Jag har inte räckviddsångest, möjligen laddångest

Moderator: Redaktion
Nya priser kan ju innebära en höjning av befintliga modeller också.Twiggy skrev:Om du orkar vänta så hade nog jag väntat tills efter april och eventet med batterier. Kanske får vi veta att det kommer lanseras en model 3 long range plus med nya priser på samtliga modeller
Eller att ny batteriteknik inom kort kommer att finnas på alla nya modeller. Klimatstödet lär ju finnas kvar i år iaf om jag får gissa.
Jag hade velat vänta men sen kanske jag inte hade kunnat hålla mig om jag redan bestämt mig för en model 3. Tufft läge alltså
För att ladda ute på stan behöver du bara en Typ2 sladd, den får du med i bilen. Du får också med en UMC som går att ansluta till Schuko eller blå CEE. Köp till en röd CEE adapter så klarar du dig om du skulle hamna utanför laddnätverket, vilket är svårt, nu för tiden. Att släpa med sig WC ut på resor är något du sällan kommer göra. Möjligen när du ska ut till sommarstugan i ett par veckor. Men annars nä...Fusag skrev:Härligt med så mycket engagemang här! På tal om supercharher osv. Planerar wallbox hemma monterad med CEE don för att kunna plocka med om akut behov uppstår. Det bör innebära laddmöjligheter på publika typ2, Shuko överallt, trefas via ”portabel” wallbox och såklart supercharger. Visst är det väll rimligt att detta ger både hängslen och livrem? Behöver man chademo adapter också?
Jag har inte räckviddsångest, möjligen laddångest
När slutade dom med blå CEE?Jjonas skrev:Ingen blå CEE numera, bara schuko och typ 2 medföljer.
Köp så fort som möjligt. Varje dag utan Tesla är waste!
Skall ta en annan vinkel och säga hur jag ser på saken. Om du redan väntat såhär länge och bestämt dig för SR+ så vänta tills Battery investor day.LasseTM skrev:Teslabjörn säger att han inte vill ha flera referrals då han har 1 000 000km+ redan :pFusag skrev:Beställning blir med referral absolut. Lutar åt teslabjörn då hans videos verkligen bidragit till beslutsunderlag. Eller någon av poddarna i ”bilar med sladd” hittade den för några veckor sen och lyssnat ikapp ALLA avsnitt.[JM] skrev:Glöm inte använda någons referralkod.
Koden är en länk du klickar på för att komma in på teslas hemsida som du sen gör beställningen från.
Några har lyckats lägga till koden efteråt genom att ringa tesla SC.
Jag fick cancellera min beställning och lägga 30k till för att få med referal-koden.
Lycka till med valet. Det blir nog bra oavsett.
Kan mycket väl tänka mig att det på sikt kommer kinatillverkade Teslor till Europa.LarsL skrev:Ska väl inte gå några bilar från Kina till EU. De har ju redan kö i för leveranser inom landet.
Bilarna med CATL-batterier kommer säljas i Kina. Tesla lär inte ha lika bra marginal på dem som cellerna från gigafactory. Snarare lär det vara en eftergift till de kinesiska myndigheterna, samt att det förenklar logistiken. En stop-gap-lösning tills Tesla får igång egen produktion av celler om några år i Kina.NiklasTesla skrev:Skall ta en annan vinkel och säga hur jag ser på saken. Om du redan väntat såhär länge och bestämt dig för SR+ så vänta tills Battery investor day.LasseTM skrev:Teslabjörn säger att han inte vill ha flera referrals då han har 1 000 000km+ redan :pFusag skrev:Beställning blir med referral absolut. Lutar åt teslabjörn då hans videos verkligen bidragit till beslutsunderlag. Eller någon av poddarna i ”bilar med sladd” hittade den för några veckor sen och lyssnat ikapp ALLA avsnitt.[JM] skrev:Glöm inte använda någons referralkod.
Koden är en länk du klickar på för att komma in på teslas hemsida som du sen gör beställningen från.
Några har lyckats lägga till koden efteråt genom att ringa tesla SC.
Jag fick cancellera min beställning och lägga 30k till för att få med referal-koden.
Lycka till med valet. Det blir nog bra oavsett.
Mycket tyder på att dom kommer berätta att SR+ får LIFE-batterier (litum järn) på dom bilarna som tillverkas i Kina i prismatisk struktur. Vilket är billigare att tillverka än 2170cellerna och utan kobolt.
Bilarna från Kina är redan nu billigare att tillverka än dom i USA samt lägre importtullar från Kina gör att jag faktiskt tror att SR+ som säljs i Europa (från Kina ganska snart) kan få ett lägre pris efter detta event. Uppköpet av Maxwell kan göra att man dessutom kan komma att koppla till ultrakapacitorer till bilarna vilket medför ökad effektivt samt acceleration (kanske också laddtid?).
Sedan lär väl stora delar av tillverkningsindustin dras med förseningar nu pga Corona-viruset i närtid så räkna med rätt många månaders leveranstid på en SR+ (speciellt om den är tillverkad i Kina).
Grattis till kommande grym bil och tack för att du använde min kod!Fusag skrev:Spännande diskussion fram och tillbaka. Nu är min beställning lagd i alla fall! Legato fick referral denna gången, tackar! Känns overkligt på riktigt.
Dessa tycker jag är riktigt, riktigt bra:Fusag skrev:Måste direkt köpa gummimattor och sätesskydd/sparkskydd. Kommer sitta två små i bak. Rekommendationer tas gärna på webshop med bra priser och snabb leverans på prylar likt dessa.
Optimist som man är ville jag åkt Tesla på skidsemester V.12. Låter som det är dags att tänka om!taliz skrev:Du bör kunna få den innan kvartalet är slut.
Lagerbil betyder i stort sett bara att den är producerad.
Den kan stå på båten eller nån annanstans i Europa.
Hej,Legato skrev:Dessa tycker jag är riktigt, riktigt bra:Fusag skrev:Måste direkt köpa gummimattor och sätesskydd/sparkskydd. Kommer sitta två små i bak. Rekommendationer tas gärna på webshop med bra priser och snabb leverans på prylar likt dessa.
https://www.amazon.com/3D-MAXpider-B07D ... NrPXRydWU=
Dock lite saftigt med över $200 för frakt och tull. Du kan ju se om du hittar dem billigare någonstans. Har varit gruppköp i forumet av dessa tidigare också.