taliz skrev:Vulgarsonic skrev:Tycker det vore väldigt intressant om man på nåt sätt kunde gå insyn i vad som ligger till grund för prioritering oc beslut gällande mjukvara.
t.ex att de vägrar införa reglering av strömstyrka via appen vid laddning eller att man skapade schemalagd avfärd men INTE kan styra det heller i appen, helt obegripligt för mig.
Jag får intrycket av att man mest koncentrerar sig på saker som gör att hypen rullar på än faktiska nyttofunktioner.
Hade väldigt mycket hellre tagit alternativa rutter eller mellanstopp I navigeringen istället för mer spel.
Samma med Spotify, prioritera gärna funktionen framför att hålla på och tramsa med namnet.
Folk är extremt snabba på att glömma alla stora landvinningar som gjorts. Bara senaste året har vi fått enormt många nya användbara funktioner.
Många verkar tro att Tesla har obegränsade resurser och borde kunna fixa allt på ett bräde. Man verkar lustigt nog även ha extremt dåligt tålamod, särskilt i jämförelse med andra tillverkare. Se tex Audi som inte ens haft en riktigt fungerande app sedan etron lanserades för ett år sedan. Samtidigt har vi fått Sentry mode & dashcam, one pedal driving, streaming, trackmode(nu v2!) etc etc.
Något som verkar enkelt för utomstående kanske kräver enorma resurser, och vice versa. De exempel du ger skulle tex kunna kräva total rewrite av app eller navigation, tiotusentals arbetstimmar, medan ett nytt spel kanske kräver något tiotal.
Alla har dessutom olika önskemål.
Högsta fokus nu verkar vara rewrite av AP/FSD till nya hårdvaran. Skall bli intressant när det rullar ut.
Vad Audi gör är totalt ointresserant för mig, Tesla är så långt ifrån en legacy tillverkare man kommer brukar väl vara uppfattningen här.
Med helt annat fokus just på mjukvara.
Varför detta galet tvångsmässiga jämförandet i tid och otid?
Tror inte insatsen på just appen är så stort gällande de exemplen men kanske backend/API som kanske inte stöder det idag.
Kan ha med säkerhet att göra också.
Men å andra sidan får man ju låsa upp bilen via API:et...
Jag köper att folk prioriterar olika, helt klart men t.ex. strömstyrka vid laddning har man ju hört i åratal.
Annat exempel: att schemalägga laddning finns i API:et många 3-parts tjänster använder det, varför vill inte Tesla själva lägga in det i sin app?
Om spel är "enkelt" så flyttar man resurser till viktigare saker hade jag resonerat, men Tesla har ju inte det fokuset och är inte heller intresserade av att ha det. Och varför skulle man ha det när det räcker med att ändra en bokstav i gränssnittet för att få hela internet att jubla.
Jag är naturligtvis medveten om vad Tesla åstadkommit och gällande "hårdvaruteknik" och effektivitet finns ju inget i närheten.
men med så pass stort mjukvarufokus hade jag ärligt talat trott att de dels skulle vara mer buggfria men också tänka "ett steg längre" i mycket större utsträckning.