MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
Moderator: Redaktion
MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
Sedan min MCU totalrasade på min 100D (sen 2017, FSD 2.5) har jag haft en MS P90D till låns från Tesla.
Inte bara är batteriet 10% mindre, utan förbrukningen verkar vara 10-15% högre. Där min MS 100D brukade dra runt 190-200 Wh per km ligger MS P90D på 220-250, ibland upp mot 300 Wh per km. Enorm skillnad i räckvidd således. Ja, jag har stängt av ludicrousläget, som jag antar ligger och värmer batteriet.
För övrigt en bra bekantskap att testa en P länge. Kan konstatera att min nästa bil inte blir en P, utan en vanlig D, trots prissänkningen. Man har i princip noll nytta av den höjda accelerationen under lagliga förhållanden. Enda skillnaden är att man inte behöver trampa lika djupt på accellerationspedalen för att dra vilken annan bil som helst vid rödljus. Enda gången det skulle behövas är väl om man vill mäta sig med en annan P.
Och jag stör mig enormt på den högre förbrukningen. I praktiken runt 75-80% av räckvidden på en 100D. Märks tydligt, kan ibland behöva ladda dagtid vid vardagskörning i Göteborgsområdet, har aldrig behövt göras med min 100D, utan har mest okynnesladddat när det varit gratis eller för att få parkeringsplats närmast destinationen.
Inte bara är batteriet 10% mindre, utan förbrukningen verkar vara 10-15% högre. Där min MS 100D brukade dra runt 190-200 Wh per km ligger MS P90D på 220-250, ibland upp mot 300 Wh per km. Enorm skillnad i räckvidd således. Ja, jag har stängt av ludicrousläget, som jag antar ligger och värmer batteriet.
För övrigt en bra bekantskap att testa en P länge. Kan konstatera att min nästa bil inte blir en P, utan en vanlig D, trots prissänkningen. Man har i princip noll nytta av den höjda accelerationen under lagliga förhållanden. Enda skillnaden är att man inte behöver trampa lika djupt på accellerationspedalen för att dra vilken annan bil som helst vid rödljus. Enda gången det skulle behövas är väl om man vill mäta sig med en annan P.
Och jag stör mig enormt på den högre förbrukningen. I praktiken runt 75-80% av räckvidden på en 100D. Märks tydligt, kan ibland behöva ladda dagtid vid vardagskörning i Göteborgsområdet, har aldrig behövt göras med min 100D, utan har mest okynnesladddat när det varit gratis eller för att få parkeringsplats närmast destinationen.
Författare och bloggare. Model S 2023
MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
Samma hjulstorlek(och bredd)?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
Inte kollat. Dubbfria vinterdäck på P90D, dubbdäck på min S100D, vanlig storlek.taliz skrev:Samma hjulstorlek(och bredd)?
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
Batteriet är faktiskt snarare 17% än 10% mindre... Trots beteckningen.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
Såpass. Kan ju förklara en del.Legato skrev:Batteriet är faktiskt snarare 17% än 10% mindre... Trots beteckningen.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
+Den stora motorn är inte lika effektiv som den lilla
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5912
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
Min pre-raven 100D är lite snålare än min gamla 70D, så effektiviteten är nog bättre på 100 än 90 -bilar. Det är stor skillnad med 100 batteriet avseende hur mycket fokus man måste ha på laddnivån, mycket mer avslappnat numera.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
Värmer Ludicrous-läget batteriet? Är inte det bara Ludicrous+?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
Japp, bara + som värmer batteriet (eller egentligen kan det ju värmas ändå ibland om det är riktigt kallt...)olarsson skrev:Värmer Ludicrous-läget batteriet? Är inte det bara Ludicrous+?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
Noterade detta på min P100DL igår faktiskt, den hade stått ute i kylan och det var första gången den faktiskt stod och drog ganska noterbart med ström vid rödljuset. Jag antog att den försökte värma upp batteriet. Men jag trodde inte det skulle synas i förbrukningen så tydligt. Det var den där "grafen" i instrumentpanelen som brukar visa förbrukning som visade att det gick åt ungefär samma mängd energi som när kör i iaf 30-40kmh.Bjelke skrev:Japp, bara + som värmer batteriet (eller egentligen kan det ju värmas ändå ibland om det är riktigt kallt...)olarsson skrev:Värmer Ludicrous-läget batteriet? Är inte det bara Ludicrous+?
Händer juh inte i vanliga fall, men bara för att bekräfta att bilen värmer batteriet även när det inte är i L+.
Batteriet var redigt kallt efter natten.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Re: MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
Troligen har bilen bara runt 75-76kWh användbar kapacitet kvar, från initialt 82-83kWh. Så såg det ut för min S90D redan efter ett halvår. Räckvidden är alltså inte i närheten av en 100D. Såhär på vintern räknade jag alltid med max 30 mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
Precis, den större, äldre och ineffektivare motorn i P90D får man inte glömma. Som jag skrivit drar min Model X P90D 300 Wh/km med 22" på sommarhalvåret och 300 Wh/km med 19" på vinterhalvåret.kontakten2 skrev:+Den stora motorn är inte lika effektiv som den lilla
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: MS P90D 10-15% mer förbrukning än MS 100D?
Blir spännande att långköra med P90D förstår jag. Hoppas mina 100D är fixad snart.mati skrev:Troligen har bilen bara runt 75-76kWh användbar kapacitet kvar, från initialt 82-83kWh. Så såg det ut för min S90D redan efter ett halvår. Räckvidden är alltså inte i närheten av en 100D. Såhär på vintern räknade jag alltid med max 30 mil.
Författare och bloggare. Model S 2023