Bilen är klart snabb
Moderator: Redaktion
Bilen är klart snabb
Provade dra med ett par motorcyklar. De verkade så sugna så ok... Sportvarianter av något Japanskt märke. Hade inte DSC OFF vilket nog hade varit ännu skojigare. det var rödljus på en 70 sträcka med två körfält. plattan i botten. märkte att Model S tar dem från stillastående upp till ganska hög fart sedan tar vikten ut sin rätt. Dessutom vill jag inte köra tokfort. men konstaterar att en model S utan problem ger en sportmotorcykel en rejäl match. Detta var inte någon av de värsta modellerna men trots allt två olika modeller. Provade DSC OFF själv efter och noterar att den drar ännu bättre... Vilken bil... Galen!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- lator
- Teslaägare
Re: Bilen är klart snabb
Kanske finns en förklaring till att vissa Model S har problem med drivlinan... Fast om man bara drar snällt från början borde det inte vara några problem eller???
Enligt den info som finns om reklamation av "driveunit" så finns det nog många som tycker om att testa bilens prestanda dock är det inte direkt oroväckande många byten. Det pratas om kanske ett tiotal per vecka och då säljs det ju ändå ca 500 bilar per vecka alltså ca 2% som får problem. Undrar hur många som krockas per vecka...
Enligt den info som finns om reklamation av "driveunit" så finns det nog många som tycker om att testa bilens prestanda dock är det inte direkt oroväckande många byten. Det pratas om kanske ett tiotal per vecka och då säljs det ju ändå ca 500 bilar per vecka alltså ca 2% som får problem. Undrar hur många som krockas per vecka...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Att dra rakt fram tror jag har minimal påverkan. Det som nöter är om du gasar fullt, bromsar hårt och sedan direkt gasar hårt igen. Det är enormt vrid hela tiden och kör man så kan jag tänka mig att det nöter extra... Men skall ju hålla för det också med tanke på bilens pris och målgrupp. Jag kommer inte dema bilen med den G-krafts skapandet ovan...
Skulle det börja klonka igen är det mindre bra. Jag kör inte hårt ofta. Du vet 40+ och familj. Man blir trist mogen.
lite som reklamen och kille som inte hoppar i poolen... 
Skulle model S drive unit inte hålla för att accelerera har tesla ett stooooort problem...
Skulle det börja klonka igen är det mindre bra. Jag kör inte hårt ofta. Du vet 40+ och familj. Man blir trist mogen.

Skulle model S drive unit inte hålla för att accelerera har tesla ett stooooort problem...
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Just Det hybris!
Det är klart att jag som du tycker att den ska hålla. Problemet är att det har aldrig tidigare funnits en serietillverkad bil med en sådan typ av kraft! Och därför har ingen tillverkare av växlar utvecklat en låda specifikt för det. Det är summan av tyngden på bilen + last i kombination med hur snabbt man vill iväg som ger vad varje stål kugge måste tåla + tiden det pågår som ger värme då blir det lättare materialförändringar. Så kraftigt ax efter att man värmt upp den i hög fart på motorvägen är nog det som sliter mest. stora G-krafter tror jag har minimal påverkan på lådan utan sliter i stället kraftigt på länkarmarna (hög vikt).
(länken i repris om problemet för er som missat den: http://evtv.me/2014/07/milling-mire/)
Så ofrånkomligt är, stora krafter = stort slitage.
Du kan vara helt säker på att Tesla jobbar för fullt för att hitta starkare kugghjul och att det kommer ett utbyte så snart de har ett. I första hand för er med P modeller. 

Det är klart att jag som du tycker att den ska hålla. Problemet är att det har aldrig tidigare funnits en serietillverkad bil med en sådan typ av kraft! Och därför har ingen tillverkare av växlar utvecklat en låda specifikt för det. Det är summan av tyngden på bilen + last i kombination med hur snabbt man vill iväg som ger vad varje stål kugge måste tåla + tiden det pågår som ger värme då blir det lättare materialförändringar. Så kraftigt ax efter att man värmt upp den i hög fart på motorvägen är nog det som sliter mest. stora G-krafter tror jag har minimal påverkan på lådan utan sliter i stället kraftigt på länkarmarna (hög vikt).
(länken i repris om problemet för er som missat den: http://evtv.me/2014/07/milling-mire/)
Så ofrånkomligt är, stora krafter = stort slitage.

De sade inget om något kugghjul utan pratade om ett glapp inne i driveunt som inte bara är motorn utan hela bakdelen. Inte sett hur och vad de byter men SC pratade om att det i själva enheten inte bara sitter drivenheten.
Om det var kugghjul skull det bara säga clunk vid låg fart och helt tyst vid acceleration, bromsning inklusive provocera i högre fart? Det verkade väldigt mycket som något glapp i bakaxeln liknande det man kan se i vissa BMW M bilar. Men tydligen sitter det inne i DU.
Lösta om lite olika fel på deivenheten. Olika missljud i fart etc. Mitt var som sagt ett klunk mellan 0-30. Lite som ljudet när man lägger i backen och drivenheten kopplas på fast även vid lägre farter...
/M
Om det var kugghjul skull det bara säga clunk vid låg fart och helt tyst vid acceleration, bromsning inklusive provocera i högre fart? Det verkade väldigt mycket som något glapp i bakaxeln liknande det man kan se i vissa BMW M bilar. Men tydligen sitter det inne i DU.
Lösta om lite olika fel på deivenheten. Olika missljud i fart etc. Mitt var som sagt ett klunk mellan 0-30. Lite som ljudet när man lägger i backen och drivenheten kopplas på fast även vid lägre farter...
/M
Tror musk nämde de här felet i ett conferans call efter deras kvartalsraport.
“There are a few items that will need – a fair number of drivetrains will need to be serviced. It’s actually related to one (problem) to the differential, and we need to shim the differential. It doesn’t require drive unit replacement, it just requires a technician to insert a shim. We are going to have to do that on a fair number of cars"
http://insideevs.com/tesla-guidance-on- ... tory-site/
“There are a few items that will need – a fair number of drivetrains will need to be serviced. It’s actually related to one (problem) to the differential, and we need to shim the differential. It doesn’t require drive unit replacement, it just requires a technician to insert a shim. We are going to have to do that on a fair number of cars"
http://insideevs.com/tesla-guidance-on- ... tory-site/