Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Man börjar ju misstänka sånt. Finns det inget sätt att se vad de har fått för krav på sig? Samma frågeställning gäller ju prissättningen. Jag har svårt att tro att det var meningen så som de gör. Eller så har nån lobbyist gjort ett riktigt bra jobb.
Det är ju ändå skattepengar, det borde ju vara offentligt tycker man. Men kanske inte.
Det är ju ändå skattepengar, det borde ju vara offentligt tycker man. Men kanske inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Offentlighetsprincipen är väl något svenskt även ifall en del sker inom EU är öppna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
det känns ju skumt att prishöjningen samt inbromsningen av utbyggnad kom nästan samtidigt. Man kan alltså inte säga att pga minskande laddning (som kom av högre pris) så är det ingen ide att vi inte bygger ut mer utan dessa två events går hand i hand på nåt sätt. Hade utbyggnaden bromsat in om tex 6mån, så hade ju det i så fall kunnat förklaras (luras bort) med att det inte är så mpnga som laddar längre.mati skrev:Vad händer egentligen nu med Ionity? Utbyggnadnaden har ju minskat dramatiskt. Om de fortsätter i samma takt som de har kört de senaste 2-3 månaderna kommer de aldrig att nå målet 400. Varken i år eller om 5 år.
https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/
Vad har de för agenda egentligen? Ungefär samtidigt som de höjer priserna med 700% så slutar de mer eller mindre att bygga nya stationer. Inte helt och hållet förvisso, men skillnaden mot tidigare är ju ändå ganska slående i mina ögon. Det bekräftar mig ännu mer i mina misstankar att de inte har helt rent mjöl i påsen, nånting är definitivt lurt. Har folk slutat ladda och nu är pengarna slut? Eller är det bara jag som tycker det är konstigt? Man hör och läser inte så mycket om Ionity längre. Har folk redan accepterat att det är den nya verkligheten?
Det är sannerligen inte lätt att veta hur de tänker, eldar verkligen på konspirationsteorierna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Handlar nog mer om kvartalsstrategi. Man vill minska kostnad och öka intäkter. Någon mellanchef som vill nå kvotan (visa att den gör något) för att få löneförhöjning. Någon mer onskefull konspiration än så lämnar jag åt de som vill få foliehattar på sig.
Resultatet kommer dock bli att man får in mindre pengar än om man valt en mer sansad prismodell. Högre pris betyder inte hela tiden högre vinst när det inte är monopolmarknad av en tjänst som man måste ha. Jag tror att de flesta som laddade på Ionity var Tesla-ägare innan prishöjningen. Dessa kan ladda bra mycket billigare på andra platser.Mickep skrev:Handlar nog mer om kvartalsstrategi. Man vill minska kostnad och öka intäkter. Någon mellanchef som vill nå kvotan (visa att den gör något) för att få löneförhöjning. Någon mer onskefull konspiration än så lämnar jag åt de som vill få foliehattar på sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ska man hämta hem det man byggde stationerna för är det inte alls rätt för när stationen väl är byggd är det bara att maximera inkomsterna från denna som räknas. Det kanske inte ens finns en avskrivningstid på sånt här alls, för det bär sig inte, men när man väl har byggt stationen kan någon ekonom få räkna på hur man får in mest pengar, det borde inte vara väldigt svårt.Svenssons skrev:Resultatet kommer dock bli att man får in mindre pengar än om man valt en mer sansad prismodell. Högre pris betyder inte hela tiden högre vinst när det inte är monopolmarknad av en tjänst som man måste ha. Jag tror att de flesta som laddade på Ionity var Tesla-ägare innan prishöjningen. Dessa kan ladda bra mycket billigare på andra platser.Mickep skrev:Handlar nog mer om kvartalsstrategi. Man vill minska kostnad och öka intäkter. Någon mellanchef som vill nå kvotan (visa att den gör något) för att få löneförhöjning. Någon mer onskefull konspiration än så lämnar jag åt de som vill få foliehattar på sig.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Vilket i sig är sjukt då Preem räknar med att skriva av sitt planerade raffinaderi i Lysekil på mindre än två år, och då är det en initial kostnad på över 10 miljarder.
Finns det inga pengar i projektet så förstår jag om Ionity drar i handbromsen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det finns ingen ekonomi i utveckling av autonomi idag. Ska biltillverkarna strunta i detta då?dd88 skrev:Vilket i sig är sjukt då Preem räknar med att skriva av sitt planerade raffinaderi i Lysekil på mindre än två år, och då är det en initial kostnad på över 10 miljarder.
Det finns ingen ekonomi i att utveckla mediagränssnitt i bilen. Ska biltillverkarna strunta i detta då?
Skulle nog gå att säga detta om väldigt många fler saker. Bilsäkerhet? Effektivitet?
Laddnätverk är ju en väldigt viktig säljande faktor för Tesla. En del avgasbiltillverkare kanske fortfarande tror att nästa nya avgasmotor är den som ska ge dem pengar...
Tiden då du kunde sälja en bil är snart förbi. Nu säljer du ett sätt att ta dig från A till B, komplett med laddning, autonomi osv osv...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Det känns snarare som att biltillverkarna försöker att öka sina intäkter (eller finansiera omställningen til eldrift) genom att mjölka kunderna hos Ionity. De har helt enkelt upptäckt en ny inkomstkälla. Om nu inte tanken är att skrämma så många som möjligt för att fördröja omställningen, så är det för att tjäna en massa pengar på det. Nåt annat kan det ju inte vara vad jag kan se. Det kan ju se bra ut om man säljer en ID3 eller ID4 hyfsat billigt, ger en liten rabatt på laddning som upphör efter ett par år, och därefter håvar man in en massa pengar från folk som vill ladda hos ionity. Som kompensation för utblivna serviceintäkter till exempel. Man behöver inte vara särskilt konspiratorsikt lagt för att se att detta inte är ett helt orimligt antagande.
Tycker att det är rätt roligt att fler och fler tycker att jag hade rätt när jag påstod "Det är bara Tesla som kan och vill sälja elbilar idag" Alla andra gör det för att de måste och då är dom inte så villiga.mati skrev:Det känns snarare som att biltillverkarna försöker att öka sina intäkter (eller finansiera omställningen til eldrift) genom att mjölka kunderna hos Ionity. De har helt enkelt upptäckt en ny inkomstkälla. Om nu inte tanken är att skrämma så många som möjligt för att fördröja omställningen, så är det för att tjäna en massa pengar på det. Nåt annat kan det ju inte vara vad jag kan se. Det kan ju se bra ut om man säljer en ID3 eller ID4 hyfsat billigt, ger en liten rabatt på laddning som upphör efter ett par år, och därefter håvar man in en massa pengar från folk som vill ladda hos ionity. Som kompensation för utblivna serviceintäkter till exempel. Man behöver inte vara särskilt konspiratorsikt lagt för att se att detta inte är ett helt orimligt antagande.
Jag har fortfarande lite svårt att se hur VW:s snack om alla elbilssatsningar rimmar med det här. Det går ändå inte riktigt ihop. Men jag är benägen att hålla med dig att det känns alltmer tveksamt att det kan bli nåt vettigt av det. Och när det kommer till Ionity får jag villigt erkänna att jag hade fel. Jag har totalreviderat min tidigare ganska positiva inställning gentemot dem. När jag såg videon som jag har länkat till tidigare, och det där fruktansvärt vidriga och arroganta framträdandet av deras vd, insåg jag att detta är ett företag som jag inte vill ha att göra med. Det framgick kanske inte så bra för alla, eftersom videon hölls på tyska, men jag orkade inte titta på allt, jag mådde illa av att se det. Samtidigt hade jag gärna suttit i samma rum och frågat de båda snubbarna (på riktigt) vad i h*e de håller på med.nek0 skrev:Tycker att det är rätt roligt att fler och fler tycker att jag hade rätt när jag påstod "Det är bara Tesla som kan och vill sälja elbilar idag" Alla andra gör det för att de måste och då är dom inte så villiga.
Nu tror jag och hoppas att de vill sälja elbilar på sikt men inte just nu. Tror inte att de har något att sälja och samtidigt har stora lager med gammal teknik att göra sig av med och krånglar till det med Ionity för att köpa lite tid.mati skrev:Jag har fortfarande lite svårt att se hur VW:s snack om alla elbilssatsningar rimmar med det här. Det går ändå inte riktigt ihop. Men jag är benägen att hålla med dig att det känns alltmer tveksamt att det kan bli nåt vettigt av det. Och när det kommer till Ionity får jag villigt erkänna att jag hade fel. Jag har totalreviderat min tidigare ganska positiva inställning gentemot dem. När jag såg videon som jag har länkat till tidigare, och det där fruktansvärt vidriga och arroganta framträdandet av deras vd, insåg jag att detta är ett företag som jag inte vill ha att göra med. Det framgick kanske inte så bra för alla, eftersom videon hölls på tyska, men jag orkade inte titta på allt, jag mådde illa av att se det. Samtidigt hade jag gärna suttit i samma rum och frågat de båda snubbarna (på riktigt) vad i h*e de håller på med.nek0 skrev:Tycker att det är rätt roligt att fler och fler tycker att jag hade rätt när jag påstod "Det är bara Tesla som kan och vill sälja elbilar idag" Alla andra gör det för att de måste och då är dom inte så villiga.
Jag tror tyvärr att många köper resonemanget att man laddar oftast hemma och på långresa kan det få kosta
Det är nog till största del Tesla ägare som ör negativa till Ionity
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det är ju precis så företag går under. Vi tjänar så mycket pengar på våran nuvarande teknik och det här nya är ju inte alls lönsamt.Svenssons skrev:Det finns ingen ekonomi i utveckling av autonomi idag. Ska biltillverkarna strunta i detta då?dd88 skrev:Vilket i sig är sjukt då Preem räknar med att skriva av sitt planerade raffinaderi i Lysekil på mindre än två år, och då är det en initial kostnad på över 10 miljarder.
Det finns ingen ekonomi i att utveckla mediagränssnitt i bilen. Ska biltillverkarna strunta i detta då?
Skulle nog gå att säga detta om väldigt många fler saker. Bilsäkerhet? Effektivitet?
Laddnätverk är ju en väldigt viktig säljande faktor för Tesla. En del avgasbiltillverkare kanske fortfarande tror att nästa nya avgasmotor är den som ska ge dem pengar...
Kollar man på grafen så är det liknande under ca samma månader 2019. Om man ska vara positiv o inte konspiratoriskmati skrev:Vad händer egentligen nu med Ionity? Utbyggnadnaden har ju minskat dramatiskt. Om de fortsätter i samma takt som de har kört de senaste 2-3 månaderna kommer de aldrig att nå målet 400. Varken i år eller om 5 år.
https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/
Vad har de för agenda egentligen? Ungefär samtidigt som de höjer priserna med 700% så slutar de mer eller mindre att bygga nya stationer. Inte helt och hållet förvisso, men skillnaden mot tidigare är ju ändå ganska slående i mina ögon. Det bekräftar mig ännu mer i mina misstankar att de inte har helt rent mjöl i påsen, nånting är definitivt lurt. Har folk slutat ladda och nu är pengarna slut? Eller är det bara jag som tycker det är konstigt? Man hör och läser inte så mycket om Ionity längre. Har folk redan accepterat att det är den nya verkligheten?

Jag vet inte om det är främst teslaägare. De har ju SuC att ladda på. De påverkas inte så mycket av vad Ionity hittar på för dumheter.e5m1r skrev:Jag tror tyvärr att många köper resonemanget att man laddar oftast hemma och på långresa kan det få kosta
Det är nog överlag ägare till bilar med stora batterier och hög laddhastighet, dvs bilar som är kapabla till långresor, som är negativa till Ionity. För en i3 eller en e-Golf spelar det ju ingen roll. Men den som har köpt en e-Niro eller en i-Pace är nog mindre glad. Men det finns ju inte många sådana, så sett är antalet upprörda teslaägare såklart större.
En del verkar ju faktiskt tycka att det inte spelar någon roll vad en långresa kostar. Men om det är många vet jag inte. För att vara ärlig så förstår jag inte resonnemanget alls. Varför får en långresa vara lika dyr som all hemmaladdning under ett helt år? Bara för att man gör nånting relativt sällan innebär det ju inte att priset får vara hur högt som helst. Eller betalar man som bensinbilist 100kr/liter när man tankar utmed motorvägen? Nej. Lite dyrare är det förvisso, men bara lite. SuC är ju också lite dyrare än hemmaladdning. Men det handlar inte om många kronor. I fallet med Ionity blir det tusenlappar.
Jag var nere i Tyskland i januari. Laddade 6 gånger hos Ionity, 2 gånger gratis i Lödde och en gång gratis i Tyskland. Ionity-laddningen var på 330kWh. Det skulle enligt de nya priserna kosta 2871kr. Hade jag bara laddat hos Ionity så hade det blivit kanske ytterligare 150kWh, dvs totalt närmare 4200 kronor för 180 mils snabbladdning. Det blir väldigt dyra mil och jag skulle helt enkelt inte göra samma resa idag.
Det jag menar är att det är tesla ägare eller fd tesla ägare som hörsmati skrev:Jag vet inte om det är främst teslaägare. De har ju SuC att ladda på. De påverkas inte så mycket av vad Ionity hittar på för dumheter.e5m1r skrev:Jag tror tyvärr att många köper resonemanget att man laddar oftast hemma och på långresa kan det få kosta
Det är nog överlag ägare till bilar med stora batterier och hög laddhastighet, dvs bilar som är kapabla till långresor, som är negativa till Ionity. För en i3 eller en e-Golf spelar det ju ingen roll. Men den som har köpt en e-Niro eller en i-Pace är nog mindre glad. Men det finns ju inte många sådana, så sett är antalet upprörda teslaägare såklart större.
En del verkar ju faktiskt tycka att det inte spelar någon roll vad en långresa kostar. Men om det är många vet jag inte. För att vara ärlig så förstår jag inte resonnemanget alls. Varför får en långresa vara lika dyr som all hemmaladdning under ett helt år? Bara för att man gör nånting relativt sällan innebär det ju inte att priset får vara hur högt som helst. Eller betalar man som bensinbilist 100kr/liter när man tankar utmed motorvägen? Nej. Lite dyrare är det förvisso, men bara lite. SuC är ju också lite dyrare än hemmaladdning. Men det handlar inte om många kronor. I fallet med Ionity blir det tusenlappar.
Jag var nere i Tyskland i januari. Laddade 6 gånger hos Ionity, 2 gånger gratis i Lödde och en gång gratis i Tyskland. Ionity-laddningen var på 330kWh. Det skulle enligt de nya priserna kosta 2871kr. Hade jag bara laddat hos Ionity så hade det blivit kanske ytterligare 150kWh, dvs totalt närmare 4200 kronor för 180 mils snabbladdning. Det blir väldigt dyra mil och jag skulle helt enkelt inte göra samma resa idag.
”Vanligt” folk som sneglar på elbil köper resonemanget att det ör så sällan man ska betala så det får kosta.
Lite som att ta popcorn hemma eller på bio eller andra likheter
Jag köper inte det troligtvis för att man varit med ett tag + att man kör tesla. Fasiken även 2,50 låter dyrt för mig som laddar gratis på SuC idag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det förstår jag att du gör. Jag ville bara förtydliga. 2,50 är dyrt jämfört med gratis, men det tycker jag ändå är ett okej pris. Det är vad hushållsel kostar i andra länder, då får man inte klaga.e5m1r skrev:Jag köper inte det troligtvis för att man varit med ett tag + att man kör tesla. Fasiken även 2,50 låter dyrt för mig som laddar gratis på SuC idag

Jag laddar ju i princip gratis hemma eftersom solcellerna betalar för elen, så sett är allting som inte är gratis jättedyrt för mig.

Håller helt med 2,50 är OK kanske tom 3-4kr men 8kr är ockermati skrev:Det förstår jag att du gör. Jag ville bara förtydliga. 2,50 är dyrt jämfört med gratis, men det tycker jag ändå är ett okej pris. Det är vad hushållsel kostar i andra länder, då får man inte klaga.e5m1r skrev:Jag köper inte det troligtvis för att man varit med ett tag + att man kör tesla. Fasiken även 2,50 låter dyrt för mig som laddar gratis på SuC idag![]()
Jag laddar ju i princip gratis hemma eftersom solcellerna betalar för elen, så sett är allting som inte är gratis jättedyrt för mig.
Men som sagt de nyfrälsta köper tyvärr att det är OK att det kostar 8ggr mer när man är på resande fot
Jag tog ju över bilen efter en före detta kollega, jag sa till Audi att jag vill ha ett sådant där laddkort och det fick jag, men utan abonnemang! Så ja, gratis abbonemeng är strikt personligt. Bilen har ju fortfarande samma ägare men det spelade ingen roll.mati skrev:Audis "gratiserbjudande" där de bjuder på en årsavgift gäller bara året ut. Därefter tolkar jag det som att man betalar 199kr/mån från dag ett. Dessutom gäller detta bara en gång per person, man kan alltså inte räkna med att man får ett gratisår varje gång mam köper en ny Audi.
Sen vet jag inte vad som händer när man t.ex. säljer bilen, abonnemanget är ju kopplat till chassinumret.
Vill jag ha det får jag snällt betala.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Om man tänker på bensinupproret. (vilket har identiska argument) så går gränsen vad en bensin eller diesel bil betalar per mil.
Visst man kan argumentera att miljövänligt skall vara dyrare för att det är [moraliskt] "bättre"(som ekologiska varor).Men det klingar lite falskt.
Lika så att "gratis" tanka. upp till 4-5 kr tror jag gränsen är. Över det börjar det likna ocker. (även om de faktiska kostnaderna ligger där).
Tror det behövs reglering (skall se elbilsladdning som samhällsviktigt och därför skall det finnas tak)
Visst man kan argumentera att miljövänligt skall vara dyrare för att det är [moraliskt] "bättre"(som ekologiska varor).Men det klingar lite falskt.
Lika så att "gratis" tanka. upp till 4-5 kr tror jag gränsen är. Över det börjar det likna ocker. (även om de faktiska kostnaderna ligger där).
Tror det behövs reglering (skall se elbilsladdning som samhällsviktigt och därför skall det finnas tak)
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Tittade på filmen som mati länkade till och jag får följande uppfattning:
* Man tycker man kan ta mer betalt eftersom man anser sig leverera bättre service jmf andra nätverk (ej Tesla). Högre effekt, fler laddare per station, större geografisk täcknin osv.
* Man "måste" låta kunder utan abonnemang ladda. Därav höga priset 0,79EUR.
* Man tänker nog att alla bör ha ett abonnemang men detta är helt upp till MSPer.
En station kostar enligt dem på 600k-1MEUR att sätta upp. Här har EU bidragit med 20%. Ska detta skrivas av på 10 år blir det ett högt kWh-pris till kund säger man. Egentligen mer än 0,79EUR/kWh! Man anser sig ha byggt någorlunda framtidssäkert med bra nätanslutningar och 350kW per laddare.
Man beklagar sig över höga el- och anslutningskostnader i vissa regioner. Påstås i samtalet att de betalar runt 0,5EUR/kWh i Tjeckien tex.
Den anstorming av negativa omdömen och rop om bojkott mm hade man inte väntat sig. De verkar kanske inte heller riktigt tro att det är alldeles sant att man är så negativ som det låter.
Herr Doktor (Ionity COO) till höger säger vid något tillfälle att han tror att företagsbilar kommer att använda Ionity då dessa inte är lika känsliga för laddkostnad.
Verkar som man tycker att man har gjort rätt och har ett bra erbjudande.
* Man tycker man kan ta mer betalt eftersom man anser sig leverera bättre service jmf andra nätverk (ej Tesla). Högre effekt, fler laddare per station, större geografisk täcknin osv.
* Man tänker nog att alla bör ha ett abonnemang men detta är helt upp till MSPer.
En station kostar enligt dem på 600k-1MEUR att sätta upp. Här har EU bidragit med 20%. Ska detta skrivas av på 10 år blir det ett högt kWh-pris till kund säger man. Egentligen mer än 0,79EUR/kWh! Man anser sig ha byggt någorlunda framtidssäkert med bra nätanslutningar och 350kW per laddare.
Man beklagar sig över höga el- och anslutningskostnader i vissa regioner. Påstås i samtalet att de betalar runt 0,5EUR/kWh i Tjeckien tex.
Den anstorming av negativa omdömen och rop om bojkott mm hade man inte väntat sig. De verkar kanske inte heller riktigt tro att det är alldeles sant att man är så negativ som det låter.
Herr Doktor (Ionity COO) till höger säger vid något tillfälle att han tror att företagsbilar kommer att använda Ionity då dessa inte är lika känsliga för laddkostnad.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Man skulle ju väldigt gärna vilja veta hur Teslas kalkyl kring SuC ser ut. De måste ju verkligen ta ut hela kostnaden för SuC av kunderna, så om nu 8:-/kWh är billigt enligt tyskarna så måste ju Tesla ta det mesta på bilpriset. Enligt mitt sätt att se på det måste det vara mycket smartare, inte minst PR-mässigt. Men återigen, gammelbilsföretagen är inte så intresserade av att bygga en positiv aura kring sina elbilar. De vill tvärtom bygga bilden av att det är minst lika dyrt att köra elbil som fossil.RagWal skrev:Tittade på filmen som mati länkade till och jag får följande uppfattning:
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ionity sitter nog med skägget i skruvstädet:
De vill erbjuda två olika priser, en för sina egna kunder och en dyrare för övriga - men det är inte de själva som prissätter abonnemangen biltillverkarna erbjuder sina kunder. Audis månadskostnad på 199 kronor för abonnemang kan endast Audi ändra på.
Biltillverkarna vill egentligen inte folk köper fler elbilar än absolut nödvändigt för att de ska slippa böter. De går back på elbilarna, har svårt att hitta batterier till dem och måste lägga ner hela fabriker om bilar slutar ha förbränningsmotorer, avgassystem och växellådor.
Så medan biltillverkarna håller priserna uppe för att avskräcka folk från att köpa deras egna elbilar får Ionity sk*ten för det hela.
De vill erbjuda två olika priser, en för sina egna kunder och en dyrare för övriga - men det är inte de själva som prissätter abonnemangen biltillverkarna erbjuder sina kunder. Audis månadskostnad på 199 kronor för abonnemang kan endast Audi ändra på.
Biltillverkarna vill egentligen inte folk köper fler elbilar än absolut nödvändigt för att de ska slippa böter. De går back på elbilarna, har svårt att hitta batterier till dem och måste lägga ner hela fabriker om bilar slutar ha förbränningsmotorer, avgassystem och växellådor.
Så medan biltillverkarna håller priserna uppe för att avskräcka folk från att köpa deras egna elbilar får Ionity sk*ten för det hela.