Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:
OfarligTesla skrev:
zyax skrev:
Vilken idiotidé, det borde vara precis tvärtom, företagen borde vara pressade av egna policies att köpa rena elbilar, det är privatpersoner som om möjligt behöver stödet.
Privatpersoner köper i låg utsträckning nya bilar, vi kan inte börja subventionera så mycket att massorna har råd med splitternya elbilar helt plötsligt.
Det där stämmer inte riktigt. Nästan hälften av nybilförsäljningen är till privatpersoner. För Model 3 var 37% av försälningen till privatpersoner under 2019.
Enligt Bilsweden låg siffran för fysisk person på ca 35% för 2019, så var får du 50% ifrån? Där kan man ju också se trenden om att genomsnittspriset på bilarna är lägre för privatbilisterna.
Precis. De bilar som köps av privatpersoner är i hög grad de allra billigaste.

Artikel från 2017 men siffrorna stämmer antagligen hyfsat fortfarande. https://teknikensvarld.se/bilmarkena-so ... er-459750/

T ex har Volvo bara 25% privatköpare. Audi har 20% och BMW har 16,5%. Och då är det antagligen mest de minsta och billigaste bilarna som säljs till privatpersoner. (och kanske de allra dyraste)

De 5 populäraste märkena hos privatköpare? I andelsordning: Dacia, Chevrolet, Suzuki, Fiat, Seat.

De 5 minst populära: Jeep, BMW, Audi, Lexus, Jaguar.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

themax skrev:
Tomas L skrev:
Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år.
Just den där meningen sticker i ögonen på mig som köpt bilen privat. Hur ska vi få privatbilister att köpa elbil? De är många gånger fler än förmånsbilisterna. Genom att ytterligare skratta hela vägen till banken som förmånsbilist eller göra reglerna likvärdiga för alla som köper elbil?
Privatbilisterna är fler, men de köper mycket mindre nya bilar. Hur skulle du känna om staten plötsligt tog bort momsen på elbilar, så att t ex Model 3 blir 20% billigare? Andrahandsvärdet på din M3 sjunker med 20% över en natt?
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

Verdi skrev:

Artikel från 2017 men siffrorna stämmer antagligen hyfsat fortfarande. https://teknikensvarld.se/bilmarkena-so ... er-459750/

T ex har Volvo bara 25% privatköpare. Audi har 20% och BMW har 16,5%. Och då är det antagligen mest de minsta och billigaste bilarna som säljs till privatpersoner. (och kanske de allra dyraste)
Det går att kolla siffror ända fram till januari här: http://www.bilsweden.se/statistik/nybil ... ersonbilar
M3 LR AWD EAP 2021
BEV[e-Rage]
Inlägg: 518
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Tomas L skrev:
Verdi skrev:

Artikel från 2017 men siffrorna stämmer antagligen hyfsat fortfarande. https://teknikensvarld.se/bilmarkena-so ... er-459750/

T ex har Volvo bara 25% privatköpare. Audi har 20% och BMW har 16,5%. Och då är det antagligen mest de minsta och billigaste bilarna som säljs till privatpersoner. (och kanske de allra dyraste)
Det går att kolla siffror ända fram till januari här: http://www.bilsweden.se/statistik/nybil ... ersonbilar
Jag antar att även Privatleasing och Personalbil räknas med bland Juridiska personer i statistiken, eller?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av OfarligTesla »

BEV[e-Rage] skrev:
Jag antar att även Privatleasing och Personalbil räknas med bland Juridiska personer i statistiken, eller?
Privatleasing borde inte det, iaf enligt det upplägg som de jag känner haft. Där har det egentligen bara lagts upp som vanligt bilköp med finansiering men med garanterat restvärde så det borde registrerats på fysisk person.
Fredrik j
Inlägg: 10950
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
zyax skrev:
Vilken idiotidé, det borde vara precis tvärtom, företagen borde vara pressade av egna policies att köpa rena elbilar, det är privatpersoner som om möjligt behöver stödet.
Privatpersoner köper i låg utsträckning nya bilar, vi kan inte börja subventionera så mycket att massorna har råd med splitternya elbilar helt plötsligt.
Det är betydligt billigare för företag att köpa nya bilar än vad det är för en privatperson. Det är hela anledningen till varför så stor del av nybilsförsäljningen utgörs av företag.
Om det skulle bli precis lika förmånligt för en privatperson att köpa en ny bil som det är för ett företag, inte förmånligare utan precis lika förmånligt, skulle antagligen fördelningen förändras.

Varför menar du att vi inte kan subventionera dagens förmånsbilister med exakt samma förmåner som dom idag har men att det blir en sak mellan den enskilde och skatteverket utan att blanda in arbetsgivaren?
Varför tror du det skulle bli dyrare för staten.
Fredrik j
Inlägg: 10950
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Fredrik j »

Tomas L skrev:
Nej, det är inte en "idiotidé", utan det är så det fungerar i verkligheten. Det är företagen som står för de stora inköpen av nybilsparken varje år, så kan man styra dem att köpa elbilar, så kommer det ut fler elbilar på marknaden, vilket gynnar privatpersonerna. Det är bortkastat att försöka få fart på elbilsförsäljningen genom att förbättra villkoren till privatpersoner. Såvida inte staten skulle göra något extremt typ ge ett 50% bidrag (kommer inte att hända), så skulle det ha högst marginell effekt.
Pengarna som företagen använder för att betala förmånsbilar för ingår ju i den totala kostnaden för att ha en anställd. Man får ju vara bra korkad om man tror att det inte är riktiga pengar.
För företaget skulle det bli kostnadsneutralt om kostnaden för förmånsbil då istället betalades ut i ersättning och man köpte sin bil privat med samma skattemässiga förmåner som ett företag idag har.
Om man skulle skattesubventionera privatköp exakt lika mycket som man subventionerar inköp av förmånsbil idag skulle det bli kostnadsneutralt att ha förmånsbil eller hyra den privat.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av sven-labil »

Precis!
Förutsatt att arbetsgivarna inte tjänar på att erbjuda förmånsbilar så lär väl alla jobbiga beräkningar ändå sluta med att den som äger/disponerar bilen sparar lika mycket pengar som staten subventionerat bilen med + den uteblivna skatten på det nedsatta förmånsvärdet?
Ifall inte psykologin för att välja en elbil skiljer sig mellan de som kan ha en förmånsbil och privatköpare så borde det alltså inte spela någon roll för varken effekten av eller statens kostnader för subventioneringen ifall den utformades så den blev likvärdig för alla. Om få av privatköparna lockas av subventionen så blir statens kostnad låg. För mig räckte det iofs. med 60K för att välja att köpa en ny istället för en begagnad bil, men det beror ju mest på begagnatpriserna ;)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Det är betydligt billigare för företag att köpa nya bilar än vad det är för en privatperson. Det är hela anledningen till varför så stor del av nybilsförsäljningen utgörs av företag.
Om det skulle bli precis lika förmånligt för en privatperson att köpa en ny bil som det är för ett företag, inte förmånligare utan precis lika förmånligt, skulle antagligen fördelningen förändras.

Varför menar du att vi inte kan subventionera dagens förmånsbilister med exakt samma förmåner som dom idag har men att det blir en sak mellan den enskilde och skatteverket utan att blanda in arbetsgivaren?
Varför tror du det skulle bli dyrare för staten.
Nej det är inte hela anledningen, det finns många anledningar, en annan anledning är t.ex. att företaget tar den ekonomiskarisken istället för den anställde. Jämför man fossilbil mot fossilbil är det ingen gigantisk skillnad i kostnader mellan privat- och företagsköp men dessa skillnader i köpmönster har funnits ändå. En anledning kan ju också vara att de som tjänar mer kan i större utsträckning välja förmånsbil så de gör det. Framöver tror jag som sagt snarare att privatköpta nybilar kommer bli ännu billigare och andelen gå ned, eftersom bostadsbankomaten börjar neka uttag.

Var skrev jag att det blir dyrare att subventionera samma personer med samma förmåner? Jag skrev att för att få lika många köpare av elbil privat så lär det kosta mer per bil än att styra företagsköparna till elbilar. De som redan betalar mer per bil behöver helt enkelt mindre subvention för att köpa elbilen.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
zyax skrev:

Det är betydligt billigare för företag att köpa nya bilar än vad det är för en privatperson. Det är hela anledningen till varför så stor del av nybilsförsäljningen utgörs av företag.
Om det skulle bli precis lika förmånligt för en privatperson att köpa en ny bil som det är för ett företag, inte förmånligare utan precis lika förmånligt, skulle antagligen fördelningen förändras.
Hur menar du? Det är inte billigare för företag att köpa bilar. Bilen kostar lika mycket och räntan är lika hög. Staten ger inga subventioner till företag så att de ska kunna köpa bilar billigare än privatpersoner.
M3 LR AWD EAP 2021
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av 12man »

Fredrik j skrev:
termosen skrev:
Har tänkt tidigare en del på det här, att privata missgynnas vid elbilar kontra företag. Skulle man inte kunna göra som med hem-pcn på nittiotalet, dvs. bruttolöneleasa elbil.
Det skulle kunna vara en bra lösning. Bruttolöneleasa och sen reduserat förmånsvärde.
De som inte har lön då? Pensionärer en stor och växande skara, var den kritiken mot hempc
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

Tomas L skrev:
Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
zyax skrev:

Det är betydligt billigare för företag att köpa nya bilar än vad det är för en privatperson. Det är hela anledningen till varför så stor del av nybilsförsäljningen utgörs av företag.
Om det skulle bli precis lika förmånligt för en privatperson att köpa en ny bil som det är för ett företag, inte förmånligare utan precis lika förmånligt, skulle antagligen fördelningen förändras.
Hur menar du? Det är inte billigare för företag att köpa bilar. Bilen kostar lika mycket och räntan är lika hög. Staten ger inga subventioner till företag så att de ska kunna köpa bilar billigare än privatpersoner.
Det handlar såklart om det nedsatta förmånsvärdet på elbilar.

Annars är det klart att det blir betydligt billigare att köpa bilar för pengar som det inte har betalats skatt och sociala avgifter på... Och så kan man dra halva momsen om man leasar på företaget.
Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
termosen skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Tomas L skrev:
Vill man öka andelen elbilar i trafiken, så ska man istället ÖKA bidraget till förmånsbilar; jag tycker att de ska kassera den märkliga beräkningen med "justering till jämförbar fossilbil" och den nyckfulla nedsättningen av förmånsvärdet, som politikerna kan ändra när de vill, och istället skapa en helt egen formel för beräkning av förmånsvärde för elbilar, som ger avsevärt lägre förmånsvärden.

Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år, det skulle sätta rejäl fart på elbilsförsäljningen och öka antalet elbilar i trafiken, för det är väl det det handlar om, minska CO2-utsläppen? Det skulle dessutom kosta staten betydligt mindre pengar än slopad moms.
Jag håller med om att det är en dålig utformning av stödet för elbilar som förmånsbil. Jag tycker att bonusen ska förenklas och bli lika oavsett om man köper som förmånsbil eller privat. Det kan ju inte vara dåligt?
Håller med. Varför inte en skattereform som utjämnar skillnaderna mellan förmånsbil och privatköp?
Har tänkt tidigare en del på det här, att privata missgynnas vid elbilar kontra företag. Skulle man inte kunna göra som med hem-pcn på nittiotalet, dvs. bruttolöneleasa elbil.
Det skulle kunna vara en bra lösning. Bruttolöneleasa och sen reduserat förmånsvärde.

Det finns väl redan "hem-bil"? Är väl det som kallas "förmånsbil" eller liknande? Alltså en bil som är kostnadsneutral för företaget men som ger den anställde vissa skattemässiga fördelar och får tillgång till en ny bil på ett lite billigare sätt.

Problemet är att långt ifrån alla arbetsgivare erbjuder detta till sina anställda och ännu färre har så högt maxbelopp för vad bilen får kosta så att man får in en rimlig elbil...
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

Fredrik j skrev:
Pengarna som företagen använder för att betala förmånsbilar för ingår ju i den totala kostnaden för att ha en anställd. Man får ju vara bra korkad om man tror att det inte är riktiga pengar.
För företaget skulle det bli kostnadsneutralt om kostnaden för förmånsbil då istället betalades ut i ersättning och man köpte sin bil privat med samma skattemässiga förmåner som ett företag idag har.
Lite osäker på vad du menar, men så här fungerar det: företag betalar lön till anställda. Har den anställde sedan även en tjänstebil, så betalar företaget för tjänstebilen. Om den anställde även kör tjänstebilen privat, d v s på fritiden, så betalar den anställde ett förmånsvärde. Företaget betalar då sociala avgifter på förmånsvärdet. Ju dyrare bil, desto högre kostnad för bilen, på förmånsvärdet och på soc avgifter.

Det är f ö inte kostnadsneutralt att betala ut kostnaden för en förmånsbil som en lön till anställde, det är ganska enkelt: Företaget skulle då betala momskostnaden för den privata bilen utan att kunna dra av den mot sina momsintäkter.

Som sagt, företag har inga speciella subventioner för att köpa bilar som privatpersoner saknar.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av themax »

OfarligTesla skrev:
themax skrev:
Tomas L skrev:
Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år.
Just den där meningen sticker i ögonen på mig som köpt bilen privat. Hur ska vi få privatbilister att köpa elbil? De är många gånger fler än förmånsbilisterna. Genom att ytterligare skratta hela vägen till banken som förmånsbilist eller göra reglerna likvärdiga för alla som köper elbil?
Du kommer inte få de stora massorna av privatköpare att köpa nya elbilar ändå, de är helt enkelt för fattiga. Speciellt nu när bostadsmarknaden inte sticker 20% per år och man får låna hur mycket som helst på bostaden.

Att stimulera företagsköparna till att välja elbilar kommer hjälp privatbilisterna också när det finns elbilar att köpa begagnat.
Nybilsköpare fysiska personer, januari 2019 -> december 2019 - antal reg. för perioden: 126690
Nybilsköpare juridiska personer, januari 2019 -> december 2019 - antal reg. för perioden: 229330

http://www.bilsweden.se/statistik/nybil ... ersonbilar

Var tredje ny bil köps av fysiska personer. Och min fråga kvarstår, varför ska de som köper förmånsbil subventioneras mer än någon som köper privat? Och att lägga till att privatbilister är alldeles för fattiga är ju verkligen en nyhet. Alla vi som faktiskt köpt en elbil för skattade pengar förstår ju nu att ni förmånsbilister ser ner på oss med förakt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

Tomas L skrev:
Fredrik j skrev:
Pengarna som företagen använder för att betala förmånsbilar för ingår ju i den totala kostnaden för att ha en anställd. Man får ju vara bra korkad om man tror att det inte är riktiga pengar.
För företaget skulle det bli kostnadsneutralt om kostnaden för förmånsbil då istället betalades ut i ersättning och man köpte sin bil privat med samma skattemässiga förmåner som ett företag idag har.
Lite osäker på vad du menar, men så här fungerar det: företag betalar lön till anställda. Har den anställde sedan även en tjänstebil, så betalar företaget för tjänstebilen. Om den anställde även kör tjänstebilen privat, d v s på fritiden, så betalar den anställde ett förmånsvärde. Företaget betalar då sociala avgifter på förmånsvärdet. Ju dyrare bil, desto högre kostnad för bilen, på förmånsvärdet och på soc avgifter.

Det är f ö inte kostnadsneutralt att betala ut kostnaden för en förmånsbil som en lön till anställde, det är ganska enkelt: Företaget skulle då betala momskostnaden för den privata bilen utan att kunna dra av den mot sina momsintäkter.

Som sagt, företag har inga speciella subventioner för att köpa bilar som privatpersoner saknar.
Jo, hos de andra tillverkarna har man ofta ramavtal som ger högre rabatt. Men det har ju inget med elbilar att göra. Snarare tvärtom.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

Verdi skrev:
Tomas L skrev:
Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
zyax skrev:

Det är betydligt billigare för företag att köpa nya bilar än vad det är för en privatperson. Det är hela anledningen till varför så stor del av nybilsförsäljningen utgörs av företag.
Om det skulle bli precis lika förmånligt för en privatperson att köpa en ny bil som det är för ett företag, inte förmånligare utan precis lika förmånligt, skulle antagligen fördelningen förändras.
Hur menar du? Det är inte billigare för företag att köpa bilar. Bilen kostar lika mycket och räntan är lika hög. Staten ger inga subventioner till företag så att de ska kunna köpa bilar billigare än privatpersoner.
Det handlar såklart om det nedsatta förmånsvärdet på elbilar.

Annars är det klart att det blir betydligt billigare att köpa bilar för pengar som det inte har betalats skatt och sociala avgifter på... Och så kan man dra halva momsen om man leasar på företaget.
Företaget "tjänar" inga pengar på det nedsatta förmånsvärdet, det gör att kostnaden minskar för den anställde som kör bilen samt de sociala avgifterna på förmånsvärdet.

Sedan när det gäller att dra momsen: det är en vanlig föreställning att företag kan köpa allting billigare för att "de kan ju dra av momsen" och att det skulle vara "orättvist" på något sätt för att då blir det billigare. Men vad drar man momsen mot? Företag drar inte bara moms, de betalar moms också. Man drar ju momsen på inköp mot momsen på försäljning, så har man inte någon försäljning, så kan man inte dra någon moms. I princip alla företag har mer försäljning än inköp, vilket gör att de betalar mer moms än de drar av.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av OfarligTesla »

themax skrev:
Nybilsköpare fysiska personer, januari 2019 -> december 2019 - antal reg. för perioden: 126690
Nybilsköpare juridiska personer, januari 2019 -> december 2019 - antal reg. för perioden: 229330

http://www.bilsweden.se/statistik/nybil ... ersonbilar

Var tredje ny bil köps av fysiska personer. Och min fråga kvarstår, varför ska de som köper förmånsbil subventioneras mer än någon som köper privat? Och att lägga till att privatbilister är alldeles för fattiga är ju verkligen en nyhet. Alla vi som faktiskt köpt en elbil för skattade pengar förstår ju nu att ni förmånsbilister ser ner på oss med förakt.
Ja, jag har redan sagt att det är en tredjedel vilket ju gör att den större delen köps av företag. Om du sen även ser på genomsnittspriset så ser du att de bilmodellerna som säljs till privatbilister är i regel billigare, dvs kommer det vara svårare att med samma pengar ersätta dessa med elbilar (så som prisbilden ser ut idag).

Jag köper för övrigt mina bilar privat även det är irrelevant för diskussionen, statistiken förändras inte för det.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

themax skrev:
OfarligTesla skrev:
themax skrev:
Tomas L skrev:
Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år.
Just den där meningen sticker i ögonen på mig som köpt bilen privat. Hur ska vi få privatbilister att köpa elbil? De är många gånger fler än förmånsbilisterna. Genom att ytterligare skratta hela vägen till banken som förmånsbilist eller göra reglerna likvärdiga för alla som köper elbil?
Du kommer inte få de stora massorna av privatköpare att köpa nya elbilar ändå, de är helt enkelt för fattiga. Speciellt nu när bostadsmarknaden inte sticker 20% per år och man får låna hur mycket som helst på bostaden.

Att stimulera företagsköparna till att välja elbilar kommer hjälp privatbilisterna också när det finns elbilar att köpa begagnat.
Nybilsköpare fysiska personer, januari 2019 -> december 2019 - antal reg. för perioden: 126690
Nybilsköpare juridiska personer, januari 2019 -> december 2019 - antal reg. för perioden: 229330

http://www.bilsweden.se/statistik/nybil ... ersonbilar

Var tredje ny bil köps av fysiska personer. Och min fråga kvarstår, varför ska de som köper förmånsbil subventioneras mer än någon som köper privat? Och att lägga till att privatbilister är alldeles för fattiga är ju verkligen en nyhet. Alla vi som faktiskt köpt en elbil för skattade pengar förstår ju nu att ni förmånsbilister ser ner på oss med förakt.

Jag skulle också önska att det gick att ha en elbil lika billigt privat som att ha den leasad på företaget. Har dock svårt att se hur det skulle gå till. Inte ens momsbefrielse skulle göra en privatköpt bil lika billig. :( Och eftersom jag inte är gjord av pengar är jag faktiskt inte beredd att betala mer än jag gör idag. Ligger redan på gränsen för vad jag tycker en bil är värd.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

Verdi skrev:
Tomas L skrev:

Som sagt, företag har inga speciella subventioner för att köpa bilar som privatpersoner saknar.
Jo, hos de andra tillverkarna har man ofta ramavtal som ger högre rabatt. Men det har ju inget med elbilar att göra. Snarare tvärtom.
Det är en rabatt som bilföretagen ger till stora företag som köper många bilar och kan teckna ramavtal, men det har som sagt inget att göra med subventioner från staten. För övrigt så kan privatpersoner också förhandla rabatter, de brukar inte ligga så långt från ramavtalen. Företagarna har 10% hos Volvo, vilket inte är helt omöjligt att få på egen hand.
M3 LR AWD EAP 2021
Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

Tomas L skrev:
Företaget "tjänar" inga pengar på det nedsatta förmånsvärdet, det gör att kostnaden minskar för den anställde som kör bilen samt de sociala avgifterna på förmånsvärdet.

Sedan när det gäller att dra momsen: det är en vanlig föreställning att företag kan köpa allting billigare för att "de kan ju dra av momsen" och att det skulle vara "orättvist" på något sätt för att då blir det billigare. Men vad drar man momsen mot? Företag drar inte bara moms, de betalar moms också. Man drar ju momsen på inköp mot momsen på försäljning, så har man inte någon försäljning, så kan man inte dra någon moms. I princip alla företag har mer försäljning än inköp, vilket gör att de betalar mer moms än de drar av.

Förstår inte vad du är ute efter riktigt... Ett lågt förmånsvärde är en stor subvention för den som brukar bilen. Företaget betalar mycket riktigt "fullt pris" ändå. Men de får ju göra avdrag för bilkostnaderna. Minskad bolagsskatt alltså. Och så det där med momsen... Den hade företaget betalt även om de inte hade leasat en bil... Jag tycker du gör en tankevurpa.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Snap02 »

På vilket sätt får jag billigare för att jag köper leasar bilen till mig i företaget?
Jag får betala sociala avgifter på ca 30%
O får dra halva momsen,så sociala kostnaderna är betydligt högre än vad man får tillbaka på momsen.

Sedan åker jag på förmånsvärdet oxå är på tesla 3 ca 3800kr.
Jag får dra 9,50 per mil men om du är privatperson så får ni dra runt 18 kr per mil på arbetsresor.

Bilen är en kostnad precis som att jag köper en dator till företaget fast med skillnaden att det är dit lagt massa skatter. Jag har bilen i företaget får bara dra milersättningen på exakt vad jag kör i jobbet.
Om du köper bilen privat får du dra räntor slipper betala förmånsvärde o får dra ner i milersättning.

Miljöbonus på 60000 får alla som köper elbil med skillnaden att du som privatperson få den i (handen) o kan göra vad du vill med den.
Jag som företagare ser aldrig dom pengarna däremot minska månadskostnaden när leasingbolaget fått dom.
Det som skiljer är när garantin gått ut då betalar förstaget lagningen men under garanti tiden så är det ingen fördel.
Varför skulle man se ner på en privat person? Låter som jante från din sida.
Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

Tomas L skrev:
Verdi skrev:
Tomas L skrev:

Som sagt, företag har inga speciella subventioner för att köpa bilar som privatpersoner saknar.
Jo, hos de andra tillverkarna har man ofta ramavtal som ger högre rabatt. Men det har ju inget med elbilar att göra. Snarare tvärtom.
Det är en rabatt som bilföretagen ger till stora företag som köper många bilar och kan teckna ramavtal, men det har som sagt inget att göra med subventioner från staten. För övrigt så kan privatpersoner också förhandla rabatter, de brukar inte ligga så långt från ramavtalen. Företagarna har 10% hos Volvo, vilket inte är helt omöjligt att få på egen hand.

Kan inte det här så bra men visst är det generalagenten som står för ramavtalsrabatten medan den vanliga rabatten tas från återförsäljarens marginal? Betyder inte det att man får ännu mycket bättre rabatt om man har ramavtal i botten?

Jag har bara köpt ny bil av BMW. Jag fick drygt 12% på en BMW M2 som vid tillfället var en av deras hetaste modeller. Det var med Företagarnas avtal i botten om som enligt min säljare gav mig 4% extra mot vad jag hade fått för pris utan detsamma.

Det betyder väl att som företagare så får man 6% rabatt av BMW bara man går in genom dörren. Sen kan man förhandla sig till några procent till. (och säkert ännu fler om man ger sig fan på det)

Som privatperson börjar man nog ännu lägre. Kanske på 4%?

På bilar med låg efterfrågan eller vid särskilda tillfällen kan säkert få ännu bättre deals. På t ex en ny 7-serie som stått i hallen i ett halvår kan man få 20-30% i vissa fall.

OT: Såg för övrigt att BMW i3 inkluderas i ramavtalet från och med årsskiftet. https://www.foretagarna.se/medlemsformaner/riks/bmw/ På en sån fick man bara 4% förut. Gör viss skillnad.
Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

Snap02 skrev:
På vilket sätt får jag billigare för att jag köper leasar bilen till mig i företaget?
Jag får betala sociala avgifter på ca 30%
O får dra halva momsen,så sociala kostnaderna är betydligt högre än vad man får tillbaka på momsen.

Sedan åker jag på förmånsvärdet oxå är på tesla 3 ca 3800kr.
Jag får dra 9,50 per mil men om du är privatperson så får ni dra runt 18 kr per mil på arbetsresor.

Bilen är en kostnad precis som att jag köper en dator till företaget fast med skillnaden att det är dit lagt massa skatter. Jag har bilen i företaget får bara dra milersättningen på exakt vad jag kör i jobbet.
Om du köper bilen privat får du dra räntor slipper betala förmånsvärde o får dra ner i milersättning.

Miljöbonus på 60000 får alla som köper elbil med skillnaden att du som privatperson få den i (handen) o kan göra vad du vill med den.
Jag som företagare ser aldrig dom pengarna däremot minska månadskostnaden när leasingbolaget fått dom.
Det som skiljer är när garantin gått ut då betalar förstaget lagningen men under garanti tiden så är det ingen fördel.
Varför skulle man se ner på en privat person? Låter som jante från din sida.
Gå till teslakalkylen.com och räkna lite... ;) Den stora vinsten är att man får ta smällen av värdeminskningen med oskattade medel.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

Verdi skrev:
Förstår inte vad du är ute efter riktigt... Ett lågt förmånsvärde är en stor subvention för den som brukar bilen. Företaget betalar mycket riktigt "fullt pris" ändå. Men de får ju göra avdrag för bilkostnaderna. Minskad bolagsskatt alltså. Och så det där med momsen... Den hade företaget betalt även om de inte hade leasat en bil... Jag tycker du gör en tankevurpa.
Frågan är hur ska vi få mer elbilar i trafik? Elbilar kostar idag väldigt mycket, både för privatpersoner och företag. Men nu råkar det vara så att staten har sedan tidigare infört systemet med förmånsvärden, vars avsikt från början var att de som fick tjänstebilar skulle betala ett värde för att de får köra en "gratis bil". Ju dyrare bil, desto högre skatt måste man betala. Särskilt om man skaffar en dyr "lyxbil", då sticker förmånsvärdet iväg ordentligt.

Nu råkar elbilar vara väldigt dyra, långt över de gränsvärden som staten har satt för vad en rimlig tjänstebil får kosta, 7.5 basbelopp. Få företag är intresserade av att ta risken med ny dyr teknik och än färre tjänstebilsförare villl betala förmånsvärdet. Då den största andelen bilar säljs till företag så är det ganska rimligt att det är dem som ska motiveras att köpa elbilar, bl a genom att man bl a sänker kostnaden för den som ska använda bilen. Men om vi vill ha ut mer elbilar i trafiken är det ändå för lite, det behövs istället mer subventioner för företag och tjänstebilsförare, se bara på elbilsförsäljningen de senaste åren, den är högst marginell.

Angående moms...jag gör många tankevurpor, men jag har faktiskt rätt bra koll på företagsekonomi och skatter och skulle kunna skriva ett långt inlägg, men jag ska försöka hålla mig kort: Med din logik så skulle man kunna argumentera att det är orättvist att företag måste betala 20% moms när de säljer bilen eftersom privatpersoner inte behöver göra det. Men det är ju det som är poängen; betalar man moms vid försäljning, så kan man även dra av moms vid inköp.
M3 LR AWD EAP 2021
Skriv svar