Precis. De bilar som köps av privatpersoner är i hög grad de allra billigaste.OfarligTesla skrev:Enligt Bilsweden låg siffran för fysisk person på ca 35% för 2019, så var får du 50% ifrån? Där kan man ju också se trenden om att genomsnittspriset på bilarna är lägre för privatbilisterna.iAkita skrev:Det där stämmer inte riktigt. Nästan hälften av nybilförsäljningen är till privatpersoner. För Model 3 var 37% av försälningen till privatpersoner under 2019.OfarligTesla skrev:Privatpersoner köper i låg utsträckning nya bilar, vi kan inte börja subventionera så mycket att massorna har råd med splitternya elbilar helt plötsligt.zyax skrev:Vilken idiotidé, det borde vara precis tvärtom, företagen borde vara pressade av egna policies att köpa rena elbilar, det är privatpersoner som om möjligt behöver stödet.
Artikel från 2017 men siffrorna stämmer antagligen hyfsat fortfarande. https://teknikensvarld.se/bilmarkena-so ... er-459750/
T ex har Volvo bara 25% privatköpare. Audi har 20% och BMW har 16,5%. Och då är det antagligen mest de minsta och billigaste bilarna som säljs till privatpersoner. (och kanske de allra dyraste)
De 5 populäraste märkena hos privatköpare? I andelsordning: Dacia, Chevrolet, Suzuki, Fiat, Seat.
De 5 minst populära: Jeep, BMW, Audi, Lexus, Jaguar.