Observera att detta är vad vi på WrapZone har kommit fram till efter att vi folierat 100-tals bilar genom åren, det finns säker som alltid folk/folietillverkare/foliemontörer som tycker annorlunda men detta är våra erfarenheter och åsikter när det gäller hantverket.
---
F: Spelar det någon roll vad jag det är för färg på bilen som ska folieras?
S: Visst gör det det, om man står inför beslutet att köpa en ny bil och har bestämt sig för foliering så är svart absolut bästa färgen att foliera över utan att bilen färg stör, en svart bil går att foliera till vilken färg som helst, det samma gäller Teslas mörkgråa färg. Det var inte med mycket glädje som vi sm folierare tog emot nyheten att Tesla väljer att göra vit till den kostnadsfria standardfärgen, det blir till exempel aldrig riktigt bra att foliera en bil från vit till svart eller annan väldigt mörk färg, grå funkar eller någon färg som är relativt stark mot det vita eller går ihop med vitt. Även röd lack är problematisk eftersom det är en såpass stark färg. Detta gör färgvalen att foliera till mindre än vitt. Teslas Blåa färg är såpass mörk så den är nästan lika tacksam som den svarta och gråa.
---
F: Jag skulle vilja foliera hela vägen in i dörrgångarna och dörrsidorna för att dölja bilens originalfärg även med öppna dörrar
S: Detta är inget som vi rekommenderar, dels är det så att folien har en tendens att släppa i konkava former och veck samt om man ska göra detta riktigt måste man demontera dörrar framskärmar etc på bilen och det är helt enkelt inte värt det, risken att något går fel är för stor och biltillverkarnas garantier upphör som regel att gälla vid sådana ingrepp.
---
F: Jag tänkte göra en lackförsegling/keramisk behandling innan folieringen
S: Gör inte det, en en lackförseglad/keramiskt behandlad bil går inte att foliera då folien inte fäster som den ska och ganska snabbt börjar släppa.
---
F: Jag tänkte göra en lackförsegling/keramisk behandling ovanpå folieringen
S: Vi avråder från keramisk behandling ovanpå folien, dels försvinner folietillverkarens garantier och dels kan det påverka folien negativt, vi har varit med om både att folien börjar släppa såväl som stora problem den dagen den ska bort då kemikalierna gått igenom folien och påverkar limmet på folien.
---
F: Hur håller jag efter min folierade bil?
S: Att hålla efter en folie skiljer sig inte nämnvärt från en lack, du bör undvika stark avfettning i den måm det går då den torkar ut folien och bilen bör hållas någorlunda ren året runt, man bör tvätta bilen åtminstone 2 gånger i månaden vintertid då salt och smuts torkar ut och kortar foliens livslängd.
---
F: Hur länge håller folien?
S: Rent generellt för en bil som brukas dagligen året runt brukar man säga 2-3 år men allt hänger på hur man vårdar sin bil, om man håller efter den kan livslängden bli betydligt längre.
---
F: Vad är det för kvalitetsskillnad hos dom olika tillverkarna?
S: Kvalitet och livslängd skiljer sig marginellt mellan dom stora tillverkarna från Europa och USA då allt styrs av miljökrav vilket medför att i princip alla har ungefär samma livslängd, priset kan skilja ganska mycket mellan olika tillverkare men det är i princip bara varumärket man betalar för. Välj tillverkare efter färg du gillar inte vad det står på kartongen.
---
Hoppas att detta hjälper lite för er som går i tankarna att foliera och har ni några frågor så är det bara att skriva dom här så ska jag göra vad jag kan för att svara på dom. Och hoppas tråden ligger i rätt forumsdel annars får någon moderator flytta på den

/Andreas