Elcykel/elmoped/elmotorcykel
Moderator: Redaktion
Elcykel/elmoped/elmotorcykel
Funderar på vilken typ av elektriskt fordon man ska ta sig fram med innan Model 3 kommer ut.
Är det någon som kan reda ut vilka effekter/hastigheter/behörigheter/andra krav som gäller för olika slags eldrivna icke-bilar?
Är det någon som kan reda ut vilka effekter/hastigheter/behörigheter/andra krav som gäller för olika slags eldrivna icke-bilar?
Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel
Jag har en Scott elcykel sedan några år och är helnöjd med den, 9 växlad med endast växel bak= ett växelreglage och 9 riktiga växlar, effektiva hydrauliska skivbromsar och går ganska lätt att köra även utan elhjälp. Har lyckats få upp den i 50 km/h utan elhjälp. Med elhjälp kommer du max 12 mil på den lägsta effekten.
Elcykel har krav på att den får max ha elhjälp upp till 25 km/h och att du måste trampa själv också, men den lägger på 25% av vad du lägger för kraft i trampandet på lägsta läget och 4 steg uppåt med 250% hjälp i racingläget, då kommer man 4 mil.
250 W motoreffekt är max, men det är mycket då vridet är 50Nm på en sådan elmotor.
Elcykel har krav på att den får max ha elhjälp upp till 25 km/h och att du måste trampa själv också, men den lägger på 25% av vad du lägger för kraft i trampandet på lägsta läget och 4 steg uppåt med 250% hjälp i racingläget, då kommer man 4 mil.
250 W motoreffekt är max, men det är mycket då vridet är 50Nm på en sådan elmotor.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel
Jag har tre olika elcyklar, den första inköptes 2008. Skulle tipsa du tar en med mittmotor som driver kedjan, mest cykellikt (tycker jag iallafall). Bosch eller Panasonicmotor rekommenderas. de kostar (>18-20 kkr) men man vill ju ha kvalitet, precis som TeslanJorma skrev:Jag har en Scott elcykel sedan några år och är helnöjd med den, 9 växlad med endast växel bak= ett växelreglage och 9 riktiga växlar, effektiva hydrauliska skivbromsar och går ganska lätt att köra även utan elhjälp. Har lyckats få upp den i 50 km/h utan elhjälp. Med elhjälp kommer du max 12 mil på den lägsta effekten.
Elcykel har krav på att den får max ha elhjälp upp till 25 km/h och att du måste trampa själv också, men den lägger på 25% av vad du lägger för kraft i trampandet på lägsta läget och 4 steg uppåt med 250% hjälp i racingläget, då kommer man 4 mil.
250 W motoreffekt är max, men det är mycket då vridet är 50Nm på en sådan elmotor.


#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel
Yes, men vad gäller sen, för motorcyklar? A1, A2, A etc? Läste att Zero (elmotorcykeltillverkare) påstår att det går att köra deras med A2-kort? Hur stor skillnad är det i insats för att skaffa A2 kontra A-körkort?
Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel
http://www.lmgtfy.com/?q=k%C3%B6rkort+a2Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel
Det är framförallt åldersgränsen som skiljer mellan de olika A-behörigheterna. Är man liten så kan den större motorcykeln som krävs på uppkörning för tyngre behörigheter vara ett bekymmer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel
Ok. Är inte precis biffigast i stan så kanske är bäst att satsa på A2? Eller bör man köra på A bara för att? Efter impulsivt googlande verkar ju en Zero SR vara grejen och den verkar gå på A2.bylund skrev:Det är framförallt åldersgränsen som skiljer mellan de olika A-behörigheterna. Är man liten så kan den större motorcykeln som krävs på uppkörning för tyngre behörigheter vara ett bekymmer.
Kommer framtida modeller hålla sig inom ramarna för A2 tror ni? Hur fungerar en komplettering?
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel
Problemet är inte styrka, utan benlängd. Är man under 160 cm så kan det vara svårt att hitta en motorcykel som man når ner till marken på och som uppfyller kraven. Är man över 24 år så ser jag ingen anledning att gå på något lägre än A annat än av den anledningen.
Sveriges Motorcyklister driver kampanj mot de hårda kraven på provfordon för övrigt. Sverige har hårdare krav än EU kräver.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20cent ... %20SMC.pdf
Åtminstone tidigare gällde bara krav på ny uppkörning för att få högre behörighet.
Sveriges Motorcyklister driver kampanj mot de hårda kraven på provfordon för övrigt. Sverige har hårdare krav än EU kräver.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20cent ... %20SMC.pdf
Åtminstone tidigare gällde bara krav på ny uppkörning för att få högre behörighet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel
Ok, tack. Intressant frågeställning och framförallt konsekvenser av gällande regelverk...
Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel
Verkar ha införts någon övergångskompromiss:
"En övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018."
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... ov/Fordon/
Mer info om problemet:
http://www.svmc.se/smc/nyheter/mc-forar ... tbildning/
"En övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018."
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... ov/Fordon/
Mer info om problemet:
http://www.svmc.se/smc/nyheter/mc-forar ... tbildning/
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5885
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel
250 W är rätt mycket på en cykel. Det var länge krav för blivande brandmän att de skulle klara 6 minuters cykling på denna belastningen för att få anställas. Rätt många klarade inte det, så om man vill, kan man säga att effekten motsvarar en vältränad brandman som sköter trampandet och tar i ordentligt... Blir lite tungt på pakethållaren baraJorma skrev:Jag har en Scott elcykel sedan några år och är helnöjd med den, 9 växlad med endast växel bak= ett växelreglage och 9 riktiga växlar, effektiva hydrauliska skivbromsar och går ganska lätt att köra även utan elhjälp. Har lyckats få upp den i 50 km/h utan elhjälp. Med elhjälp kommer du max 12 mil på den lägsta effekten.
Elcykel har krav på att den får max ha elhjälp upp till 25 km/h och att du måste trampa själv också, men den lägger på 25% av vad du lägger för kraft i trampandet på lägsta läget och 4 steg uppåt med 250% hjälp i racingläget, då kommer man 4 mil.
250 W motoreffekt är max, men det är mycket då vridet är 50Nm på en sådan elmotor.

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel
Om du ska ta körkort och är över 24 så finns det ingen anledning att få på A2 som begränsar effekt och vikt. Det är precis samma procedur för att ta kortet.