köpråd ny bil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Classemoeller

köpråd ny bil

Inlägg av Classemoeller »

hej
funderar att beställa ny bil privatköp, var inne på lekbil porsche 718 cayman gts 4.0 men en MS får ju familj plats i ;)

lutar åt LR då den e billigare, vad tror ni om 2a hansvärde LR vs performance?

sen den stora farhågan, barnsjukdomar och diverse småfel på bil och servicenivå, bor 30 mil från sthlm som närmsta SC. sista tiden verkar det vara överbelastat det man läst.

har de mesta problem byggts bort i nuvarande version?

tacksam för hjälp
Verdi

Re: köpråd ny bil

Inlägg av Verdi »

Inget dåligt hopp du gjorde... De bilarna har väldigt lite gemensamt.
Classemoeller

stämmer, men beror på om man ska tänka rationellt eller inte.

köpa en tredje bil med porschen eller byta ut en bil och ladda gratis med S modell ta sig till fjällen med packning etc, europa resa med familj, ja såna saker.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Se svar i den andra tråden (ang. SC och deras förmåga), men på frågan om dom byggt bort alla småfel man kan läsa om så är svaret
ja till typ 95% skulle jag vilja påstå... Det finns fortfarande bilar med fel men det är absolut inte som det var
för några år sedan! :)
Det är också stor skillnad i allmän kvalitet, alltså även om bilen är hel och så, så är det högre nivå på "allt", dom KÄNNS liksom bättre numera, vilket
betyder mycket tycker jag iaf :)
Tex så är ljudnivån lägre numera, och passning på diverse detaljer är bättre rent generellt osv :) (dock så är passning på karossdetaljer inte bra ens idag
på model S iaf, det varierar ff allt för mycket mellan bilarna).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Nya MS är bättre för varje år.
Det är inte många fel längre.
Service hell som du ser har Tesla kommit över det värsta.
Det kommer med all säkerhet bli bättre framöver, samt att det kommer öppna fler service ställen.

Jag hade en P modell förut och den blev lättsåld.
Det finns og fler som vill köpa en P modell begagnad än en vanlig LR.
Sen är draget i en P otrolig. Jag saknar min P. Nästa gång blir det en P i gen.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
calle_kjellberg
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av calle_kjellberg »

Tesla MS lider tyvärr fortfarande av problem med kvalitet/dålig koll innan bil lämnar fabrik.

Plockade nyligen ut en ny MS LR och den står sedan en vecka på SC i Segeltorp bl:a pga:
- felmonterade gummilister
- ruta som går upp för långt och fastnar i dropplist vid öppning av dörr
- tjutande främre motor
- transportskada (plåtskada skärm)
m.m...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja fel som kunden inte ens borde ha sett måste dom bli bättre på, jag hade tex vatten i en AP-kamera...? Hur fan nu det ens kan vara möjligt kan man ju undra...
Sedan visade SC i Väsby återigen sin bristande förmåga när dom bytte denna kamera och den funkade i ungefär en dag vilket gjorde att jag
blev tvungen åka dit ytterligare en gång för att rätta till deras bristfälliga jobb :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Classemoeller skrev:
hej
funderar att beställa ny bil privatköp, var inne på lekbil porsche 718 cayman gts 4.0 men en MS får ju familj plats i ;)

sen den stora farhågan, barnsjukdomar och diverse småfel på bil och servicenivå, bor 30 mil från sthlm som närmsta SC. sista tiden verkar det vara överbelastat det man läst.

tacksam för hjälp
Lustigt, själv funderar jag på att komplettera med en Porsche 718 Spyder efter att ha kört Tesla S i två år. Kört ny Model S Performance sedan juli-19 och dessförinnan Model S 90D facelift. Kvalitetsskillnaden upplever jag som liten, inga stora steg direkt. Känns något mer solid. Samma dåliga karosspassning. Småskrammel förekommer även nu. Nöjd iaf, kan inte komma på någon annan familjebil jag hellre skulle ha, men så himla rolig att köra är den ju inte iaf. Bara för att den är väldigt snabb innebär det inte att det är någon sportbil för det är det INTE. Saknar att KÖRA bil, därav mina Porscheplaner...
Classemoeller

Ok tack för bra info även i andra tråden. Tyvärr så låter det inte attraktivt att köpa en tesla och behöva åka till Väsby. Ta ledigt från arbete och vara utan bil men får man gratis lånebil är det bra. Men som ni skriver att de har bristande kompetens att utföra bra reparationer. Låter som den minst kompletta service organisation i Sverige av bilar?
Classemoeller

erbo73 skrev:
Classemoeller skrev:
hej

tacksam för hjälp
Lustigt, själv funderar jag på att komplettera med en Porsche 718 Spyder efter att ha kört Tesla S i två år. Kört ny Model S Performance sedan juli-19 och dessförinnan Model S 90D facelift. Kvalitetsskillnaden upplever jag som liten, inga stora steg direkt. Känns något mer solid. Samma dåliga karosspassning. Småskrammel förekommer även nu. Nöjd iaf, kan inte komma på någon annan familjebil jag hellre skulle ha, men så himla rolig att köra är den ju inte iaf. Bara för att den är väldigt snabb innebär det inte att det är någon sportbil för det är det INTE. Saknar att KÖRA bil, därav mina Porscheplaner...

Vilket sammanträffande
Ja antingen elbil till sommarn eller Porsche och förhala elbil till MY ja bokat eller Skodas första, har även beställning på Polestar 2 men den kan ja avbryta. MS passar utrymmesmässigt klart bäst i närtid för familj. Men att hänga upp sig på konstiga ljud och ev dålig karossinpassning känns så där. Däremot tilltalar massa annat, vi kör till Sthlm lite då och då 60mil fram p tillbaka. Ladda snabbt i Gävle, fjällen ladda i Sveg och hamrafjöllet har laddare tror ja. Semesterkörning. Laddnötverket e ju grymt.

Svårt
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Ett tips... Får familjen plats i Model 3 så köp en 3P istället. Både avsevärt billigare och avsevärt bättre.

Med tanke på ditt bilval idag så antar jag att du värdesätter körglädje högt. En 3 är mycket rappare och agilare än S.

Jag gillar verkligen alla Teslor och ska man mest nöta motorväg så är S bästa valet imo. Men för körglädje så är 3 helt överlägsen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tror inte du får en rättvisande bild av service här. De gör oftast ett mycket bra jobb. Håller inte med om inkompetens generellt. Däremot är de väl underdimensionerade. Ser fram att de öppnar även i Linköping...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Tror inte du får en rättvisande bild av service här. De gör oftast ett mycket bra jobb. Håller inte med om inkompetens generellt. Däremot är de väl underdimensionerade. Ser fram att de öppnar även i Linköping...
Har också bara positiva upplevelser.

Iofs begränsad erfarenhet, i princip inga fel på mina fem Teslor.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Classemoeller

Tack Guld värt med era tips
Brukar ju vara som ni säger med negativt. Svårt att veta HUR stort problemet är. I Norge verkar det va rejält underbemannat kontra bilar i landet.

Men ska verkligen fundera på M3P
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inlägg av Alfa »

M3P låter som rätt bil för dig. Själv beställde jag en igår efter att tidigare bl a haft S85d och M3LR.
Classemoeller

Japp beställde en M3P nu pärlvit vilken var en fin färg som ingår

Så hinner ja fundera under tiden å se om det är rätt bil. Få in framåtvänd liten barnvagn takräcke. Thule ska passa har ja hört

Då blir det denna istället för Polestar 2 isåfall
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Classemoeller skrev:

Så hinner ja fundera under tiden å se om det är rätt bil. Få in framåtvänd liten barnvagn takräcke. Thule ska passa har ja hört

Bra val! Skulle du mot förmodan inte vara nöjd så kan du ju returnera den inom en vecka och 160 mil, utan kostnad.
Ingen annan tillverkare är så frikostiga vad jag vet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Classemoeller skrev:

Stort grattis!

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Classemoeller

Tack :). Ja tänkte lite så jag med Är ju otroligt bra köpevillkor

Ringde tesla sälj. Hon ja pratade med var otroligt påläst och serviceinriktad inte alla på support/ sälj som är det. Hoppas hitta Thule takräcke som kan passa den e ett krav om ja behåller bilen och köra iaf 2 cyklar på taket
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare

Inlägg av PontusT »

Classemoeller skrev:
Tack :). Ja tänkte lite så jag med Är ju otroligt bra köpevillkor

Ringde tesla sälj. Hon ja pratade med var otroligt påläst och serviceinriktad inte alla på support/ sälj som är det. Hoppas hitta Thule takräcke som kan passa den e ett krav om ja behåller bilen och köra iaf 2 cyklar på taket
Om du inte behöver just ett Thule-räcke så har Tesla ett eget som såklart passar. Funkar med Thules takbox iaf.
Model 3 Performance.
Classemoeller

ok vad bra, att det passar med thules tillbehör
Skriv svar