6 X Supercharger - reflektioner kring laddning
Moderator: Redaktion
6 X Supercharger - reflektioner kring laddning
Har under semestern använt 6 olika Superchargers vid 11 olika tillfällen. Supercharger revolutionerar långresan fullständigt. Min längsta tur med Model S innan denna semester-resa gick till Karlstad t/r i våras då fick jag fylla på under närmare ett dygn på hotellet för att ta mig hem. Nu stannade jag där för en snabblunch innan vi var iväg igen. Totalt sett har 10 av 11 laddningar varit naturliga stopp som vi förmodligen gjort ändå och endast en gång har vi kört en omväg för att nå en station. I efterhand kan jag dessutom konstatera att vi hade klarat oss utan just den laddningen.
Startar i Stockholm med 80 procents laddning på väg mot Oslo. Stannar i Arboga över en kaffe och laddar som ensam Tesla om till 80 procent igen. Samma sak över en lunch på Max i Karlstad, dock i sällskap med en annan bil. Laddar kring 500 km/h vid start på dessa stationer, ner mot 350 km/h mot slutet. Eftersom jag ska köra en del i Oslo och inte vet om Tesla kommer ladda upp under en planerad service, (vilket de säkert gjort om jag så önskat,) kör jag sedan till Solli och laddar upp bilen till 90%. Vägen från Mysen ner till Sarpsborg är långsam och jag skulle inte rekommendera denna omväg. Om man endast vill använda Supercharger till Oslo från Stockholm - fyll på i Lier istället. Fullt av norrmän på stationen vid Solli och vi får ca 400 km/h från start. Sedan får bilen vila hos servicecenter i Skøyen i Oslo medan vi är på resa med flyg från Gardemoen. (Tåg går direkt från Skøyen till flygplatsen.)
När vi senare lämnar Oslo för en tur söderut i Norge med Risør som mål fyller vi på (ensamma) vid ovan nämnda Lier bara någon dag efter att den stationen öppnat. Ca 500 km/h från start trots att vi har ca 40% laddning. Tror att nyare stationer har högre kapacitet än äldre för när vi sedan fyller på vid Cinderella en bit söderut går det oerhört långsamt. Ca 200 km/h vilket är trögt även om stationen är full och det cirkulerar bilar med frågor om vi har långt kvar. Stationen har funnits ett tag och detta är enda gången vi stannar längre än vi önskat medan vi väntar ut 75% laddning. Använder den dock på hemresan och då går det snabbare trots likartade laddförutsättningar. Jag märkte inte heller någon direkt skillnad vid dessa laddningar då den jag delade med (2A/2B) pluggade ur.
Fyller sedan på i Lier och Solli på väg mot Udevalla. I princip fullt med bilar på båda stationerna men jag behöver inte vänta ut ledig plats. Lier ligger dessutom idealiskt i korsningen om man ska ta genvägen söder om Oslo tillbaka mot södra Sverige. I Udevalla delar jag laddning med 4-5 norrmän och det går strax under 500 km/h. "Tankar" även här på väg hem från Stockholm efter ett par dagar i Smögen. Vi fyller på fullt för att kunna köra utan räckviddsångest till Arboga. Detta är dock inte nödvändigt då en del av sträckan går med begränsad hastighet (80) så förbrukningen blir lägre än vid normal motorvägshastighet. 80-85 procents laddning hade räckt för oss. Jag kör normalt ganska aktivt. Vi laddning i Uddevalla kan man fylla ut tiden med shopping i köpcentrumet som ligger en kort promenad bort. Fyller därefter upp från ca 20 procent till ca 70 procent i Arboga under en snabblunch på Dinners innan vanlig trefas sedan väntar i hemmagaraget i Stockholmstrakten.
Startar i Stockholm med 80 procents laddning på väg mot Oslo. Stannar i Arboga över en kaffe och laddar som ensam Tesla om till 80 procent igen. Samma sak över en lunch på Max i Karlstad, dock i sällskap med en annan bil. Laddar kring 500 km/h vid start på dessa stationer, ner mot 350 km/h mot slutet. Eftersom jag ska köra en del i Oslo och inte vet om Tesla kommer ladda upp under en planerad service, (vilket de säkert gjort om jag så önskat,) kör jag sedan till Solli och laddar upp bilen till 90%. Vägen från Mysen ner till Sarpsborg är långsam och jag skulle inte rekommendera denna omväg. Om man endast vill använda Supercharger till Oslo från Stockholm - fyll på i Lier istället. Fullt av norrmän på stationen vid Solli och vi får ca 400 km/h från start. Sedan får bilen vila hos servicecenter i Skøyen i Oslo medan vi är på resa med flyg från Gardemoen. (Tåg går direkt från Skøyen till flygplatsen.)
När vi senare lämnar Oslo för en tur söderut i Norge med Risør som mål fyller vi på (ensamma) vid ovan nämnda Lier bara någon dag efter att den stationen öppnat. Ca 500 km/h från start trots att vi har ca 40% laddning. Tror att nyare stationer har högre kapacitet än äldre för när vi sedan fyller på vid Cinderella en bit söderut går det oerhört långsamt. Ca 200 km/h vilket är trögt även om stationen är full och det cirkulerar bilar med frågor om vi har långt kvar. Stationen har funnits ett tag och detta är enda gången vi stannar längre än vi önskat medan vi väntar ut 75% laddning. Använder den dock på hemresan och då går det snabbare trots likartade laddförutsättningar. Jag märkte inte heller någon direkt skillnad vid dessa laddningar då den jag delade med (2A/2B) pluggade ur.
Fyller sedan på i Lier och Solli på väg mot Udevalla. I princip fullt med bilar på båda stationerna men jag behöver inte vänta ut ledig plats. Lier ligger dessutom idealiskt i korsningen om man ska ta genvägen söder om Oslo tillbaka mot södra Sverige. I Udevalla delar jag laddning med 4-5 norrmän och det går strax under 500 km/h. "Tankar" även här på väg hem från Stockholm efter ett par dagar i Smögen. Vi fyller på fullt för att kunna köra utan räckviddsångest till Arboga. Detta är dock inte nödvändigt då en del av sträckan går med begränsad hastighet (80) så förbrukningen blir lägre än vid normal motorvägshastighet. 80-85 procents laddning hade räckt för oss. Jag kör normalt ganska aktivt. Vi laddning i Uddevalla kan man fylla ut tiden med shopping i köpcentrumet som ligger en kort promenad bort. Fyller därefter upp från ca 20 procent till ca 70 procent i Arboga under en snabblunch på Dinners innan vanlig trefas sedan väntar i hemmagaraget i Stockholmstrakten.
Re: 6 X Supercharger - reflektioner kring laddning
Härlig reflektion över hur bra det kan bli med fler Superchargers. Var det dig jag träffade kort i Uddevalla i Lördags runt tretiden med Multicoat red och 21"?
Mvh
Mattias
Mvh
Mattias
Supercharger gör verkligen allt enklare och med ökad täthet minskar behovet av alltför mycket planering inför långresan. Nej det var inte jag, min bil är svart med 21" och jag laddade i Uddevalla kring lunch på lördagen, därefter flyttade jag bilen då övriga familjen fastnat i köpcentrumet.
- fleijerstam
- Teslaägare
- Kontakt:
Har du läst dessa artiklar om Supercharging?MEL skrev:När vi senare lämnar Oslo för en tur söderut i Norge med Risør som mål fyller vi på (ensamma) vid ovan nämnda Lier bara någon dag efter att den stationen öppnat. Ca 500 km/h från start trots att vi har ca 40% laddning. Tror att nyare stationer har högre kapacitet än äldre för när vi sedan fyller på vid Cinderella en bit söderut går det oerhört långsamt. Ca 200 km/h vilket är trögt även om stationen är full och det cirkulerar bilar med frågor om vi har långt kvar. Stationen har funnits ett tag och detta är enda gången vi stannar längre än vi önskat medan vi väntar ut 75% laddning. Använder den dock på hemresan och då går det snabbare trots likartade laddförutsättningar. Jag märkte inte heller någon direkt skillnad vid dessa laddningar då den jag delade med (2A/2B) pluggade ur.
http://teslaclubsweden.se/tesla-motors-superchargers/
http://teslaclubsweden.se/bra-att-veta- ... percharga/
De laddar snabbar ju mer tomt ditt batteri, och långsammare när batteriet fylls upp. För att inte batteriet ska bli för varmt. Det kanske kan förklara olika laddhastighet trots i övrigt lika förutsättningar?
Ja, det går ju saktare varefter batteriet fyllts på. Optimalt stannar man ju kring 75 - 80 procent. Det konstiga vid Cinderella i Norge var att jag kom in med omkring 30 procent kvar och endast fick ca 200 km/h. Den är dock äldre än de övriga jag använt och tror inte den levererar 135 kW som de nya vi nu fått upp i Sverige. Kanske också delade med någon som hade "tomt i tanken".
Använder ni https://itunes.apple.com/se/app/superch ... 61029?mt=8 när ni laddar? 

Nej, men det ska jag nog börja göra. Framförallt bra om man planerar att vara borta lite längre från bilen, kanske över en middag, och inte vill ha ångest över att man blockerar plats med en bil som laddat klart.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Eftersom appen bara verkar stödja IOS, så känns det som att ett hederligt visitkort/lapp på instrumentpanelen är det som gäller, tills denna app funkar åtminstånde även till Android, helst även Windows.
Ja, man kanske får köra en kombination inledningsvis. Än så länge känns det endast aktuellt på anläggningar som våra norska grannar besöker. Jag har laddat i Arboga 3-4 gånger och det har aldrig varit någon annan bil på som laddat när jag kommit dit.
Kör inte iOS så nope...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
För att minska risken att en annan Tesla får vänta på laddning kan jag instämma i tidigare uppmaning om att i första hand ställa sig på någon av de platser som är öppna för övriga bilar med 45-minuters begränsning. (Även om det lär dröja innan vi ser kö vid Arboga.)
Håller med. MEN! Gäller inte 45 min även vid laddning av en Tesla så som det är skyltat?MEL skrev:För att minska risken att en annan Tesla får vänta på laddning kan jag instämma i tidigare uppmaning om att i första hand ställa sig på någon av de platser som är öppna för övriga bilar med 45-minuters begränsning. (Även om det lär dröja innan vi ser kö vid Arboga.)
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Det beror väl på om laddning räknas som parkering eller inte?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag gissar att 45 minuter gäller oavsett bil. Dock svårt att se att man blir lappad så länge bilen laddar även om man passerar 45 minuter, skulle väl teoretiskt kunna ske om man är urladdad och ska upp på 100 procent.
I Norge såg jag inga 45-minuters-skyltar och gissar att de försvinner i Sverige när antalet Teslor ökar. Som jag förstått det har förbannade norrmän bidragit till att ett par 45-minuters-skyltar försvunnit i Uddevalla.
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 0.180.html
I Norge såg jag inga 45-minuters-skyltar och gissar att de försvinner i Sverige när antalet Teslor ökar. Som jag förstått det har förbannade norrmän bidragit till att ett par 45-minuters-skyltar försvunnit i Uddevalla.
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 0.180.html
Superchargers är helt revolutionerande
.
Här gjorde jag statistik över laddningshastigheter och ackumulerad laddningstid vid besök på Karlstad SC:
http://tesla.sondell.biz/?p=1222
http://tesla.sondell.biz/?p=1245
Högst effekt runt 100 km typical range eller strax under. Men möjligt det kan vara ännu lite högre vid lägre temperaturer. Så det är inte så att det är max laddhastighet vid tomt batteri. Däremot är det ju inte så många kW lägre så är egentligen ganska konstant de första 100 km typical. Max effekt får man ju där batterispänningen är som högst innan strömmen börjar reduceras för att bespara batteriet.

Här gjorde jag statistik över laddningshastigheter och ackumulerad laddningstid vid besök på Karlstad SC:
http://tesla.sondell.biz/?p=1222
http://tesla.sondell.biz/?p=1245
Högst effekt runt 100 km typical range eller strax under. Men möjligt det kan vara ännu lite högre vid lägre temperaturer. Så det är inte så att det är max laddhastighet vid tomt batteri. Däremot är det ju inte så många kW lägre så är egentligen ganska konstant de första 100 km typical. Max effekt får man ju där batterispänningen är som högst innan strömmen börjar reduceras för att bespara batteriet.
Intressanta grafer. Om det i Karlstad, som teoretiskt har 135 kW, går att få närmare 120 kW som peak under optimala förutsättningar borde Cinderella ligga kring 105 kW med samma resonemang då jag tror att den teoretiskt ska ge 120 kW. Undra om Tesla kommer uppgradera Superchargers framöver. Tror samtidigt att gränsen för Model S batteri-pack närmar sig även om det spekulerats om 150 kW.
Hursomhelst är detta på marginalen, revolutionen är redan här. Med utbyggt nätverk av Supercharger behövs snart inte den traditionella förbränningsmotorn...
Hursomhelst är detta på marginalen, revolutionen är redan här. Med utbyggt nätverk av Supercharger behövs snart inte den traditionella förbränningsmotorn...
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Fick 116-117KW i peak på Falkenbergs SC fast det var närmre 30 grader i skuggan. Man hör att batterikylaren går upp i högvarv efter bara ett par minuters laddning. Eftersom jag satt kvar ett tag i bilen och kollade peak laddström så hade jag AC på. Efter ca 5 minuter plingade det till och en på skärmen kom ett varnings meddelande om att kylningen av kupén var tillfälligt begränsad!MEL skrev:Intressanta grafer. Om det i Karlstad, som teoretiskt har 135 kW, går att få närmare 120 kW som peak under optimala förutsättningar borde Cinderella ligga kring 105 kW med samma resonemang då jag tror att den teoretiskt ska ge 120 kW. Undra om Tesla kommer uppgradera Superchargers framöver. Tror samtidigt att gränsen för Model S batteri-pack närmar sig även om det spekulerats om 150 kW.
"revolutionen är redan här" vist är den det MEL men den kommer att ta tid, minst 20 år till kommer vi att behöva förbränningsmotorer. Detta under förutsättning att 100% av alla biltillverkare bara producerar elbilar. för med 2miljarder bilar som rullar och en tillverkningskapacitet på ca 5% av det så tar det så lång tid att koma från fossilerna. Det går att ställa om allt teoretiskt på ca 5år om alla nya elbilar också är 100% skälv körande! för då skulle de flesta välja att inte äga utan bara använda bil. Volvos gissning ligger på att bara 10-20% av dagens försäljning, i ett sådant senario.
Men var för inte tänka större MEL? Varför inte skippa att bygga 2000miljoner elbilar eller kanske "bara" 400miljoner skälv körande. Varför inte då satsa dessa enorma resurser på Hypelopar mellan alla städer och "Jettson" tuber i städerna, för vem vill åka tåg flyga eller köra bil i en sådan framtid?

Jo visst kommer vi att se förbränningsmotorn inom överskådlig framtid, framförallt om vi ser det globalt och inkluderar tredje världen. Med ett utbyggt nät av Superchargers och andra snabbladdare är det dock fler som kommer att kunna välja elbil som familjens enda bil.
Att ett visionär, (med idéer om såväl rörtransporter mellan städer som framtida rymdresor,) kan bidra till en utveckling som gör att ett företags andra bil blir en värlssuccé hyllad av en närmast enig kritikerkår bör sätta press på de stora biltillverkarna att tänka i nya banor.
Ibland förvånas jag över att det inte händer mer. Jag blir konfunderad av uttalanden som det från Toyotas Vd tidigare i år då han var mycket skeptisk till nuvarande elbils-teknologi. Framförallt eftersom japanska bolag är ledande på batteri-sidan. Inte bara Panasonic utan även Sekisui Chemicals som utvecklar lövtunna lithium-ion batterier.
http://www.electric-vehiclenews.com/201 ... licon.html
Det går nog tyvärr inte att hoppas på en lika snabb omställning av produktionen som vi sett inom annan teknologi som exempelvis TV-apparater och mobiltelefoner. Statliga (och ibland otydliga) subventioner väger inte tungt när det finns andra intressen som bromsar. Sen ska jag även själv erkänna att jag fortfarande kan charmas av en 911 från sent 90-tal på ett annat sätt en än otymplig 40 kilos TV från samma årtionde...
Att ett visionär, (med idéer om såväl rörtransporter mellan städer som framtida rymdresor,) kan bidra till en utveckling som gör att ett företags andra bil blir en värlssuccé hyllad av en närmast enig kritikerkår bör sätta press på de stora biltillverkarna att tänka i nya banor.
Ibland förvånas jag över att det inte händer mer. Jag blir konfunderad av uttalanden som det från Toyotas Vd tidigare i år då han var mycket skeptisk till nuvarande elbils-teknologi. Framförallt eftersom japanska bolag är ledande på batteri-sidan. Inte bara Panasonic utan även Sekisui Chemicals som utvecklar lövtunna lithium-ion batterier.
http://www.electric-vehiclenews.com/201 ... licon.html
Det går nog tyvärr inte att hoppas på en lika snabb omställning av produktionen som vi sett inom annan teknologi som exempelvis TV-apparater och mobiltelefoner. Statliga (och ibland otydliga) subventioner väger inte tungt när det finns andra intressen som bromsar. Sen ska jag även själv erkänna att jag fortfarande kan charmas av en 911 från sent 90-tal på ett annat sätt en än otymplig 40 kilos TV från samma årtionde...
Efter att varit hänvisad till Max och Dinners i Sverige och främst Marché i Norge gör det mig inget att Superchargern mellan Ljungby och Värnamo ser ut att hamna vid Toftaholm Herrgård. Med trötta barn i bilen är det möjligt att jag någon gång kommer att vara frustrerad över den korta avstickaren, men överlag tycker jag det finns för lite alternativ till skräpmat utmed vägarna. Som jag förstår det kommer även att finnas enklare alternativ och man är därmed inte helt utlämnad till 3 rätters...
http://tesla.sondell.biz/?p=1424
http://tesla.sondell.biz/?p=1424