Jag kör en Model S 85D som jag haft i snart 5 år. Nästan 15 000 mil har jag kommit upp i. Eftersom bilen är från 2015 har den varit inne på service några gånger. Tycker alltid att jag har fått ett superproffsigt bemötande!
För någon dryg vecka sedan blåste det väldigt kraftigt. När jag körde en längre sträcka och laddade på superchargern kom bilen lite långt ifrån själv laddstationen och kabeln var väl relativt sträckt. Osäker på hur det gick till eftersom jag var inne en sväng och handlade men misstänker att en stormby skakade till hela bilen och när jag tog ut laddkontakten åkte innandömet i laddporten med ut. Den hade spruckit. Kändes ju inte riktigt bra eftersom jag inte skulle kunna ta mig hem utan ytterligare laddning. Det visade sig dock gå fint att sätta tillbaka den här plastkoppen och ladda även om den ju inte sitter fast.
När jag kom hem bokade jag in ett servicetillfälle i appen. Skrev "laddport trasig" som rubrik och bifogade en bild. Jag bokade tillfälle ungefär 1 månad fram i tiden. Kunde ha fått några dagar tidigare men då kunde jag inte själv. Tesla skickade efter någon dag ett sms och frågade ifall det var något ytterligare jag ville att de skulle kolla på när bilen ändå var inne. Jag passade på att fråga ifall det kanske var taktiskt att göra en CCS-uppgradering samtidigt ifall man ändå behövde byta lite delar men fick till svar att de inte hade med varandra att göra men att de så klart kunde göra uppgraderingen i samband med att bilen var inne. Jag valde att avstå. De uttryckte också att de inte rekommenderade att man laddade med den här skadan och undrade ifall de skulle försöka hitta en tidigare tid. Det tyckte jag också var en bra idé. Dagen därpå återkom de och sa att de kunde klämma in mig nästa dag. Jag var på resande fot och skulle komma hem först den dagen men skulle jag bara hinna dit till kl 16 skulle de kunna fixa skadan (1 timmes arbete).
Så idag dök jag upp kl 16. Allt var förberett så jag fick skriva under arbetsordern med kostnadsförslaget på cirka 2200:- Nu tog det lite drygt 1 timme men det gick fint att sitta kvar där efter stängningsdags så att jag skulle kunna få med mig bilen hem. Så 17:20 kunde jag åka hem.
Jag har nog spenderat ungefär 5 minuter på totalt 4 sms och kunde ta det hela på vägen hem. Känns svårt att klaga när man känner att de ansträngt sig för att göra det hela så smidigt som möjligt för mig!
Tja, varför en sådan här tråd då? Egentligen inget konstigt men de som är missnöjda verkar så väldigt måna om att skriva det så jag tyckte att det var bra med lite perspektiv.