Vad är det mest udda stället du har laddat din bil på?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Vad är det mest udda stället du har laddat din bil på?

Inlägg av TiborBlomhall »

Var var det mest udda eller annorlunda stället du har laddat din elbil på? Berätta!
Gärna med bildbevis!
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Vad är det mest udda stället du har laddat din bil på?

Inlägg av Martinen »

Kul fråga. Jag har än så länge inte laddat på så udda ställe.
I England innan jag fick ordning på laddningen vid sjukhuset laddade jag med hemmagjord adapter från farsans 13A uttag i vardagsrummet med förlängningssladd ut från balkongen.

Jag har däremot börjat kommentera på skoj när jag ser ett 416-uttag (röd 16A handske). "Ah titta - Där har ni ju ett ladduttag" sen spelar det ingen roll om det var långt ner i en källare eller liknande.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Bregottfabriken (den riktiga) och Tor Poznan (räserbanan)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

I stugan måste det ha varit. Drog en 30m kabel ut från det röda huset som är 200 år gammalt mitt i snålang, ut genom fönstret, grävde ned kabeln under grusvägen och över till parkeringen där jag kunde ladda leafen :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Intesport i Andermatt i alperna
Bland skidorna
Bland skidorna
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Har även pluggat in uppe på en terras ppå en resturang på en passväg :)
Fin utsikt på den "laddplatsen"

(Säkringen gick doch efter en stund, så ja fick låna en skarvsladd från personalen och plugga in i köket, där funka de bra :)
image.jpg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Kanske inte så udda, men ofta kan man ladda i lada, då de tenderar att ha trefas.
ladladda.jpg
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Egentligen en helt vanlig Teslastation i Le Mans (Frankrike) men med lite annorlunda upphängning.
P_20150717_062021.jpg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

inte jag som laddar, men denna Tesla i Kina ær klassisk
Capture.JPG
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

leiflodde skrev:
Egentligen en helt vanlig Teslastation i Le Mans (Frankrike) men med lite annorlunda upphängning.
Trädkramare? :lol:
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

Inne på en avspärrad byggarbetsplats i Piteå förra sommaren. Bilen gjorde sig bra bland alla kranar, grävare, vältar, cementblandare och andra byggfordon som irrade omkring. Många intresserade byggarbetare kom fram och fick demonstrationer. Bilen blev rejält dammig så det är inte något som rekommenderas förutom i nödfall.

Möjligtvis mer udda är när vi laddade inne på en verkstad som tillhör det lokala energibolaget i finska Nådendal. När vi var där hade de precis satt upp en 22kW typ2-laddstolpe som vi inte lyckades få att fungera. Vi ringde dem och de lät oss ladda 3-fas över dagen i deras verkstad istället. Vi fick dessutom skjuts fram och tillbaka. När vi ville hämta bilen ringde vi ett nummer och de kom och hämtade oss på 10 minuter. Tänk om vi hade så serviceinriktade energibolag i Sverige.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Hos grannen på landet...
Gammalt möter nytt....
image.png
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Hos grannen på landet...
Gammalt möter nytt....
Inte helt tillåtet. Vanligt att den gamla trefasen rostar lite och blir strömförande... Vi har några sådana på de gamla ladorna dock men inget som används längre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Gustafsson skrev:
Hos grannen på landet...
Gammalt möter nytt....
E där jordfelsbrytare på den.?
:? :roll:
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

Vid transformatorstation inne på campingen Böda sand.

Bild
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Gustafsson skrev:
Hos grannen på landet...
Gammalt möter nytt....
Eftersom du inte skriver att laddaren i bilen har gått sönder så verkar det ju ha funkat och det var ju bra.
Det var inte självklart att koppla in nollan på den tiden eftersom trefasmotorer ändå inte behöver den. Det kan knäcka modern elektronik, men det beror på hur den är gjord och hur känslig den är. Vid ogynsam last kan det bli nästan 400V där elektroniken förväntar sig 230V.

Det finns även en variant på gammal handske med tre stift helt utan nolla. Jag skulle aldrig koppla in min bil till en sån. Jag skulle undvika att använda det fyrpoliga, men man vet ju inte riktigt vad man hittar på i ett nödläge.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vid ett tillfälle försökte jag ladda från en röd trefas 16 A, och UMC:n visade ilsket rött. Det visade sig att nollan inte var inkopplad, men efter inkoppling av den så laddade den bra. Slutsatsen är alltså att man nog inte bränner något om nollan saknas, utan man kan helt enkelt inte ladda.

Frågan är om de norska laddarna missar denna koll på trefas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bjorn skrev:
Gustafsson skrev:
Hos grannen på landet...
Gammalt möter nytt....
Eftersom du inte skriver att laddaren i bilen har gått sönder så verkar det ju ha funkat och det var ju bra.
Det var inte självklart att koppla in nollan på den tiden eftersom trefasmotorer ändå inte behöver den. Det kan knäcka modern elektronik, men det beror på hur den är gjord och hur känslig den är. Vid ogynsam last kan det bli nästan 400V där elektroniken förväntar sig 230V.

Det finns även en variant på gammal handske med tre stift helt utan nolla. Jag skulle aldrig koppla in min bil till en sån. Jag skulle undvika att använda det fyrpoliga, men man vet ju inte riktigt vad man hittar på i ett nödläge.
Jag visste att annan trefasutrustning (vedkap, transportband mm) körts i flera år + samma dag med samma koppling och motorerna gick åt rätt håll..
Frågade inte om jordfelsbrytare, kanske inte skulle ha gillat svaret...Får kolla om det finns fyra stift om jag behöver den igen...
/M70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare

Inlägg av Bjorn »

Vedkap, transportband mm hjälper inte som koll för de behöver ingen nolla (Förutsatta att det är vanliga 3-fas-motorer. Vilket det sannolikt är.)
Det bylund skriver är intressant. Då har ju redan UMCn "berättat" att du hade nolla. UMCn ger ju då ett bra skydd mot det felet.

I den svenska så ligger ju en kolla att nollan inte har för stor spänning mot jord. Den är ju bortmodifierad på de Norska som jag förstår det. Frågan är om den har koll på fasspänningarna mot nollan eftersom din, bylund larmade vid saknad nolla. Det skulle ju kunna finnas även i den Norska. Lite spekulationer.

Finns det jordfelsbrytarfunktion i UMCn? Knappast sån för personsäkerhet som löser ut vid 30mA strömskillnad mellan faser och nolla väl?

Jordfelsbrytare är ju bara viktig när nåt går fel. I långt över 99,99% av fallen man hanterar elutrustning så klarar man sig helt utan att få ström i sig. Men det är klart lite försiktighet kan ju vara bra när man är tvingad att använda utrustning utan jordfelsbrytare utomhus. Ett bra tips kan ju vara ta bara i plastdelar. Svårt med den gamla handsken. Koppla ur kabel innan du lindar upp den ifall det är nån skada som gör att det petar ut en kardel. Kabeln mellan UMC och bilen blir väl dock spänningslös när bilen kopplas från av just säkerhetsskäl.

Spännande med el. Fredag om 2 dar :)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Åtminstone var det att nollan saknades jag fick översatt åt mig från ryska (i Estland). Det kan ju vara språkförbistring och vara jorden som saknades.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare

Inlägg av Bjorn »

Kom just ihåg den här veckogamla posten.

http://www.teslaclubsweden.se/forum/vie ... &hilit=umc
Nog har den jordfelsövervakning. 1 röd blinkvid fel. Det framgår dock inte hur många mA den accepterar innan larm. Inte säkert att den duger som personskydd.

4 blink "Ground Lost" är det man får om man vänder shucko-kontakten åt fel håll.
Det kan man kanske få vid både saknad jord eller saknad nolla. [Spekulerar]
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

Förra sommaren, efter kaotiskt letande efter fungerande stolpe på Torp (Uddevalla) visade en vänlig person mig till denna.
Central 03-001.JPG
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

jans skrev:
Förra sommaren, efter kaotiskt letande efter fungerande stolpe på Torp (Uddevalla) visade en vänlig person mig till denna.
Det problemet behöver man inte ha där längre :D 8 superchargers, 1 ChaDeMo, 1 CCS, 7 Typ2 och 10 Schuko på området enligt uppladdning.nu!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
johanlindholm
Teslaägare

Inlägg av johanlindholm »

Mest udda stället jag laddat på måste vara i Fjällbacka i somras, alla husen i närheten där jag bodde hade o-jordade uttag dvs 1-fas laddningen fick jag aldrig igång.. fick lite panik då jag bara hade 20km kvar (ville inte chansa att ta mig till Tanums köpcentrums chademoladdare och få batteritorsk)
Ställde klockan tidigt som 17 och tog en uppfriskande promenad vid 05:30 på morgonen.

När jag kom till bageriet så hittade jag ett 3-fas uttag på väggen. Sagt och gjort så knackade jag på bageriet varav en kille öppnade(ägaren?) han såg lite förvånad ut (han undrade nog vem som är ute och knackar på vid denna tid ha ha.) med en nästan desperat men samtidigt mild och extrem trött röst frågade jag så vänligt jag kunde om jag fick låna hans 3-fas uttag som satt ute vid entrén , Till min stora glädje fick jag låna det tillräckligt länge för att ta mig till Tanums köpcentrum.. men kan även mämna att så mycket bröd som jag köpte där på morgonen har jag nog aldrig köpt innan.. :D
Skriv svar