Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Det är riktigt riktigt fult att ändra så att man kan tro att det är samma pris som förut. Ionity verkar inte riktigt vilja ha kunder?
- metchristian
- Teslaägare
Tydligen ingår id3: Dessutom ingår snabbladdning hos Ionity på 2 000 kilowattimmar. i 1st edition i alla fall. Sen om det kommer ingå i ”vanliga” släppet återstår ju att se...
Volkswagen tackar sina kunder för förtroendet. Som kund hos We Charge får köpare av den exklusiva specialversionen ID.3 1ST kostnadsfri tillgång till IONITY under ett år från dagen för överlämnandet av bilen. Erbjudandet gäller på alla nätverkets laddningsstationer upp till maximalt 2000 kWh. IONITY är vårt nätverk av laddningsstationer med högkapacitetsladdning och är anslutna till tjänsten We Charge. Nätverket We Charge innefattar fler än 150 000 laddningsplatser runtom i Europa, och erbjuder laddning med grön el i de flesta europeiska länder. Mer information finns i användarvillkoren för We Charge.
Volkswagen tackar sina kunder för förtroendet. Som kund hos We Charge får köpare av den exklusiva specialversionen ID.3 1ST kostnadsfri tillgång till IONITY under ett år från dagen för överlämnandet av bilen. Erbjudandet gäller på alla nätverkets laddningsstationer upp till maximalt 2000 kWh. IONITY är vårt nätverk av laddningsstationer med högkapacitetsladdning och är anslutna till tjänsten We Charge. Nätverket We Charge innefattar fler än 150 000 laddningsplatser runtom i Europa, och erbjuder laddning med grön el i de flesta europeiska länder. Mer information finns i användarvillkoren för We Charge.
Frågan är vad som händer sen. Vad kostar deras abonnemang? Är det måtro lika "förmånligt" som koncernsyskonets e-tron charging service?
850kr flatrate är ju verkligen bra. Jag ska nog åka till Ionity och ladda e-Golfen med flatraten. Jag kanske lyckas trycka in 33kWh, det blir 25kr/kWh eller 45 kr/mil eller nåt. Riktigt billigt. För visst är decimalpunkten bara på fel ställe?
Fy Ionity! Ni får dra åt helvete! Det blir livstidsbojkott från min sida!
850kr flatrate är ju verkligen bra. Jag ska nog åka till Ionity och ladda e-Golfen med flatraten. Jag kanske lyckas trycka in 33kWh, det blir 25kr/kWh eller 45 kr/mil eller nåt. Riktigt billigt. För visst är decimalpunkten bara på fel ställe?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Det borde gå att anmäla till konsumentverket. Helt klart ett ocker pris, oklart om det går att anmäla för det. Det som går att anmäla är att det saknar prisjämförelse så att kunden kan göra ett informerat beslut.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Mati, byt till en ellastbil. Då blir det billigt, med ett 720kWh batteri blir kWh priset rimligt.mati skrev:Frågan är vad som händer sen. Vad kostar deras abonnemang? Är det måtro lika "förmånligt" som koncernsyskonets e-tron charging service?
850kr flatrate är ju verkligen bra. Jag ska nog åka till Ionity och ladda e-Golfen med flatraten. Jag kanske lyckas trycka in 33kWh, det blir 25kr/kWh eller 45 kr/mil eller nåt. Riktigt billigt. För visst är decimalpunkten bara på fel ställe?![]()
![]()
NIKOLA motors
The first models to enter production will be battery-electric 4x2 and 6x2 articulated trucks with modular and scalable batteries with a capacity of up to 720 kWh and an electric powertrain that delivers up to 480 kW of continuous power output, Milton said.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Problemet med Ionity är att de inte tänkt efter före. Detta ska betala sig själv på något sätt, när sedan laddarna inköpta av andra parter kostar miljoner per laddstation så blir det dyrt.
Hur hade Elon gjort, eller hur hade en kinesisk firma gjort? De hade givet försökt få ner kostnaderna på själva stationen i sig så långt det går. Det går att göra i stor skala, men ska man hålla på som biltillverkarna och köpa in dessa från andra olika parter så styr de inte själva över detta och landar på något som kommer att kosta hutlöst fram tills dess att massproduktion av dessa grejer kommit igång. Det borde gå att komma ner i kostad per laddare till några hundra tusen kronor varför stationen i sig går runt på ett mycket lägre pris om man nödvändigtvis måste hålla sig till den här modellen.
De är ju lika fel ute här som med att inte skapa sin egen produktion av batterier före de skapar bilarna. Man kan säga att för gammeltillverkarna gäller inte hönan eller ägget, där gäller att man skapar hönan med inköpta ägg och så inser man att för att göra egna ägg så behövs några tuppar också, men det glömde man.
Hur hade Elon gjort, eller hur hade en kinesisk firma gjort? De hade givet försökt få ner kostnaderna på själva stationen i sig så långt det går. Det går att göra i stor skala, men ska man hålla på som biltillverkarna och köpa in dessa från andra olika parter så styr de inte själva över detta och landar på något som kommer att kosta hutlöst fram tills dess att massproduktion av dessa grejer kommit igång. Det borde gå att komma ner i kostad per laddare till några hundra tusen kronor varför stationen i sig går runt på ett mycket lägre pris om man nödvändigtvis måste hålla sig till den här modellen.
De är ju lika fel ute här som med att inte skapa sin egen produktion av batterier före de skapar bilarna. Man kan säga att för gammeltillverkarna gäller inte hönan eller ägget, där gäller att man skapar hönan med inköpta ägg och så inser man att för att göra egna ägg så behövs några tuppar också, men det glömde man.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Var tvungen att gå in och kolla i appen. Prisuppgifterna är klart luddiga. "850kr FLAT" fick jag inte upp, men väl 8,7SEK/kWH men MAX 850 SEK.heldiggrisen skrev:Verkar som IONITY (här i Malmö iaf) har båda ”flatrate” och tidbaserat fakturering. En smärre prisökning från 85kr dock.
Alternativt "Time based billing" "Yo will be billed based on charging duration and/or power consumption" Sjukt luddigt och utan priser.
"Power consumption" förresten. Tar de alltså betalt för effekt (W) och inte energi (Wh)?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
De har inte ens tänkt efter efter.zyax skrev:Problemet med Ionity är att de inte tänkt efter före. Detta ska betala sig själv på något sätt, när sedan laddarna inköpta av andra parter kostar miljoner per laddstation så blir det dyrt.
MY LR 2022
-
- elbilist
EU ”kräver” jo att priset är transparent, något man knappt kan kalla minutpris på laddstation.loftux skrev:Det borde gå att anmäla till konsumentverket. Helt klart ett ocker pris, oklart om det går att anmäla för det. Det som går att anmäla är att det saknar prisjämförelse så att kunden kan göra ett informerat beslut.
Som grädde på moset så får man som gäst hos ionity via appen enbart tillgång till flatrate, och det priset är jo faktisk transparent om inte annat.
850 kr är i linje med vad det kostar att tanka en dieselbil. Jag väljer att tolka detta positivt: det innebär att Ionity förväntar sig att bilar med större batterier och räckvidd motsvarande en dieselbil snart kommer ut på marknaden.
Ni måste ha ett annat mindset för att förstå logiken bakom: Ionity är en elektrisk bensinmack, inte en laddplats.
Ni måste ha ett annat mindset för att förstå logiken bakom: Ionity är en elektrisk bensinmack, inte en laddplats.
Just det, hade samma idé.Zalman3 skrev:Mati, byt till en ellastbil. Då blir det billigt, med ett 720kWh batteri blir kWh priset rimligt.

Man undrar ju hur långt de kommer att driva det här med att Ionity ska bära sina egna kostnader. Då ska det ju också kunna gå i konkurs. Men då tvingas ägarna gå in med nytt kapital för att kunna upprätthålla sina åtaganden gentemot nybilsägare som har gratis eller subventionerad laddning. Om de inte får andra än nybilsägare att ladda där, då kommer det ju i praktiken att bli en kostnad för dem, inte en självbärande verksamhet.
Nej, då höjer de priset. Det har de ju redan flaggat för att det kommer hända, eftersom nuvarande prissättning fortfarande är för låg för att det ska gå ihop. Säger de. Man kan verkligen undra vad det är för kostnader de har. Förmodligen en mördarmässigt stor monsterorganisation med massa chefer och mellanchefer och feta löner, kombinerat med mycket administration och byråkrati som kostar multum. Till exempel så försvarar de sig med att de har support på 7 olika språk. I min värld hade det räckt att börja med max tre språk om man vill hålla det på en lagom nivå. Tyska, franska och engelska.Jerker skrev:Man undrar ju hur långt de kommer att driva det här med att Ionity ska bära sina egna kostnader. Då ska det ju också kunna gå i konkurs. Men då tvingas ägarna gå in med nytt kapital för att kunna upprätthålla sina åtaganden gentemot nybilsägare som har gratis eller subventionerad laddning. Om de inte får andra än nybilsägare att ladda där, då kommer det ju i praktiken att bli en kostnad för dem, inte en självbärande verksamhet.
De har nog aldrig försökt att hålla priset nere. Det känns inte så.
De höjer priset och får ännu lägre inkomster och så höjer de priset...mati skrev:Nej, då höjer de priset. Det har de ju redan flaggat för att det kommer hända, eftersom nuvarande prissättning fortfarande är för låg för att det ska gå ihop. Säger de. Man kan verkligen undra vad det är för kostnader de har. Förmodligen en mördarmässigt stor monsterorganisation med massa chefer och mellanchefer och feta löner, kombinerat med mycket administration och byråkrati som kostar multum. Till exempel så försvarar de sig med att de har support på 7 olika språk. I min värld hade det räckt att börja med max tre språk om man vill hålla det på en lagom nivå. Tyska, franska och engelska.Jerker skrev:Man undrar ju hur långt de kommer att driva det här med att Ionity ska bära sina egna kostnader. Då ska det ju också kunna gå i konkurs. Men då tvingas ägarna gå in med nytt kapital för att kunna upprätthålla sina åtaganden gentemot nybilsägare som har gratis eller subventionerad laddning. Om de inte får andra än nybilsägare att ladda där, då kommer det ju i praktiken att bli en kostnad för dem, inte en självbärande verksamhet.
De har nog aldrig försökt att hålla priset nere. Det känns inte så.
Det kommer nog att gå bra, det där!
Och så småningom blir det 1 miljon € per kWh för sista kunden som fortfarande laddar hos Ionity för att det är så bra. Men det gör ju inget, hemma laddar man ju forfarande billigt.Jerker skrev:De höjer priset och får ännu lägre inkomster och så höjer de priset...
Det kommer nog att gå bra, det där!

Lokalt språk för support ska nog inte underskattas. Tyskland är rätt ok på engelska, Frankrike, Spanien, Portugal med flera är det inte... Sedan råkar spanska var världens näst största språk också.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Tyskar kan väl inte engelska? Iaf inte äldre herrar som kör Audi, Mercedes osv.Remuz skrev:Lokalt språk för support ska nog inte underskattas. Tyskland är rätt ok på engelska, Frankrike, Spanien, Portugal med flera är det inte... Sedan råkar spanska var världens näst största språk också.
Varför behövs ”support” för att stoppa i en sladd i bilen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
De flesta tyskar har på något sätt läst engelska i skolan, mer eller mindre. Men inte de äldre. Och "östtyskarna" som gick i skolan under DDR-tiden har inte heller nödvändigtvis läst engelska. Hon tanten Merkel kan t.ex. inte engelska eftrsom hon är från forna Östtyskland. Men ryska kan hon.Jerker skrev:Tyskar kan väl inte engelska? Iaf inte äldre herrar som kör Audi, Mercedes osv.Remuz skrev:Lokalt språk för support ska nog inte underskattas. Tyskland är rätt ok på engelska, Frankrike, Spanien, Portugal med flera är det inte... Sedan råkar spanska var världens näst största språk också.

Sen är det faktiskt så att man i Tyskland i princip aldrig utsätts för det engelska språket. Allting är ju översatt. Jag har bott i Tyskland i över 30 år, läst på universitetet, jobbat som utvecklare. Men jag har aldrig behövt varken prata, skriva eller läsa engelska. Förutom i skolan där engelska var obligatoriskt, men våra lärare var nog inte heller sådär superduktiga på det skulle jag påstå.
Det var inte förrän jag flyttade till Sverige som jag faktiskt lärde mig engelska på riktigt.
Så ja, i teorin kan tyskarna engelska, men få känner sig bekväma med det.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
För att dom inte klarade av att bygga bra fungerande laddare med bra programvara och betalsystem till det...BrooklynS skrev:Varför behövs ”support” för att stoppa i en sladd i bilen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Troligen för att det krånglar titt som tätt.BrooklynS skrev:Varför behövs ”support” för att stoppa i en sladd i bilen?
Jag intresserar ju mig för den kanske kommande elbilen Sono Sion och tar del av det företagets informationsflöde. De gjorde några livestreamar där de talade engelska för att nå en större publik och jisses vad mycket skit de fick för det i den tyska FB-gruppen! Alla var så upprörda eftersom de inte begrep ett ord av vad de sagt. Så sedan dess kör de alla videor och livestreamingar på tyska men textar dem på engelska.mati skrev:De flesta tyskar har på något sätt läst engelska i skolan, mer eller mindre. Men inte de äldre. Och "östtyskarna" som gick i skolan under DDR-tiden har inte heller nödvändigtvis läst engelska. Hon tanten Merkel kan t.ex. inte engelska eftrsom hon är från forna Östtyskland. Men ryska kan hon.Jerker skrev:Tyskar kan väl inte engelska? Iaf inte äldre herrar som kör Audi, Mercedes osv.Remuz skrev:Lokalt språk för support ska nog inte underskattas. Tyskland är rätt ok på engelska, Frankrike, Spanien, Portugal med flera är det inte... Sedan råkar spanska var världens näst största språk också.![]()
Sen är det faktiskt så att man i Tyskland i princip aldrig utsätts för det engelska språket. Allting är ju översatt. Jag har bott i Tyskland i över 30 år, läst på universitetet, jobbat som utvecklare. Men jag har aldrig behövt varken prata, skriva eller läsa engelska. Förutom i skolan där engelska var obligatoriskt, men våra lärare var nog inte heller sådär superduktiga på det skulle jag påstå.
Det var inte förrän jag flyttade till Sverige som jag faktiskt lärde mig engelska på riktigt.
Så ja, i teorin kan tyskarna engelska, men få känner sig bekväma med det.
(Kuriosa: Jag kan lyssna på tyska och hänga med hyfsat bra. Men när de erbjuder engelsk textning så slår jag givetvis på den. Men då måste jag slå av ljudet, för hjärnan klarar inte av att höra tyska och läsa engelska; det blir nån krock och min processorkapacitet är inte tillräcklig för att hantera de båda informationsströmmarna simultant!

Om Ionity behåller priset på 850 kr per laddning, så är det billigare att köpa en laddhybrid, typ VW GTE. För miljöns skull borde det finnas ett maxtak för laddning av elbil på ca 5 kr/kwh, annars blir det billigare med bensin. EU borde kunna kräva tillbaka bidrag om nån Ionity tar mer. Dessutom så tar det tid att ladda så det bör vara klart billigare än att tanka bensin.
Godmorgon

Blir lite ot, men jag tror att svenskar är lika bra på tyska som tyskar är på engelska.
Vi har läst tyska i skolan (flesta har två språk) men vi utsätts inte för tyska, vi kan enstaka fraser. Engelska är vi suveräna på, för det kommer till oss dagligen. (talar om i genomsnittet hos befolkningen).
Därför är det synd med brexit, för vad majoriteten hoppades med eu var att få åka till london och jobba.
åter till topic.
Sååååå.... har det kommit upp några ionityladdare nyligt?
Vi har läst tyska i skolan (flesta har två språk) men vi utsätts inte för tyska, vi kan enstaka fraser. Engelska är vi suveräna på, för det kommer till oss dagligen. (talar om i genomsnittet hos befolkningen).
Därför är det synd med brexit, för vad majoriteten hoppades med eu var att få åka till london och jobba.
åter till topic.
Det är rätt binärt i Tyskland. Antingen pratar man bra engelska, eller så kan man knappt räkna till tio.Mickep skrev:Blir lite ot, men jag tror att svenskar är lika bra på tyska som tyskar är på engelska.
åter till topic.
Det gäller de flesta länder där man dubbar. I Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien så är även utländska filmer och serier på det lokala språket. Man måste då helt enkelt vara intresserad av språket för att lära sig. I Sverige, Nederländerna, Grekland, Estland o s v där man textar kommer man inte undan

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS