3-fas och nätverkskabel i samma rör?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare

Re: 3-fas och nätverkskabel i samma rör?

Inlägg av Snelleman »

Jag har 50m oskärmad nätverkskabel i samma rör som min 6mm2 trefas kabel + en nätverkskabel till för ModBus kommunikation mellan Garo box och elcentralen.. Hela vägen från huset ut till garaget. Inga som helst problem. Kan ladda 11kw och inte en paketförlust varken på WiFi accesspunkten eller övervakningskameran i garaget. Även lastbalanseringen som går över ModBus funkar klockrent.
M3 SR+
becker
elbilist

Inlägg av becker »

Jag ska bygga garage och tänker dra in fiber. Av samma orsak som nämns tidigare med åska.
Plus att det inte blir så dyrt om man köper fiberkabel som redan är kontakterad.

Jag har kollat in direktronik, dom kan ge dig en färdig lösning. Jag har själv inte handlat här, men dom verkar seriösa.

https://www.direktronik.se
eGolf -17
becker
elbilist

Inlägg av becker »

Snelleman skrev:
Jag har 50m oskärmad nätverkskabel i samma rör som min 6mm2 trefas kabel + en nätverkskabel till för ModBus kommunikation mellan Garo box och elcentralen.. Hela vägen från huset ut till garaget. Inga som helst problem. Kan ladda 11kw och inte en paketförlust varken på WiFi accesspunkten eller övervakningskameran i garaget. Även lastbalanseringen som går över ModBus funkar klockrent.

På jobbet går våra nätverkskablar på kabelstegar. På kabelstegarna går det alla möjliga kablar, även väldigt kraftiga trefas kablar. Vi märker inget problem.
eGolf -17
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

Var det inte pga detta som skärmade kablar uppfanns?
MYP
X90d
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

becker skrev:
Jag ska bygga garage och tänker dra in fiber. Av samma orsak som nämns tidigare med åska.
Plus att det inte blir så dyrt om man köper fiberkabel som redan är kontakterad.

Jag har kollat in direktronik, dom kan ge dig en färdig lösning. Jag har själv inte handlat här, men dom verkar seriösa.

https://www.direktronik.se
Jag köpte min utomhusfiber och SFPs från Direktronik. Rekommenderas.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag minns kanske fel, men är det inte så att ethernet använder differentialförstärkare och därmed borde ha god undertryckning av störningar?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar