Läste detta stycket i en artikel som är lite oroande för oss:
"In North America, Model S cars will receive the update as soon as tomorrow. Tesla is still awaiting regulatory approval in Europe and Asia, which Musk expects to come within a week." http://qz.com/524400/tesla-just-transfo ... rless-car/
Läste detta stycket i en artikel som är lite oroande för oss:
"In North America, Model S cars will receive the update as soon as tomorrow. Tesla is still awaiting regulatory approval in Europe and Asia, which Musk expects to come within a week." http://qz.com/524400/tesla-just-transfo ... rless-car/
Vad händer om man kör med autopiloten i England eller annat land där de kör på fel sida vägen? Bryr sig autopiloten om vad som är innerfil och ytterfil?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Läste detta stycket i en artikel som är lite oroande för oss:
"In North America, Model S cars will receive the update as soon as tomorrow. Tesla is still awaiting regulatory approval in Europe and Asia, which Musk expects to come within a week." http://qz.com/524400/tesla-just-transfo ... rless-car/
Skumt - Europa och Asien består ju av en mängd individuella länder, man kan inte gå till någon myndighet för att få godkännande i hela EU eller Asien. Dessutom är en vecka fånigt kort om tid - antar att det istället handlar om att Teslas jurister utreder lagligheten att använda autopiloten i varje land där de är verksamma.
Varför väntar de då till nu med detta? Fattar ingenting!
Vad är det som skulle behövas? Knappast nytt typgodkännande (men det gäller för hela EU i så fall (även om det finns vissa undantag))? Och det är väl knappast några lagändringar som skulle behövas (för då är det ju år det handlar om)?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vad är det som skulle behövas? Knappast nytt typgodkännande (men det gäller för hela EU i så fall (även om det finns vissa undantag))? Och det är väl knappast några lagändringar som skulle behövas (för då är det ju år det handlar om)?
Jag har plöjt norska och svenska lagen och ingenting behöver ändras för att få använda autopiloten. Däremot kunde det kanske vara bra för Tesla att kontakta polisen i varje europeiskt land så att de nu vet vad som är i görningen?
Det kan vara sär-lagstiftning i olika länder som man måste vara observant på - exempelvis så får du i Norge läsa bok, arbeta med datorn eller göra en mängd andra saker när bilen kör - bara du inte rör din mobiltelefon. Norska förarbetena till vägtrafiklagen har detaljreglerat mobiltelefonanvändande så att detta i stort sett är totalförbjudet.
Det kan vara detta som Tesla kikar på och som de räknar med tar en vecka.
Finns det någon sensor i ratten eller det bara en text för att friskriva sig. Du måste även hålla dig till hastighetsgränsen men man (det finns andra som gör det) kan bryta mot den regeln också...
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
"Every so often, autosteer will ping drivers to remind them to put their hands on the wheel. If the driver fails to do so, the car eventually will come to a stop, at which point, the hazard lights will turn on. "
Jag har plöjt norska och svenska lagen och ingenting behöver ändras för att få använda autopiloten.
Jag ringde Transportstyrelsen tidigare för att fråga och de såg inga problem med det, bortsett förstås att föraren hela tiden måste hålla koll och vara beredd på att ingripa.
Jag har plöjt norska och svenska lagen och ingenting behöver ändras för att få använda autopiloten.
Jag ringde Transportstyrelsen tidigare för att fråga och de såg inga problem med det, bortsett förstås att föraren hela tiden måste hålla koll och vara beredd på att ingripa.
Intressant, trodde de skulle vara mer konservativa än så
"Every so often, autosteer will ping drivers to remind them to put their hands on the wheel. If the driver fails to do so, the car eventually will come to a stop, at which point, the hazard lights will turn on. "
Andra artiklar har sagt att detta bara händer när AP är lite osäker på hur vägen ser ut längre fram. Då vill den att man tar tag i ratten och i de flesta fall så är det bara tillfälligt, när man har kommit lite längre på vägen så ser AP hur den ser ut igen och då kan man ta händerna från ratten.
Jag följde källan till påståendet om att det tar ytterligare veckor innan vi har autopiloten i Europa och Asien på grund av något sorts saknat godkännande??, och som vanligt är det någon dumskalle som hittat på.
Fakta:
Elon höll en pressträff igår där han fick frågan hur utrullningen kommer gå till. Han svarade att de börjar med att deploya i Nordamerika, men hoppas på att få ut Europa och Asien redan nästa vecka (alltså kanske redan på måndag).
Daniel Sparks på Twitter från pressträffen:
#tesla7: goes out to North America tonight, over 5 days.. Europe and Asia hopefully next week.
Det handlar alltså om något så banalt som att de av bandbreddsskäl inte kan pusha ut till alla bilarna exakt samtidigt - samma som har gällt vid alla tidigare uppdateringar.