Smart spec på en 85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Smart spec på en 85D

Inlägg av P_EL »

Hej!

Fick hjälp av flera av er med att bestämma mig för en ny 85D istället för en beg P85. Ni som har haft bilarna ett tag vad har ni på input på optimal spec? Kommer att leasa via bolag så jag vill hålla nere förmånsvärdet så det bara blir "must have" och dessutom något som en eventuell kommande ägare värdesätter så det inte är pengar rakt i sjön.

Min spec just nu som jag tänkte beställa inom kort för produktion i år så det blir en 2015 i förmånsvärde:

Svart solid 85D
Autopilot
Next gen svarta skinn
Panorama
Kolfiberinteriör (onödigt men jag gillar inte svart blank plast...)

Hur mycket bättre är sätena? Använder man panoraman? Behöver man köldpaketet?

Tacksam för input!
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Smart spec på en 85D

Inlägg av bylund »

Jag har inte köldpaketet, och inte känt att jag saknar det. Dock, när jag valde så kom det inte med uppvärmd ratt, och det kan nog vara trevligt, och jag har inte så ofta passagerare i baksätet, så jag behöver inte värmningen där. Uppvärmda spolarmunstycken? Det är väl därför man har glykol i spolarvätskan? Och uppvärmd yta där torkarbladen vilar är väl också tveksam nytta då man ändå kan förvärma bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

P_EL skrev:
Hej!

Fick hjälp av flera av er med att bestämma mig för en ny 85D istället för en beg P85. Ni som har haft bilarna ett tag vad har ni på input på optimal spec? Kommer att leasa via bolag så jag vill hålla nere förmånsvärdet så det bara blir "must have" och dessutom något som en eventuell kommande ägare värdesätter så det inte är pengar rakt i sjön.

Min spec just nu som jag tänkte beställa inom kort för produktion i år så det blir en 2015 i förmånsvärde:

Svart solid 85D
Autopilot
Ett måste, går dock att efterbeställa.
Next gen svarta skinn
Överlägsna standardsätena.
Panorama
Trevligt, men inte nödvändigt.
Nackdelen med std. är att man ser allt damm och alla fingeravtryck. Jag har bägge varianterna, och skulle inte välja kolfiber vid en begränsad budget.

Tacksam för input!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

P_EL skrev:

jag vill hålla nere förmånsvärdet

Svart solid 85D
Autopilot
Next gen svarta skinn
Panorama
Köp Autopiloten efter så slipper du den medräknad i förmånsvärdet. Dessutom kan du lyfta momsen på det (eller om det är halva momsen). Det blir 5k dyrare men du minskar förmånsvärdet med 5320kr/år så du tjänar in det redan första året.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

P_EL skrev:
Hej!

Svart solid 85D
Autopilot
Next gen svarta skinn
Panorama

Tacksam för input!
Fick en lånebil med NG säten. Är rikitgt nöjd över att jag inte valde dem, tycker standardsätena är riktigt bra. Upplever NG sätena som lite trånga, och då är jag inte speciellt storväxt (ännu, men MAX kan ju ändra på det...)

Köldpaketet har jag inte saknat. Panoraman är kul men inte nödvändig om du inte är lång eller behöver takräcke.

Mitt absolut bästa val är dock extrasätena då jag har barn i rätt ålder. De används varje dag.

Elbakluckan saknar jag.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Gun o Frank
Teslaägare

Inlägg av Gun o Frank »

Hej
Håller med om det som sägs bland kommentarerna. Det jag, min fru och våra ungdomar säger är:
1. Det blir snålt med takhöjden för ungdomarna bak om man inte väljer taklucka.
2. Vi fick låna en Tesla med NG under några dagar för att vår P85 var inne på reparation. Vi tycker att NG är lite svår att byta sittställning i under långfärd.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Då jag leasar bilen valde jag att strunta i evt andrahandsvärde, byter till en ny kärra om tre år och bara välja utifrån mina preferenser och få ett hyggligt förmånsvärde. Då när jag beställde i april trodde jag att 70D skulle få ett lägre förmånsvärde än 85 D, men tji fick jag när skatteverket bestämt sig...
Valde tygsäten i de vanliga stolarna efter 20 år med skinn. Varmt å gott på vintern o svalt en solig sommardag var mitt skäl. Ångrar inte det. Provsitt!- jag gillade inte nextgen särskilt mycket och min krokiga rygg trivs väldigt bra med standarstolarna.
Vinterpaketet har redan "betalat sig" genom den riktigt bra eluppvärmda ratten, otroligt skönt! Hade det i förra bilen och vill inte vara utan. Eluppvärmda baksäten som ingår är trevligt för familjen. Takluckan är lite lyx, men ville ha...
4 WD hade jag kunnat vara utan, men det alternativet fanns inte när jag beställde, hade varit coolt med större frunk.
Autopiloten begriper jag inte vad jag ska ha till, den adaptiva farthållaren saknar jag dock från tidigare bilar, kanske köper till efter hand....
Interiörpaketet med elbaklucka är rätt praktiskt, använder dagligen.
Pianolack (tag med mikrofiberduk i bilen), mittkonsol och två extra laddaradaptrar/sladdar (typ2 + Chademo- har använt bägge)... Gummimattor.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag tycker det verkar som en vettig spec. Inte helt olik min. Jag provkörde Tesla två gånger med standardsätena och var aldrig riktigt nöjd med dem, men jag älskar nextgensätena. De är sjukt grymma - obligatoriskt köp. Panoramataket är jag hittills nöjd med att jag valde. Det blir ljusare i kupén och högre i tak, och jag har faktiskt redan haft det öppet ett antal gånger, trots att jag fick bilen nu i oktober. Jag har inte ångrat att jag inte valde till luftfjädringen, bilen är väldigt bekväm på stålfjädring och 19-tummare. Standardljudet har jag (som ändå betraktar mig som lite av en audiofil) blivit väldigt imponerad av hittills. Vill du pumpa dunkadunka med maximalt tryck är det fel system, men ljudkvaliteten är faktiskt superb för att vara ett standardsystem. Mycket klart, öppet och vackert ljud. Vinterpaketet valde jag bort, kändes onödigt för de pengarna. Autopiloten har jag valt att avvakta med - att lägga de pengarna som det kostade på vad som i dåläget bara var radarfarthållare kändes inte vettigt. Efter beställningen hade jag lite ångest över att inte ha valt interiörpaketet för att få elbakluckan, men det går att leva utan. Bakluckan är lätt att öppna och stänga.
Remuz skrev:
Köp Autopiloten efter så slipper du den medräknad i förmånsvärdet. Dessutom kan du lyfta momsen på det (eller om det är halva momsen). Det blir 5k dyrare men du minskar förmånsvärdet med 5320kr/år så du tjänar in det redan första året.
Det här är inte sant. Man är skyldig att räkna upp förmånsvärdet när man köper till extrautrustning i efterhand. Momsen får man lyfta i den utsträckning bilen körs i tjänsten (kör du 30% i tjänsten får du lyfta 30% av momsen).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

danni skrev:

Det här är inte sant. Man är skyldig att räkna upp förmånsvärdet när man köper till extrautrustning i efterhand. Momsen får man lyfta i den utsträckning bilen körs i tjänsten (kör du 30% i tjänsten får du lyfta 30% av momsen).
När jag ville ha dragkrok sa mitt leasebolag specifikt att jag skulle sätta dit det efter för att slippa beskattas för det. Det är iofs fem år sedan nu och de kan ha gjort fel, men det är vad jag baserade mitt inlägg på. Jag slapp skatt på dragkroken, men jag har ingen aning om hur de redovisade det.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Remuz skrev:
danni skrev:

När jag ville ha dragkrok sa mitt leasebolag specifikt att jag skulle sätta dit det efter för att slippa beskattas för det. Det är iofs fem år sedan nu och de kan ha gjort fel, men det är vad jag baserade mitt inlägg på. Jag slapp skatt på dragkroken, men jag har ingen aning om hur de redovisade det.

Det är jättevanligt att folk gör så, men det är bara för att fuska. Det är alltså inte OK.
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Inlägg av Cliff Barnes »

Jag ville också hålla förmånsvärdet nere. Jag körde nextgen säten efter att ha läst mycket positivt om dem. Skippade köldpaket eftersom jag tänker att man förvärmer (och aldrig tidigare haft rattvärme).
Valde panorama för att jag ville ha ljuset, möjlighet att köra öppet och att kunna ha takbox. Har heller aldrig tidigare haft taklucka så det kändes kul att testa. 19 tums Tesla fälgar och stålfjädring. Blev till slut interiörpaket också för att få lite lyxigare och svart innertak.
Blir att köpa till autopilot sedan om det verkar bra.
Skall hämta bilen på onsdag i Gbg så jag vet ju inte om valen kommer att kännas rätt sedan...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Remuz skrev:
danni skrev:

Det är inte svårare än att ditt leasingbolag har gett dig felaktig information och att du helt enkelt sluppit undan med det eftersom du inte granskats.

Här kan du läsa Skatteverkets allmänna råd för värdering av bilförmån: https://www.skatteverket.se/download/18 ... t-2015.pdf

Där står bland annat:
Som extrautrustning bör avses sådan utrustning som är avsedd att användas på en bil. Utrustningen kan antingen vara fast mon- terad eller monterad så att den går att avlägsna. Det bör sakna betydelse vid vilken tidpunkt liksom för vilket ändamål utrust- ningen anskaffats, såsom för bilens funktion, körsäkerhet eller för de resandes bekvämlighet.
Med anskaffningsutgift för extrautrustning avses utgiften vid anskaffningstillfället för material och arbete inklusive mer- värdesskatt.
Exempel på extrautrustning är automatisk växellåda, anti- sladdsystem, automatisk parkeringshjälp, farthållare, extraljus, klimatanläggning, sollucka, eljusterbara säten, airbag, sidokrock- skydd, dragkrok, vinterdäck, kupévärmare, centrallås, larmanord- ning, takräcke, lastbox, bilbarnstol, metalliclack, tonade rutor, läderklädsel, personlig bilskylt, radio, ljudanläggning, DVD- spelare, färddator, väg- och trafikinformationssystem och GPS- navigator, förutsatt att utrustningen inte redan ingår i nybilspriset för bilmodellen.
Jag har fetmarkerat ett par passager som känns extra relevanta för den här diskussionen.

Sen kan man ju krasst konstatera att nästan ingen följer de här reglerna. Alla tar dragkroken och särskilt vinterdäcken på en egen faktura, drar av dem, och skiter i förmånsvärdet. Men ska man följa reglerna strikt så är det fel.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Tack för alla inspel på bästa spec. Får ta och prova next gen sätena ordentligt en gång till eftersom de tydligen inte passar alla. Har inte tänkt på att panoraman ökar takhöjden bak, med två blivande tonåringar är det nog inte så dumt...
Autopiloten behöver jag egentligen inte - jag gillar att köra bil, inte åka bil 8-) Den tar jag mest av "ideologiska skäl" - känns som nästa spännande område som kommer att utvecklas och som blir skoj att hänga med på.

En sak till som slår mig som jag har glömt kolla - hur laddar man bäst sin iphone? Hållare? Var sitter USB? Borde finnas någon bra lösning, man åker ju runt på ett skapligt reservbatteri :D
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

2st USB finns i bakkant av mittkonsolen fram + ett ciggtändaruttag.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

ovelundkvist skrev:
Väldigt offtopic men vet någon om man kan få ut 2 À ur USB-uttagen?
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Absolut inte snåla in på vinterpaketet med två barn i baksätet. Våra älskar att få värme på morgonen. Rattvärmen är ofta på hos mig, även om frosten inte kommit än.
Tycker inte att förvärmningen är tillräcklig för att få allt genomvarmt och du kan sänka värmen några steg med detta tillval på längre resor.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

stefan007 skrev:
Absolut inte snåla in på vinterpaketet med två barn i baksätet. Våra älskar att få värme på morgonen. Rattvärmen är ofta på hos mig, även om frosten inte kommit än.
Tycker inte att förvärmningen är tillräcklig för att få allt genomvarmt och du kan sänka värmen några steg med detta tillval på längre resor.
Senast redigerad av Segelflygaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

danni skrev:
ovelundkvist skrev:
Nej, 1A ur varje USB-uttag och 15A ur cigguttaget.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

ovelundkvist skrev:
danni skrev:
ovelundkvist skrev:
Nej, 1A ur varje USB-uttag och 15A ur cigguttaget.
Tack för svaret. Då fortsätter jag med min 12 V-laddare istället. Den passar rätt bra där ändå :)
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har en ciggadapter med dubbla USB-portar där varje port ger 2,1A, så blir det inte tjafs i baksätet om vem av barnen som får ladda med den snabba laddaren! :D
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Jag vill minnas att jag läst någonstans att det ena USB-uttaget ger mer "kräm" (ampere) än det andra? Typ 2 A i det ena och 1 A i det andra?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har också läst det, men sedan läste jag ett test där någon verkligen hade mätt det till 1A i varje. Det stämmer också med min och barnens upplevelse av laddning med USB-uttagen.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Hittade tillbaka till artikeln med mätningarna:
http://www.teslarati.com/model-s-fast-c ... -usb-port/
Skriv svar