Fyndläge på börsen?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Fyndläge på börsen?

Inlägg av Jocce »

Tänker det finns folk som är mer insatta än mig...

Men om man har kapital borde det vara fyndläge på börsen nu?

Bara idag rasade Stockholmsbörsen historiska 11%.

Här borde man kunna hitta rätt aktier att köpa för att vinna på när saker förhoppningsvis normaliserar sig?
Eller tänker jag fel,?

Frågorna är väl som vanligt:
Vilka aktier / bolag?
Jag tänker spontant etablerade företag som inte borde bli kvar så långt nere sen?
Idéer om vilka?

När ska man köpa? Dvs hur tankar man in att lyckas köpa så nära botten / vändningen som möjligt?

Annan input?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Fyndläge på börsen?

Inlägg av taliz »

Billiga indexfonder är enklast.
Goldman Sachs spår att botten nås nån gång i Q2 och att återhämtning sker i höst.
Men det kan ju bli långvarigt, ingen vet.

Sprid ut köpen över en längre tid med en fast summa tex varje månad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Som det diskuteras här: viewtopic.php?f=8&t=33&start=3480

Man skall aldrig köpa i nergång i en Bearmarket som det är nu vi vet inte om det sluter med 50% eller 70% eller ännu mer nergång.

Antingen väljer man att kliva av och sälj allt eller hedga.

Det som desstom händer nu är ju att många som är belånade slår i taket och måste börja sälja för att de inte har utrymme, ytterligare ett tryck.

Sedan är detta blankarna paradis, när massa säljer så får deras blankningar mycket större effekt som i sin tur driver ytterligare nedgång.

Som jag säger i ovanstående tråd, man skall aldrig försöka fånga "fallande knivar".
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

ChristerSjo skrev:
Som det diskuteras här: viewtopic.php?f=8&t=33&start=3480

Man skall aldrig köpa i nergång i en Bearmarket som det är nu vi vet inte om det sluter med 50% eller 70% eller ännu mer nergång.

Antingen väljer man att kliva av och sälj allt eller hedga.

Det som desstom händer nu är ju att många som är belånade slår i taket och måste börja sälja för att de inte har utrymme, ytterligare ett tryck.

Sedan är detta blankarna paradis, när massa säljer så får deras blankningar mycket större effekt som i sin tur driver ytterligare nedgång.

Som jag säger i ovanstående tråd, man skall aldrig försöka fånga "fallande knivar".
EDIT: och återigen tro aldrig att det är lätt att hitta en botten eller top, money management gäller.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jocce skrev:

Här borde man kunna hitta rätt aktier att köpa för att vinna på när saker förhoppningsvis normaliserar sig?
Eller tänker jag fel,?

Vilka aktier / bolag?
Jag tänker spontant etablerade företag som inte borde bli kvar så långt nere sen?
Idéer om vilka?

När ska man köpa? Dvs hur tankar man in att lyckas köpa så nära botten / vändningen som möjligt?

Annan input?

/Jocce
Jag anser att spelbolagen tagit absurt mycket stryk och att det är väldigt fint köpläge i princip över hela linjen på dessa. De drabbas givetvis hårt temporärt av ett framskjutet VM, men intäkterna hamnar ju bara ett år senare. Onlinespelandet kommer nog snarare öka än minska pga Corona.

Ligger numera tungt i bla Kindred, Betsson, Kambi och Raketech.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Logik funkar inte i en Bearmarket allt (i princip) faller frågan är bara hur mycket och hur länge det pågår.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Logik funkar inte i en Bearmarket allt (i princip) faller frågan är bara hur mycket och hur länge det pågår.
Är helt ointresserad av att försöka pricka in kortsiktiga svängningar, det är ett rent lotteri. Jag köper det som är fundamentalt undervärderat.

Har hållit på med börsen dagligen i 30 år och vet av erfarenhet att de som tror sig kunna pricka in "bull" och "bear" oftast misslyckas.

Över tid är det bara värdering i relation till kassaflöde/vinst som räknas. Allt annat är brus.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Jo och jag har hållit på i 40 år och det erfarenheterna från dessa som jag uttalar mig då jag varit med om ett antal Bearmarkets. Bear och Bull markets är ganska tydliga, dock vet man aldrig när dom slutar/börjar.

EDIT. I Bear och Bullmarket är det inte frågan om korsikta svängningar utan det är en trend nedåt eller uppåt som kommer att bestå många månader eller år framåt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Fyndläge på börsen?

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Över tid är det bara värdering i relation till kassaflöde/vinst som räknas. Allt annat är brus.
Just det kan dock ändras extremt snabbt. Förra året gick kryssningsbranschen väldigt bra. Nu? Katastrof. Spelbolagen kommer troligen lida rejält av alla inställda evenemang.

”Stock picking” lönar sig sällan på längre sikt. Man går oftast på någon nit.
Mitt råd till vänner och bekanta som vill investera på lång sikt är alltid att köpa billiga(dvs låg avgift) indexfonder och sprida ut köpen över (relativt) lång tid(om man har pengar på hög).

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

taliz skrev:
Legato skrev:
Just det kan dock ändras extremt snabbt. Förra året gick kryssningsbranschen väldigt bra. Nu? Katastrof. Spelbolagen kommer troligen lida rejält av alla inställda evenemang.

Mitt råd till vänner och bekanta som vill investera på lång sikt är alltid att köpa billiga(dvs låg avgift) indexfonder och sprida ut köpen över (relativt) lång tid(om man har pengar på hög).
Det bästa rådet är att aldrig köpa i en Bearmarket.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Funderar mer på det motsatta, om det kanske bara är att ta förlusten och kliva av, ingen tycks ju se botten.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

mans71 skrev:
Funderar mer på det motsatta, om det kanske bara är att ta förlusten och kliva av, ingen tycks ju se botten.
Finns alltid en botten. Allt är en frågan är vilket tidsperspektiv man har i sin investering. Behöver du frigöra en stor del av dina investeringar i närtid för att klara av vissa åttaganden (köpa hus/bil etc). Då kan det vara idé att fundera på att sälja av och ta eventuella förluster. Är du däremot behov av dom om 5-10 år då borde man kunna sitta lugn i båten. Historiskt har börsen alltid gått i sådana här cykler ofta styrda av en Svart svan (Black Swan) för att just inleda en rejäla nedgång.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jag säger som Qviberg. Sålt skulle man gjort för en månad sedan. Nu är det för sent.

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Dagens di hade en rätt bra artikel om detta med sparhorisont. Har du en horisont över 16.5år så kan du historiskt sett inte tappa pengar med en indexfond oavsett om du skulle råka köpa i ATH. Det är förstås inget som säger att det måste vara så i framtiden för att historiken säger så, men det ligger nog mycket i det.

Att pricka toppar och dalar är omöjligt. Enda gången du kan göra den typen av affär är om du vet något marknaden inte vet.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag skulle köpa in mig i netflix. Tänk att miljoner kommer vara i karantän utan att vara svårt sjuka.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:

Nej, det ändras inte överhuvudtaget. Det är det som gäller och alltid gällt.

Vinster kan däremot absolut ändras, det är ju därför man får försöka lära sig se tendenser i samhället och för enskilda bolag.

Visst kan man följa index om man vill det. Går utmärkt att göra via direkta aktieköp och då helt slippa avgift, men då får man ju också bara index avkastning.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Jo och jag har hållit på i 40 år och det erfarenheterna från dessa som jag uttalar mig då jag varit med om ett antal Bearmarkets. Bear och Bull markets är ganska tydliga, dock vet man aldrig när dom slutar/börjar.

EDIT. I Bear och Bullmarket är det inte frågan om korsikta svängningar utan det är en trend nedåt eller uppåt som kommer att bestå många månader eller år framåt.
Nej precis, du vet inte när de börjar eller slutar så det är bara att ligga investerad med den nivå av sitt totala kapital man är komfortabel med oavsett "börsklimat".

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:
ChristerSjo skrev:

Nej precis, du vet inte när de börjar eller slutar så det är bara att ligga investerad med den nivå av sitt totala kapital man är komfortabel med oavsett "börsklimat".
Jo början på en Bearmarket kan man ofta se, stora fall med pga av en Black Swan.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Inlägg av Mr_Ewing »

Jag har hedgat med Cert - BEAR OMX X15 C6 har gjort att min portfölj gått upp med 30% sista veckan.
Sjuk utväxling i den.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare

Inlägg av Johan84 »

kan va långt kvar... hänger väll lite på hur snabbt och vilken typ av stimulanspaket som kommer.
Skärmavbild 2020-03-12 kl. 23.21.02.png
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det pratas om långsiktighet mm. Om man tar 2 alternativ vad är era bästa tips och hur mycket risk måste man ta för att uppnå det?
Alt 1: 50% vinst på 12 månader.
Alt 2: 100% vinst på 50-60 månader.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Legato skrev:
Jocce skrev:

Eller tänker jag fel,?

Vilka aktier / bolag?
Idéer om vilka?

Annan input?

/Jocce
Jag anser att spelbolagen tagit absurt mycket stryk och att det är väldigt fint köpläge i princip över hela linjen på dessa. De drabbas givetvis hårt temporärt av ett framskjutet VM, men intäkterna hamnar ju bara ett år senare. Onlinespelandet kommer nog snarare öka än minska pga Corona.

Ligger numera tungt i bla Kindred, Betsson, Kambi och Raketech.
Lite off topic,
Bara av nyfikenhet, du har ingen moralisk betänklighet att köpa spelbolag? Personligen tycker jag att de har en bedrövlig affärsmodell. Deras affärsverksamhet skapar stor misär i form av spelberoende, inte för alla men för många. Ungefär som att köpa tobaksbolag. Mest nyfiken hur andra tänker i denna fråga, den diskuteras sällan rörande denna typ av bolag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

josve skrev:
Ungefär som att köpa tobaksbolag.
...eller oljebolag...
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Den här tråden kommer spåra gott ur .

Hur är Tesla's affärsmodell kontra charge/ batterygate :roll:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

josve skrev:

Lite off topic,
Bara av nyfikenhet, du har ingen moralisk betänklighet att köpa spelbolag? Personligen tycker jag att de har en bedrövlig affärsmodell. Deras affärsverksamhet skapar stor misär i form av spelberoende, inte för alla men för många. Ungefär som att köpa tobaksbolag. Mest nyfiken hur andra tänker i denna fråga, den diskuteras sällan rörande denna typ av bolag.
Jag bryr mig inte det minsta om vad jag investerar i så länge det är lagligt och ger avkastning. Moral är ett känslomässigt påfund som förändras över tid så det finns ändå ingen allmän sanning att förhålla sig till.

Jag tänker alltså inte försöka tro att min moral idag skulle vara sanningen.

Mer on topic så är jag glad att ligga likvid just nu, kommer avvakta och se vad som händer med Covid-19 och oron innan jag köper in mig, missar hellre botten och köper i uppgång.
Skriv svar