Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av LarsA »

Tycker att både Leaf e+ och Tesla sr+ är för dyra. Löpande kostnaden på sr+ blir väl högre, Tesla brukar vara dyra att försäkra.
Polestar 2 awd -21
Grimlos
elbilist
Inlägg: 101
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av Grimlos »

Blir inte klok på Nissans elbilsstrategi. Nu är Leaf snart 10 år och fortfarande den enda modell Nissan verkar vilja sälja inom elsegmentet. VW planerar ju enormt många modeller inom kort med betydligt bättre teknik, kommer Nissan ens försöka behålla de andelar de har idag?

Synd då jag är nöjd med min gen2-Leaf, men det ser inte ut som att nästa bil blir en Nissan...
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4946
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av chaffis75 »

Grimlos skrev:
Blir inte klok på Nissans elbilsstrategi. Nu är Leaf snart 10 år och fortfarande den enda modell Nissan verkar vilja sälja inom elsegmentet. VW planerar ju enormt många modeller inom kort med betydligt bättre teknik, kommer Nissan ens försöka behålla de andelar de har idag?

Synd då jag är nöjd med min gen2-Leaf, men det ser inte ut som att nästa bil blir en Nissan...
Nissan vill väl sälja som jag ser de för de levererar vad de säljer till skillnad mot flera andra icke tesla märken.
Däremot känns de ju märkligt att Nissan inte har kommit längre i utvecklingen av elbilar med tanke på att de som du säger har hållt på i 10 år. Om de inte bättre anpassar sig till vad folk vill ha snart och till rätt pris så kommer de tappa all sin försäljning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av LarsL »

Min Nissan Leaf har ju varit fantastisk nu i 3 år, inte ett enda fel på den. Jag har bytt bromsar och däck på bilen som nu gått 8000 mil. Hedinsbil skulle ha 10000kr för bromsbytet, naturligtvis (!), men jag fixade själv för 500kr i delar och någon timmes arbete.

Känner lite oro när jag hör att flera har problem med den nya generationen. Är det verkligen så stor skillnad i kvalité? Henrik vet jag har sitt personliga korståg emot Nissan.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av TechNerd »

Jag hade inga märkvärdiga saker på den Leaf vi hade, dock bara under 9mån/1500mil.

Men Kian var ett ordentligt lyft från den, tyckte Leafen var väldigt opålitlig gällande räckvidden - framförallt på vintern var den helt hopplös.
Leafen hade vi räckviddsångest många gånger, med Kian har det nog aldrig hänt.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Henrik vet jag har sitt personliga korståg emot Nissan.
Näe, inga korståg här. Bara viktigt att ha så mycket info man kan tillgänglig när man väljer bil.

Förväntar man sig 10 och får 10 så är det ju prisvärt! Förväntar man sig 10 och får 5 så är det ju inget roligt längre. Förväntar man sig 5 och kan få 7 genom att vara påläst så är det ju helt perfekt! Då är det ju också viktigt att veta mycket, då kan en äldre Leaf/e-up/imiev bli en jättebra bil. På samma sätt som et kan bli katastrof om man inte är påläst. Tyvärr är det få som orkar läsa på och då är trådar som dessa bra med samlad info från alla håll.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av HenrikC »

LarsL skrev:
Min Nissan Leaf har ju varit fantastisk nu i 3 år, inte ett enda fel på den. Jag har bytt bromsar och däck på bilen som nu gått 8000 mil. Hedinsbil skulle ha 10000kr för bromsbytet, naturligtvis (!), men jag fixade själv för 500kr i delar och någon timmes arbete.

Känner lite oro när jag hör att flera har problem med den nya generationen. Är det verkligen så stor skillnad i kvalité? Henrik vet jag har sitt personliga korståg emot Nissan.
Har hittills kört 5000 mil utan några problem alls med den nya. En elbil tillverkad i England med bra kvalitet? Undrens tid är inte förbi!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av Zalman3 »

HenrikC skrev:
LarsL skrev:
Min Nissan Leaf har ju varit fantastisk nu i 3 år, inte ett enda fel på den. Jag har bytt bromsar och däck på bilen som nu gått 8000 mil. Hedinsbil skulle ha 10000kr för bromsbytet, naturligtvis (!), men jag fixade själv för 500kr i delar och någon timmes arbete.

Känner lite oro när jag hör att flera har problem med den nya generationen. Är det verkligen så stor skillnad i kvalité? Henrik vet jag har sitt personliga korståg emot Nissan.
Har hittills kört 5000 mil utan några problem alls med den nya. En elbil tillverkad i England med bra kvalitet? Undrens tid är inte förbi!
Min syster har en Leaf och är i grunden nöjd med bilen.

Nissan har ju tyvärr antisålt bilen med en massa underliga beslut.

Att idag ha Chademo 100kW snabbladdning istället för CCS och
att inte ha vätskekylda batterier i Europa visar ju
hur tondöva man är.

Att sen hela tiden höja priset(och försämra rabatter) så att den blir osäljbar, gör det hela ännu mera märkligt.

I juli 2018 kunde man köpa en Nissan Leaf 40kWh för 233.000kr efter rabatt och stöd. En Renault Zoe 41kWh kostade 214.000kr efter rabatt och stöd.
Då tycker jag Leafen var ett bättre val, större, starkare och med snabbladdning.

Men efter efter alla prishöjningar så har Leaf tappat rejält i försäljning mot Zoe.

2018 1H
Zoe, 386
Leaf, 509

2019 1H
Zoe, 1301
Leaf, 760
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av Zalman3 »

Har nån här köpt/leasat en Leaf 62kWh?
Nöjd?

En kompis är sugen att leasa en sån nämligen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av Wilson »

Zalman3 skrev:
Har nån här köpt/leasat en Leaf 62kWh?
Nöjd?

En kompis är sugen att leasa en sån nämligen.
Kör nu en 12 mån leasing på en 62 Tekna som fick ersätta min 40 Tekna som även den fick vara med oss i ett år.

Köp den inte! Men hittar han en bra leasingdeal kan det nog funka. Bilen som sådan är nämligen ingen hit, vid ett köp ligger model 3 inom räckhåll, och då skall man verkligen ogilla Teslan för att välja Leafen. Och det kommer säkerligen att straffa sig vad gäller andrahandsvärdet framöver.

Men som sagt kan en leasing vara vettig. Min 40a leasade jag för 1300 i månaden och min nuvarande 62a betalar jag 4000 för. 1500 mil, metallic och vinterhjul ligger med. Helt ok. Det funkar... man blir inte lycklig, men man kommer fram. Det är ett transportmedel, varken mer eller mindre.

Vissa saker är riktigt bra. Bagaget är rymligt, även om det inte är optimalt utformat. Rattvärme är najs. E-pedalen är fantastisk (även om den var ännu bättre avstämd i gamla 40an), och Propilot gör faktiskt bättre ifrån sig än vad jag hade trott. Bose-stereon är bra för vad den är. 360-kamera är livskvalitet!

Körmässigt är det lite mellanmjölk. Pigg i jämförelse med e-niro och det gänget, men snabb är att ta i. 62an ger främst mer kraft uppe i fart (80+) jämfört med 40an. Den lilla både är och känns lättare, och jag upplevde den som piggare i starten.

Till nackdelarna hör ett uråldrigt infotainment, segt som sirap även om det blev bättre i den nya. Hela konstruktionen både är och känns som 10 år gammal. Framför allt är det rapidgate som ställer till det. 62an är inte lika drabbad som 40an, men skall man ut på en ordentlig långresa får man vara beredd på seega laddningar. På sommaren blir det nästan löjligt. Har pluggat in 40an med ett kokhett batteri (56c) och fått 7kW på chademo. Normalt går det snabbare, men man skall vara beredd på att krypa ner till under 20kW, och då är det inte kul. 62ans batteri värms inte upp lika snabbt, men det är å andra sidan stört omöjligt att kyla ner igen, när tempen byggts upp.

Jag som entusiast kan förlåta mycket av detta. Men jag är uppriktigt orolig för att många ”vanliga” köpare blir avskräckta från elbilar efter en ordentlig långresa i Leafen. ”Vad var det jag sa, elbilar är inte redo ännu, skall man åka långt är det diesel som gäller”. Helt i onödan! Jag tog mig fram snabbare i min gamla i3 från 2015 med 22kWh batteri. Fick ladda ofta, men fort gick det. Så här skall det inte behöva vara i en ny elbil 2020.

Med det större batteriet kan man iofs åka ganska långt innan det är dags att ladda. Det går att ta sig mellan sthlm-gbg med ett laddstopp, och då är detta inte ett problem. Och är det bara några enstaka gånger det sker kan man kanske ha överseende med det, om alternativet är att åka fossilbil årets alla andra dagar.

Appen LeafSpy i kombination med en obdläsare rekommenderas starkt. När batterimätaren visar noll finns det nästan 10% kvar, och sådant får man full koll på med LS. Det är alltså nästan omöjligt att få batteritorsk om man tittar i displayen. Men man kan alltså utnyttja batterikapaciteten mycket bättre med LeafSpy. Dessutom får man ännu bättre koll på tempen.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av Henrik Torphammar »

Wilson skrev:
Zalman3 skrev:
Har nån här köpt/leasat en Leaf 62kWh?
Nöjd?

En kompis är sugen att leasa en sån nämligen.
Köp den inte! Men hittar han en bra leasingdeal kan det nog funka.
Fortsätter mitt "korståg" med en varning kring leasingen. Läs på även där om hur förväntningarna är vid återlämnandet av bilen. Det börjar bli många som fått rejält saftiga räkningar på sådant som alla gånger är inom ramen för normalt slitage. Som det beskrivs så är det en process på typ 2 timmar där man bokstavligt tittar på bilen med lupp och du får stå till svars för alla märken som finns. Det har givits exempel på räkningar över 42000kr för omlack osv. Det är bara ett exempel, många finns.Läs innan ni leasar!!!


Länkar till en tråd på ett forum som brukar vara nere så jag saxar in citatet också. :)

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about9189.html
Elon skrev:
För några veckor sedan återlämnade vi våran privatleasade Leaf, den andra i ordningen. Numera skulle man inte lämna den hos Nissan utan istället hos en besiktningsverkstad. Det blev en kalldusch!
Ett millimeter stort märke på vindrutan, knappt synligt för ögat betydde att vi skall betala en helt ny vindruta. 2 st däck, 5st stenskott på kofångaren ca 1mm/st, 5st hårstråsrepor och 2 st större repor = 42 500:-

Skulle gärna vilja höra om någon mer har liknande erfarenheter?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av Zalman3 »

4000kr i månaden är ju ett rimligt leasingpris för en Leaf 62kWh.
Men tråkigt om de skor sig då man ska lämna tillbaka bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
4000kr i månaden är ju ett rimligt leasingpris för en Leaf 62kWh.
Men tråkigt om de skor sig då man ska lämna tillbaka bilen.
"Korståg" som sagt. Läsa på säger jag :-)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av Wilson »

Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
4000kr i månaden är ju ett rimligt leasingpris för en Leaf 62kWh.
Men tråkigt om de skor sig då man ska lämna tillbaka bilen.
"Korståg" som sagt. Läsa på säger jag :-)
Kan bara dela med mig av min egen upplevelse. Hade själv inga problem när jag lämnade tillbaka min 40a i oktober. En snabb okulärbesiktning utan anmärkning. Den var inte i nyskick, men heller inget onormalt slitage. Hinner iofs inte hända så mycket på 12 mån. Betalade övermilen och åkte därifrån.

Vet att vissa har haft problem efter besiktning (hos Opus?). Tydligen hade dessa fått uppdraget att anmärka på ALLT! Detta stämde inte alls överens med beskrivningen som Nissan själva kommunicerat till kunder, där det stor vilka typer av skador som är att betrakta som normalt slitage, och vad som inte är ok.

Har för mig att Santander backade från dessa orimliga krav, men för den som fick fakturor på tiotusentals kronor kom det så klart som en kalldusch. Iaf om bilen var i ok skick. Kan man inte ta hand om bilarna bör man nog inte leasa. Och köper man hade andrahandsvärdet ändå påverkats i motsvarande grad.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av Henrik Torphammar »

Wilson skrev:
Kan man inte ta hand om bilarna bör man nog inte leasa.
TCS har talat. Amen

Taliz något att tillägga?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av Roj79 »

Hade ett års leasing med fyra barn. Återlämnade bilen till Hedin bil i Akalla. En tjej från verkstan gjorde en besiktning på ca 30 min. Det var inga konstigheter, dock tog jag hand bilen som om jag hade lånat den från min svärfar :D Vid längre leasing måste man även följa servicen.
Skriv svar