En allmän fundering...
Har min SR+ på företagsleasing DNB. Dvs ett på förhand fastlagt restvärde efter 36 månader. Det betyder ju att jag låter min firma betala restvärdet plus moms och att jag sen kan sälja bilen från företaget till mig själv privat. Eller att jag (privat) kan köpa bilen från DNB för restvärdet plus moms, vilket går på ett ut.
Om jag nu har en skada på bilen som jag inte låter reparera, som minskar värdet på bilen med säg 20.000, då kommer mitt företag fortfarande betala samma summa till DNB för att ta över bilen, eller hur? När jag sen säljer bilen till mig själv privat så kan jag sälja den för 20.000 mindre än om den varit felfri. Mao, jag borde få en lägre värdering från tredje part pga skadan.
Alternativt om DNB säljer bilen till mig privat (eller till någon annan) så kommer den bli 20.000 billigare och behöver mitt företag skjuta till 20.000 till DNB för det. Borde gå på ett ut.
Om ovanstående är korrekt, så är det egentligen ingen bra affär att låta reparera mindre skavanker på bilen. Det ger ju bara fördelar att låta dem vara kvar eftersom priset jag betalar privat för att ta över bilen blir lägre. Eller har jag missat nåt?
Egentligen tror jag att jag redan har svaret: vill man reparera skadan blir det ju billigare på företaget isf privat, så det går på ett ut. Suck.
Skador och leasing
Moderator: Redaktion
Re: Skador och leasing
Kolla avtalet, nu vet jag inte hur det ser ut med företagsleasing, men privatleasing brukar ha ett stycke om att eventuella skador ska åtgärdas vid leasingens slut.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det är faktiskt inte så tydligt. Det står i princip att man ska ta hand om bilen.dd88 skrev:Kolla avtalet, nu vet jag inte hur det ser ut med företagsleasing, men privatleasing brukar ha ett stycke om att eventuella skador ska åtgärdas vid leasingens slut.
Vid privatleasing är det väl så att värdet av bilen är viktigt för leasingbolaget då de säljer den vidare och behåller eventuell vinst? Vid DNB företagsleasing finns ju ett fastställt restvärde, dvs allt därutöver får leasingtagaren tillbaka, medan leasingtagaren får skjuta till om den bara kan säljas för mindre. Och då spelar det ju ingen roll för DNB, de får alltid precis restvärdet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Operationell leasing är långtidshyra av bilen, och man lämnar tillbaka den efter hyrestiden. I princip all privatleasing, och en del företagsleasing är operationell.
Finansiell leasing är i princip ett lån med bilen som säkerhet. Därför vill de att man tar hand om den, men man står som leasingtagare för hela risken med värdetapp.
I fallet att sälja en bil med skavanker till sig själv så torde det vara så att marknadsvärdet blir lägre, och det torde inte vara något leasingbolaget bryr sig om alls.
Finansiell leasing är i princip ett lån med bilen som säkerhet. Därför vill de att man tar hand om den, men man står som leasingtagare för hela risken med värdetapp.
I fallet att sälja en bil med skavanker till sig själv så torde det vara så att marknadsvärdet blir lägre, och det torde inte vara något leasingbolaget bryr sig om alls.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja, så hade jag också trott att det var. Thx!bylund skrev:Operationell leasing är långtidshyra av bilen, och man lämnar tillbaka den efter hyrestiden. I princip all privatleasing, och en del företagsleasing är operationell.
Restvärdet har inte någonting att göra med vad du kan köpa bilen för av företaget privat vid finansiell leasing som det är via Tesla/DNB. Det spelar alltså ingen roll om bolaget satt restvärdet efter 36 månader till 200k eller 400k. Det är bara en finansiell avbetalningsplan.renes skrev:Har min SR+ på företagsleasing DNB. Dvs ett på förhand fastlagt restvärde efter 36 månader. Det betyder ju att jag låter min firma betala restvärdet plus moms och att jag sen kan sälja bilen från företaget till mig själv privat. Eller att jag (privat) kan köpa bilen från DNB för restvärdet plus moms, vilket går på ett ut.
Ska du köpa bilen privat av ditt bolag så är det marknadspris som gäller. Inget annat. Det vanligaste är att företaget löser leasingen för restvärdet och därefter säljs bilen till marknadspris till dess nya ägare. Om det är till dig eller någon annan har ingen betydelse.
Ja, så hade jag förstått det.hooked skrev:Restvärdet har inte någonting att göra med vad du kan köpa bilen för av företaget privat vid finansiell leasing som det är via Tesla/DNB. Det spelar alltså ingen roll om bolaget satt restvärdet efter 36 månader till 200k eller 400k. Det är bara en finansiell avbetalningsplan.renes skrev:Har min SR+ på företagsleasing DNB. Dvs ett på förhand fastlagt restvärde efter 36 månader. Det betyder ju att jag låter min firma betala restvärdet plus moms och att jag sen kan sälja bilen från företaget till mig själv privat. Eller att jag (privat) kan köpa bilen från DNB för restvärdet plus moms, vilket går på ett ut.
Ska du köpa bilen privat av ditt bolag så är det marknadspris som gäller. Inget annat. Det vanligaste är att företaget löser leasingen för restvärdet och därefter säljs bilen till marknadspris till dess nya ägare. Om det är till dig eller någon annan har ingen betydelse.