Batteribyte på detta?
Moderator: Redaktion
Batteribyte på detta?
Hej.
Har skaffat en beg Tesla MS 85 tillverkad första halvan av 2014 och kört den sedan december 2019. Har inte hunnit granska detta med räckvidd o laddning så noga hittills men alltid tyckt att det inte känns som det borde, räckvidden försvinner orimligt fort. Nu testade jag att ladda bilen till fullt (utan begränsad inställning utan till ”trip” dvs 100 %) på en destinationsladdare. När jag kom till bilen var batteriets laddning endast 95 % vilket kändes lite illa. Räckvidden (typical) visade 336 km. När jag nu kört på denna laddning och börjar närma mig tomt har jag bifogade status på mätarna. Alltså en räckvidd i verkligheten på ca 24 mil och endast ca 53 kWh nyttiggjorda. Visst, inte världens lägsta snittförbrukning men inte vansinnigt heller utan blandat motorväg (ca 100-110 km/h) samt landsväg (80 km/h) och lite småstadstrafik. Temperaturväxlingar körning ca 0-5 grader, räckviddsläge och ca 17 grader i kupén.
Blir en lite komisk jämförelse med min gamla Leaf 24 kWh som hade ”teoretisk” räckvidd på 19 mil (vilket även det var ruskigt överoptimistiskt) men det var det man hade med sig in i elbilsvärlden som absoluta instegsnivån och att en äkta Tesla skulle kunna hamna i det häradet kändes ju fullständigt orimligt. Så vad tror ni, är detta ett garantiärende på batteriet eller ska man inse att även Tesla inte är något annat än en pendlarbil?
Mvh
Har skaffat en beg Tesla MS 85 tillverkad första halvan av 2014 och kört den sedan december 2019. Har inte hunnit granska detta med räckvidd o laddning så noga hittills men alltid tyckt att det inte känns som det borde, räckvidden försvinner orimligt fort. Nu testade jag att ladda bilen till fullt (utan begränsad inställning utan till ”trip” dvs 100 %) på en destinationsladdare. När jag kom till bilen var batteriets laddning endast 95 % vilket kändes lite illa. Räckvidden (typical) visade 336 km. När jag nu kört på denna laddning och börjar närma mig tomt har jag bifogade status på mätarna. Alltså en räckvidd i verkligheten på ca 24 mil och endast ca 53 kWh nyttiggjorda. Visst, inte världens lägsta snittförbrukning men inte vansinnigt heller utan blandat motorväg (ca 100-110 km/h) samt landsväg (80 km/h) och lite småstadstrafik. Temperaturväxlingar körning ca 0-5 grader, räckviddsläge och ca 17 grader i kupén.
Blir en lite komisk jämförelse med min gamla Leaf 24 kWh som hade ”teoretisk” räckvidd på 19 mil (vilket även det var ruskigt överoptimistiskt) men det var det man hade med sig in i elbilsvärlden som absoluta instegsnivån och att en äkta Tesla skulle kunna hamna i det häradet kändes ju fullständigt orimligt. Så vad tror ni, är detta ett garantiärende på batteriet eller ska man inse att även Tesla inte är något annat än en pendlarbil?
Mvh
Re: Batteribyte på detta?
Om du inte kört i ett bräde till tomt kan du knte räkna fram tillgängliga kWh
I övrigt så ligger du inte så mycket off
En 85a från 2014 la runt 380 vid 100% när den var ny
När du ska ladda till 100% när det inte är gjort på ett tag så kan bilen ta riktigt lång tid på sig för dem sista % flera timmar ibland
I övrigt så ligger du inte så mycket off
En 85a från 2014 la runt 380 vid 100% när den var ny
När du ska ladda till 100% när det inte är gjort på ett tag så kan bilen ta riktigt lång tid på sig för dem sista % flera timmar ibland
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Batteribyte på detta?
Låter som du gjort flera kortare resor?
Då får man räkna med närmare halva räckvidden.
Man nyttjar helt enkelt inte en elbil som en avgasbil på så vis att man "tankar fullt och kör tomt".
Istället bör man ladda varje dag och hålla sig så nära 50% laddnivå som möjligt.
Dvs använder du säg 30% varje dag kan det vara lagom att ladda till 70% och sen köra ner till 40% och så laddar du igen..
Batteriet mår inte bra av att vara fulladdat eller tomt.
Då får man räkna med närmare halva räckvidden.
Man nyttjar helt enkelt inte en elbil som en avgasbil på så vis att man "tankar fullt och kör tomt".
Istället bör man ladda varje dag och hålla sig så nära 50% laddnivå som möjligt.
Dvs använder du säg 30% varje dag kan det vara lagom att ladda till 70% och sen köra ner till 40% och så laddar du igen..
Batteriet mår inte bra av att vara fulladdat eller tomt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Batteribyte på detta?
Som icke-tesla ägare måste jag fråga: kan bilen verkligen vara i skick om trådstartaren bara fått användning av 53 kWh? Räknar bilen fel på något sätt, annars borde den väl ha användning av fler kilowatttimmar? Någon erfaren teslaägare kan säkert svara på detta.
Nissan Leaf 2014
Re: Batteribyte på detta?
Kör man inte i ett sträck så försvinner ganska mycket energi som inte syns i förbrukningen per km, tex uppvärmning av kupé.granlundii skrev:Som icke-tesla ägare måste jag fråga: kan bilen verkligen vara i skick om trådstartaren bara fått användning av 53 kWh? Räknar bilen fel på något sätt, annars borde den väl ha användning av fler kilowatttimmar? Någon erfaren teslaägare kan säkert svara på detta.
Re: Batteribyte på detta?
Uppvärmning osv ingår inte i beräkningen av förbrukad energi om bilen inte samtidigt har rullat. Flera korta turer drar mer energi än vad man kan se i energimätaren.
Men det är ändå lite väl stor skillnad tycker jag. Bilen borde väl ha nånstans runt 70kWh tillgänglig kapacitet. Att 20kWh skulle försvinna genom vampire drain och förvärmning har jag lite svårt att tro.
Men ett obalanserat batteri kan vara en del av förklaringen, också att bilen inte vill ladda fullt. Jag skulle prova ladda till 100% en gång till, tills den verkligen slutar ladda. Det kan ta evigheter som redan har påpekats. Sen får man köra slut på batteriet, helst i ett svep, och ladda igen. Det borde balansera cellerna och förhoppningsvis frigöra lite mer kapacitet.
Men det är ändå lite väl stor skillnad tycker jag. Bilen borde väl ha nånstans runt 70kWh tillgänglig kapacitet. Att 20kWh skulle försvinna genom vampire drain och förvärmning har jag lite svårt att tro.
Men ett obalanserat batteri kan vara en del av förklaringen, också att bilen inte vill ladda fullt. Jag skulle prova ladda till 100% en gång till, tills den verkligen slutar ladda. Det kan ta evigheter som redan har påpekats. Sen får man köra slut på batteriet, helst i ett svep, och ladda igen. Det borde balansera cellerna och förhoppningsvis frigöra lite mer kapacitet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteribyte på detta?
Beror på. Är det här utspritt över korta resor under tex en veckas tid så försvinner säkert 20kwh i uppvärmning och vampire drain.mati skrev:Uppvärmning osv ingår inte i beräkningen av förbrukad energi om bilen inte samtidigt har rullat. Flera korta turer drar mer energi än vad man kan se i energimätaren.
Men det är ändå lite väl stor skillnad tycker jag. Bilen borde väl ha nånstans runt 70kWh tillgänglig kapacitet. Att 20kWh skulle försvinna genom vampire drain och förvärmning har jag lite svårt att tro.
Men ett obalanserat batteri kan vara en del av förklaringen, också att bilen inte vill ladda fullt. Jag skulle prova ladda till 100% en gång till, tills den verkligen slutar ladda. Det kan ta evigheter som redan har påpekats. Sen får man köra slut på batteriet, helst i ett svep, och ladda igen. Det borde balansera cellerna och förhoppningsvis frigöra lite mer kapacitet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Batteribyte på detta?
Ja, iofs. Min S90D slurpade i sig ungefär 3-4% per dygn i vampire drain, framförallt såhär års. På en vecka gick det åt 25% av batteriet utan att bilen hade rullat en millimeter. Tänkte inte på det. Så sett är det faktiskt möjligt att det är samma sak här.taliz skrev:Beror på. Är det här utspritt över korta resor under tex en veckas tid så försvinner säkert 20kwh i uppvärmning och vampire drain.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteribyte på detta?
Är det 190wh/km den beräknar på i S? Isf är det 67kWh i batteriet ungefär, borde vara runt 72-75kWh.
Om det är 180wh/km den räknar på så är det 64kWh.
Minns inte vad S har för bas...
Om det är 180wh/km den räknar på så är det 64kWh.
Minns inte vad S har för bas...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Batteribyte på detta?
Beror på modell har för mig att 85 ligger på 190Remuz skrev:Är det 190wh/km den beräknar på i S? Isf är det 67kWh i batteriet ungefär, borde vara runt 72-75kWh.
Om det är 180wh/km den räknar på så är det 64kWh.
Minns inte vad S har för bas...
Nytt batteri ska ha runt 77kW tillgängligt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Batteribyte på detta?
Hej Magic,Magicmike skrev:Hej.
Har skaffat en beg Tesla MS 85 tillverkad första halvan av 2014 och kört den sedan december 2019. Har inte hunnit granska detta med räckvidd o laddning så noga hittills men alltid tyckt att det inte känns som det borde, räckvidden försvinner orimligt fort. Nu testade jag att ladda bilen till fullt (utan begränsad inställning utan till ”trip” dvs 100 %) på en destinationsladdare. När jag kom till bilen var batteriets laddning endast 95 % vilket kändes lite illa. Räckvidden (typical) visade 336 km. När jag nu kört på denna laddning och börjar närma mig tomt har jag bifogade status på mätarna. Alltså en räckvidd i verkligheten på ca 24 mil och endast ca 53 kWh nyttiggjorda. Visst, inte världens lägsta snittförbrukning men inte vansinnigt heller utan blandat motorväg (ca 100-110 km/h) samt landsväg (80 km/h) och lite småstadstrafik. Temperaturväxlingar körning ca 0-5 grader, räckviddsläge och ca 17 grader i kupén.
Blir en lite komisk jämförelse med min gamla Leaf 24 kWh som hade ”teoretisk” räckvidd på 19 mil (vilket även det var ruskigt överoptimistiskt) men det var det man hade med sig in i elbilsvärlden som absoluta instegsnivån och att en äkta Tesla skulle kunna hamna i det häradet kändes ju fullständigt orimligt. Så vad tror ni, är detta ett garantiärende på batteriet eller ska man inse att även Tesla inte är något annat än en pendlarbil?
Mvh
Vad har du egentligen för mjukvaruversion? Nåt sånt där såg min S85D ut 2015 när den var ny, men det var länge sen mätarna ändrades, nu är hastigheten digital. Kolla under Tesla-T mitt uppe på skärmen (den symbolen tror jag inte har ändrats i alla fall)

Re: Batteribyte på detta?
Pre-AP ser ut så.Lessmog skrev:Hej Magic,
Vad har du egentligen för mjukvaruversion? Nåt sånt där såg min S85D ut 2015 när den var ny, men det var länge sen mätarna ändrades, nu är hastigheten digital. Kolla under Tesla-T mitt uppe på skärmen (den symbolen tror jag inte har ändrats i alla fall)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteribyte på detta?
Precis och de fick aldrig nytt utseende då det inte finns behov av denmati skrev:Pre-AP ser ut så.Lessmog skrev:Hej Magic,
Vad har du egentligen för mjukvaruversion? Nåt sånt där såg min S85D ut 2015 när den var ny, men det var länge sen mätarna ändrades, nu är hastigheten digital. Kolla under Tesla-T mitt uppe på skärmen (den symbolen tror jag inte har ändrats i alla fall)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Batteribyte på detta?
Åhå. Det visste jag inte. Tack.mati skrev:Pre-AP ser ut så.Lessmog skrev:Hej Magic,
Vad har du egentligen för mjukvaruversion? Nåt sånt där såg min S85D ut 2015 när den var ny, men det var länge sen mätarna ändrades, nu är hastigheten digital. Kolla under Tesla-T mitt uppe på skärmen (den symbolen tror jag inte har ändrats i alla fall)

Re: Batteribyte på detta?
Hej och tack för input.
Mycket riktigt en pre AP vilket då (tydligen) förklarar lilla skärmens layout. Har inte så mycket att jämföra med
Jag testade att ladda till 100 % en gång till. Hade liknande räckvidd och batteriprocent som gången innan (95 % och 330 km). Kan tillägga att jag första gången jag laddade till fullt hade bilen ansluten minst ett dygn så tiden borde räckt till för ”full” laddning. Andra gången jag laddade fullt varnade bilen för att upprepad full-laddning kunde påverka batteriet negativt och föreslog begränsning (vilket jag gjorde). Har i övrigt kört med landgräns 80-90 %.
Jag körde en mindre väg till ifrån jobbet efter andra full-laddningen och hamnade då på snittförbrukning något under 200 och en betydligt bättre räckvidds-förbrukning. Körd sträcka stämde nästan exakt med vad batteriräckvidden tappat. Kanske jag som får lära mig bättrehur bilen och batteriet fungerar
Blir spännande att köra en långresa med lite varmare utetemperatur och se hur räckvidden håller sig då.
Tack än en gång för svar.
Mvh
Mycket riktigt en pre AP vilket då (tydligen) förklarar lilla skärmens layout. Har inte så mycket att jämföra med

Jag testade att ladda till 100 % en gång till. Hade liknande räckvidd och batteriprocent som gången innan (95 % och 330 km). Kan tillägga att jag första gången jag laddade till fullt hade bilen ansluten minst ett dygn så tiden borde räckt till för ”full” laddning. Andra gången jag laddade fullt varnade bilen för att upprepad full-laddning kunde påverka batteriet negativt och föreslog begränsning (vilket jag gjorde). Har i övrigt kört med landgräns 80-90 %.
Jag körde en mindre väg till ifrån jobbet efter andra full-laddningen och hamnade då på snittförbrukning något under 200 och en betydligt bättre räckvidds-förbrukning. Körd sträcka stämde nästan exakt med vad batteriräckvidden tappat. Kanske jag som får lära mig bättrehur bilen och batteriet fungerar

Blir spännande att köra en långresa med lite varmare utetemperatur och se hur räckvidden håller sig då.
Tack än en gång för svar.
Mvh
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5912
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Batteribyte på detta?
Tror också att du har ungefär förväntad räckvidd. Typical ligger väl på 200 Wh/km, något mer för RWD än AWD. Ser ut som du tappat 2-3 mil ca. dvs din är nu ung som en 70D hade ny. blir bättre (och enklare att bedöma) när det blir varmt ute...Magicmike skrev:Hej och tack för input.
Mycket riktigt en pre AP vilket då (tydligen) förklarar lilla skärmens layout. Har inte så mycket att jämföra med![]()
Jag testade att ladda till 100 % en gång till. Hade liknande räckvidd och batteriprocent som gången innan (95 % och 330 km). Kan tillägga att jag första gången jag laddade till fullt hade bilen ansluten minst ett dygn så tiden borde räckt till för ”full” laddning. Andra gången jag laddade fullt varnade bilen för att upprepad full-laddning kunde påverka batteriet negativt och föreslog begränsning (vilket jag gjorde). Har i övrigt kört med landgräns 80-90 %.
Jag körde en mindre väg till ifrån jobbet efter andra full-laddningen och hamnade då på snittförbrukning något under 200 och en betydligt bättre räckvidds-förbrukning. Körd sträcka stämde nästan exakt med vad batteriräckvidden tappat. Kanske jag som får lära mig bättrehur bilen och batteriet fungerar![]()
Blir spännande att köra en långresa med lite varmare utetemperatur och se hur räckvidden håller sig då.
Tack än en gång för svar.
Mvh
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16