Nu tycker jag MY har et snyggare design än E-Tron (sorry Matti)
Så jag får båda behålla tårtan & äta den
Jag gillar inte SUVar oavsett märke. Jag föredrar stora sedaner eller halvkombi. Tror att det ger bättre förutsättningar för att kunna gå över till elbil i framtiden.
En effektiv karossform.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Större och dyrare
Men hur är det med uppföljaren? Naturligtvis nöjer sig Polestar inte med att ha producerat Polestar 2, och har länge varit på god väg med planeringen av nästa bil i serien.
Bilen blir en helelektrisk SUV och får namnet Polestar 3. Den förväntas vara klar för leverans 2022.
Elbil24 har pratat med kommunikationschefen för Polestar Europe, Brent Ellis. Han är ordentligt fast och säger att de inte riktigt kommenterar detaljerna i Polestar 3, men ändå lättar slöjan lite.
- Polestar 3 kommer att vara en aerodynamisk elektrisk SUV, med storlek och pris i lagret mellan Polestar 1 och Polestar 2, säger Ellis till Elbil24.
När kan vi vänta med att se bilen på norska vägar?
- 2022 är en bra tidsberäkning, svarar Ellis.
Utmärkt för strid
Polestar 3 blir därmed större och dyrare än 2 och förväntas vara en direkt konkurrent till 2020: s försäljningsvinnare i Norge - Audi e-tron.
Detta innebär att Polestar 3 också kommer att kämpa för kunder med Jaguar I-Pace och förmodligen också Tesla Model Y.
Den senare kommer att vara i produktion 2021 och förväntas prissättas till 534 900 NOK för Long Range respektive 589 900 NOK för Performance.
Samtidigt lägger Polestar 3 till en storlek i lagret mellan Tesla Model S och Tesla Model X. Auto Express skriver att Polestar 3 kommer att se ut som en större Polestar 2, men med en mer coupéliknande silhuett.
Detta påminner om BMW X6 och Jaguar I-Pace.
Mindre än XC90
Polestar 3 kommer att använda Volvo och Polestars större SPA2-plattform, som i sin tur kommer att användas på nästa generation Volvo XC90.
Det förväntas träffa marknaden samtidigt som Polestar 3, men där Polestar 3 kommer att bli en mer sportig bil kommer XC90 att bli större och mer anpassad som en familjebil.
Polestar 3 kommer att hämta inspiration från Polestar Precept-konceptet som visar element i designriktningen för framtida modeller. Det säger Polestars designchef Max Missoni till Auto Express.
- Den enda bilen som Polestar lanserar är Polestar 3. Det kommer att vara en högpresterande SUV och en bil som får ett lite annorlunda utseende, men jag skulle säga att Precept fungerar som en föregångare till det designspråk du vill se i den bilen, säger Missoni.
Den svenska premiumelektriska varumärket Polestar kommer att producera sin första helelektriska SUV i USA. Polestar 3, en aerodynamiskt designad elektrisk SUV, kommer att tillverkas tillsammans med nya Volvo-fordon i Volvo Personvagnars produktionscenter i Ridgeville, South Carolina, meddelade företaget. Polestar-bilarna från South Carolina är avsedda för den amerikanska marknaden.
Med detta steg vill Polestar positionera sig alltmer globalt som varumärke: Förutom sitt huvudkontor i Sverige och de etablerade försäljnings- och distributionsorganisationerna i Europa har Polestar produktionskapacitet i Kina och USA på de två största enskilda marknaderna för elfordon över hela världen.
”Polestar 3 byggs i Amerika för våra amerikanska kunder. Jag kommer ihåg det fantastiska svaret när jag först delade Polestars vision här i USA, och jag är stolt över att vår första SUV tillverkas i South Carolina. Från och med nu är USA inte längre en exportmarknad utan en hemmamarknad. ”- Thomas Ingenlath, VD Polestar
Tillkännagivandet om produktion i USA understryker också Polestars engagemang för den amerikanska marknaden, som är i en fas av snabb expansion. Polestar planerar att öppna cirka 25 Polestar-platser över hela landet i år. The Spaces i USA erbjuder kunder bekvämligheter som testkörningar hemifrån, en gratis upphämtning- och leveransservice och mobila tjänster för konsumenter i regioner som fortfarande väntar på att ett Polestar Space ska öppnas.
Polestar grundades 2017 av Volvo Cars och kinesiska Geely Holding. Ridgeville-anläggningen öppnades av Volvo Personvagnar 2018. Det faktum att Polestar delar en produktionsanläggning med Volvo Personvagnar understryker de betydande industriella och finansiella synergier som följer av ägarstrukturen. “ Tillverkningen i USA minskar både leveranstider och miljöpåverkan av rörliga fordon runt om i världen. Det kommer till och med att ha en positiv effekt på priset på Polestar 3, säger Dennis Nobelius, COO på Polestar. Allt detta gör varumärket ännu mer konkurrenskraftigt på den viktiga amerikanska försäljningsmarknaden.
Polestar 3 kommer att debutera en ny generation av Volvo Car Groups elbilarkitektur, designad från grunden för full elektrifiering . Den aerodynamiska SUV-enheten med prestanda sägs ha branschledande anslutningsfunktioner baserade på Googles infotainment-system Android Automotive OS. Dessa kompletteras av säkerhetsorienterade autonoma körfunktioner. Produktionen av Polestar 3 förväntas börja världen över 2022. Tillverkaren avser att tillkännage fullständig produktinformation vid ett senare tillfälle.
Nyheten om Polestars expansion av tillverkningskapacitet följer det senaste tillkännagivandet att företaget erhöll 550 miljoner dollar i april från en grupp långsiktiga externa investerare. Företaget har bekräftat att man kommer att undersöka eventuella ytterligare kapitalökningar.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Killgissar att Polestar 3 har samma teknik som Lynk & Co Zero.
Upp till 70 mils räckvidd.
Nu har de första utvecklingstesterna av nya Lynk & Co Zero inletts i Kina. Företagets mål har varit att bilen ska gå från konceptstadiet till förproduktionsbil på tre månader.
Lynk & Co avslöjar också att bilen ska få adaptiv luftfjädring med olika lägen och en accelerationstid till 100 km/tim på under fyra sekunder. Den snabbaste versionen av Tesla Model Y klarar samma sprint på 3,7 sekunder.
Bilen får dessutom ett 800-voltssystem som möjliggör snabb ladning och räckvidden ska ligga på upp till 70 mil beroende på körcykel. Batteriet ska för övrigt inte tappa någon effekt under de första 20 000 milen, lovar Lynk & Co, och den totala livslängden ska ligga på 200 000 mil.
Som det ser ut nu ska de första leveranserna av Lynk & Co Zero ske under fjärde kvartalet 2021.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
2021.06.16
Polestar 3 kommer tillverkas i USA
Polestar är ett företag grundat på en idé, inte en plats. Vi kommer finnas där de bästa anläggningarna, omständigheterna och kunskapen finns för att driva utvecklingen framåt mot en elektrisk och mer hållbar framtid. Det är därför Polestar 3 kommer att tillverkas i USA.
Produktionen startar i Ridgeville, South Carolina under 2022. Produktionsanläggningen öppnades av Volvo Cars 2018, och möjligheten att förlägga produktion här är en av de stora fördelarna med att ha familjeband till både Volvo och Geely Holding.
Polestar 3 är en aerodynamisk SUV som visar upp nästa steg i utvecklingen av Polestars designspråk och det inbyggda Android Automotive-operativsystemet som fick sin världspremiär i Polestar 2.
"Att förlägga produktionen i USA effektiviserar inköpsprocessen, förkortar leveranstiderna och kommer till och med ha en positiv inverkan på priset på vår SUV Polestar 3," säger Dennis Nobelius, COO på Polestar. "Sammantaget gör det här vårt varumärke ännu mer konkurrenskraftigt på den vitala amerikanska marknaden."
Eftersom USA är en av de två största marknaderna för elbilar (tillsammans med Kina, där Polestar 3 också kommer produceras), kommer landet inte längre enbart ha exportmarknadsstatus när det gäller Polestar.
"Polestar 3 kommer att byggas i USA, för våra amerikanska kunder," säger Polestars VD Thomas Ingenlath. "Jag minns det goda gensvaret när jag först delade med mig av Polestars vision här i USA, och jag är stolt över att vår första SUV kommer byggas i South Carolina. Från och med nu är USA inte längre en exportmarknad utan en hemmamarknad."
According to a report on Reuters, Polestar parent Zhejiang Geely Holding plans to build a new manufacturing facility in China, which could host the upcoming Polestar 3 electric SUV. The proposed facility will initially have a capacity of 30,000 units/annum and will be based in the western city of Chongqing.
Polestar 3 FAQs
What is the Polestar 3 release date?
The Polestar electric SUV is expected to launch in the second half of 2022.
Which SUVs would the Polestar 3 rival?
The Polestar 3 is expected to be priced to compete with the BMW iX, Audi Q6 e-tron, Porsche Macan Electric & Tesla Model X.
What will be the price of the Polestar 3?
The Polestar SUV is likely to cost between USD 75,000 to USD 90,000