Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Model 3 LR AWD med dubbfria vinterhjul Stockholm - Trysil via Borlänge och Mora SuC. Vårkänslor ända tills bilen tyckte jag skulle svänga vänster en bra bit efter Mora, in på ”Unnamed road”. Svallis, smalt och kurvigt hela vägen ner till väg 311. Farthållare och självkörning var så klart inte på fråga!

En rejäl sladd innan jag kom på att ställa ner regenerative breaking (chill acc körde jag med redan). Därefter ett antal bredställ i 45-50 km/h.

Upplevde det mest hela tiden som att bilen ville dra vänster vid acceleration samt att bilen gärna ville slänga ut baken till höger vid varje fartminskning (trots lägsta regen alltså).

Dessutom kändes det som att hjulen aldrig hittade hem i snö/isspåren i vägen utan mest hela tiden låg mot någon av kanterna i spåren vilket gjorde upplevelsen än mer obekväm.

Har kört vintervägar med 7 olika ICE-bilar med dubb/dubbfritt senaste 20+ åren samt bott i Härjedalen 1 år och haft stuga i Funäsdalen flera år.

Jag har aldrig varit med om känslan tidigare att bilen nästan aldrig kör rakt fram på raksträckor utan liksom sladdar fram mest hela tiden, ungefär som en tvål på en isrink.

Iofs första gången jag har AWD och även första gången jag har så stark bil. Mina ICE har haft 120-150 hk. Men jag körde ju verkligen inte aggressivt nu.

Jag frågar som Sverker på Plus: ”Ska det va’ på det här viset?” :geek:
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Maken till sladdrig upplevelse har jag aldrig upplevt

Inlägg av fth »

Låter nästan som att du råkat slå på ”dyno mode”?

Och nej, det ska definitivt inte vara så, jag har iofs X, men det är iaf den bästa vinterbil jag har kört, EV+AWD slår ICE+4WD alla dagar i veckan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det hela låter heltskumt. Om man utgår ifrån att en Model 3 ska bete sig ungefär på samma sätt som en Model S så ska den gå som på räls på isiga vägar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare

Inlägg av Johlei »

fth skrev:
Ja, det kan man säga :D - fast det hade jag så klart inte.

Börjar tro att det är nåt med hjulinställningen. Jag har inte märkt av något konstigt de första 1200 milen sedan i juli förutom att det vibrerar lite lite grann i ratten. Jag har tänkt att det är den ojämna asfalten som orsakade de vibrationerna. Både sommar- o vinterdäcken är jämnt slitna (eller snarare oslitna).
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Johlei skrev:
Model 3 LR AWD med dubbfria vinterhjul Stockholm - Trysil via Borlänge och Mora SuC. Vårkänslor ända tills bilen tyckte jag skulle svänga vänster en bra bit efter Mora, in på ”Unnamed road”. Svallis, smalt och kurvigt hela vägen ner till väg 311. Farthållare och självkörning var så klart inte på fråga!

En rejäl sladd innan jag kom på att ställa ner regenerative breaking (chill acc körde jag med redan). Därefter ett antal bredställ i 45-50 km/h.

Upplevde det mest hela tiden som att bilen ville dra vänster vid acceleration samt att bilen gärna ville slänga ut baken till höger vid varje fartminskning (trots lägsta regen alltså).

Dessutom kändes det som att hjulen aldrig hittade hem i snö/isspåren i vägen utan mest hela tiden låg mot någon av kanterna i spåren vilket gjorde upplevelsen än mer obekväm.

Har kört vintervägar med 7 olika ICE-bilar med dubb/dubbfritt senaste 20+ åren samt bott i Härjedalen 1 år och haft stuga i Funäsdalen flera år.

Jag har aldrig varit med om känslan tidigare att bilen nästan aldrig kör rakt fram på raksträckor utan liksom sladdar fram mest hela tiden, ungefär som en tvål på en isrink.

Iofs första gången jag har AWD och även första gången jag har så stark bil. Mina ICE har haft 120-150 hk. Men jag körde ju verkligen inte aggressivt nu.

Jag frågar som Sverker på Plus: ”Ska det va’ på det här viset?” :geek:
Vad för dubbfria däck? Vad hade du för lufttryck i däcken.. har själv m3 lr awd och mitt tyckte helt överlägsen 4wd jämfört med motsvarande ice bil.
Har Nokian dubbfria.. vissa tycker dem är sladdriga.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Det hela låter heltskumt. Om man utgår ifrån att en Model 3 ska bete sig ungefär på samma sätt som en Model S så ska den gå som på räls på isiga vägar.
3an skall ju tydligen vara lite sladdrigare dock, bakmotorn är ju den effektivare i 3an så det verkar som de använder endast den initialt vid acc/regen vilket ju får det att kännas som det släpper innan antisladden kopplas in om man t.ex. använder regen lite för hårt. För S är det tvärtom frontmotor som är den effektivare så tror det är den som går in först där.

Det skall ju inte kännas som den kanar runt på rak väg i konstant fart som beskrivs här.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Johlei skrev:
fth skrev:
Ja, det kan man säga :D - fast det hade jag så klart inte.

Börjar tro att det är nåt med hjulinställningen. Jag har inte märkt av något konstigt de första 1200 milen sedan i juli förutom att det vibrerar lite lite grann i ratten. Jag har tänkt att det är den ojämna asfalten som orsakade de vibrationerna. Både sommar- o vinterdäcken är jämnt slitna (eller snarare oslitna).
Min vibrerar inte det minsta så kanske något med obalans i däck/fälg
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare

Inlägg av Johlei »

Jag har Pirelli Ice zero 18” som jag körde med 3.0-3.1 i ringtryck.

På grund av gupp, issträngar m.m. så körde jag nog sällan exakt konstant fart rakt fram utan ändrade nog hastighet rätt ofta, samt att jag så klart anpassade min position i körbanan i sidled lite emellanåt. Men det var hela tiden med en känsla av att det skulle släppa och att jag skulle snurra.

Intressant det där med att bakmotorn driver mest på 3:an. Alla mina ICE har varit framhjulsdrivna. Det är ju onekligen en väsentlig skillnad.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare

Inlägg av Johlei »

metchristian skrev:
Min vibrerar inte det minsta så kanske något med obalans i däck/fälg
Hmm. Får nog bli ett serviceärende i samband med att originalfälgarna åker på igen iom sommarhjulen. Jag upplevde från dag 1 efter leverans att det vibrerade lite konstigt, men det var så lite att jag inte har orkat engagera mig i det. Tji fick jag!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Pirelli är väl inte kända för att göra bra nordiska vinterdäck.
Men vibrera ska det ju inte göra oavsett.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare

Inlägg av Johlei »

taliz skrev:
Både original sommarhjul o mina vinterhjul har samma/lika mycket vibrationer upplever jag. Så hjulinställning snarare än däck/fälg då?

Jag har inte alltid haft Pirelli iofs men inte upplevt de som sämre än andra däck jag använt.

En vinter med min V50 var det djävulskt dåligt grepp (kommer inte ihåg om det var Pirelli, Michelin eller vad det nu var). Det var det året jag lite senare lärde mig om ”rotationsriktning” ...
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Sladdrig bak på trean har diskuterats i några olika trådar tidigare så det är inte helt nytt. Kanske är din bil värre, av någon anledning. Jag upplever liknade med lätta släpp i bak på mycket hal väg, men har inte fått sladd. Tycker att det hjälper med regen low. På normal snö och hårdis så tycker jag normal regen också fungerat. Gaspådrag fungerar ypperligt. Jag kör på Nokian dubbfritt.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

Jag hämtade en M3LR Awd-19 i augusti. Jag har sen köpt till det där för 19200 med bättre ax.
Jag har Hakka 9 (3,0 däcktryck) som jag köpte nya i oktober. Jag har inga problem med sladdrig bil vid normal körning
då jag har chill-mode. Om jag har sportläge och trycker fullt så blir bilen som en hal orm på vägen och vill gärna
dra sig mot mötande trafik. Nu anser inte jag att det är nått fel utan snö/isväg och för mycket kraft så blir
det väl lätt så. Antispinn blinkar hela tiden och bilen slingrar sig hit och dit ända tills man släpper av.
Det är ganska otrevligt så jag är rätt försiktig med pedalen och kör chill och låg regen för det mesta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Johlei skrev:
taliz skrev:
Både original sommarhjul o mina vinterhjul har samma/lika mycket vibrationer upplever jag. Så hjulinställning snarare än däck/fälg då?

Jag har inte alltid haft Pirelli iofs men inte upplevt de som sämre än andra däck jag använt.

En vinter med min V50 var det djävulskt dåligt grepp (kommer inte ihåg om det var Pirelli, Michelin eller vad det nu var). Det var det året jag lite senare lärde mig om ”rotationsriktning” ...
Bild ja rätt rotationsrikting har en viss påverkan.
Men är det lika sommar/vinter så låter det ju rimligt att det kan vara ngt i hjulupphängningen som behöver justeras/fixas.

På blankis med dubbfritt är det nog knepigt med bakhjulsdrift och regen oavsett hur låg den må vara.
Det blir ju som att släppa gasen på en bakhjulsdriven avgasbil, när man egentligen skulle behöva frikoppla.
Tesla behöver kanske trimma in detta bättre.
Tillsvidare får man själv sätta low regen och vara väldigt försiktig med hur man släpper gasen på blankis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare

Inlägg av Johlei »

chevnanne skrev:
Antispinn blinkar hela tiden och bilen slingrar sig hit och dit ända tills man släpper av.
Det är ganska otrevligt så jag är rätt försiktig med pedalen och kör chill och låg regen för det mesta.
Var på skärmen ser man i M3 att Antispinn är aktivt? Jag upplever inte att jag sett det blinka någon enda gång... men jag har ju inte medvetet stängt av funktionen. Antagligen har jag fullt upp med att kolla på vägen och märker inte att det blinkar.
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

Johlei skrev:
chevnanne skrev:
Antispinn blinkar hela tiden och bilen slingrar sig hit och dit ända tills man släpper av.
Var på skärmen ser man i M3 att Antispinn är aktivt? Jag upplever inte att jag sett det blinka någon enda gång... men jag har ju inte medvetet stängt av funktionen. Antagligen har jag fullt upp med att kolla på vägen och märker inte att det blinkar.
Hittade till slut i manualen sida 59. Den gula med sladdspår. :)
xx.pdf
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Var uppe med min 3:a och besökte Trysil för någon vecka sedan. Har AWD och dubbfria Continental. Själv var jag så jävla nöjd med hur bilen uppförde sig. Körde på massa olika vägar från isiga och snöiga vägar. Skumt att du upplever den så dålig.
Något verkar ju fel, antingen däcken eller något med bilen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Om det är extremt halt, vatten på isig väg kan även en bil med dubbdäck glida när den stannar i svag lutning.
Det har varit extrema dagar på många håll med regn på isiga vägar.

Även med dubbdäck har bilat någon dag fått krypa fram på småvägar därregnet öst ner på isig väg.

En jämförelse bör om möjligt göras med andra bilar just där och då.
Vilken hastighet kör andra, vill andras bilar sladda lite, dock svårt att veta om de kör med dubb eller inte.

Vi kör med dubbdäck, normal regen och normal acc.
Styr regen och accelerationen med pedalen efter vad väglaget tillåter.
Har provat chill och låg regen och det är en bra hjälp om det är mycket halt men vi som använder vår 3:a använder numera pedalen i stället efter ett par timmar på isbana.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Är supernöjd med Model 3 LR AWD som vinterbil. Körde tom över fjällen förra vintern med sommardäck (pga oväntat rejält snöfall i början av maj) utan problem.

Är det ishalka så ställer jag ner regen till låg och chill på acceleration samt kör mkt försiktigt (även dubbdäck kan tappa greppet). Kanske skulle kunna vara något för Tesla att skicka ut via mjukvaruuppdatering (=regen off) vid extremt halt väglag/extremt hög risk för vattenplaning.

Kör dubbfritt men har snökedjor i bilen om det skulle krisa på vintern (aldrig behövt använda).
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Gör en hjulinställning
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

NiklasTesla skrev:
Är supernöjd med Model 3 LR AWD som vinterbil. Körde tom över fjällen förra vintern med sommardäck (pga oväntat rejält snöfall i början av maj) utan problem.

Är det ishalka så ställer jag ner regen till låg och chill på acceleration samt kör mkt försiktigt (även dubbdäck kan tappa greppet). Kanske skulle kunna vara något för Tesla att skicka ut via mjukvaruuppdatering (=regen off) vid extremt halt väglag/extremt hög risk för vattenplaning.

Kör dubbfritt men har snökedjor i bilen om det skulle krisa på vintern (aldrig behövt använda).
Alla mina senaste bilar har varnat när det närmar sig 0:an/är kallt. Moderna bilar har jo också regnsensor.
Tesla är också ett mjukvaruföretag, och jag saknar lite möjligheter att själv välja till/från grejar: typ tältbildet i campmode, automatisk regenlevel vid låga temperaturer och/eller över en viss mängd nederbörd.
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare

Inlägg av ElTorsk »

Upplever också att den gärna släpper lite lätt i baken vid halka, likt en bakhjulsdriven bil. Inget som direkt stör mig då det endast handlar om ett kort ögonblick och bilen rätar upp sig omedelbart. Jag vet dock inte om jag är direkt nöjd med de dubbfria Hakka R3 Tesla säljer, bra bett men otroligt ”simmiga” vid högre fart. Fick ständigt korrigera styrningen när det blåste på här sist.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Funderar på om problemet med sladd (inte laddsladden) är delvis kopplat till last. Jag har mest upplevt det med full last. (Men det kan ju även bero på att det varit halare vid dessa tillfällen) Bilen blir ju mer baktung när trunken är full och passagerare i baksätet. Baktung bil kan ju lättare få sladd. Svårt att göra någonting åt eftersom man ibland vill ha last i bilen.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
bjornemo
Teslaägare

Inlägg av bjornemo »

Lyckades själv göra en 450 graders snurr på landsväg uppe i Vemdalen förra veckan. Svettigt värre m hela familjen i bilen. Glashalt och hade ändå redan satt ner regen t low. Har märkt att low tyvärr inte är noll utan just bara låg, och på hala vintervägar är det inte bra. Även lite regen bak kan få baken att släppa. Skulle vilja ha "winter mode" där regen kan stängas av helt och man får neutralläge när man släpper på gasen.
Sen om det hjälpt mig. Inte säkert. Odubbat suger på is. Såg fyra andra bilar som snurrat på samma sträcka. Klarade oss utan en skråma (både på familj och bil).
För den intresserade lade jag upp film på vår piruett från alla kameror i TM3-gruppen på FB.
Användarvisningsbild
bjornemo
Teslaägare

Inlägg av bjornemo »

Elix747 skrev:
Funderar på om problemet med sladd (inte laddsladden) är delvis kopplat till last. Jag har mest upplevt det med full last. (Men det kan ju även bero på att det varit halare vid dessa tillfällen) Bilen blir ju mer baktung när trunken är full och passagerare i baksätet. Baktung bil kan ju lättare få sladd. Svårt att göra någonting åt eftersom man ibland vill ha last i bilen.
Kan nämnas att vår piruett kom med full bil och packning.
Skriv svar