Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Dom har även en tidigare video där dom testar 4S mot Model S P Raven på Autobahn:
I verkligheten skiljer det cirka 5 mil mellan bilarna, på pappret betydligt mer.
I verkligheten skiljer det cirka 5 mil mellan bilarna, på pappret betydligt mer.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
På pappret? Vilken testcykel syftar du på då där man kör i 120 km/h? Är väl snarare 80 km/h...dd88 skrev:Dom har även en tidigare video där dom testar 4S mot Model S P Raven på Autobahn:
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Du har helt rätt i att varken EPA eller WLTP testar i 120km/h, men det är i regel dessa man använder när man pratar räckvidd. Finns rätt många sidor i tråden där Taycans räckvidd sågas, så det är intressant att bilen går 53km längre än EPA trots högre hastighet. Jag tror att många förväntade sig en betydligt lägre räckvidd i ett 120km/h-test just för att EPA och WLTP är så pass låga.Legato skrev:På pappret? Vilken testcykel syftar du på då där man kör i 120 km/h? Är väl snarare 80 km/h...dd88 skrev:Dom har även en tidigare video där dom testar 4S mot Model S P Raven på Autobahn:
Visningen av Taycan är inställd på lördag pga Corona.
Men man kan boka privat visning om man önskar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Vad är det som gör att Taycan har så låga siffror för WLTP och EPA?
Hög förbrukning vid låga hastigheter? Eller bara nedskrivna WLTP/EPA (isf vaffandåför)?
Någon som förstått varför? Det är ju rätt påtagligt. Växellådan borde ju inte lyckas fördärva såpass mycket.
Kul å veta vad den drar i 50km/h.
Hög förbrukning vid låga hastigheter? Eller bara nedskrivna WLTP/EPA (isf vaffandåför)?
Någon som förstått varför? Det är ju rätt påtagligt. Växellådan borde ju inte lyckas fördärva såpass mycket.
Kul å veta vad den drar i 50km/h.
Porsche Taycan (Mission E)
Va? Hur fick du reda på det? Jag har inte fått något mail.frippan skrev:Visningen av Taycan är inställd på lördag pga Corona.
EDIT: hittade mail i min skräppost-mapp. Världen har blivit tokig. Allt ställs in och alla ska jobba hemifrån. Vissa till och med bunkrar upp me mat. Masspsykos.
Glad för att jag sålt min Tesla
Jag har inte fått nåt mejl att det är inställt.frippan skrev:Visningen av Taycan är inställd på lördag pga Corona.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Kolla skräppost, även mitt mail hade hamnat där.Zalman3 skrev:Jag har inte fått nåt mejl att det är inställt.frippan skrev:Visningen av Taycan är inställd på lördag pga Corona.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Kan vara så att det bara är Porsche Center Stockholm (och Danderyd) som valt att blåsa av och att andra center kör på som planerat?Zalman3 skrev:Jag har inte fått nåt mejl att det är inställt.frippan skrev:Visningen av Taycan är inställd på lördag pga Corona.
Jag fick också mailet idag att det var inställt och att bilarna finns att kika på från och med måndagen den 16:e och att man då antingen kan boka tid för privat visning eller bara droppa förbi.
Har svårt att tänka mig att den ska ha högre förbrukning i 54 km/h medelhastighet så rimligen är siffrorna nedskrivna. Ur en kunds perspektiv gillar jag faktiskt det, tycker ex att 3:ans räckvidd borde vara 40 mil på pappret snarare än 56. Vad vinner då Porsche på detta, de har ju fått en del skit för just räckvidden på Taycan (på pappret). Kanske nöjdare kunder långsiktigt ?RagWal skrev:Eller bara nedskrivna WLTP/EPA (isf vaffandåför)?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det är väl i sann porschetradition att alltid underdriva siffror från fabrik, acceleration, toppfart, räckvidd.Laban skrev:Har svårt att tänka mig att den ska ha högre förbrukning i 54 km/h medelhastighet så rimligen är siffrorna nedskrivna. Ur en kunds perspektiv gillar jag faktiskt det, tycker ex att 3:ans räckvidd borde vara 40 mil på pappret snarare än 56. Vad vinner då Porsche på detta, de har ju fått en del skit för just räckvidden på Taycan (på pappret). Kanske nöjdare kunder långsiktigt ?RagWal skrev:Eller bara nedskrivna WLTP/EPA (isf vaffandåför)?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Malmö har också ställt in. Fick mail kl 23.23 igår kväll.helix skrev:Kan vara så att det bara är Porsche Center Stockholm (och Danderyd) som valt att blåsa av och att andra center kör på som planerat?Zalman3 skrev:Jag har inte fått nåt mejl att det är inställt.frippan skrev:Visningen av Taycan är inställd på lördag pga Corona.
Jag fick också mailet idag att det var inställt och att bilarna finns att kika på från och med måndagen den 16:e och att man då antingen kan boka tid för privat visning eller bara droppa förbi.
Model S 90D - 2016, Pärlvit
Model S 90D - 2016, Midnight Silver
Porsche Taycan Turbo
Porsche Taycan Turbo
I Norge ställs allt som överhuvudtaget går att ställa in in. Total lockdown känns det som! Åk inte hit!
Model 3-24/Polestar 3-24
- metchristian
- Teslaägare
Ja Hemsedal har stängt ner.. ryktas på att Trysil oxå skall göra det (va själv i Trysil förra veckan, märktes ingenting gällande Corona då)HelectriC skrev:I Norge ställs allt som överhuvudtaget går att ställa in in. Total lockdown känns det som! Åk inte hit!
Det verkar inte vara helt lätt att köra långt med laddning i Taycan. Planeringsverktyget i bilen (som det dessutom verkar som man får betala 5000kr för
) ger tydligen mycket märkliga råd om var man ska ladda. Laddarna ingår inte i deras nätverk, är inte aktiverade, funkar helt enkelt inte eller ligger på riktigt konstiga platser mitt i industriområden, långt från motorväg och utan mat- eller toamöjligheter. Det ger ju ingen direkt bra reklam detta. När inte ens Ionityladdarna blir prioriterade undrar man hur programmet är kodat.
Hoppas dom får ordning på det. Dock verkar det som ska man resa långt med Taycan så bör man använda ABRP-appen. Men det är ju tråkigt att inte ha det integrerat i bilen när man till och med har betalt extra för det.

Hoppas dom får ordning på det. Dock verkar det som ska man resa långt med Taycan så bör man använda ABRP-appen. Men det är ju tråkigt att inte ha det integrerat i bilen när man till och med har betalt extra för det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Ja det får man verkligen hoppas. Ställer mig frågande till det här med att bygga nätverk där laddare från kreti och pleti ingår, speciellt där ägaren av laddaren inte är samma som nätverkets. Har dålig erfarenhet av det med ex Virta där laddare med problem inte åtgärdas trots att de inte har fungerat på 1+ år. Virta skyller på ägaren av laddaren som skyller på tillverkaren..HelectriC skrev:När inte ens Ionityladdarna blir prioriterade undrar man hur programmet är kodat.
Hoppas dom får ordning på det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Oh vart känner vi igen det där?! TågtrafikenLaban skrev:Ja det får man verkligen hoppas. Ställer mig frågande till det här med att bygga nätverk där laddare från kreti och pleti ingår, speciellt där ägaren av laddaren inte är samma som nätverkets. Har dålig erfarenhet av det med ex Virta där laddare med problem inte åtgärdas trots att de inte har fungerat på 1+ år. Virta skyller på ägaren av laddaren som skyller på tillverkaren..HelectriC skrev:När inte ens Ionityladdarna blir prioriterade undrar man hur programmet är kodat.
Hoppas dom får ordning på det.

- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Är det bekräftat från någon källa att ALLA visningarna av Porsche Taycan är inställda i Sverige?
Någon som har koll på't?
??
Någon som har koll på't?
??
Umeå skall tydligen köra eventet, en kompis har ringt och pratat med dom så vi åker iallafall ner dit imorrn.
2024 BMW i4 M50
Jag åker också dit på Umeå eventet imorgon.Ante74 skrev:Umeå skall tydligen köra eventet, en kompis har ringt och pratat med dom så vi åker iallafall ner dit imorrn.
Har bokat tid för att provköra en Taycan kl11.00 den 17 mars.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dom verkar drabbas av en hel del otur ja.HelectriC skrev:Det verkar inte vara helt lätt att köra långt med laddning i Taycan. Planeringsverktyget i bilen (som det dessutom verkar som man får betala 5000kr för) ger tydligen mycket märkliga råd om var man ska ladda. Laddarna ingår inte i deras nätverk, är inte aktiverade, funkar helt enkelt inte eller ligger på riktigt konstiga platser mitt i industriområden, långt från motorväg och utan mat- eller toamöjligheter. Det ger ju ingen direkt bra reklam detta. När inte ens Ionityladdarna blir prioriterade undrar man hur programmet är kodat.
Men intressant tripp ändå, sett alla EP nu och fler ska väl komma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jäkla tråkigt för hans kompisar som bara följde med på själva körturen för att sen ta flyg hem till Norge. Där väntar 14dagar hemmakarantän eftersom de varit utanför Nordentaliz skrev:Dom verkar drabbas av en hel del otur ja.HelectriC skrev:Det verkar inte vara helt lätt att köra långt med laddning i Taycan. Planeringsverktyget i bilen (som det dessutom verkar som man får betala 5000kr för) ger tydligen mycket märkliga råd om var man ska ladda. Laddarna ingår inte i deras nätverk, är inte aktiverade, funkar helt enkelt inte eller ligger på riktigt konstiga platser mitt i industriområden, långt från motorväg och utan mat- eller toamöjligheter. Det ger ju ingen direkt bra reklam detta. När inte ens Ionityladdarna blir prioriterade undrar man hur programmet är kodat.
Men intressant tripp ändå, sett alla EP nu och fler ska väl komma.

Model 3-24/Polestar 3-24
Går fortsatt obra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Är väl som Autocar påstår, det finns inga elektriska GT-bilar (dom syftar på Taycan) förrän problem med laddning och räckvidd har blivit lösta.
Ja, det går ju katastrofalt dåligt!taliz skrev:Går fortsatt obra.
Model 3-24/Polestar 3-24