Dimljus och halvljus

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Dimljus och halvljus

Inlägg av bylund »

I manualen står det ”The fog lights operate only when the headlights are on. Whenever headlights are turned off, fog lights also turn off”. Stämmer det verkligen att man inte kan ha bara dimljus på? I Sverige är det ju förbjudet att använda dimljus och halvljus samtidigt. Tur att jag inte betalade extra för dimljus i så fall...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av matbl »

Jag har tolkat manualen likadant.
Men Dimljus är ju i det närmaste oanvändbart oavsett. De får bara användas i dimma och då utan något annat framåtriktat ljus. Det gör att inte bara Model S utan också bilar från flera andra tillverkare aldrig kan använda dimljus i Sverige. Sen hur ofta kör man i dimma egentligen?
Blev utan även för mig, meningslöst att betala för något som inte går att använda.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av Rich-hard »

Jag valde inte heller dimljus. Har det på BMWn idag och tror aldrig att jag ens satt på dom..
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av Sofie »

Jag tycker också att dimbakljus inte är det mest nödvändiga, jag hade helre haft dubbla backljus.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av matbl »

Fast nu var det dimljus fram som åtminstonde jag syftade på...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av Sofie »

Dimljus fram är så onödigt så det nämnde jag inte ens. ;)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av hybris »

Dimljus fram är det väl samma killar med keps som kör porrtonaderutor, töntiga sportavgas etc som kör med? ;-) typ kolla jag kan köra med dimljusen istället och tror jag ser cool ut... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av Lessmog »

Dimljus bak använde jag faktiskt så sent som i går! (Fast då var det länge sen.) Formidabelt skyfall på E20 mellan Borås och Götet, sikt 25 meter, 1½ cm vatten i backarna, bilen framför saktade ner till 50 och jag ville inte öka och köra om på mina nästan kala däck. Då vill man INTE ha påhälsning i bakluckan.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av matbl »

Ja bakåt kan de vara bra att ha. Använde främst mina på tidigare bil till att blinka åt idioter som tycker några få meter bakom är ett bra avstånd på packad E4 när det går i ca 90-100. Konstigt nog händer det i stort sett bara i stockholmsområdet...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av Lessmog »

Ursäkta, det var förstås v40 och det var nog mer än 1½ cm vatten. Otäckt var det.
Användarvisningsbild
Strand
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mar 2014 00:57

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av Strand »

Lessmog skrev:
Dimljus bak använde jag faktiskt så sent som i går! (Fast då var det länge sen.) Formidabelt skyfall på E20 mellan Borås och Götet, sikt 25 meter, 1½ cm vatten i backarna, bilen framför saktade ner till 50 och jag ville inte öka och köra om på mina nästan kala däck. Då vill man INTE ha påhälsning i bakluckan.
Använder dimbakljus kanske ett par ggr om året av samma anledning oavsett om det är dimma regn eller snöfall. Vad jag däremot försöker göra är att när jag är säker på att en bakomvarande bil har sett mig så slår jag av dom för att jag själv tycker att det är störigt när dimbakljus bländar. Fram använde jag nog bara när jag nattkör till fjällen på vintern för att få lite mer sikt i sidled. Så för min del är det bra att ha.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av jans »

Nu är det ju så att man väljer ju inte alltid om det skall bli dimma eller ösregn när man är ute och kör. De gånger dimljus känts motiverat har det varit oerhört skönt att ha den utrustningen.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av hybris »

Model S syns ganska bra bakifrån oavsett. LED ljuset gör att den syns hyfsat bra och eftersom bromsljuset går på vid autogenereringen nör man släpper gasen så lyser även det upp mer än vid kör ing av vanlig bil. Men visst det finns extrema situationer. Mååååånga år sedan jag aktivt slog på dimljus. ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av Bengt »

För använda dimljus fram;
1) glöm manualen
2) byt från halvljus till parkeringsljus
3) sätt på dimljusen
Problemet löst ;)
Om du tycker dimljus är onödigt har du aldrig kört i riktig dimma.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av hybris »

Model S syns bra. Om du inte säger det har du aldrig åkt bakom en
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av matbl »

Bengt skrev:
För använda dimljus fram;
1) glöm manualen
2) byt från halvljus till parkeringsljus
3) sätt på dimljusen
Problemet löst ;)
Om du tycker dimljus är onödigt har du aldrig kört i riktig dimma.
På vilket sätt löser det problemet? Du får fortfarande inte ha på dimljus framåt samtidigt som något annat ljus. Eller stänger parkeringsljuset av sig framåt när man slår på dimljuset? Och hur blir det med övriga lysen om man kör på parkeringsljus?
Och jo jag har kört i riktigt mjölkig dimma med sikt på några få meter. Dimljusen hjälpte inte ett smack.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av Bengt »

Vad jag kan se så gäller följande i Sverige.
Dimstrålkastarna får i dagsljus alltid användas i stället för halvljus men aldrig tillsammans med detta.

Undantaget motorcyklar, som i dagsljus får använda dimljus och halvljus enligt EU direktiv. (Direktivet medger även i mörker, men svensk tolkning gäller det endast i dagsljus).
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av hybris »

Om sagt mest kepskillar med porrtonade rutor som stänger av och slår på dimljusen fram för de tror att bilen ser snyggare ut... Iofs bra sätt att identifiera dem... :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av hybris »

En sak jag funderat kring. tycker det ser ut som det tänds lampor där dimljusen sitter när man svänger. Tyckte mig se det nör det speglade sig nör jag var ute och körde. Antar att det är kopplat till den adaptiva belysningen som följer rattutslaget?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av matbl »

Bengt: nej, enbart i dimma eller kraftig nederbörd. Se trafikförordningen 3 kap. Paragraf 70.

Hybris: kurvljus. Tror det näms i både specar och manualen. Det får man även utan dimljus fram.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av bylund »

Förvirringen är total :)
Trafikförodningen § 71 skrev:
Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
Dimljus är sådant ljus.
Trafikförodningen § 71 skrev:
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.
Men får inte användas med halvljus.

Hursomhelst, jag skrev till Tesla, och de sa att de fick titta på detta och kanske kan det lösas i senare uppdatering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av matbl »

Jag tvivlar på att dimljus räknas som sådant ljus. Men på en Model S kvittar det pga flera saker.

1. Det går inte att kombinera dimljus fram med annat ljus på lagligt sätt. Att kombinera med parkeringsljus bryter mot paragraf 68 i samma kapitel.

2. Oavsett 1 så går det inte att slå på dimljus bara framåt. Och dimbakljus får bara användas i dimma eller kraftig nederbörd. Paragraf 72.

Man måste alltså läsa hela kapitlet om belysning vid färd på väg i trafikförordningen och uppfylla alla paragrafer samtidigt.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Dimljus och halvljus

Inlägg av Bengt »

För min del är problemet löst, jag kan tända dimljusen utan att halvljuset är på ifall det blir dimma. Hur de omtalade "kepsförarna" gör bryr jag mej inte om. :-)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skriv svar