Fler negativa artiklar efterlyses

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Ja, nu ger jag väl mig in i ett känsligt område... ;)

Tibor skriver ju mängder av fantastiska artiklar om våra otroliga bilar. Lysande läsning, och hatten av för ett enormt arbete med det!

Såklart är ju Tesla mestadels positivt, och artiklarna bör ju i huvudsak avhandla sådant.

Men... det finns ju också sådant med våra bilar som inte fungerar helt optimalt (är ju några av oss överens om i alla fall). Vore det inte intressant med artiklar som avhandlar sådant också? T.ex.:

"Därför fungerar visningen av hastighetsgränser i Model 3 så uselt"

"Servicekaoset hos Tesla - hur dåligt fungerar det egentligen?"

"Inför nästa mjukvaruuppdatering: kan regnsensor- och helljusautomatiken prioriteras före fler pruttljud?"

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Tibor som skriver. Det kanske finns någon person här med journalistisk ådra som finner nöje i att skriva även kritiska artiklar om Tesla?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av TiborBlomhall »

Tack för artikelidéerna!

Den första av dem, om hastighetsgränser skriver jag gärna om, lägger upp på idélistan.

Den andra om service kan jag inte skriva så mycket om, det har fungerat perfekt när jag försökt, men kanske skulle vara bra med en "hur gör man" artikel om hur man anmäler fel, eskalerar ifall man inte är nöjd, etc.

Kritiken om regnsensorn fattar jag inte, den är ju magiskt bra nuförtiden. Helljusautomatiken suger däremot fortfarande, hoppas på ny mjukvara med "deep light" snart...

Men alla ni som läser: fyll på med listan, så kan jag skriva en "Detta klagar ägarna på" artikel!
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

Tycker det vore väldigt intressant om man på nåt sätt kunde gå insyn i vad som ligger till grund för prioritering oc beslut gällande mjukvara.

t.ex att de vägrar införa reglering av strömstyrka via appen vid laddning eller att man skapade schemalagd avfärd men INTE kan styra det heller i appen, helt obegripligt för mig.

Jag får intrycket av att man mest koncentrerar sig på saker som gör att hypen rullar på än faktiska nyttofunktioner.
Hade väldigt mycket hellre tagit alternativa rutter eller mellanstopp I navigeringen istället för mer spel,den prioriteringen är helt fel enligt mig.
Samma med Spotify, prioritera gärna funktionen framför att hålla på och tramsa med namnet.
Senast redigerad av Vulgarsonic, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

TiborBlomhall skrev:
Tack för artikelidéerna!

Den första av dem, om hastighetsgränser skriver jag gärna om, lägger upp på idélistan.

Den andra om service kan jag inte skriva så mycket om, det har fungerat perfekt när jag försökt, men kanske skulle vara bra med en "hur gör man" artikel om hur man anmäler fel, eskalerar ifall man inte är nöjd, etc.

Kritiken om regnsensorn fattar jag inte, den är ju magiskt bra nuförtiden. Helljusautomatiken suger däremot fortfarande, hoppas på ny mjukvara med "deep light" snart...

Men alla ni som läser: fyll på med listan, så kan jag skriva en "Detta klagar ägarna på" artikel!
Det där med regnsensor, dagtid tycker jag också stt den blivit mycket bättre men testa gärna i mörker ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Vulgarsonic skrev:
Tycker det vore väldigt intressant om man på nåt sätt kunde gå insyn i vad som ligger till grund för prioritering oc beslut gällande mjukvara.

t.ex att de vägrar införa reglering av strömstyrka via appen vid laddning eller att man skapade schemalagd avfärd men INTE kan styra det heller i appen, helt obegripligt för mig.

Jag får intrycket av att man mest koncentrerar sig på saker som gör att hypen rullar på än faktiska nyttofunktioner.
Hade väldigt mycket hellre tagit alternativa rutter eller mellanstopp I navigeringen istället för mer spel.
Samma med Spotify, prioritera gärna funktionen framför att hålla på och tramsa med namnet.
Folk är extremt snabba på att glömma alla stora landvinningar som gjorts. Bara senaste året har vi fått enormt många nya användbara funktioner.
Många verkar tro att Tesla har obegränsade resurser och borde kunna fixa allt på ett bräde. Man verkar lustigt nog även ha extremt dåligt tålamod, särskilt i jämförelse med andra tillverkare. Se tex Audi som inte ens haft en riktigt fungerande app sedan etron lanserades för ett år sedan. Samtidigt har vi fått Sentry mode & dashcam, one pedal driving, streaming, trackmode(nu v2!), bättre prestanda, högre laddeffekt, förbättrad regnsensor etc etc.

Något som verkar enkelt för utomstående kanske kräver enorma resurser, och vice versa. De exempel du ger skulle tex kunna kräva total rewrite av app eller navigation, tiotusentals arbetstimmar, medan ett nytt spel kanske kräver något tiotal.
Alla har dessutom olika önskemål.
Högsta fokus nu verkar vara rewrite av AP/FSD till nya hårdvaran. Skall bli intressant när det rullar ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

taliz skrev:
Folk är extremt snabba på att glömma alla stora landvinningar som gjorts. Bara senaste året har vi fått enormt många nya användbara funktioner.
Många verkar tro att Tesla har obegränsade resurser och borde kunna fixa allt på ett bräde. Man verkar lustigt nog även ha extremt dåligt tålamod, särskilt i jämförelse med andra tillverkare. Se tex Audi som inte ens haft en riktigt fungerande app sedan etron lanserades för ett år sedan.

Något som verkar enkelt för utomstående kanske kräver enorma resurser, och vice versa. De exempel du ger skulle tex kunna kräva total rewrite av app eller navigation, tiotusentals arbetstimmar, medan ett nytt spel kanske kräver något tiotal.
Högsta fokus nu verkar vara rewrite av AP/FSD till nya hårdvaran. Skall bli intressant när det rullar ut.
Vem är "Folk", "Många" och "Man"?

Jag har i alla fall inte glömt att Tesla har gjort stora landvinningar. Jag förstår att Tesla har begränsade resurser. Jag har inte dåligt tålamod.

Men jag tycker det vore intressant med artiklar som beskriver varför allt inte fungerar perfekt.
Senast redigerad av slugger75, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vulgarsonic skrev:
Det där med regnsensor, dagtid tycker jag också att den blivit mycket bättre men testa gärna i mörker ;)
Japp, i mörker funkar det i princip inte alls.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

taliz skrev:
Vulgarsonic skrev:

Hade väldigt mycket hellre tagit alternativa rutter eller mellanstopp I navigeringen istället för mer spel.
Många verkar tro att Tesla har obegränsade resurser och borde kunna fixa allt på ett bräde. Man verkar lustigt nog även ha extremt dåligt tålamod, särskilt i jämförelse med andra tillverkare. Se tex Audi som inte ens haft en riktigt fungerande app sedan etron lanserades för ett år sedan. Samtidigt har vi fått Sentry mode & dashcam, one pedal driving, streaming, trackmode(nu v2!) etc etc.

Vad Audi gör är totalt ointresserant för mig, Tesla är så långt ifrån en legacy tillverkare man kommer brukar väl vara uppfattningen här.
Med helt annat fokus just på mjukvara.
Varför detta galet tvångsmässiga jämförandet i tid och otid?

Tror inte insatsen på just appen är så stort gällande de exemplen men kanske backend/API som kanske inte stöder det idag.
Kan ha med säkerhet att göra också.
Men å andra sidan får man ju låsa upp bilen via API:et...

Jag köper att folk prioriterar olika, helt klart men t.ex. strömstyrka vid laddning har man ju hört i åratal.

Annat exempel: att schemalägga laddning finns i API:et många 3-parts tjänster använder det, varför vill inte Tesla själva lägga in det i sin app?

Om spel är "enkelt" så flyttar man resurser till viktigare saker hade jag resonerat, men Tesla har ju inte det fokuset och är inte heller intresserade av att ha det. Och varför skulle man ha det när det räcker med att ändra en bokstav i gränssnittet för att få hela internet att jubla.

Jag är naturligtvis medveten om vad Tesla åstadkommit och gällande "hårdvaruteknik" och effektivitet finns ju inget i närheten.
men med så pass stort mjukvarufokus hade jag ärligt talat trott att de dels skulle vara mer buggfria men också tänka "ett steg längre" i mycket större utsträckning.
Senast redigerad av Vulgarsonic, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

Jerker skrev:
Vulgarsonic skrev:
Det där med regnsensor, dagtid tycker jag också att den blivit mycket bättre men testa gärna i mörker ;)
Jepp, det blir ju tyvärr resultatet om man försöker använda en kamera i mörker :(
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inlägg av John Galt »

Försäkringsdjungeln!

Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare

Inlägg av McMagnus »

EU-begränsningar för AP/FSD. Elon nämnde nyss att en del va på väg bort inom några månader, vore intressant att veta mer.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jerker skrev:
Vulgarsonic skrev:
En sanning med stor modifikation. Körde Uppsala-Luleå i söndags, mörker och regn Övik-Luleå och den fungerar faktiskt riktigt hyfsat. Någon gång får man dutta till men i det stora hela så fungerar det.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

BrooklynS skrev:
Jerker skrev:
Vulgarsonic skrev:
En sanning med stor modifikation. Körde Uppsala-Luleå i söndags, mörker och regn Övik-Luleå och den fungerar faktiskt riktigt hyfsat. Någon gång får man dutta till men i det stora hela så fungerar det.
Så funkar inte min bil. Den slår nästan aldrig i mörker. Bara om det kommer ett möte eller om man kommer i skenet av en gatlykta.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

BrooklynS skrev:

Låter ju jättebra i så fall, menar du att den funkade utan att det fanns vägbelysning eller mötande bilar som lyste upp kameran?

Edit: exakt samma fundering som Jerker :)
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Det absolut viktigaste ”negativa” för oss early adopters hade varit att få veta vad som egentligen händer med våra batterier. Finns många teorier på nätet och även på detta forum. Det är egentligen det enda jag bryr mig om!

Spel, navy, sentry mode, autopilot, ja allt annat är ganska oviktigt för mig. Bryr mig inte ett dugg.

Laddhastighet är det som är viktigt! Riktigt viktigt!!!

Jag vill veta varför det tar dubbelt så lång tid att ladda mitt batteri jämfört med när det var nytt? Och om Tesla kommer ändra tillbaka det någonsin?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vulgarsonic skrev:
Annat exempel: att schemalägga laddning finns i API:et många 3-parts tjänster använder det, varför vill inte Tesla själva lägga in det i sin app?
Jag tror inte att det finns i api:et, utan de andra tjänsterna schemalägger nog ett anrop för den tid man ställt in att man vill börja ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det enda jag stör mig riktigt ordentligt på just nu är den slöa appen. Idag försökte jag starta appen när jag lämnade skrivbordet och den var inte aktiv när jag hade fått på mig jackan och var halvvägs till bilen. Den är nästan lika slö som Nissans app, fast den är ju slö hela tiden och inte bara vid uppstart.

Att Tesla lägger resurser på pruttljud, Netflix och spel beror ju på att det säljer bilar. Jag gillar också många av dessa funktioner skarpt och hoppas verkligen att Tesla fortsätter leka lite emellan åt också.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

bylund skrev:
Vulgarsonic skrev:
Jag tror inte att det finns i api:et, utan de andra tjänsterna schemalägger nog ett anrop för den tid man ställt in att man vill börja ladda.
Det har du nog helt rätt i, fel av mig.
HX100

Inlägg av HX100 »

Angående fokus på spel och media appar så är det helt andra sorts utvecklare som lägger till de funktionerna. Det krävs olika typer av nischade kompetenser för att utveckla olika saker. Det hindrar inte på något sätt utvecklingen av autopilot, regnsensor osv för det är helt andra programmerare som sitter med det i avdelningar som inte har något med varandra att göra mer än namnet tesla.
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare

Inlägg av McMagnus »

LarsL skrev:
Det enda jag stör mig riktigt ordentligt på just nu är den slöa appen. Idag försökte jag starta appen när jag lämnade skrivbordet och den var inte aktiv när jag hade fått på mig jackan och var halvvägs till bilen. Den är nästan lika slö som Nissans app, fast den är ju slö hela tiden och inte bara vid uppstart.
Finns det bilappar som är konsekvent snabbare än Teslas? Du säger att Nissans är slö och jag kan tillägga att VW är slö intill oanvändbarhet, rätt ofta är det omöjligt att få kontakt och uppdaterad info. Vad jag menar är alltså om man kan kalla Teslas app för svaghet?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:

Att Tesla lägger resurser på pruttljud, Netflix och spel beror ju på att det säljer bilar. Jag gillar också många av dessa funktioner skarpt och hoppas verkligen att Tesla fortsätter leka lite emellan åt också.
Beror väl på att bilen gått ner i deep sleep?
Slå på Sentry mode så bör det gå betydligt snabbare.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

McMagnus skrev:
LarsL skrev:
Finns det bilappar som är konsekvent snabbare än Teslas? Du säger att Nissans är slö och jag kan tillägga att VW är slö intill oanvändbarhet, rätt ofta är det omöjligt att få kontakt och uppdaterad info. Vad jag menar är alltså om man kan kalla Teslas app för svaghet?
Det är det jag tycker är sämst med bilen just nu, helt enkelt. Att andra är sämre är ingen ursäkt tycker jag.
Jag kan inte förstå varför jag inte bara kan aktivera värmen och sedan stoppa undan telefonen, sedan kan datan sköta aktiveringen i bakgrunden bäst den kan. Detta gäller ju både Nissan och Tesla.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

HX100 skrev:
Angående fokus på spel och media appar så är det helt andra sorts utvecklare som lägger till de funktionerna. Det krävs olika typer av nischade kompetenser för att utveckla olika saker. Det hindrar inte på något sätt utvecklingen av autopilot, regnsensor osv för det är helt andra programmerare som sitter med det i avdelningar som inte har något med varandra att göra mer än namnet tesla.
Dom utvecklar väll inte spel utan "portar" befintliga "gamla" spel till Teslas plattform. Det är klar skillnad tror jag. Men jag kan ha fel, för jag är ganska ointresserad av att ha spel i bilen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Om du kör iPhone så kan du skapa en shortcut som väcker bilen och slår på värmen.

https://www.icloud.com/shortcuts/1ac3bf ... ame=iossmf

Från:

Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

LarsL skrev:
McMagnus skrev:
LarsL skrev:
Det är det jag tycker är sämst med bilen just nu, helt enkelt. Att andra är sämre är ingen ursäkt tycker jag.
Jag kan inte förstå varför jag inte bara kan aktivera värmen och sedan stoppa undan telefonen, sedan kan datan sköta aktiveringen i bakgrunden bäst den kan. Detta gäller ju både Nissan och Tesla.
Det är som sagt inte appen i sig som är slö. När bilen sover djupt så tar det längre tid att väcka.
Jag tar hellre det 7 dagar i veckan än att bilen har mer vampire drain istället.
Skriv svar