Model 3 + Hakka r3 = ?
Moderator: Redaktion
Model 3 + Hakka r3 = ?
Hej allihop,
Ska få en model 3 sr+ snart och funderar på vinterdäck. Har beställt vinterdäck standard aero 18" hakka r3 til bilen. Men läst lite här och sett att inte alla varit helt nöjda med hakka r3. Så tänkte be er om hjälp med lite tips vill inför köpet.
Det känns smidigt med Teslas originalfälgar men skulle nog egentligen hellre köra på Continental Viking Contact 7. Vore tacksam om någon med erfarenhet ville ge lite svar på någon/några av följande frågor:
- Går det att köpa fälgarna separat, hur ligger de i pris då?
- Är hakka r3 verkligen så sladdriga i regn/blött vägunderlag?
- Finns det andra fälgar som det går att montera aero kåporna på (känns ju bra att ha dessa särskilt på vintern då räckvidden påverkas mer)? Tacksam för tips på alternativa fälgar.
Har någon något annat tips som inte direkt har att göra med det jag undrar är jag givetvis tacksam för det också.
Allt gott!
Ska få en model 3 sr+ snart och funderar på vinterdäck. Har beställt vinterdäck standard aero 18" hakka r3 til bilen. Men läst lite här och sett att inte alla varit helt nöjda med hakka r3. Så tänkte be er om hjälp med lite tips vill inför köpet.
Det känns smidigt med Teslas originalfälgar men skulle nog egentligen hellre köra på Continental Viking Contact 7. Vore tacksam om någon med erfarenhet ville ge lite svar på någon/några av följande frågor:
- Går det att köpa fälgarna separat, hur ligger de i pris då?
- Är hakka r3 verkligen så sladdriga i regn/blött vägunderlag?
- Finns det andra fälgar som det går att montera aero kåporna på (känns ju bra att ha dessa särskilt på vintern då räckvidden påverkas mer)? Tacksam för tips på alternativa fälgar.
Har någon något annat tips som inte direkt har att göra med det jag undrar är jag givetvis tacksam för det också.
Allt gott!
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Det är vinterdäck och inte som sommardäcken i väghållning. Men som vinterdäck är jag nöjd med mina hakka r3.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Du kan ju alltid göra som många andra, köpa utan vinterdäck och istället köra till första bästa däckfirma och kränga på valfritt märke.
Till sommaren kan du sen antingen kränga tillbaka igen eller köpa nya fälgar.
Till sommaren kan du sen antingen kränga tillbaka igen eller köpa nya fälgar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Har ingen M3 så detta gäller inte dig då helt annan bil och däck men Conti Viking funkar i alla fall väldigt bra på en MX . Bättre än R3 i alla fall (testat båda).
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Har conti viking på min sharan, ja de är väldigt bra!GreenMachine skrev:Har ingen M3 så detta gäller inte dig då helt annan bil och däck men Conti Viking funkar i alla fall väldigt bra på en MX . Bättre än R3 i alla fall (testat båda).
Men r3 funkar oxå bra men alla har olika preferenser så det som en tycker är bra kan ju en annan tycka blä om så det är ju individuellt...
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Intressant. Om jag kör samma fälgar året om, är det inte bökigt/dyrt med däckskiftena då?taliz skrev:Du kan ju alltid göra som många andra, köpa utan vinterdäck och istället köra till första bästa däckfirma och kränga på valfritt märke.
Till sommaren kan du sen antingen kränga tillbaka igen eller köpa nya fälgar.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Räkna med ca 700-1000kr per säsong för skift då lösa däck är dyrare att skifta än kompletta men bökigt näää...chip skrev:Intressant. Om jag kör samma fälgar året om, är det inte bökigt/dyrt med däckskiftena då?taliz skrev:Du kan ju alltid göra som många andra, köpa utan vinterdäck och istället köra till första bästa däckfirma och kränga på valfritt märke.
Till sommaren kan du sen antingen kränga tillbaka igen eller köpa nya fälgar.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Jag gillar dom inte, hög ljudnivå och slingriga. Våtegenskaperna ska heller inte vara så bra.
För normal körning med långsamma omkörningar så duger dom och har förhoppningsvis bra fäste på snö/is.
För normal körning med långsamma omkörningar så duger dom och har förhoppningsvis bra fäste på snö/is.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
De låter (eller lät) väldigt mycket den första tiden.
De är ganska sladdriga när det är varmt. Jag höjde trycket lite och fick lite bättre stabilitet men jag antar att jag kommer snedslita däcken nu.
Har ju inte varit mycket till vinter här i år, fktiskt har det inte varit någon vinter alls, så jag vet faktiskt inte om de funkar bra eller inte.
De är ganska sladdriga när det är varmt. Jag höjde trycket lite och fick lite bättre stabilitet men jag antar att jag kommer snedslita däcken nu.
Har ju inte varit mycket till vinter här i år, fktiskt har det inte varit någon vinter alls, så jag vet faktiskt inte om de funkar bra eller inte.
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Ja det verkar vara den gängse uppfattningen: bra på snö/is men annars hög ljudnivå och sladdriga. Låter ju inte så lovande..Tellus skrev:Jag gillar dom inte, hög ljudnivå och slingriga. Våtegenskaperna ska heller inte vara så bra.
För normal körning med långsamma omkörningar så duger dom och har förhoppningsvis bra fäste på snö/is.
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Tack! Du har ju båda och verkar ändå nöjd med hakka, vilket ändå säger något. Om du hade köpt vinterdäck idag, hade du kört på Teslas originalfälgar + hakka eller tittat på andra alternativ?metchristian skrev:Räkna med ca 700-1000kr per säsong för skift då lösa däck är dyrare att skifta än kompletta men bökigt näää...chip skrev:Intressant. Om jag kör samma fälgar året om, är det inte bökigt/dyrt med däckskiftena då?taliz skrev:Du kan ju alltid göra som många andra, köpa utan vinterdäck och istället köra till första bästa däckfirma och kränga på valfritt märke.
Till sommaren kan du sen antingen kränga tillbaka igen eller köpa nya fälgar.
Oavsett blir det nog två uppsättningar fälgar, känns som att det då är värt i längden.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Försök provköra en med dem så kan du bilda en uppfattning... som sagt däck är väldigt individuellt oxå.chip skrev:Ja det verkar vara den gängse uppfattningen: bra på snö/is men annars hög ljudnivå och sladdriga. Låter ju inte så lovande..Tellus skrev:Jag gillar dom inte, hög ljudnivå och slingriga. Våtegenskaperna ska heller inte vara så bra.
För normal körning med långsamma omkörningar så duger dom och har förhoppningsvis bra fäste på snö/is.
Jag som sysslat med biluthyrningen har kört allt möjligt när det gäller vinterdäck och conti är ett av de märken som absolut är mest ”safe” att köpa få som ogillar dem men jag har alltid gillat Nokian...
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Ja, du kan kontakta SC och köpa fälgar löst. Har för mig att de kostar lite drygt 1500:- st, men fråga såklart innan först.chip skrev:Hej allihop,
Ska få en model 3 sr+ snart och funderar på vinterdäck. Har beställt vinterdäck standard aero 18" hakka r3 til bilen. Men läst lite här och sett att inte alla varit helt nöjda med hakka r3. Så tänkte be er om hjälp med lite tips vill inför köpet.
Det känns smidigt med Teslas originalfälgar men skulle nog egentligen hellre köra på Continental Viking Contact 7. Vore tacksam om någon med erfarenhet ville ge lite svar på någon/några av följande frågor:
- Går det att köpa fälgarna separat, hur ligger de i pris då?
- Är hakka r3 verkligen så sladdriga i regn/blött vägunderlag?
- Finns det andra fälgar som det går att montera aero kåporna på (känns ju bra att ha dessa särskilt på vintern då räckvidden påverkas mer)? Tacksam för tips på alternativa fälgar.
Har någon något annat tips som inte direkt har att göra med det jag undrar är jag givetvis tacksam för det också.
Allt gott!
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Går det att köpa original fälg någonstans? Annars säljs ju diverse fälgar på däckonline m.fl hemsidor men man vet då inte kvaliteten på fälgen. Sparar man betydande summor att komponera ihop vinterdäck av önskat fabrikat själv än att köpa teslas egna R3 för drygt 22k?
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Nja jag tyckte det va bekvämt att få det direkt av tesla då jag fick bilen mitt i december.. egentligen ville jag ha eftermarknadsfälgare etc för att få ner kostnaden men hade ingen lust att riskera att behöva köra med sommardäck mitt i vintern (ja nu har vi ju inte direkt haft någon vinter men kunde man ju inte veta när man beställde bilen) men då hade jag nog köpt conti viking men jag är nöjd med hakka och i uppland så har det inte inte varit halt etc så mest barmark körning och jag har inte haft några som helst tendenser till sladdriga däck. Kör på 3.2 i luft tryck (faktiskt så som jag fick bilen på). Så skulle jag ut lev i mars/april så hade jag nog köpt eftermarknadsfälgar av kostn skäl för 22000 för orig när man kan få för flera tusen billigare... men va lat denna gång. Men absolut inte missnöjd.chip skrev:Tack! Du har ju båda och verkar ändå nöjd med hakka, vilket ändå säger något. Om du hade köpt vinterdäck idag, hade du kört på Teslas originalfälgar + hakka eller tittat på andra alternativ?metchristian skrev:Räkna med ca 700-1000kr per säsong för skift då lösa däck är dyrare att skifta än kompletta men bökigt näää...chip skrev:Intressant. Om jag kör samma fälgar året om, är det inte bökigt/dyrt med däckskiftena då?taliz skrev:Du kan ju alltid göra som många andra, köpa utan vinterdäck och istället köra till första bästa däckfirma och kränga på valfritt märke.
Till sommaren kan du sen antingen kränga tillbaka igen eller köpa nya fälgar.
Oavsett blir det nog två uppsättningar fälgar, känns som att det då är värt i längden.
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
metchristian skrev:Nja jag tyckte det va bekvämt att få det direkt av tesla då jag fick bilen mitt i december.. egentligen ville jag ha eftermarknadsfälgare etc för att få ner kostnaden men hade ingen lust att riskera att behöva köra med sommardäck mitt i vintern (ja nu har vi ju inte direkt haft någon vinter men kunde man ju inte veta när man beställde bilen) men då hade jag nog köpt conti viking men jag är nöjd med hakka och i uppland så har det inte inte varit halt etc så mest barmark körning och jag har inte haft några som helst tendenser till sladdriga däck. Kör på 3.2 i luft tryck (faktiskt så som jag fick bilen på). Så skulle jag ut lev i mars/april så hade jag nog köpt eftermarknadsfälgar av kostn skäl för 22000 för orig när man kan få för flera tusen billigare... men va lat denna gång. Men absolut inte missnöjd.chip skrev:Tack! Du har ju båda och verkar ändå nöjd med hakka, vilket ändå säger något. Om du hade köpt vinterdäck idag, hade du kört på Teslas originalfälgar + hakka eller tittat på andra alternativ?metchristian skrev:Räkna med ca 700-1000kr per säsong för skift då lösa däck är dyrare att skifta än kompletta men bökigt näää...chip skrev:Intressant. Om jag kör samma fälgar året om, är det inte bökigt/dyrt med däckskiftena då?taliz skrev:Du kan ju alltid göra som många andra, köpa utan vinterdäck och istället köra till första bästa däckfirma och kränga på valfritt märke.
Till sommaren kan du sen antingen kränga tillbaka igen eller köpa nya fälgar.
Oavsett blir det nog två uppsättningar fälgar, känns som att det då är värt i längden.
Stort tack Christian! Då vet jag hur jag ska göra, avbeställer vinterdäck + fälg och köper separat.
Uppskattar verkligen att du tagit dig tid!
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Grymt tips, ska kolla upp det! Prioterar funktion före form så originalfälgarna skulle jag vilja ha. Tack!TeslaM3 skrev:Ja, du kan kontakta SC och köpa fälgar löst. Har för mig att de kostar lite drygt 1500:- st, men fråga såklart innan först.chip skrev:Hej allihop,
Ska få en model 3 sr+ snart och funderar på vinterdäck. Har beställt vinterdäck standard aero 18" hakka r3 til bilen. Men läst lite här och sett att inte alla varit helt nöjda med hakka r3. Så tänkte be er om hjälp med lite tips vill inför köpet.
Det känns smidigt med Teslas originalfälgar men skulle nog egentligen hellre köra på Continental Viking Contact 7. Vore tacksam om någon med erfarenhet ville ge lite svar på någon/några av följande frågor:
- Går det att köpa fälgarna separat, hur ligger de i pris då?
- Är hakka r3 verkligen så sladdriga i regn/blött vägunderlag?
- Finns det andra fälgar som det går att montera aero kåporna på (känns ju bra att ha dessa särskilt på vintern då räckvidden påverkas mer)? Tacksam för tips på alternativa fälgar.
Har någon något annat tips som inte direkt har att göra med det jag undrar är jag givetvis tacksam för det också.
Allt gott!
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
Sc är det denna sajt? https://www.scstyling.com/bilmodeller/t ... =ASCENDING
Det kostar från 13.5k för 4 kompletta hjul
Det kostar från 13.5k för 4 kompletta hjul
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
SC står för service center, uppfattade jag det som iafArn skrev:Sc är det denna sajt? https://www.scstyling.com/bilmodeller/t ... =ASCENDING
Det kostar från 13.5k för 4 kompletta hjul
Re: Model 3 + Hakka r3 = ?
..och originalfälgarna går nog inte att få tag på på annat hallchip skrev:SC står för service center, uppfattade jag det som iafArn skrev:Sc är det denna sajt? https://www.scstyling.com/bilmodeller/t ... =ASCENDING
Det kostar från 13.5k för 4 kompletta hjul