corfitsen senior har ju satsat, minst 2ggr, på automat_tankning av avgasmonster också, Autofill och Fuelmatics, ideer har de ju men varifrån kommer stålarna
Kanske genom ett system för automatiskt utbyte av finansiärer, som de döpt till Bankomat?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Läste igenom SLAOs färdplan och visst finns det lite tankar kring elbilar men frågar man Skistar så gissar jag att de själva anser att de redan ligger långt fram iom att de faktiskt har laddstolpar redan idag. Dessutom lägger de mycket ansvar på politiken och kommuner.
Bland annat uppmanar branschen riksdag och regering att:
Snabbt bygga ut laddinfrastrukturen i hela landet så att det går att köra på el till och från skidorter i hela landet.
Vad skidanläggningarna själva uppmanas att göra är
Utbyggnad av laddstationer vid skidanläggningarna. Erbjuda och göra laddplatser valbara vid bokningen.
De vill att politiken ska "Utveckla satsning på elflyg" också. Vidare hävdar de att i stort sett all snötillverkning redan idag använder förnybar energi och att störst klimatpåverkan kommer från besökarnas resor till och från skidorterna pga att 90% av besökarna väljer bilen som färdmedel.
EDIT: Det jag tog upp var det som var riktat mot just omställningen till elfordon. Det finns en hel del annat också som tex biodrivmedel till pistmaskiner och även elskotrar. Det finns en hel del om annat bra också men det rör sig mer om information som tex "Skidanläggningarna informerar sina besökare om alternativa färdsätt vid bokning." och om bättre samarbeten med lokaltrafik osv...
Vad är det som gör att i princip alla elbilsskeptiker gillar vätgas? Det är inte sällan man läser kommentarer eller artiklar (oftast skrivet av gamla gubbar) där det påstås att elen inte kommer att räcka till om vi ska ladda alla elbilar, men det här med vätgas är minsann framtiden
Jag kan inte överhuvudtaget förstå vad som är attraktivt med en personbil på vätgas. Det jag däremot förstår när jag läser på internet är att de flesta är rejält puckade och man undrar om vi verkligen ska ha allmän rösträtt i det här landet.
Vad är det som gör att i princip alla elbilsskeptiker gillar vätgas? Det är inte sällan man läser kommentarer eller artiklar (oftast skrivet av gamla gubbar) där det påstås att elen inte kommer att räcka till om vi ska ladda alla elbilar, men det här med vätgas är minsann framtiden
Jag kan inte överhuvudtaget förstå vad som är attraktivt med en personbil på vätgas. Det jag däremot förstår när jag läser på internet är att de flesta är rejält puckade och man undrar om vi verkligen ska ha allmän rösträtt i det här landet.
Det är ju också helt obegripligt hur man samtidigt i samma hjärna kan hysa åsikterna att elen inte räcker till och att vätgas är framtiden, med tanke på att vi med en vätgasekonomi kommer att vaska 70-80% av tillförd el
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det ligger nog en del i att många av dessa "gubbar" lärde sig transport och bränsle i en tid före litium-jon batteriet, och definitivt före det blev billigt. För 30-40 år sedan hade man hyfsad koll på bränsleceller och då verkade det som det mest lovande alternativet till ICE.
Tror det har med att kunna knäppa "klimatalarmister" på näsan. kunna säga "ahaa det var inte så bra som ni trott, det innebär att alla era argument är förstörda!".
Att det kostar mer i klimatpåverkan att tillverka är inget att skämmas över. En bil är inte klimatvänlig!
Att skeppa en bil över halva jordklotet är inte heller särskilt bra heller.
200 kg per kWh låter väldigt lite, det pekar isåfall på att de bli mindre utsläpp vid tillverkning. Det sker förbättringar.
Att de hyllar vätgas är för att det påminner om bensin/diesel. (gasbilar har funnits tidigare)
”Det kommer ju bara ut vatten från avgasröret” är väl det som värmer vätgasivrarnas hjärtan. Låter så himla fint.
Sedan glöms det bort hur vätgasen framställs, transporteras och vad det innebär i effektförluster på vägen.
Men vad sägs om att inte ens lämna ett snigelspår av jungfruligt enhörningsvatten efter sin bil? Nej, för batterier går tydligen inte att tillverka ens i ”framtiden” på något miljövänligt eller klimatkompenserat sätt?
Det är en extremt hög siffra, mer realistiska beräkningar gör gällande att det rör sig om c:a 60 kg co2/kWh i snitt för närvarande.
Tesla publicerar inte siffror för detta, men från deras footprint-rapport och annat kan man anta att dom ligger under, sannolikt långt under, genomsnittet.
Det som artikelförfattaren hävdar är förstås rent nys, baserat på föråldrade siffror och orimliga antaganden.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vad är det som gör att i princip alla elbilsskeptiker gillar vätgas? Det är inte sällan man läser kommentarer eller artiklar (oftast skrivet av gamla gubbar) där det påstås att elen inte kommer att räcka till om vi ska ladda alla elbilar, men det här med vätgas är minsann framtiden
Jag kan inte överhuvudtaget förstå vad som är attraktivt med en personbil på vätgas. Det jag däremot förstår när jag läser på internet är att de flesta är rejält puckade och man undrar om vi verkligen ska ha allmän rösträtt i det här landet.
Jag tror det är faktiskt ganska enkelt att förklara. Vätgas känns som ett givet steg bort från fossila bränslen utan att behöva ändra beteendet. Man tankar precis som tidigare, det är bara en annan slang. Man kan köra precis som tidigare, det är bara tanka och fortsätta. Vätgas ser ut att ha många likheter med till exempel fordonsgas. I länder som Tyskland är det vanligt med gas i både bilar och hus, de tror på fullt allvar att man kan ersätta naturgas med vätgas utan att behöva göra så mycket mer. Gas som gas. Så varför inte bara byta den ena gasen mot den andra? Att det är två helt olika saker är ingen som begriper. Om man sedan driver en bränslecell med vätgasen eller om man eldar upp den i den kolvmotor tror jag inte att folk bryr sig så mycket om. Och var vätgasen ska komma ifrån är inte heller nånting som folk funderar över. Hur många är det som funderar över var bensinen kommer ifrån? Typ ingen. Soppan finns ju på macken.
Sen det där med att elen inte räcker till är en sån grej som har spridits överallt, och folk suger upp det. Och med tanke på att kärnkraften ska avvecklas så tror många att det blir elbrist. Det kan man ju läsa lite överallt att det blir så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jo, man har ju hört några gånger att vätgas måste ju vara bra eftersom alla infrastruktur redan finns på plats. Folk verkar inte riktigt greppa hur mycket svårare vätgas är att hantera än naturgas.
Jo, man har ju hört några gånger att vätgas måste ju vara bra eftersom alla infrastruktur redan finns på plats. Folk verkar inte riktigt greppa hur mycket svårare vätgas är att hantera än naturgas.
Eller bensin/diesel, vissa verkar ju tro att man i princip kan börja sälja vätgas på befintliga fossilmackar med minimala ändringar
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Alla vet att fossila bränslen inte är hållbara. Inte ens den mest styvnackade klimatförnekare kan med trovärdighet hävda att oljan räcker för evigt. Alltså blir strategin att klanka ner på elbilarna. "Kolla, de är minsann också dåliga för miljön!"
Problemet med detta förhållningssätt är att det inte erbjuder någon lösning. Vi accepterar att vi måste ställa om, men elbilar är vi ju emot - så vad göra? Det är där vätgasbilarna kommer in i bilden. De är på pappret rena, de är något annat än elbilar (okej batteribilar om man ska vara noggrann) men framförallt finns de knappt. En fantasilösning som ligger några år fram i tiden och som löser alla problem i just framtiden vilket gör att vi slipper göra något åt problemen idag. Elbilar är skit, vätgas är bra. Satsa på det istället. Se där, vi har en lösning!
Och att en vätgas/bränslecellsbil egentligen är en överkomplicerad, ineffektiv version av en ...vänta på det... elbil (som de ju hatar) glöms också bort. Jag undrar om inte många tror att det är en förbränningsmotor men med vätgas istället för bensin?
Och att en vätgas/bränslecellsbil egentligen är en överkomplicerad, ineffektiv version av en ...vänta på det... elbil (som de ju hatar) glöms också bort. Jag undrar om inte många tror att det är en förbränningsmotor men med vätgas istället för bensin?
BMW har faktiskt experimenterat med just detta i många år. Jag antar att de har slutat nu när bränslecellerna har blivit hanterbara i både storlek och pris osv, men tekniken finns alltså teoretiskt. Jag kan tänka mig att de riktigt inbitna petrolheadsen fortfarande hoppas på en sådan lösning. Knight Rider K.I.T.T. hade ju en dånande förbränningsmotor som gick på vätgas. På 80-talet ansåg man att det var framtidens teknik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Problemet med detta förhållningssätt är att det inte erbjuder någon lösning. Vi accepterar att vi måste ställa om, men elbilar är vi ju emot - så vad göra? Det är där vätgasbilarna kommer in i bilden. De är på pappret rena, de är något annat än elbilar (okej batteribilar om man ska vara noggrann) men framförallt finns de knappt. En fantasilösning som ligger några år fram i tiden och som löser alla problem i just framtiden vilket gör att vi slipper göra något åt problemen idag. Elbilar är skit, vätgas är bra. Satsa på det istället. Se där, vi har en lösning!
Det var ju just på det sättet som biltillverkarna lyckades fördröja omställningen i California för 20 år sedan. De hävdade att delstaten inte skulle satsa på elbilar utan vänta på att vätgasbilarna skulle hinna utvecklas, naturligtvis visste de precis som idag att de ligger långt långt borta så de skulle kunna sälja bensinbilar i årtionden till. Detta ledde till att GM skrotade ut dras elbil EV1 trots att ägarna var storm förtjusta i dem, se ”How killed the electric car”.
Problemet med detta förhållningssätt är att det inte erbjuder någon lösning. Vi accepterar att vi måste ställa om, men elbilar är vi ju emot - så vad göra? Det är där vätgasbilarna kommer in i bilden. De är på pappret rena, de är något annat än elbilar (okej batteribilar om man ska vara noggrann) men framförallt finns de knappt. En fantasilösning som ligger några år fram i tiden och som löser alla problem i just framtiden vilket gör att vi slipper göra något åt problemen idag. Elbilar är skit, vätgas är bra. Satsa på det istället. Se där, vi har en lösning!
Det var ju just på det sättet som biltillverkarna lyckades fördröja omställningen i California för 20 år sedan. De hävdade att delstaten inte skulle satsa på elbilar utan vänta på att vätgasbilarna skulle hinna utvecklas, naturligtvis visste de precis som idag att de ligger långt långt borta så de skulle kunna sälja bensinbilar i årtionden till. Detta ledde till att GM skrotade ut dras elbil EV1 trots att ägarna var storm förtjusta i dem, se ”How killed the electric car”.
Dom köpte ju även upp, och la ner, kollektivtrafiken. Vilket är en stor anledning till att LA ser ut som det gör med enorma igenkorkade motorvägar överallt, och 30% av all yta består av parkeringsplatser.