Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?
Moderator: Redaktion
Alla Renault Zoe?
Vissa Tesla S och X
Vissa Audi e-tron
BYTON
Men vilka fler bilar klarar att ladda i 22kW AC?
Alla Renault Zoe?
Vissa Tesla S och X
Vissa Audi e-tron
BYTON
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?
Inga Tesla Model X väl? Det har väl alltid varit max 17kW?
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Vissa ZOE (före 2018?) klarar 43kW från AC, men det var iofs inte frågan.Zalman3 skrev:Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?
Alla Renault Zoe?
Vissa Tesla S och X
Vissa Audi e-tron
BYTON
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
Ja eller snarare 16,56 kW, 230V*3 faser*24A. Model X har aldrig levererats med dubbelladdare, endast utökad laddare. Det är bara äldre Model S som kan ha dubbelladdare ifall man valt till detfth skrev:Inga Tesla Model X väl? Det har väl alltid varit max 17kW?
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hmm... tror du inte den nyttjar 400 V mellan faserna?Svenssons skrev:Ja eller snarare 16,56 kW, 230V*3 faser*24A. Model X har aldrig levererats med dubbelladdare, endast utökad laddare. Det är bara äldre Model S som kan ha dubbelladdare ifall man valt till detfth skrev:Inga Tesla Model X väl? Det har väl alltid varit max 17kW?
/fth
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Den första varianten av Zoe klarade 43 kW. Nån gång under 2016 kom en ny variant där de började använda en egentillverkad motor, och inte den från Contiental, så hade den lite andra egenskaper och då sänktes det till 22 kW (Renault har en egen lösning där det är motorns inverter som körs baklänges och laddar batteriet.) Men den andra motortypen finns fanns med iaf fram till den nuvarande modellen som släpptes 2019 men gick inte att köpa i Sverige från mitten av 2016.RagWal skrev:Vissa ZOE (före 2018?) klarar 43kW från AC, men det var iofs inte frågan.
Nej, tydligen är alla AC-laddare i bilar 1-fas, så de har tre parallella om den ska kunna ta emot 3-fas. Därför kan e-Golfen ha 2-fas, dvs två parallella laddare. Lite billigare men bättre än 1-fas.fimpen skrev:Hmm... tror du inte den nyttjar 400 V mellan faserna?Svenssons skrev:Ja eller snarare 16,56 kW, 230V*3 faser*24A. Model X har aldrig levererats med dubbelladdare, endast utökad laddare. Det är bara äldre Model S som kan ha dubbelladdare ifall man valt till detfth skrev:Inga Tesla Model X väl? Det har väl alltid varit max 17kW?
/fth
/Fimpen
- Gustafsson
- Teslaägare
Roadstern klarar 70 A, dock bara enfas, ca 17 kW. Finns ingenstans vad jag vet. Dock finns några laddare tex Bee, med fast typ 2 kabel som klarar upp till ca 60 A enfas, eller 43 kW trefas för de bilar som klarar det, vilket ger ca 8 mil/tim i Roadstern. Där kan man snacka om långsamt resande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nej, jag vet att Teslas laddare i bilen inte laddar 400V mellan faserna utan 230V per fas. Har inget med laddboxen att göra dock utan med ombordladdaren.fimpen skrev:Hmm... tror du inte den nyttjar 400 V mellan faserna?Svenssons skrev:Ja eller snarare 16,56 kW, 230V*3 faser*24A. Model X har aldrig levererats med dubbelladdare, endast utökad laddare. Det är bara äldre Model S som kan ha dubbelladdare ifall man valt till detfth skrev:Inga Tesla Model X väl? Det har väl alltid varit max 17kW?
/fth
/Fimpen
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag vet inte hur CCS-standarden ser ut men jag antar att den inte omfattar att man kan utnyttja den högre spänningen mellan två faser utan bara den mellan fas och nolla.
CCS är DC, likströmsladdning. Inga faser där utan plus och minus.Jerker skrev:Jag vet inte hur CCS-standarden ser ut men jag antar att den inte omfattar att man kan utnyttja den högre spänningen mellan två faser utan bara den mellan fas och nolla.
- Gustafsson
- Teslaägare
Är inte CCS bara DC ? Dvs ingen fas inblandad..Jerker skrev:Jag vet inte hur CCS-standarden ser ut men jag antar att den inte omfattar att man kan utnyttja den högre spänningen mellan två faser utan bara den mellan fas och nolla.
Fn här måste man va snabb..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- RagWal
- Teslaägare
CCS är väl endast DC?Jerker skrev:Jag vet inte hur CCS-standarden ser ut men jag antar att den inte omfattar att man kan utnyttja den högre spänningen mellan två faser utan bara den mellan fas och nolla.
Gällande AC så har ett TN-nät med tre faser 400VAC mellan faserna. 230V mot noll/jord. Detta oavsett om det sitter en omvandlare per fas (mot nolla) eller om det är en ren trefasomvandlare.
MY LR 2022
Mode 3 gissar jagJerker skrev:Sorry, jag menade typ2, naturligtvis...

Kan det helt enkelt vara så att man kör fas mot nolla för att enklare kunna hantera när en eller två faser saknas?Svenssons skrev:Mode 3 gissar jagJerker skrev:Sorry, jag menade typ2, naturligtvis...Typ 2 är kontakten, Mode 3 är protokollet och där skulle jag gissa att det är upp till laddaren i bilen. 400 V mellan två faser blir ju mindre än 2 faser med 230V mot nollan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
skulle ju bli überbökigt att ladda enfas annars
ms 76132 "Eleamore"
Man brukar prata om 400 volt för trefas men detta är som sagt spänningen mellan faserna. För att räkna ut effekten du får från trefas räknar du 3*400^(1/2)*16=11 kW. Räknar då dock på var fas för sig så får du 3*230*16=11 kW. Så nä, laddaren utnyttjar inte de 400Volt som är mellan faserna men jag tror inte detta har någon större påverkan.
Ja, det skulle vara svårt att kunna använda en adapter med 3-fashona i ena änden och en schukohane i andra om det inte var 3 x enfas som man matar laddaren i bilen med.12man skrev:skulle ju bli überbökigt att ladda enfas annars
- Off Grid Byggaren
Undrar om någon fått sin e-tron med 22 kW laddare?
Jag ville gärna ha det tillbehöret, men skulle komma först till MY20.
Fast så här i efterhand gör det inget, är ju bara enstaka platser där det verkligen finns 22 kW AC tillgängligt.
Och med e-trons förbrukning är det ju minst 50 kW laddare som är aktuella vid långresa.
Synd att det inte går att använda båda laddkontakterna (tillbehör) samtidigt, AC 11kW + DC 50kW
Jag ville gärna ha det tillbehöret, men skulle komma först till MY20.
Fast så här i efterhand gör det inget, är ju bara enstaka platser där det verkligen finns 22 kW AC tillgängligt.
Och med e-trons förbrukning är det ju minst 50 kW laddare som är aktuella vid långresa.
Synd att det inte går att använda båda laddkontakterna (tillbehör) samtidigt, AC 11kW + DC 50kW
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Tycker de flesta stolpar är 22kw. Hade varit najs att kunna nyttja det.
Men byggs väl allt mer 11kw nu då det verkar bli vanligast.
Men byggs väl allt mer 11kw nu då det verkar bli vanligast.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- RagWal
- Teslaägare
Nä, det blir samma med tvåfas och 2 1fas gevet att du drar samma ström per fas i båda fallen.Svenssons skrev:Mode 3 gissar jagJerker skrev:Sorry, jag menade typ2, naturligtvis...Typ 2 är kontakten, Mode 3 är protokollet och där skulle jag gissa att det är upp till laddaren i bilen. 400 V mellan två faser blir ju mindre än 2 faser med 230V mot nollan.
MY LR 2022
Hur blir den det om du i ena fallet tar ut effekten mellan två faser (två ledare) och i andra fallet tar ut effekten mellan två faser och nollan? Jag får beräkningen till följande antaget 16A, hur räknar du?RagWal skrev:Nä, det blir samma med tvåfas och 2 1fas gevet att du drar samma ström per fas i båda fallen.Svenssons skrev:Mode 3 gissar jagJerker skrev:Sorry, jag menade typ2, naturligtvis...Typ 2 är kontakten, Mode 3 är protokollet och där skulle jag gissa att det är upp till laddaren i bilen. 400 V mellan två faser blir ju mindre än 2 faser med 230V mot nollan.
Effekten mellan två faser:
400V*16A=6400W
(Egentligen är det väl √3*230V*16A=6374W)
Effekten mellan två faser och nollan:
2*230V*16A=7360W
Vi har ju inte två-fas från fyra ledare utan endast två från en trefas och samma fasförskjutning som i trefasen.
-
Volvo C30 Electric
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Den första som klarade 22kW kanske då? Det var den bilen som väckte mitt intresse för elbilar.Henrik Torphammar skrev:Volvo C30 Electric