Kikat runt lite på olika ställen vad prisbilden är för laddkablar för elbilar. Eftersom jag inte har full koll så tänkte jag höra med den samlade kunskapen här.
Vad är det som gör att prisnivån ter sig rätt hög för den här typen av sladdarna? Innehåller de någon form av teknik, eller är det bara väldigt trevliga marginaler på dessa då det är lite av en nyhet? Patent-/Licensavgifter?
Saknar de nån form av teknik(bortsett från de som har en påhängd jordfelsbrytare tex) är det ju annars bara 2 kontakter och en lite större dimension kabel vi pratar om. Eller?
Prisbild Laddkablar
Moderator: Redaktion
Re: Prisbild Laddkablar
Är det Typ2-kablar eller laddbox som du menar?
En laddbox kräver lite mer än enbart kablar, exempel på vad som bland annat behövs om du vill bygga en egen: https://blog.widodh.nl/2013/05/how-i-bu ... open-evse/
En Type 2-kabel har lite elektronik som avgör vad för strömstyrka kabeln är avsedd för förutom själva ledningarna men inget dyrt. Det är själva kabeln som är dyr. Det är dock lite mer än två ledningar. För trefas är det 7 ledningar och för enfas är det 5 ledningar. Av dessa så behöver 5 respektive 3 dimensioneras efter strömstyrkan och en 32A kabel (5 stycken 6 mm²+två tunnare ledningar) för trefas är därför mycket tjockare och dyrare än en 16A enfas (3 stycken 2,5 mm²+två tunnare ledningar) tex.
https://de.wikipedia.org/wiki/IEC_62196_Typ_2
En laddbox kräver lite mer än enbart kablar, exempel på vad som bland annat behövs om du vill bygga en egen: https://blog.widodh.nl/2013/05/how-i-bu ... open-evse/
En Type 2-kabel har lite elektronik som avgör vad för strömstyrka kabeln är avsedd för förutom själva ledningarna men inget dyrt. Det är själva kabeln som är dyr. Det är dock lite mer än två ledningar. För trefas är det 7 ledningar och för enfas är det 5 ledningar. Av dessa så behöver 5 respektive 3 dimensioneras efter strömstyrkan och en 32A kabel (5 stycken 6 mm²+två tunnare ledningar) för trefas är därför mycket tjockare och dyrare än en 16A enfas (3 stycken 2,5 mm²+två tunnare ledningar) tex.
https://de.wikipedia.org/wiki/IEC_62196_Typ_2
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Prisbild Laddkablar
CCS är för likström och där är kablarna alltid fast till laddaren. Type 2 Mode 2 är det som du menar antar jag som är för växelström från en laddbox till en bil tex.cpt_rb skrev:Tack för svaret!
Jo, det var Typ2 eller CCS jag avsåg.
Type 2:

CCS:

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Prisbild Laddkablar
Det är faktiskt handskarna och inte kabeln som är dyra, jag har gjort lite egna kablar och själva handsken går på runt 6-700:- styck och kabel går på någon hundring metern. Så en 3m kabel kostar handskarna säg 1300, kabel 300 och lite motstånd 50:-Svenssons skrev:Är det Typ2-kablar eller laddbox som du menar?
En laddbox kräver lite mer än enbart kablar, exempel på vad som bland annat behövs om du vill bygga en egen: https://blog.widodh.nl/2013/05/how-i-bu ... open-evse/
En Type 2-kabel har lite elektronik som avgör vad för strömstyrka kabeln är avsedd för förutom själva ledningarna men inget dyrt. Det är själva kabeln som är dyr. Det är dock lite mer än två ledningar. För trefas är det 7 ledningar och för enfas är det 5 ledningar. Av dessa så behöver 5 respektive 3 dimensioneras efter strömstyrkan och en 32A kabel (5 stycken 6 mm²+två tunnare ledningar) för trefas är därför mycket tjockare och dyrare än en 16A enfas (3 stycken 2,5 mm²+två tunnare ledningar) tex.
https://de.wikipedia.org/wiki/IEC_62196_Typ_2
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Prisbild Laddkablar
Ja jag såg det när jag funderade på att bygga en egen Typ2 till Typ1 adapter får Tesla WallChargern. Den blir rätt dyr eftersom jag måste köpa två handtag.