WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Här skulle C2G eller hur man skulle kunna förkorta Charger to Grid fungera. Laddaren skulle alltså förutom att fungera som laddare med små krav på nätet fungera som en utjämnande batteribackup för nätet. Kanske därför EON är med i projektet.
Låter nästan rimligare än att det är för att snåla med anslutningen. I så fall kommer de här stationerna ha ganska hygglig uppkoppling mot nätet och sedan fungera som stabiliserare.
Hmm. Om de ska fungera som "stabiliserare" så borde de rimligen ha just en ganska kraftig koppling till nätet, vilket ju är lite tvärt emot vad folk spekulerar om här. De nämner inget om den funktionaliteten heller vad jag kan se i materialet.

Men det är ju onekligen något som skulle kunna vara intressant i glesbygd.
Kanske framtiden för elnätet ser mer ut som telefonnätet.
Där har man ju ersatt många kopparnät med mobillänkar.
För elnätet kanske man ersätter kraftiga långväga förbindelser med mindre kraftfulla och istället sätter upp batterilager för att klara toppar.
Dessa batterilager skulle ju också kunna fungera som snabbladdare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av Mickep »

Beror nog vad man menar, men jag tror nog att en styrkrets för nätutjämning är för dyr för konsumentprodukter som denna. Dock inte främmande att ex vid bensinmackar (som jag tror denna är gjord för) kan den vara som batteribackup vid strömavbrott då tankarna slutar fungera). Men jag tror att denna är tänkt att snabbt kunna ställas på plats koppla in utan dyr markarbete och anläggningstillstånd. Dvs en affär/mack etc skall kunna ha en eller två liknande och det är billigare än att installera fasta med hög säkring.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Detta är ju ingen konsumentprodukt. Lär kosta många hundra tusen och inte till mycket nytta för en konsument jämfört med en vanlig laddbox.

Det finns avkrokar som har svårare att hålla stabil nätspänning och då tror jag att 11 kW kan räcka fast det kanske är i lägsta laget. Det är troligen inte under längre tider som effekten behövs så det blir troligen inte många kWh per dag. Batteribackup kan ju hoppa in och stötta nätet på millisekunder. Kan man slippa att bygga ett nytt mindre kraftverk för att enbart lösa tillfälliga nätspänningsfall så kan detta vara en lösning. Den kan vara bättre ekonomiskt sett i och med att den fyller flera funktioner och kan generera intäkter också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tror ändå att det krävs dyrare kretsar än en plug and play lösning för slutkunder.
Behöver nog vara fast installation om det skall vara avsedd för nätstabilation eller liknande skydd vid strömavbrott. Men helt omöjligt med c2g är det ju inte men tror att det krävs arbete vid säkringsskåpet.
Skriv svar