Du är stor i munnen antagligen liten i verkligheten. Du o Svensson hävdade att det fanns massa andra laddare som var på minst 100kw förutom IONITY o teslas. Jag frågade var dom fanns o ni påstod att det fanns i Sthlm. Jag väntar fortfarande på svar VAR ovh ps fjärde ligger ej i Stockholm.
Var ser du att vi hävdade en _massa_ andra laddare på minst 100kW? Du fick en lista på flera laddare men dessa ratades ju av dig för att de inte låg i Stockholm. Du fick flera aktörer som planerar eller håller på att bygga upp snabbladdare på +100 kW.
Om vi antar att de 300 laddarna på 125kW är Teslas och att de 68 på 350 kW är Ionitys så finns det 21 laddare som inte är Teslas eller Ionitys och har en laddeffekt på 150 kW. Ingen av dessa, varken från Ionity, Tesla eller någon annan ligger i Stockholm så de kanske inte räknas?
PS Statistiken är inte helt uppdaterad så antalet laddare är fler än vad som visas på sidan. Tesla har tex 432 snabbladdare och alla eller nästan alla är uppgraderade så att de ger mer än 125 kW nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fattar inte diskussionen. Varför vill man ha snabbladdare i Stockholm? Man vill väl ha 11kW eftersom man antingen bor här eller är här på besök. Sällan man är här på genomresa och tänker ”ja, jag vill gärna stå i köer till city en timme för att snabbladda en halvtimme och sedan köa ut”.
Fattar inte diskussionen. Varför vill man ha snabbladdare i Stockholm? Man vill väl ha 11kW eftersom man antingen bor här eller är här på besök. Sällan man är här på genomresa och tänker ”ja, jag vill gärna stå i köer till city en timme för att snabbladda en halvtimme och sedan köa ut”.
Nej, men man kan ju vara på besök över dan, eller bara några timmar, och vill ta sig hem igen. Då vill man ju helst att en laddare ska hinna fylla upp medan bilen ändå står parkerad. De allra flesta besök jag gör i Sthlm är just sådana och jag är definitivt inte ensam om det. Visst, jag kan stanna i Sillekrog på vägen hem och fylla på, men de vore ju nice att slippa det, och alla bor inte så att en SuC ligger på vägen till eller ifrån Sthlm.
Fattar inte diskussionen. Varför vill man ha snabbladdare i Stockholm? Man vill väl ha 11kW eftersom man antingen bor här eller är här på besök. Sällan man är här på genomresa och tänker ”ja, jag vill gärna stå i köer till city en timme för att snabbladda en halvtimme och sedan köa ut”.
Jag kan inte ladda hemma, skulle bli galen om jag inte hade en snabbladdare nära hemmet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fattar inte diskussionen. Varför vill man ha snabbladdare i Stockholm? Man vill väl ha 11kW eftersom man antingen bor här eller är här på besök. Sällan man är här på genomresa och tänker ”ja, jag vill gärna stå i köer till city en timme för att snabbladda en halvtimme och sedan köa ut”.
Nej, men man kan ju vara på besök över dan, eller bara några timmar, och vill ta sig hem igen. Då vill man ju helst att en laddare ska hinna fylla upp medan bilen ändå står parkerad. De allra flesta besök jag gör i Sthlm är just sådana och jag är definitivt inte ensam om det. Visst, jag kan stanna i Sillekrog på vägen hem och fylla på, men de vore ju nice att slippa det, och alla bor inte så att en SuC ligger på vägen till eller ifrån Sthlm.
Visst, men det behöver väl inte vara 100+ kW ?
Jag skulle säga att man kommer långt med låt säga 70 kW DC med delad effekt mellan stolparna i stil med Teslas nuvarande a/b SuC. Samt 11 kW AC då för de som ska stanna mer än 2-3h vilket jag gissar gäller de flesta som åker in till Stockholm över dagen.
Jag håller med Remuz, känns som en märklig diskussion.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
För att anknyta till trådens ämne så har VW inför lanseringen av ID3 statt upp ett tiotal urban-chargers med 100kW. Det är i själva verket deras mobila laddare som har ett inbyggt batteri. Gratis än så länge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
För att anknyta till trådens ämne så har VW inför lanseringen av ID3 statt upp ett tiotal urban-chargers med 100kW. Det är i själva verket deras mobila laddare som har ett inbyggt batteri. Gratis än så länge.
Screenshot_20200216-092704.png
.... just Wolfsburg känns ju väldigt relevant för oss här på forumet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
För att anknyta till trådens ämne så har VW inför lanseringen av ID3 statt upp ett tiotal urban-chargers med 100kW. Det är i själva verket deras mobila laddare som har ett inbyggt batteri. Gratis än så länge.
Screenshot_20200216-092704.png
.... just Wolfsburg känns ju väldigt relevant för oss här på forumet.
Ja vaddå, det har ju med ämnet att göra iaf
Och ändå betydligt var detta betydligt mer relevant för tråden än en massa barnsligt raljerande och gissningar om leveranser och priser.
Oj, glömde...
Senast redigerad av Vulgarsonic, redigerad totalt 1 gånger.
Roligt att den där bilen ser ut som en Opel, ID4 kommer knappast se ut sådär skulle jag tro.
Haha, ja den är märkbart lik Opel Grandland. Men den ser i alla fall inte exakt ut som Opeln, åtminstone inte som 2019 modellen. Andra dörrhandtag exempelvis, huven går inte ner mot grillen som på Opeln. Men med tanke på likheterna är det nog snarare en nyare version av Grandland.
Tillägg: sidorna på lamporna fram har samma rutnät som på ID.3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Är det nån som vet om ID3 kommer ha batterivärmare? Går den att starta före laddningen börjar?
Har nyligen fått hem en Eniro som ska kunna ladda 77kW men det blir i praktiken bara 25kW då man startar ladda för batteriet är för kallt. Den har batterivärmare (2Kw mot Teslas 6kW) men den slås på först när man börjar ladda, inte smart. Tesla bättre, där värmaren slås på i förväg om man sätter supercharger som destination.
MEB-plattformen har vätskekylt och -uppvärmt batteri. Svaret på din första fråga är alltså ja. Huruvida den kan styras är i dagsläget ingen som kan svara på.
Jag killgissar att batteriet värms upp när bilen förvärms via appen eller med timer. Det skulle förvåna mig om VW inte har gjort så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hon är säkert representativ för alla som har förbokat en ID3.
Jag kommer också avboka min, men knappast för att istället beställa en Model 3.
Haha ja hon representera alla potentiella VW ID3 köpare Tycker hela det här debaklet med förseningar av VW påminner väldigt mycket om Teslas försening av Model 3. OJ nu svor jag i kyrkan!
Jag har kvar min reservation av ID3 tills vidare. Får se hur vi gör sedan. Har inte bestämt oss än. Använder e-Golfen varje dag o Teslan väldigt sällan. Enbart vid längre resor.
Hon är säkert representativ för alla som har förbokat en ID3.
Jag kommer också avboka min, men knappast för att istället beställa en Model 3.
Haha ja hon representera alla potentiella VW ID3 köpare Tycker hela det här debaklet med förseningar av VW påminner väldigt mycket om Teslas försening av Model 3. OJ nu svor jag i kyrkan!
Jag har kvar min reservation av ID3 tills vidare. Får se hur vi gör sedan. Har inte bestämt oss än. Använder e-Golfen varje dag o Teslan väldigt sällan. Enbart vid längre resor.
Fast tar man upp M3 förseningen så var det ingen försening. Samma med Mx som också blev sen fast ändå inte enligt ”experterna”
Hon är säkert representativ för alla som har förbokat en ID3.
Jag kommer också avboka min, men knappast för att istället beställa en Model 3.
Haha ja hon representera alla potentiella VW ID3 köpare Tycker hela det här debaklet med förseningar av VW påminner väldigt mycket om Teslas försening av Model 3. OJ nu svor jag i kyrkan!
Jag har kvar min reservation av ID3 tills vidare. Får se hur vi gör sedan. Har inte bestämt oss än. Använder e-Golfen varje dag o Teslan väldigt sällan. Enbart vid längre resor.
Fast tar man upp M3 förseningen så var det ingen försening. Samma med Mx som också blev sen fast ändå inte enligt ”experterna”
Jag har kvar min reservation av ID3 tills vidare. Får se hur vi gör sedan. Har inte bestämt oss än. Använder e-Golfen varje dag o Teslan väldigt sällan. Enbart vid längre resor.
Så har vi gjort sedan vi skaffade e-Golfen. Teslan blev omedelbart nedgraderad till andrabil och användes sedan dess i princip bara på långresor. Golfen används dagligen.
Även vår nuvarande e-tron används mycket mindre ofta än e-Golfen men den rullar faktiskt ändå nästan dubbelt så mycket som Teslan gjorde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14