A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Finns lite olika betalningslösningar i app-store.Remuz skrev:Låt
Gärna betalning gå utanför App Store. Vägrar lägga in kort där eftersom barnen laddar ner allt möjligt och utan kort slipper man läsa igen innan man laddar ner.
För mig som har familjdelning så är betalning av en ”pro-app” i App Store det bästa, då har alla jag delar med tillgång till betal-appen.
Annars kan man lösa det som ”köp inuti app”, men då bör betalningen knytas mot användaren/inloggningen så jag slipper köpa till flera prenumerationer för alla mina enheter (typ Max 3 eller 5 som Tex Netflix har)
Pris? Jag vet inte, men möjlighet för båda månads, års och kanske även en livstidsprenum torde vara bra?
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Snittförbrukning för resan eller instantaneous för en viss punkt?MarkusL skrev:Hej, saknar förbrukningssiffror i appen, det får man på webben.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Det kommer bli en betallösning utanför appstorarna eftersom vi är multiplattform. Bra poäng med år och livstid också.heldiggrisen skrev:Finns lite olika betalningslösningar i app-store.Remuz skrev:Låt
Gärna betalning gå utanför App Store. Vägrar lägga in kort där eftersom barnen laddar ner allt möjligt och utan kort slipper man läsa igen innan man laddar ner.
För mig som har familjdelning så är betalning av en ”pro-app” i App Store det bästa, då har alla jag delar med tillgång till betal-appen.
Annars kan man lösa det som ”köp inuti app”, men då bör betalningen knytas mot användaren/inloggningen så jag slipper köpa till flera prenumerationer för alla mina enheter (typ Max 3 eller 5 som Tex Netflix har)
Pris? Jag vet inte, men möjlighet för båda månads, års och kanske även en livstidsprenum torde vara bra?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Perfekt funktion, skönt att kunna välja bort ionity

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Passande symbol för Ionity i det läget också 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Viktig funktion att kunna välja bort laddare som man inte kan eller vill ladda vid.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: A Better Routeplanner - 3.7
När jag körde i helgen så hamnade vid ett tillfälle min nuvarande SoC fel, så jag var tvungen att justera den i appen. Det i sig är ju rätt lätt med pilar upp och ned, men när den visade 13% och jag igentligen hade 79% så var det rätt drygt att singelklicka uppåtpilen 66 gånger. Går det att lägga till en möjlighet att klicka på siffran "Current SoC" och manuellt ställa in den i ett svep?
En annan sak jag märkte var att när jag försökte skicka nästa stopp till bilen så skickade den inte korrekt adress utan exempelvis SuC i vid Sillekrog i Tystberga så tyckte bilen att jag skulle åka in i samhället Tystberga.
En annan sak jag märkte var att när jag försökte skicka nästa stopp till bilen så skickade den inte korrekt adress utan exempelvis SuC i vid Sillekrog i Tystberga så tyckte bilen att jag skulle åka in i samhället Tystberga.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Hej. En fråga, är ABRP uppdaterad så att laddtiden för Tesla model S85D är anpassad till de långsammare laddtider som blev följden av Teslas uppdatering för några månader sen? Jag undrar om man laddtiderna blir rätt om jag beräknar rutt.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Ja, vi gjorde en uppdatering för några veckor sedan, S85 är ganska mycket långsammare nu.abagewitz skrev:Hej. En fråga, är ABRP uppdaterad så att laddtiden för Tesla model S85D är anpassad till de långsammare laddtider som blev följden av Teslas uppdatering för några månader sen? Jag undrar om man laddtiderna blir rätt om jag beräknar rutt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Mmm, Tesla-APIet är ganska korkat vad gäller navigering - den struntar oftast i koordinaterna vi ger den och slår upp något baserat på namnet...Seregon skrev:När jag körde i helgen så hamnade vid ett tillfälle min nuvarande SoC fel, så jag var tvungen att justera den i appen. Det i sig är ju rätt lätt med pilar upp och ned, men när den visade 13% och jag igentligen hade 79% så var det rätt drygt att singelklicka uppåtpilen 66 gånger. Går det att lägga till en möjlighet att klicka på siffran "Current SoC" och manuellt ställa in den i ett svep?
En annan sak jag märkte var att när jag försökte skicka nästa stopp till bilen så skickade den inte korrekt adress utan exempelvis SuC i vid Sillekrog i Tystberga så tyckte bilen att jag skulle åka in i samhället Tystberga.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Fattar inte riktigt...blincoln skrev:Ja, vi gjorde en uppdatering för några veckor sedan, S85 är ganska mycket långsammare nu.abagewitz skrev:Hej. En fråga, är ABRP uppdaterad så att laddtiden för Tesla model S85D är anpassad till de långsammare laddtider som blev följden av Teslas uppdatering för några månader sen? Jag undrar om man laddtiderna blir rätt om jag beräknar rutt.

Är S85D ännu långsammare än vad som visas i appen nu eller långsammare än tidigare? Kan jag på ett ungefär lite på de laddtider som visas nu?
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Sorry, otydligt. Ja, de laddtider som visas nu är realistiskta. Men olika bilar kan vara olika strypta. Vi ska lägga till automatiskt kalibrerad laddkurva för egen bil också.abagewitz skrev:Fattar inte riktigt...blincoln skrev:Ja, vi gjorde en uppdatering för några veckor sedan, S85 är ganska mycket långsammare nu.abagewitz skrev:Hej. En fråga, är ABRP uppdaterad så att laddtiden för Tesla model S85D är anpassad till de långsammare laddtider som blev följden av Teslas uppdatering för några månader sen? Jag undrar om man laddtiderna blir rätt om jag beräknar rutt.![]()
Är S85D ännu långsammare än vad som visas i appen nu eller långsammare än tidigare? Kan jag på ett ungefär lite på de laddtider som visas nu?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Lysande. Tackarblincoln skrev:Sorry, otydligt. Ja, de laddtider som visas nu är realistiskta. Men olika bilar kan vara olika strypta. Vi ska lägga till automatiskt kalibrerad laddkurva för egen bil också.abagewitz skrev:Fattar inte riktigt...blincoln skrev:Ja, vi gjorde en uppdatering för några veckor sedan, S85 är ganska mycket långsammare nu.abagewitz skrev:Hej. En fråga, är ABRP uppdaterad så att laddtiden för Tesla model S85D är anpassad till de långsammare laddtider som blev följden av Teslas uppdatering för några månader sen? Jag undrar om man laddtiderna blir rätt om jag beräknar rutt.![]()
Är S85D ännu långsammare än vad som visas i appen nu eller långsammare än tidigare? Kan jag på ett ungefär lite på de laddtider som visas nu?
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Jag har nu fått den obeskrivligt roliga äran att bli e-tron "beta" försökskanin. Min e-tron kommer från och med nu samla in realtidsdata för ABRP och på så vis förbättra möjligheterna för alla e-tron ägare att få realistiska ruttplaneringar. Skitkul att kunna bidra med nånting.
Tack Bo och Jason för det fantastiska jobbet ni gör.
Tack Bo och Jason för det fantastiska jobbet ni gör.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Ja, det ska bli kul att se vad vi kan få för data från e-tronen! Vi kommer erbjuda samma (tredjeparts) OBD-pryl för alla ABRP-användare som vill kunna koppla upp sin icke-Tesla till ABRP också; det kommer med en månadskostnad eftersom den har ett eget simkort och kommunicerar med oss.mati skrev:Jag har nu fått den obeskrivligt roliga äran att bli e-tron "beta" försökskanin. Min e-tron kommer från och med nu samla in realtidsdata för ABRP och på så vis förbättra möjligheterna för alla e-tron ägare att få realistiska ruttplaneringar. Skitkul att kunna bidra med nånting.
Tack Bo och Jason för det fantastiska jobbet ni gör.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Låter ju jättespännande, inga tankar på att erbjuda den för Tesla också?blincoln skrev:Vi kommer erbjuda samma (tredjeparts) OBD-pryl för alla ABRP-användare som vill kunna koppla upp sin icke-Tesla till ABRP också; det kommer med en månadskostnad eftersom den har ett eget simkort och kommunicerar med oss.
Jag antar att informationen via Tesla API är llikvärdig, men det kräver väl att man har ABRP öppet under körning och laddning?
En "pryl" kan väl samla in data hela tiden?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Den funkar förvisso för Tesla också, men numera med appen så samlar vi in MyTesla-data från våra servrar istället för från websidan. Då behöver man inte ha appen igång hela tiden (däremot behöver du öppna appen någon gång eftersom vi inte läser data från din bil om du inte öppnat appen inom 24h).fth skrev:Låter ju jättespännande, inga tankar på att erbjuda den för Tesla också?blincoln skrev:Vi kommer erbjuda samma (tredjeparts) OBD-pryl för alla ABRP-användare som vill kunna koppla upp sin icke-Tesla till ABRP också; det kommer med en månadskostnad eftersom den har ett eget simkort och kommunicerar med oss.
Jag antar att informationen via Tesla API är llikvärdig, men det kräver väl att man har ABRP öppet under körning och laddning?
En "pryl" kan väl samla in data hela tiden?
/fth
Du kan testa att öppna appen efter ha haft den släckt ett tag; den laddar in din kör/ladd-data och visar i grafen.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Vill ha snitt för resan, men får man önska hade det vart bra att se för delsträckor också så man kan jämföra med utfall för att kunna avgöra om man behöver ladda mer eller mindre.blincoln skrev:Snittförbrukning för resan eller instantaneous för en viss punkt?MarkusL skrev:Hej, saknar förbrukningssiffror i appen, det får man på webben.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Blincoln. Jag har via hemsidan på sistone sett att jag kan använda er standardförbrukning vid 110km/h (220 wh/km för MX LR Raven) men även att jag kan välja förbrukning vid samma fart för min specifika bil. I detta fall 242 wh/km.
Mao, min bil drar mer än ni trott. Något som kommer påverka standard? Drar min bil mer än andra?
Mao, min bil drar mer än ni trott. Något som kommer påverka standard? Drar min bil mer än andra?
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Vår standardförbrukning justerar vi såklart om vi tycker att den inte stämmer. Det finns dock åtminstone två skäl till att din drar mer:Hertsh skrev:Blincoln. Jag har via hemsidan på sistone sett att jag kan använda er standardförbrukning vid 110km/h (220 wh/km för MX LR Raven) men även att jag kan välja förbrukning vid samma fart för min specifika bil. I detta fall 242 wh/km.
Mao, min bil drar mer än ni trott. Något som kommer påverka standard? Drar min bil mer än andra?
1) Det är vinter (vi har väderparametrar i ABRP, men de använder inte den automatiska kalibreringen - automatisk väderprognos i planen och kalibreringen är på väg)
2) Du bor i Sverige; välpolerade vägar i Tyskland och Kalifornien har en förmåga att ge lägre förbrukning
Så, mao, ingen större fara att din bil skulle vara värre än andras!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Hej Blincoln och tack för en toppenbra app.
Jag har kikat lite på rullmotståndsförluster och tror ni har fel i beräkningen (eller så har jag tabbat mig
)
Någon får gärna dubbelkolla beräkningarna och se om jag fuckat upp. Lägger till lite länkar nedan.
Min fundering gäller alltså bara rullmotståndet och inte effekten av luftmotståndet.
Formeln för effekten av "rolling resistance" Prr är ju:
Prr=Crr*g*m*v
där:
v=hastighet i m/s
g=9,81m/s2
m=massa i kg
Prr = rullmotståndseffekten i watt
Crr = rullmotståndskoefficienten
Om man väljer tex massan m=100kg, hastigheten till 90km/h=25m/s och Crr till 0,015 enl tabellen här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance
Så blir förlusteffekten Prr= 0,015*9,81*100*25=367,875W som jag avrundar till 368W
Delar Prr med hastigheten i km/h så får man energiförlust per sträcka: 368W/90km/h=4,1Wh/km
100kg övervikt borde ge ca 4,1Wh/km extra i förbrukning. 10000kg extra blir då 410Wh/km.
Obs det spelar alltså ingen roll viken hastighet man väljer eftersom man både multiplicerar och sen dividerar med hastigheten (fast med olika enheter). Energiförlusten per sträcka som funktion av vikt är alltså oberoende av hastighet.
Om jag väljer en sträcka i ABRP och sätter extravikten till 10000kg så får jag typ 30Wh/km i extra förbrukning. Borde blivit 410Wh/km om jag räknat rätt ovan.
Detta skulle kunna bero på att ni tex satt Crr till 0.0011 istället för 0.015.
Videon nedan visar vid ca 7 min in hur kalkylen är för den som vill dubbelkolla.
Mvh [JM]
Jag har kikat lite på rullmotståndsförluster och tror ni har fel i beräkningen (eller så har jag tabbat mig

Någon får gärna dubbelkolla beräkningarna och se om jag fuckat upp. Lägger till lite länkar nedan.
Min fundering gäller alltså bara rullmotståndet och inte effekten av luftmotståndet.
Formeln för effekten av "rolling resistance" Prr är ju:
Prr=Crr*g*m*v
där:
v=hastighet i m/s
g=9,81m/s2
m=massa i kg
Prr = rullmotståndseffekten i watt
Crr = rullmotståndskoefficienten
Om man väljer tex massan m=100kg, hastigheten till 90km/h=25m/s och Crr till 0,015 enl tabellen här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance
Så blir förlusteffekten Prr= 0,015*9,81*100*25=367,875W som jag avrundar till 368W
Delar Prr med hastigheten i km/h så får man energiförlust per sträcka: 368W/90km/h=4,1Wh/km
100kg övervikt borde ge ca 4,1Wh/km extra i förbrukning. 10000kg extra blir då 410Wh/km.
Obs det spelar alltså ingen roll viken hastighet man väljer eftersom man både multiplicerar och sen dividerar med hastigheten (fast med olika enheter). Energiförlusten per sträcka som funktion av vikt är alltså oberoende av hastighet.
Om jag väljer en sträcka i ABRP och sätter extravikten till 10000kg så får jag typ 30Wh/km i extra förbrukning. Borde blivit 410Wh/km om jag räknat rätt ovan.
Detta skulle kunna bero på att ni tex satt Crr till 0.0011 istället för 0.015.
Videon nedan visar vid ca 7 min in hur kalkylen är för den som vill dubbelkolla.
Mvh [JM]
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Haha, ja, parametern "extra weight" har inte fått mycket kärlek sedan den lades till för något år sedan. Modellen vi använder är mycket enkel och handlar mest om höjdförändringar. Vi har länge haft på listan att lägga med rullmotståndet ordentligt - så det är väl dags nu[JM] skrev:Hej Blincoln och tack för en toppenbra app.
Jag har kikat lite på rullmotståndsförluster och tror ni har fel i beräkningen (eller så har jag tabbat mig)
Någon får gärna dubbelkolla beräkningarna och se om jag fuckat upp. Lägger till lite länkar nedan.
Min fundering gäller alltså bara rullmotståndet och inte effekten av luftmotståndet.
Formeln för effekten av "rolling resistance" Prr är ju:
Prr=Crr*g*m*v
där:
v=hastighet i m/s
g=9,81m/s2
m=massa i kg
Prr = rullmotståndseffekten i watt
Crr = rullmotståndskoefficienten
Om man väljer tex massan m=100kg, hastigheten till 90km/h=25m/s och Crr till 0,015 enl tabellen här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance
Så blir förlusteffekten Prr= 0,015*9,81*100*25=367,875W som jag avrundar till 368W
Delar Prr med hastigheten i km/h så får man energiförlust per sträcka: 368W/90km/h=4,1Wh/km
100kg övervikt borde ge ca 4,1Wh/km extra i förbrukning. 10000kg extra blir då 410Wh/km.
Obs det spelar alltså ingen roll viken hastighet man väljer eftersom man både multiplicerar och sen dividerar med hastigheten (fast med olika enheter). Energiförlusten per sträcka som funktion av vikt är alltså oberoende av hastighet.
Om jag väljer en sträcka i ABRP och sätter extravikten till 10000kg så får jag typ 30Wh/km i extra förbrukning. Borde blivit 410Wh/km om jag räknat rätt ovan.
Detta skulle kunna bero på att ni tex satt Crr till 0.0011 istället för 0.015.
Videon nedan visar vid ca 7 min in hur kalkylen är för den som vill dubbelkolla.
Mvh [JM]

Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: A Better Routeplanner - 3.7
I den senaste versionen får jag inte upp förslag på destinationer när jag börjar skriva in adress eller ort. Varken i den nya eller i classic. Körde i Safari på iPhone. Någon mer som upplever samma problem?