Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Tror nog att ämnet blivit bortglömt igen nu...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Tro det eller inte så började diskussionen om huruvida polestar2 kommer användas som polisbil. Taliz hävdar att det blir så då polismyndiheten och volvo har ett speciellt förhållande. Jag hävdar att PS2 är för liten för att bli aktuell som polisbil.
Jag har inte hävdat något om korruption. Bara att man antagligen har ett långtgående kontrakt.Fredrik j skrev:Skulle det vara tecken på korruption? Byggde dom xc70 cc på linan i torslanda? Det var väl på klassiskt sätt? Demontering.taliz skrev:Hur förklarar du då att de började med V70CC? De har byggt fruktansvärt många sådana(som man tex ser på Malmö-bilden ovan..).
Det är först V90CC som bygger på SPA.
Det är väl förstås helt uteslutet för dig att volvo bygger bilar som lämpar sig bra som polisbil?
Dom bygger vad jag vet V90CC vid sidan om, dvs separat från huvudlinjen. Antagligen tar dom dem därifrån vid lämplig fas, och de gjorde nog samma med V70CC.
Du tycker inte det är ett lite lustigt sammanträffande att det är just Volvo som bygger den ultimata polisbilen? De har ju faktiskt ett relativt litet modellprogram.
Dessutom är den ju inte alls lika poppis internationellt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Polestar 2
Nej, jag hävdar att den skulle kunna bli det, men att Volvo garanterat planerar fortsätta prångla ut dieselmonster till en myndighet som är fastlåst i ett långtgående kontrakt, vilket inte ger myndigheten möjlighet att välja något annat.Fredrik j skrev:Tro det eller inte så började diskussionen om huruvida polestar2 kommer användas som polisbil. Taliz hävdar att det blir så då polismyndiheten och volvo har ett speciellt förhållande. Jag hävdar att PS2 är för liten för att bli aktuell som polisbil.
Nej, V90 är en typiskt svensk modell. Det är bara i sverige vi tror det är en storsäljare. Volvo sålde väl inte ens v70 i usa?taliz skrev:Jag har inte hävdat något om korruption. Bara att man antagligen har ett långtgående kontrakt.Fredrik j skrev:Skulle det vara tecken på korruption? Byggde dom xc70 cc på linan i torslanda? Det var väl på klassiskt sätt? Demontering.taliz skrev:Hur förklarar du då att de började med V70CC? De har byggt fruktansvärt många sådana(som man tex ser på Malmö-bilden ovan..).
Det är väl förstås helt uteslutet för dig att volvo bygger bilar som lämpar sig bra som polisbil?
Dom bygger vad jag vet V90CC vid sidan om, dvs separat från huvudlinjen. Antagligen tar dom dem därifrån vid lämplig fas, och de gjorde nog samma med V70CC.
Du tycker inte det är ett lite lustigt sammanträffande att det är just Volvo som bygger den ultimata polisbilen? De har ju faktiskt ett relativt litet modellprogram.
Hur långt kontrakt tror du staten har med volvo? Borde ju vara offentliga uppgifter...taliz skrev:Nej, jag hävdar att den skulle kunna bli det, men att Volvo garanterat planerar fortsätta prångla ut dieselmonster till en myndighet som är fastlåst i ett långtgående kontrakt, vilket inte ger myndigheten möjlighet att välja något annat.Fredrik j skrev:Tro det eller inte så började diskussionen om huruvida polestar2 kommer användas som polisbil. Taliz hävdar att det blir så då polismyndiheten och volvo har ett speciellt förhållande. Jag hävdar att PS2 är för liten för att bli aktuell som polisbil.
Poängen var att polisen i andra länder bör ha liknande behov som oss, särskilt våra grannländer Norge, Danmark och Finland. Ändå verkar de inte köpa, den enligt dig perfekta polisbilen, V90CC.Fredrik j skrev:Nej, V90 är en typiskt svensk modell. Det är bara i sverige vi tror det är en storsäljare. Volvo sålde väl inte ens v70 i usa?taliz skrev:Jag har inte hävdat något om korruption. Bara att man antagligen har ett långtgående kontrakt.Fredrik j skrev:Skulle det vara tecken på korruption? Byggde dom xc70 cc på linan i torslanda? Det var väl på klassiskt sätt? Demontering.taliz skrev:Hur förklarar du då att de började med V70CC? De har byggt fruktansvärt många sådana(som man tex ser på Malmö-bilden ovan..).
Vet inte vad dom kör. Billigaste bilen som uppfyller deras krav kan man tro.taliz skrev:Poängen var att polisen i andra länder bör ha liknande behov som oss, särskilt våra grannländer Norge, Danmark och Finland. Ändå verkar de inte köpa, den enligt dig perfekta polisbilen, V90CC.Fredrik j skrev:Nej, V90 är en typiskt svensk modell. Det är bara i sverige vi tror det är en storsäljare. Volvo sålde väl inte ens v70 i usa?taliz skrev:
Jag har inte hävdat något om korruption. Bara att man antagligen har ett långtgående kontrakt.
Ni har debatterat detta på ett antal sidor nu. Tror ni att ni kommer komma överens? Det är så tröttsamt när folk förstör i övrigt intressanta trådar med en massa meningslöst käbbel.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
Inser det. Meningslöst.Surfaren skrev:Ni har debatterat detta på ett antal sidor nu. Tror ni att ni kommer komma överens? Det är så tröttsamt när folk förstör i övrigt intressanta trådar med en massa meningslöst käbbel.
Vi återgår till polestar2.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Jo, OT förstör mycket.
Men innan vi går on topic varför blir t.ex. Polastar och Audi en av de längsta trådarna på ett Tesla forum?
Men innan vi går on topic varför blir t.ex. Polastar och Audi en av de längsta trådarna på ett Tesla forum?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
För att det finns en Teslatråd om varenda detalj i en Tesla, men Polestar och Audi har enbart en tråd var till allt som omhandlar bilen.ChristerSjo skrev:Jo, OT förstör mycket.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Polestar2 kan ladda i 150kw. 10-80 på en halvtimma enl tillverkaren.det ger en medelhastighet på mellan 100-110 kw. Inte snabbast men ok hastighet. (Riktiga tester krävs innan avgörande). Men de har vätskekyld batteri.
Är det samma gäng som hävdar att laddtid generellt inte är ett problem (man kan ju fika eller äta snabbmat) som nu gnäller på att polestar2 laddar för långsamt? Eller är det två gäng?
Behoven av laddning ser så olika ut för alla. Jag har tills nyligen haft problemet att om jag stannar (med småbarn) tar det alltid minst en timme. Nyss åkte jag själv dock, då kändes det som att 25 riktiga mil på 10min hade varit optimalt. Det var rent ut sagt segt att vänta på laddning för att få åka. Har aldrig nånsin haft det problemet när familjen är med dock. Då är utmaningen snarare att man måste stanna på specifika ställen. Kunde man jacka in 150+kW på alla rastplatser så hade jag nog aldrig nånsin märkt av laddning. ”Kisspaus 10mil” ”Springpaus 20mil” ”Lunchpaus 35mil” osvFredrik j skrev:Är det samma gäng som hävdar att laddtid generellt inte är ett problem (man kan ju fika eller äta snabbmat) som nu gnäller på att polestar2 laddar för långsamt? Eller är det två gäng?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Ja det är individuellt. När vi åker långt tenderar vi stanna mer i början än på slutet av 200 milstrippen. Sista 50milen kör vi i ett svep. I början har vi stannat två gånger innan vi nått malmö.
På dagtid tycker jag det är ok att vänta 20-30 min. Men sent på kvällen/natten när man bara vill hem fortast möjligt kan det vara lite störigt, då hade man gärna pluggat i en V3 SUC.
Rimligen borde svenska polismyndigheten också välja billigaste bilen som uppfyller deras krav. Annars bryter de mot lagar och regler om offentlig upphandling.Fredrik j skrev:Vet inte vad dom kör. Billigaste bilen som uppfyller deras krav kan man tro.taliz skrev:Poängen var att polisen i andra länder bör ha liknande behov som oss, särskilt våra grannländer Norge, Danmark och Finland. Ändå verkar de inte köpa, den enligt dig perfekta polisbilen, V90CC.Fredrik j skrev:Nej, V90 är en typiskt svensk modell. Det är bara i sverige vi tror det är en storsäljare. Volvo sålde väl inte ens v70 i usa?taliz skrev:
Jag har inte hävdat något om korruption. Bara att man antagligen har ett långtgående kontrakt.
Tror jag läste att dom också godkänt bmw 5 och mercedes E vid sidan av vw tiguan, passat och volvo v90.taliz skrev:Rimligen borde svenska polismyndigheten också välja billigaste bilen som uppfyller deras krav. Annars bryter de mot lagar och regler om offentlig upphandling.Fredrik j skrev:Vet inte vad dom kör. Billigaste bilen som uppfyller deras krav kan man tro.taliz skrev:Poängen var att polisen i andra länder bör ha liknande behov som oss, särskilt våra grannländer Norge, Danmark och Finland. Ändå verkar de inte köpa, den enligt dig perfekta polisbilen, V90CC.Fredrik j skrev:Nej, V90 är en typiskt svensk modell. Det är bara i sverige vi tror det är en storsäljare. Volvo sålde väl inte ens v70 i usa?taliz skrev:
Engelska polisen kör också volvo. Tyska också.
Det var inte det frågan gällde. Du verkar konstant försöka flytta fokus från det vi diskuterar.Fredrik j skrev:Tror jag läste att dom också godkänt bmw 5 och mercedes E vid sidan av vw tiguan, passat och volvo v90.taliz skrev:Rimligen borde svenska polismyndigheten också välja billigaste bilen som uppfyller deras krav. Annars bryter de mot lagar och regler om offentlig upphandling.Fredrik j skrev:Vet inte vad dom kör. Billigaste bilen som uppfyller deras krav kan man tro.taliz skrev:Poängen var att polisen i andra länder bör ha liknande behov som oss, särskilt våra grannländer Norge, Danmark och Finland. Ändå verkar de inte köpa, den enligt dig perfekta polisbilen, V90CC.Fredrik j skrev:Nej, V90 är en typiskt svensk modell. Det är bara i sverige vi tror det är en storsäljare. Volvo sålde väl inte ens v70 i usa?
Engelska polisen kör också volvo. Tyska också.
Så jag ger upp, det går inte att argumentera med dig.

Plockade ut en v60 förra veckan, skapligt med utrustning. Måste säga att jag är positivt överraskad över helheten, men faller samtidigt mycket på detaljerna.
Pilot assist är väl vad som har imponerat mest, även materialkänslan.
Men, HUD har en lysande ram runt trots lägsta ljusstyrkan, adaptiva helljuset är ryckigt och stolarna är inte så bekväma som jag hoppades på.
Hoppas att Polestar filar lite på detaljerna innan dom släpper lös bilen på marknaden.
Är en bit kvar till de finare tyskarna.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 2 gång.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Sluta med polisbilssnacket nu då!
Fan vad trött man blir
Fan vad trött man blir

Model 3-24/Polestar 3-24
Jo Volvo har verkligen tagit ett stort kliv men faller som sagt lite påvägen. Men helt klart mycket som är ok utav systemen. Däremot upplever jag ingen ram från Hud men plasten speglar sig i rutan men det gör ju iofs högtalaren också.dd88 skrev:
Plockade ut en v60 förra veckan, skapligt med utrustning. Måste säga att jag är positivt överraskad över helheten, men faller samtidigt mycket på detaljerna.
Men, HUD har en lysande ram runt trots lägsta ljusstyrkan, adaptiva helljuset är ryckigt och stolarna är inte så bekväma som jag hoppades på.
Hoppas att Polestar filar lite på detaljerna innan dom släpper lös bilen på marknaden.
Gå och lägg dig då?HelectriC skrev:Sluta med polisbilssnacket nu då!
Fan vad trött man blir

Polestar 2
Men dieselångorna då? Hur skall du känna dig bekväm utan dem?dd88 skrev:
De kan ju tyvärr Polestar inte efterlikna.
Får dränka en doftgran i diesel och hänga in.
*Sniff sniff aahhhh*