A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av MarkusL »

Hej, saknar förbrukningssiffror i appen, det får man på webben.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Remuz skrev:
Låt
Gärna betalning gå utanför App Store. Vägrar lägga in kort där eftersom barnen laddar ner allt möjligt och utan kort slipper man läsa igen innan man laddar ner.
Finns lite olika betalningslösningar i app-store.
För mig som har familjdelning så är betalning av en ”pro-app” i App Store det bästa, då har alla jag delar med tillgång till betal-appen.
Annars kan man lösa det som ”köp inuti app”, men då bör betalningen knytas mot användaren/inloggningen så jag slipper köpa till flera prenumerationer för alla mina enheter (typ Max 3 eller 5 som Tex Netflix har)
Pris? Jag vet inte, men möjlighet för båda månads, års och kanske även en livstidsprenum torde vara bra?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

MarkusL skrev:
Snittförbrukning för resan eller instantaneous för en viss punkt?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

heldiggrisen skrev:
Remuz skrev:
Låt
Gärna betalning gå utanför App Store. Vägrar lägga in kort där eftersom barnen laddar ner allt möjligt och utan kort slipper man läsa igen innan man laddar ner.
Finns lite olika betalningslösningar i app-store.
För mig som har familjdelning så är betalning av en ”pro-app” i App Store det bästa, då har alla jag delar med tillgång till betal-appen.
Annars kan man lösa det som ”köp inuti app”, men då bör betalningen knytas mot användaren/inloggningen så jag slipper köpa till flera prenumerationer för alla mina enheter (typ Max 3 eller 5 som Tex Netflix har)
Pris? Jag vet inte, men möjlighet för båda månads, års och kanske även en livstidsprenum torde vara bra?
Det kommer bli en betallösning utanför appstorarna eftersom vi är multiplattform. Bra poäng med år och livstid också.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Perfekt funktion, skönt att kunna välja bort ionityBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Passande symbol för Ionity i det läget också :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Viktig funktion att kunna välja bort laddare som man inte kan eller vill ladda vid.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Absolut! Riktigt bra faktiskt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

När jag körde i helgen så hamnade vid ett tillfälle min nuvarande SoC fel, så jag var tvungen att justera den i appen. Det i sig är ju rätt lätt med pilar upp och ned, men när den visade 13% och jag igentligen hade 79% så var det rätt drygt att singelklicka uppåtpilen 66 gånger. Går det att lägga till en möjlighet att klicka på siffran "Current SoC" och manuellt ställa in den i ett svep?

En annan sak jag märkte var att när jag försökte skicka nästa stopp till bilen så skickade den inte korrekt adress utan exempelvis SuC i vid Sillekrog i Tystberga så tyckte bilen att jag skulle åka in i samhället Tystberga.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

Hej. En fråga, är ABRP uppdaterad så att laddtiden för Tesla model S85D är anpassad till de långsammare laddtider som blev följden av Teslas uppdatering för några månader sen? Jag undrar om man laddtiderna blir rätt om jag beräknar rutt.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

abagewitz skrev:
Hej. En fråga, är ABRP uppdaterad så att laddtiden för Tesla model S85D är anpassad till de långsammare laddtider som blev följden av Teslas uppdatering för några månader sen? Jag undrar om man laddtiderna blir rätt om jag beräknar rutt.
Ja, vi gjorde en uppdatering för några veckor sedan, S85 är ganska mycket långsammare nu.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Seregon skrev:
När jag körde i helgen så hamnade vid ett tillfälle min nuvarande SoC fel, så jag var tvungen att justera den i appen. Det i sig är ju rätt lätt med pilar upp och ned, men när den visade 13% och jag igentligen hade 79% så var det rätt drygt att singelklicka uppåtpilen 66 gånger. Går det att lägga till en möjlighet att klicka på siffran "Current SoC" och manuellt ställa in den i ett svep?

En annan sak jag märkte var att när jag försökte skicka nästa stopp till bilen så skickade den inte korrekt adress utan exempelvis SuC i vid Sillekrog i Tystberga så tyckte bilen att jag skulle åka in i samhället Tystberga.
Mmm, Tesla-APIet är ganska korkat vad gäller navigering - den struntar oftast i koordinaterna vi ger den och slår upp något baserat på namnet...
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

blincoln skrev:
abagewitz skrev:
Ja, vi gjorde en uppdatering för några veckor sedan, S85 är ganska mycket långsammare nu.
Fattar inte riktigt... Bild

Är S85D ännu långsammare än vad som visas i appen nu eller långsammare än tidigare? Kan jag på ett ungefär lite på de laddtider som visas nu?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

abagewitz skrev:
blincoln skrev:
abagewitz skrev:

Är S85D ännu långsammare än vad som visas i appen nu eller långsammare än tidigare? Kan jag på ett ungefär lite på de laddtider som visas nu?
Sorry, otydligt. Ja, de laddtider som visas nu är realistiskta. Men olika bilar kan vara olika strypta. Vi ska lägga till automatiskt kalibrerad laddkurva för egen bil också.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

blincoln skrev:
abagewitz skrev:
blincoln skrev:
abagewitz skrev:

Sorry, otydligt. Ja, de laddtider som visas nu är realistiskta. Men olika bilar kan vara olika strypta. Vi ska lägga till automatiskt kalibrerad laddkurva för egen bil också.
Lysande. Tackar
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har nu fått den obeskrivligt roliga äran att bli e-tron "beta" försökskanin. Min e-tron kommer från och med nu samla in realtidsdata för ABRP och på så vis förbättra möjligheterna för alla e-tron ägare att få realistiska ruttplaneringar. Skitkul att kunna bidra med nånting.
Tack Bo och Jason för det fantastiska jobbet ni gör. :-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Jag har nu fått den obeskrivligt roliga äran att bli e-tron "beta" försökskanin. Min e-tron kommer från och med nu samla in realtidsdata för ABRP och på så vis förbättra möjligheterna för alla e-tron ägare att få realistiska ruttplaneringar. Skitkul att kunna bidra med nånting.
Tack Bo och Jason för det fantastiska jobbet ni gör. :-)
Ja, det ska bli kul att se vad vi kan få för data från e-tronen! Vi kommer erbjuda samma (tredjeparts) OBD-pryl för alla ABRP-användare som vill kunna koppla upp sin icke-Tesla till ABRP också; det kommer med en månadskostnad eftersom den har ett eget simkort och kommunicerar med oss.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
Vi kommer erbjuda samma (tredjeparts) OBD-pryl för alla ABRP-användare som vill kunna koppla upp sin icke-Tesla till ABRP också; det kommer med en månadskostnad eftersom den har ett eget simkort och kommunicerar med oss.
Låter ju jättespännande, inga tankar på att erbjuda den för Tesla också?

Jag antar att informationen via Tesla API är llikvärdig, men det kräver väl att man har ABRP öppet under körning och laddning?

En "pryl" kan väl samla in data hela tiden?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
blincoln skrev:
Vi kommer erbjuda samma (tredjeparts) OBD-pryl för alla ABRP-användare som vill kunna koppla upp sin icke-Tesla till ABRP också; det kommer med en månadskostnad eftersom den har ett eget simkort och kommunicerar med oss.
Låter ju jättespännande, inga tankar på att erbjuda den för Tesla också?

Jag antar att informationen via Tesla API är llikvärdig, men det kräver väl att man har ABRP öppet under körning och laddning?

En "pryl" kan väl samla in data hela tiden?

/fth
Den funkar förvisso för Tesla också, men numera med appen så samlar vi in MyTesla-data från våra servrar istället för från websidan. Då behöver man inte ha appen igång hela tiden (däremot behöver du öppna appen någon gång eftersom vi inte läser data från din bil om du inte öppnat appen inom 24h).
Du kan testa att öppna appen efter ha haft den släckt ett tag; den laddar in din kör/ladd-data och visar i grafen.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

blincoln skrev:
MarkusL skrev:
Snittförbrukning för resan eller instantaneous för en viss punkt?
Vill ha snitt för resan, men får man önska hade det vart bra att se för delsträckor också så man kan jämföra med utfall för att kunna avgöra om man behöver ladda mer eller mindre.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Blincoln. Jag har via hemsidan på sistone sett att jag kan använda er standardförbrukning vid 110km/h (220 wh/km för MX LR Raven) men även att jag kan välja förbrukning vid samma fart för min specifika bil. I detta fall 242 wh/km.

Mao, min bil drar mer än ni trott. Något som kommer påverka standard? Drar min bil mer än andra?
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Hertsh skrev:
Blincoln. Jag har via hemsidan på sistone sett att jag kan använda er standardförbrukning vid 110km/h (220 wh/km för MX LR Raven) men även att jag kan välja förbrukning vid samma fart för min specifika bil. I detta fall 242 wh/km.

Mao, min bil drar mer än ni trott. Något som kommer påverka standard? Drar min bil mer än andra?
Vår standardförbrukning justerar vi såklart om vi tycker att den inte stämmer. Det finns dock åtminstone två skäl till att din drar mer:
1) Det är vinter (vi har väderparametrar i ABRP, men de använder inte den automatiska kalibreringen - automatisk väderprognos i planen och kalibreringen är på väg)
2) Du bor i Sverige; välpolerade vägar i Tyskland och Kalifornien har en förmåga att ge lägre förbrukning

Så, mao, ingen större fara att din bil skulle vara värre än andras!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Hej Blincoln och tack för en toppenbra app.
Jag har kikat lite på rullmotståndsförluster och tror ni har fel i beräkningen (eller så har jag tabbat mig :D )
Någon får gärna dubbelkolla beräkningarna och se om jag fuckat upp. Lägger till lite länkar nedan.

Min fundering gäller alltså bara rullmotståndet och inte effekten av luftmotståndet.

Formeln för effekten av "rolling resistance" Prr är ju:
Prr=Crr*g*m*v
där:
v=hastighet i m/s
g=9,81m/s2
m=massa i kg
Prr = rullmotståndseffekten i watt
Crr = rullmotståndskoefficienten

Om man väljer tex massan m=100kg, hastigheten till 90km/h=25m/s och Crr till 0,015 enl tabellen här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance

Så blir förlusteffekten Prr= 0,015*9,81*100*25=367,875W som jag avrundar till 368W
Delar Prr med hastigheten i km/h så får man energiförlust per sträcka: 368W/90km/h=4,1Wh/km
100kg övervikt borde ge ca 4,1Wh/km extra i förbrukning. 10000kg extra blir då 410Wh/km.
Obs det spelar alltså ingen roll viken hastighet man väljer eftersom man både multiplicerar och sen dividerar med hastigheten (fast med olika enheter). Energiförlusten per sträcka som funktion av vikt är alltså oberoende av hastighet.

Om jag väljer en sträcka i ABRP och sätter extravikten till 10000kg så får jag typ 30Wh/km i extra förbrukning. Borde blivit 410Wh/km om jag räknat rätt ovan.
Detta skulle kunna bero på att ni tex satt Crr till 0.0011 istället för 0.015.

Videon nedan visar vid ca 7 min in hur kalkylen är för den som vill dubbelkolla.

Mvh [JM]
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

[JM] skrev:
Hej Blincoln och tack för en toppenbra app.
Jag har kikat lite på rullmotståndsförluster och tror ni har fel i beräkningen (eller så har jag tabbat mig :D )
Någon får gärna dubbelkolla beräkningarna och se om jag fuckat upp. Lägger till lite länkar nedan.

Min fundering gäller alltså bara rullmotståndet och inte effekten av luftmotståndet.

Formeln för effekten av "rolling resistance" Prr är ju:
Prr=Crr*g*m*v
där:
v=hastighet i m/s
g=9,81m/s2
m=massa i kg
Prr = rullmotståndseffekten i watt
Crr = rullmotståndskoefficienten

Om man väljer tex massan m=100kg, hastigheten till 90km/h=25m/s och Crr till 0,015 enl tabellen här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance

Så blir förlusteffekten Prr= 0,015*9,81*100*25=367,875W som jag avrundar till 368W
Delar Prr med hastigheten i km/h så får man energiförlust per sträcka: 368W/90km/h=4,1Wh/km
100kg övervikt borde ge ca 4,1Wh/km extra i förbrukning. 10000kg extra blir då 410Wh/km.
Obs det spelar alltså ingen roll viken hastighet man väljer eftersom man både multiplicerar och sen dividerar med hastigheten (fast med olika enheter). Energiförlusten per sträcka som funktion av vikt är alltså oberoende av hastighet.

Om jag väljer en sträcka i ABRP och sätter extravikten till 10000kg så får jag typ 30Wh/km i extra förbrukning. Borde blivit 410Wh/km om jag räknat rätt ovan.
Detta skulle kunna bero på att ni tex satt Crr till 0.0011 istället för 0.015.

Videon nedan visar vid ca 7 min in hur kalkylen är för den som vill dubbelkolla.

Mvh [JM]
Haha, ja, parametern "extra weight" har inte fått mycket kärlek sedan den lades till för något år sedan. Modellen vi använder är mycket enkel och handlar mest om höjdförändringar. Vi har länge haft på listan att lägga med rullmotståndet ordentligt - så det är väl dags nu :D
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

I den senaste versionen får jag inte upp förslag på destinationer när jag börjar skriva in adress eller ort. Varken i den nya eller i classic. Körde i Safari på iPhone. Någon mer som upplever samma problem?
Skriv svar