Tänkte byta ut fjädrarna till H&R med 35mm lägre höjd. Sett att vissa påstår att nybilsgarantin kan påverkas. Då är det väl bara delar som modifieras som Tesla ev. skulle kunna neka garantin?
Är det någon som har bytt fjädrarna på en model s eller model 3 som har fått problem med Tesla service?
Sänka bilen, garantier?
Moderator: Redaktion
Re: Sänka bilen, garantier?
Tesla kommer nog visa motstånd till garantiåtgärder för det mesta som har med underredet att göra ifall fjädringen byts.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är inte bara själva delarna som modifieras, utan även eventuella följdfel på icke modifierade delar som garantin kan ryka på.
Sedan Tesla har historiskt sett försökt pusha det längre än så, så att de menar att rätt långsökta saker skulle göra att garantin inte gäller.
Så jag tror att allt vad gäller hjul och hjulupphängning kan bli en diskussion gällande garantier om man sänker den.
Sedan Tesla har historiskt sett försökt pusha det längre än så, så att de menar att rätt långsökta saker skulle göra att garantin inte gäller.
Så jag tror att allt vad gäller hjul och hjulupphängning kan bli en diskussion gällande garantier om man sänker den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Dessa är typgodkända, CE-märkta produkter som är model anpassade. Om jag byter kupefilter till ett annat märke så kan Tesla med andra ord vägra garantiåtgärder på klimatanlägningen med hänvisning till följdfel. Samma sak om man byter till icke orginalfälgar?bylund skrev:Det är inte bara själva delarna som modifieras, utan även eventuella följdfel på icke modifierade delar som garantin kan ryka på.
I praktiken ja men ett kupefilter kommer inte ge utmattningsbrott i en infästning till motorn. Men fjädringen påverkar oerhört mycket, att 3e parts fjädrarna är CE märkta och anpassade spelar inte så stor roll så länge inte tesla har godkänt dem.Roj79 skrev:Dessa är typgodkända, CE-märkta produkter som är model anpassade. Om jag byter kupefilter till ett annat märke så kan Tesla med andra ord vägra garantiåtgärder på klimatanlägningen med hänvisning till följdfel. Samma sak om man byter till icke orginalfälgar?bylund skrev:Det är inte bara själva delarna som modifieras, utan även eventuella följdfel på icke modifierade delar som garantin kan ryka på.
Sänka bilen ger ju kortare fjädringslängd och oftare styvare fjädrar. Dettta ger ju i sin tur högre transienter in i chassit. Jag säger inte att tesla skulle neka saker på garantin men jag förståe om de skulle göra det och man bör vara medveten om det innan man gör en sådan installation.
Jämfört med ett kupefilter, de skulle ju möjligen kunna neka saker kopplat till fläktsystemet osv men det är långsökt då ett orginal som satt igen också skulle kunna ge ett högt motstånd etc.
Finns t.o.m. exempel där Tesla vägrat garantianspråk på saker som har med det elektriska att göra (som ju på en elbil kan vara ganska mycket) för att ägaren har bytt 12V batteri till ett märke som Tesla själva inte använder.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I teorin ja, så är det så.point1 skrev:De kan komma att försöka men rättsligt är det upp till dom att bevisa att den delen är orsaken till att en annan komponent gick sönder. Det fungerar inte att säga: ”De där stänkskärmarna har pajat batteriet, ingen garanti.” De måste bevisa att det är stänkskärmarnas fel.Roj79 skrev:Dessa är typgodkända, CE-märkta produkter som är model anpassade. Om jag byter kupefilter till ett annat märke så kan Tesla med andra ord vägra garantiåtgärder på klimatanlägningen med hänvisning till följdfel. Samma sak om man byter till icke orginalfälgar?bylund skrev:Det är inte bara själva delarna som modifieras, utan även eventuella följdfel på icke modifierade delar som garantin kan ryka på.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men det blir lite tråkigt om tesla direkt säger att vi inte reparerar din bil om du inte går med på dessa kostnaderna. Vilket de har gjort mot någon annan.
Att stå med en trasig bil och då hävda att det minsann är tesla som ska bevisa att det är på ett visst sätt blir inte så roligt. Risken är också att du står utan bil väldigt länge.
Tråkigt, ja och inte riktigt i linje med hur garantipraxis fungerar i Sverige. Men så är ju tesla inte så svenska i sin utförande heller.
Model Y LR.
Model S70D
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast det är ju inte riktigt så, om de nekar garantin så måste man ju ta det vidare på något sätt för att få rätt.point1 skrev:De kan komma att försöka men rättsligt är det upp till dom att bevisa att den delen är orsaken till att en annan komponent gick sönder. Det fungerar inte att säga: ”De där stänkskärmarna har pajat batteriet, ingen garanti.” De måste bevisa att det är stänkskärmarnas fel.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pratar vi en reklamation enligt konsumentköplagen så är det ju så att efter de första 6 månaderna antas felet inte vara ursprungligt utan då måste konsumenten bevisa att felet var ursprungligt.
Man kan ju också gå vägen att tvista om den garanti som utlovats vid köpet, dvs hävda att friskrivningarna i den inte bör gälla eftersom det man gjort inte kan ha påverkan på det som felat. Då är det inte heller så att tillverkaren måste bevisa något utan båda parterna kommer argumentera för sin sak. Att bevisa något har ju relativt högt ställda krav, här handlar det om vems historia som de tror mest på.