkligen fixa den fossila fria omställningen eller kommer nya spelare att ta över? Och vad hände med Tesla 2019 och vad väntar närmaste året? Detta och mycket mer i del 1 av mitt samtal med Tibor Blomhäll i Evolution Show! Del 2 släpps nästa vecka, då tittar vi på den kinesiska elbilsmarknaden och vad vi kan lära av den!
Trevlig helg!
/Johan, värd för Evolution Show -kör Tesla Model S sedan 2014.
Trevlig helg!
/Johan, värd för Evolution Show -kör Tesla Model S sedan 2014.
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
De kommer ju 2020!Volt skrev:Var är de så kallade "Tesla-killers" som vi har hört så mycket om i media de senaste åren? Står de traditionella biltillverkarna faktiskt inför ett Kodak-ögonblick - kommer de verkligen fixa den fossila fria omställningen eller kommer nya spelare att ta över? Och vad hände med Tesla 2019 och vad väntar närmaste året? Detta och mycket mer i del 1 av mitt samtal med Tibor Blomhäll i Evolution Show! Del 2 släpps nästa vecka, då tittar vi på den kinesiska elbilsmarknaden och vad vi kan lära av den!
Trevlig helg!
/Johan, värd för Evolution Show -kör Tesla Model S sedan 2014.
... men vänta nu....
Det är ju I ÅR!!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Hehe exakt! Tänker typ att "de" kommer nog typ 2024 och då är de komplement till Tesla och inte konkurrenter... Kommer nog många nischfordon och marknader för elfordon framöver, Tesla har loket och försöker få med sig så många vagnar som möjligt!
Allt gott,
Johan
Allt gott,
Johan
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Vore bra om det kom en tesla killer. Konkurrens gynnar tesla köpare.
Jag har tyvärr inte sett något (hot) ännu tyvärr.
Jag har tyvärr inte sett något (hot) ännu tyvärr.
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Hej! Ja, vi behöver verkligen många tillverkare av olika elfordon och det har ju Tesla med Elon i spetsen tryckt på från början. Elon har tex uttryckt sin förvåning och besvikelse över att ingen av de stora tillverkarna gått all in med tex laddningsinfrastruktur och riktig räckvidd samt uppkopplade fordon. Det är direkt pinsamt men givetvis inte förvånande, låsningen vid redan gjorda "fossila investeringar" som förbränningsmotor osv samt avsaknaden av egna batterier gör det tämligen svårt för tex VW, en annan viktig faktor som gör det ännu svårare för icke rena elbilstillverkare är att marginalerna ytterligare försämras pga återförsäljarna som blir mellanhänder som ska ha sin bit av kakan innan konsumenten slutligen får produkten. Enda sättet att gå runt återförsäljarna är starta ett separat bolag för elbilstillverkning där kunderna likt Tesla kan beställa online, tänker osökt på Polestar här. Hur många om ens några av de stora som lyckas med övergången återstår att se...
Tror mer på nya uppstickare, likt Rivian.
Mvh
Johan
Tror mer på nya uppstickare, likt Rivian.
Mvh
Johan
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Volt skrev:Hej! Ja, vi behöver verkligen många tillverkare av olika elfordon och det har ju Tesla med Elon i spetsen tryckt på från början. Elon har tex uttryckt sin förvåning och besvikelse över att ingen av de stora tillverkarna gått all in med tex laddningsinfrastruktur och riktig räckvidd samt uppkopplade fordon. Det är direkt pinsamt men givetvis inte förvånande, låsningen vid redan gjorda "fossila investeringar" som förbränningsmotor osv samt avsaknaden av egna batterier gör det tämligen svårt för tex VW, en annan viktig faktor som gör det ännu svårare för icke rena elbilstillverkare är att marginalerna ytterligare försämras pga återförsäljarna som blir mellanhänder som ska ha sin bit av kakan innan konsumenten slutligen får produkten. Enda sättet att gå runt återförsäljarna är starta ett separat bolag för elbilstillverkning där kunderna likt Tesla kan beställa online, tänker osökt på Polestar här. Hur många om ens några av de stora som lyckas med övergången återstår att se...
Tror mer på nya uppstickare, likt Rivian.
Mvh
Johan
Till det så hör väl också att de traditionella tillverkarna inte skulle ens ha mage att släppa så halvfärdiga och i vissa fall bristfälliga produkter som Tesla. Inte menat som ett påhopp utan just som en nackdel eller begränsning som hämmar dem grovt. Lite som att säga på 70-talet att det såklart måste vara bord, bestick och kypare om det är en restaurang det inte går att tänka sig man skulle kunna skulle kunna servera mat i en papplåda som man får äta med händerna.
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Åja, det har genom historien varit legio med barnsjukdomar när nya modeller har släppts hos ”vanliga tillverkare” också. Har man missat det har man inte haft ett bilintresse.
Tesla verkar snarare japansk i det avseendet. Smågrejor som de dessutom tar på garantin, vad är problemet?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla verkar snarare japansk i det avseendet. Smågrejor som de dessutom tar på garantin, vad är problemet?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Smågrejor är det väl inte. Jag tänker t.ex. på AP2 som inte ens fanns när bilarna med AP2-hårdvara började säljas. Det tog flera månader innan en viss grundfunktionalitet fanns tillgänglig, och de som har betalat för total självkörning väntar fortfarande på att deras bil klarar av att köra autonomt "från kust till kust".
Det är såna saker som bara Tesla tillåts göra, traditionella biltillverkare skulle inte komma undan med en sådan affärsmodell. Det är inga barnsjukdomar i det här fallet.
Å andra sidan har naturligtvis alla bilar barnsjukdomar. Och jag tror vi kommer se mer och mer av dessa nu när fossiltillverkarna tvingas tillverka elbilar. För det första kan de inget om elbilar, vilket i sig är en riskfaktor. Men sen måste de dessutom lansera nya modeller på löpande band, det är alltså bråttom. Det bäddar för fel. Jag ser på min e-tron att Audi nog hade lite för brådis att få ut bilen på marknaden. Den är verkligen inte helt färdig i en del punkter. Ingen show-stopper på det viset, missförstå mig rätt, bilen funkar bra. Men som min säljare sa, lite pinsamt är det i vissa avseenden, Audi borde kunna bättre än såhär.
Jag tror det är nånting vi får vänja oss vid.
Det är såna saker som bara Tesla tillåts göra, traditionella biltillverkare skulle inte komma undan med en sådan affärsmodell. Det är inga barnsjukdomar i det här fallet.
Å andra sidan har naturligtvis alla bilar barnsjukdomar. Och jag tror vi kommer se mer och mer av dessa nu när fossiltillverkarna tvingas tillverka elbilar. För det första kan de inget om elbilar, vilket i sig är en riskfaktor. Men sen måste de dessutom lansera nya modeller på löpande band, det är alltså bråttom. Det bäddar för fel. Jag ser på min e-tron att Audi nog hade lite för brådis att få ut bilen på marknaden. Den är verkligen inte helt färdig i en del punkter. Ingen show-stopper på det viset, missförstå mig rätt, bilen funkar bra. Men som min säljare sa, lite pinsamt är det i vissa avseenden, Audi borde kunna bättre än såhär.
Jag tror det är nånting vi får vänja oss vid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
I Norge har model3 legat etta sedan mars -19. I januari -20 togs förstaplatsen över av Audi e-tron, model3 hamnade först på 17e plats.Snap02 skrev:Vore bra om det kom en tesla killer. Konkurrens gynnar tesla köpare.
Jag har tyvärr inte sett något (hot) ännu tyvärr.
e-tron, Zoe, Kona, Leaf, IONIQ, I3, Seat Mii, alla sålde bättre än model3. (nyreg. för att vara korrekt)
-
- Inlägg: 294
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Tesla killers är förstås ett överdrivet uttryck, men konkurrensen hårdnar nog ganska mycket de närmaste två åren. Gissar det är därför som Tesla stressar med Model Y, man vill hinna före Mach-e, Skoda Vision iV med flera. Magre nämner Norge, där märker man tydligt att Teslas andel av försäljningen minskar (enligt mig i alla fall). Säkert många som väntar på ID3 med flera.
Nissan Leaf 2014
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Det är väl mer ett tecken på Teslas lite annorlunda sätt att skicka bilar ut från fabriken än att försäljningen stört dykt. För teslas del måste man nog se ett kvartal som minsta enhet för att få en jämförbar siffra, eftersom att de bygger bilar vid olika tidpunkter för olika marknader.Magre skrev:I Norge har model3 legat etta sedan mars -19. I januari -20 togs förstaplatsen över av Audi e-tron, model3 hamnade först på 17e plats.Snap02 skrev:Vore bra om det kom en tesla killer. Konkurrens gynnar tesla köpare.
Jag har tyvärr inte sett något (hot) ännu tyvärr.
e-tron, Zoe, Kona, Leaf, IONIQ, I3, Seat Mii, alla sålde bättre än model3. (nyreg. för att vara korrekt)
Model Y LR.
Model S70D
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Jo, fast man har ju varit etta alla månader från mars -19 fram till nu oavsett kvartalsleveranser.frippe skrev:Det är väl mer ett tecken på Teslas lite annorlunda sätt att skicka bilar ut från fabriken än att försäljningen stört dykt. För teslas del måste man nog se ett kvartal som minsta enhet för att få en jämförbar siffra, eftersom att de bygger bilar vid olika tidpunkter för olika marknader.Magre skrev:I Norge har model3 legat etta sedan mars -19. I januari -20 togs förstaplatsen över av Audi e-tron, model3 hamnade först på 17e plats.Snap02 skrev:Vore bra om det kom en tesla killer. Konkurrens gynnar tesla köpare.
Jag har tyvärr inte sett något (hot) ännu tyvärr.
e-tron, Zoe, Kona, Leaf, IONIQ, I3, Seat Mii, alla sålde bättre än model3. (nyreg. för att vara korrekt)
Tittar man dessutom på rullande 12 månaders medel av andel av nyreg. i Norge så är de två senaste månaderna ner för Tesla. Det har tidigare varit >12 månader med ökande andel i varje månad vilket nu verkar vara bruten.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Men i december fick Nederländerna prioritet över Norge, så det säger inte så mycket.
Det vore mer relevant att titta på antal ordrar som läggs i respektive månad, än antalet levererade bilar, om man försöka följa utvecklingen månad för månad.
Det vore mer relevant att titta på antal ordrar som läggs i respektive månad, än antalet levererade bilar, om man försöka följa utvecklingen månad för månad.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Trevlig video! Dock lite skumt att lyssna på två svenska som pratar engelska med varandra!
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Spelar för mig ingen roll hur bra tex Audi e-tron är.Magre skrev:Jo, fast man har ju varit etta alla månader från mars -19 fram till nu oavsett kvartalsleveranser.frippe skrev:Det är väl mer ett tecken på Teslas lite annorlunda sätt att skicka bilar ut från fabriken än att försäljningen stört dykt. För teslas del måste man nog se ett kvartal som minsta enhet för att få en jämförbar siffra, eftersom att de bygger bilar vid olika tidpunkter för olika marknader.Magre skrev:I Norge har model3 legat etta sedan mars -19. I januari -20 togs förstaplatsen över av Audi e-tron, model3 hamnade först på 17e plats.Snap02 skrev:Vore bra om det kom en tesla killer. Konkurrens gynnar tesla köpare.
Jag har tyvärr inte sett något (hot) ännu tyvärr.
e-tron, Zoe, Kona, Leaf, IONIQ, I3, Seat Mii, alla sålde bättre än model3. (nyreg. för att vara korrekt)
Tittar man dessutom på rullande 12 månaders medel av andel av nyreg. i Norge så är de två senaste månaderna ner för Tesla. Det har tidigare varit >12 månader med ökande andel i varje månad vilket nu verkar vara bruten.
Kan man inte ladda bilen så är den värdelös.
Jag kan inte ladda hemma och laddar därför till +95% på snabbladdare.
Kan ladda min Tesla gratis, skulle jag välja Bee kostar det 5kr per kWh.
Har laddat min Tesla +20.000 kWh, det skulle med Bee kosta 100.000kr.
Får höra av mina vänner att de 3st CCS Bee stolpar som idag finns i Umeå, är det i princip alltid kö på.
Och dom strular ganska mycket.
Och får man igång dom, kommer som bäst upp i 45kW.
Vilket ger en laddtid på 1,5 till 2 timmar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Ni ser roliga ut med de stora hörlurarna, varför kommer jag att tänka på filmerna Sagan om ringen och Star Wars? Kram på er.
Tesla är jättestora på elbilamarknaden, aktiekursen rusar, Volvo pratar om elbilar, 30% laddbara bilar sålda i Januari.
Har S kurvan börjat skruva upp precis nu i början av år 2020? Ubercool
Tesla är jättestora på elbilamarknaden, aktiekursen rusar, Volvo pratar om elbilar, 30% laddbara bilar sålda i Januari.
Har S kurvan börjat skruva upp precis nu i början av år 2020? Ubercool
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Visserligen, men jag tror ändå att det är väldigt vanskligt att använda en enskild månad som ett tecken på något. Minst ett kvartal behövs det nog för att se en trend åt något håll.Magre skrev:Jo, fast man har ju varit etta alla månader från mars -19 fram till nu oavsett kvartalsleveranser.frippe skrev:Det är väl mer ett tecken på Teslas lite annorlunda sätt att skicka bilar ut från fabriken än att försäljningen stört dykt. För teslas del måste man nog se ett kvartal som minsta enhet för att få en jämförbar siffra, eftersom att de bygger bilar vid olika tidpunkter för olika marknader.Magre skrev:I Norge har model3 legat etta sedan mars -19. I januari -20 togs förstaplatsen över av Audi e-tron, model3 hamnade först på 17e plats.Snap02 skrev:Vore bra om det kom en tesla killer. Konkurrens gynnar tesla köpare.
Jag har tyvärr inte sett något (hot) ännu tyvärr.
e-tron, Zoe, Kona, Leaf, IONIQ, I3, Seat Mii, alla sålde bättre än model3. (nyreg. för att vara korrekt)
Tittar man dessutom på rullande 12 månaders medel av andel av nyreg. i Norge så är de två senaste månaderna ner för Tesla. Det har tidigare varit >12 månader med ökande andel i varje månad vilket nu verkar vara bruten.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Det är väl mer intressant att veta och diskutera; När kommer de bra elbilarna som kostar under 350 000? (med bra menas bra, som inte är kompromiss)
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
alla bilar är en kompromiss...Mickep skrev:Det är väl mer intressant att veta och diskutera; När kommer de bra elbilarna som kostar under 350 000? (med bra menas bra, som inte är kompromiss)
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Förlåt men det är skitsnack. Du borde veta att Bee har ett flatrate abonnemang. För 400kr/mån kan du ladda så mycket och så ofta du vill, helt utan kWh-taxa. Om du enbart laddar på snabbladdare som du säger så vore ett sådant abonnemang troligen med god marginal den billigaste lösningen av alla alternativ som finns, bortsett från gratis SuC såklart.Zalman3 skrev:Jag kan inte ladda hemma och laddar därför till +95% på snabbladdare.
Kan ladda min Tesla gratis, skulle jag välja Bee kostar det 5kr per kWh.
Har laddat min Tesla +20.000 kWh, det skulle med Bee kosta 100.000kr..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Hej! Tittar vi på Norge och betänker att det rullar tiotusentals Teslor där redan och man ökat på Tesla-flottan i flera år är det inte konstigt att en viss mättnad nås. Populationen är inte så stor i Norge och de som har råd med Model S och Model X köpte tidigt. Sedan kom Model 3 och en ny kundgrupp kunde köpa Tesla, ja en del som mig tycker nog även att Model S är aningen stor. Härlig o köra don´t get me wrong, gillar min "Vesla" som jag kallar den men den är bred och jag behöver egentligen inte så stor bil. Räckvidden var det som fällde avgörandet när jag skaffade den i början av 2014. Men jag tror även att siffrorna om minskade köp av Teslor i Norge till viss del kan påverkas av att många norrmän precis som jag är väldigt sugna på Model Y, lagom stor och ett mellanting mellan Model S och Model 3, de väntar på den helt enkelt!granlundii skrev:Tesla killers är förstås ett överdrivet uttryck, men konkurrensen hårdnar nog ganska mycket de närmaste två åren. Gissar det är därför som Tesla stressar med Model Y, man vill hinna före Mach-e, Skoda Vision iV med flera. Magre nämner Norge, där märker man tydligt att Teslas andel av försäljningen minskar (enligt mig i alla fall). Säkert många som väntar på ID3 med flera.
Sen kryllar det som sagt av Teslor i Norge så till den grad att säkert en del väljer något annat bara för att sticka ut. I Norge är en Tesla "nästan" lika "tråkig" som en vanlig Volvo i Sverige, vilket är helt otroligt...
Jag tycker det är jättebra och viktigt om fler tillverkare och modeller blir populära i Norge, det behövs alternativ både ur ett ekonomiskt perspektiv och för nischer som Tesla ännu inte kan erbjuda som Volkswagen E-Golf eller nya ID3 bara de får ordning på mjukvaran...
Mvh
Johan
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Hej!Jerker skrev:Trevlig video! Dock lite skumt att lyssna på två svenska som pratar engelska med varandra!
Förstår att de kan verka skumt men då vi även har internationella gäster valde vi att köra helt på engelska och inte mixa för att förvirra de flesta tittarna som alltmer är utanför Sveriges gränser. Kommer bli alltfler internationella gäster framöver också bland annat nästa gäst som jag pratar med distans (Australien).
Mvh
Johan
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Jo, jag har full förståelse för det! Men det är en mysko känsla.Volt skrev:Hej!Jerker skrev:Trevlig video! Dock lite skumt att lyssna på två svenska som pratar engelska med varandra!
Förstår att de kan verka skumt men då vi även har internationella gäster valde vi att köra helt på engelska och inte mixa för att förvirra de flesta tittarna som alltmer är utanför Sveriges gränser. Kommer bli alltfler internationella gäster framöver också bland annat nästa gäst som jag pratar med distans (Australien).
Mvh
Johan
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Det får mig att tänka på när jag satt i en styrelse för ett mindre företag, alla i styrelsen var Svenskar förutom EN som var Libanes, så alla möten var på Engelska, detJerker skrev:Jo, jag har full förståelse för det! Men det är en mysko känsla.Volt skrev:Hej!Jerker skrev:Trevlig video! Dock lite skumt att lyssna på två svenska som pratar engelska med varandra!
Förstår att de kan verka skumt men då vi även har internationella gäster valde vi att köra helt på engelska och inte mixa för att förvirra de flesta tittarna som alltmer är utanför Sveriges gränser. Kommer bli alltfler internationella gäster framöver också bland annat nästa gäst som jag pratar med distans (Australien).
Mvh
Johan
kändes också liiiite lattjo på något sätt
(Libanesen är förresten Salah Osserian, en riktigt tung investerare i Sverige, på den tiden var han den största icke-Svenska investeraren i Sverige, och en jäkligt trevlig prick )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!
Jag sitter i ett projekt där alla är svenskar förutom jag själv och en till. Den andra killen vill hellre prata engelska fast han har pluggat i Sverige och bor här. Han förstår svenska och som jag ser det så kan han även prata obehindrat. Han gör det ibland. Ändå så hålls alla möten och samtal på engelska. Det känns skumt kan jag säga.
Men än värre var det när vi hade ett projekt där några tyskar var inblandade. De kommunicerade på knackig engelska, men för mig kändes det superdumt att prata engelska med dem, också just med tanke på att de inte var så bra på det. Det blev en salig blandning av tre språk vilket hade som följd att det alltid var någon som inte fattade vad som sas. Den enda som kunde alla tre språk var jag.
Men än värre var det när vi hade ett projekt där några tyskar var inblandade. De kommunicerade på knackig engelska, men för mig kändes det superdumt att prata engelska med dem, också just med tanke på att de inte var så bra på det. Det blev en salig blandning av tre språk vilket hade som följd att det alltid var någon som inte fattade vad som sas. Den enda som kunde alla tre språk var jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14