Hej.
Är det faktiskt så att även adaptiva farthållaren är otillgänglig om man "kör mot solen" och kameran blir bländad?
Räcker det inte med radaren?
Förstår att filhållning inte funkar men även farthållaren inaktiveras så fort jag får sol mot vindrutan.
Känns som det kan bli ett rätt enerverande sommarhalvår om det är fallet, eller har jag nåt knas med min bil?
Otillgänglig farthållare
Moderator: Redaktion
Re: Otillgänglig farthållare
Sommartid har jag kört autopilot utan problem med motljus från lågt stående sol och våt vägbana så att jag själv knappt ser varken linjer eller vägen. Men på vintern verkar den betydligt känsligare ibland, gissar på att det blir mycket sämre om det finns lite imma på glaset framför kameran.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
På sommarhalvåret står solen så pass högt att det inte borde vara ett problem. Utom möjligen tidig morgon/sen kväll. Det är under vintern när solen (när vi väl få se den
) då den rör sig längs horisonten som det är problem? Men har ju inte hunnit äga bilen under sommaren än, så får väl se hur det går!

Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- Vulgarsonic
- Teslaägare
Jo jag misstänker att det är den låga solen som gör det.
hursomhelst åker jag emellanåt ganska långa sträckor motorväg och om det är ett problem att alls kunna ha farthållare om man har solen lågt emot (inte så ovanligt scenario) så kommer det bli riktigt jälka irriterande
Hoppas det är temporärt och ihop med imma...
hursomhelst åker jag emellanåt ganska långa sträckor motorväg och om det är ett problem att alls kunna ha farthållare om man har solen lågt emot (inte så ovanligt scenario) så kommer det bli riktigt jälka irriterande

Hoppas det är temporärt och ihop med imma...
Har autopiloten kopplat bort sig eller har du bara fått varningen om blockerade kameror? Den där varningstexter vekar hoppa upp mest hela tiden numera men bilen fortsätter ju köra precis som innan. Konstigt att Tesla inför något sånt, blir ju mycket hysteri runt det.
Front kameran har jag bara haft blockerat de få gånger vi haft snö i år. Sen har jag märkt att den schemalagda värmningen inte tinar kameran så den behöver hanteras innan man åker iväg. Nu de senaste dagarna med frost har jag därför startat värmen manuellt.
Front kameran har jag bara haft blockerat de få gånger vi haft snö i år. Sen har jag märkt att den schemalagda värmningen inte tinar kameran så den behöver hanteras innan man åker iväg. Nu de senaste dagarna med frost har jag därför startat värmen manuellt.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
Den slår av farthållaren och den är sedan otillgänglig.LarsL skrev:Har autopiloten kopplat bort sig eller har du bara fått varningen om blockerade kameror? Den där varningstexter vekar hoppa upp mest hela tiden numera men bilen fortsätter ju köra precis som innan. Konstigt att Tesla inför något sånt, blir ju mycket hysteri runt det.
Den slutar fungera då man kör i motljus och blir tillgänglig ett tag efter att man kört i annan riktning eller har skuggor från hus etc