P90D
Moderator: Redaktion
P90D
Hej,
Var nära på att köpa en P90D. En fundering dock:
Hur många "hästkrafter" har denna bil på papper? Notera att bilen endast har "Insane+" och inte "Ludicrous". Det stod 772hk i annonsen, men jag tvekar på att det stämmer?
Hur tänker man här?
Hur många "hästkrafter" har denna bil på papper? Notera att bilen endast har "Insane+" och inte "Ludicrous". Det stod 772hk i annonsen, men jag tvekar på att det stämmer?
Hur tänker man här?
Re: P90D
Ett tag så marknadsfördes den nog med det. P85D påstod Tesla hade 701hk, men eftersom motorerna har olika utväxling så får man inte all effekt samtidigt. Tesla tog till sist bort hästkraftsangivelserna helt och pratar bara 0-100 tider.Alzie skrev:Hej,
Hur tänker man här?
edit: i regbeviset hade min gamla P85D 90hk. Min nya X Performance har 814hk i regbeviset.
Så har jag förstått det också.
En fråga:
Transportstyrelsen hävdar fortfarande att det är 568kw=772hk. Om man följer deras formler för beräkning, har bilen denna output med endast Insane+ eller är detta endast aktuellt när bilen har Ludicrous?
En fråga:
Transportstyrelsen hävdar fortfarande att det är 568kw=772hk. Om man följer deras formler för beräkning, har bilen denna output med endast Insane+ eller är detta endast aktuellt när bilen har Ludicrous?
Antalet hästkrafter är lite missvisande då det inte fungerar på samma sätt riktigt som en ICE. Antalet hästkrafter sjunker vid lägre laddningsnivå och vid högre fart. Så det går inte att jämföra med en BMW M5 t ex. Du kan bara jämföra med andra elbilar och då tycker jag accelerationstider och andra saker som man kan mäta i sekunder är betydligt mer relevanta.
Är det tid 0-100 eller just hk som är viktigt? Vad som står reggat spelar väl ingen roll så länge bilen är snabb? Den gjorde väl 0-100 på 3.4s utan ludi eller var det X?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Tack vänner för er feedback.
För att ge lite input till varför jag frågar:
Har uppstått en liten dispyt mellan mitt bolag och KVD, där jag avstått från att köpa en bil, som marknadsfört en P90D som 770hk, vilket jag inte tror att den är. Men om man går på transportstyrelsens sätt att beräkna på, har den verkligen denna output utan Ludicrous?
Det ännu större problemet är att bilen hade helt otroliga kosmetiska skador som inte har visats i annonsen. Men detta bryr de sig inte om och hänvisar att när bolag köper bilen så är det bara trafikhotande skador som spelar någon roll. Resterande skador är inte grund till att avstå köp. Men att bilen ev. marknadsförts som något som den inte är, det höll säljaren på KVD med mig om tillvisso. Ändå så fick jag nu en faktura att betala deras inropsavgift på 9k.
Hoppas ni nu förstår varför jag frågar. Tack!
För att ge lite input till varför jag frågar:
Har uppstått en liten dispyt mellan mitt bolag och KVD, där jag avstått från att köpa en bil, som marknadsfört en P90D som 770hk, vilket jag inte tror att den är. Men om man går på transportstyrelsens sätt att beräkna på, har den verkligen denna output utan Ludicrous?
Det ännu större problemet är att bilen hade helt otroliga kosmetiska skador som inte har visats i annonsen. Men detta bryr de sig inte om och hänvisar att när bolag köper bilen så är det bara trafikhotande skador som spelar någon roll. Resterande skador är inte grund till att avstå köp. Men att bilen ev. marknadsförts som något som den inte är, det höll säljaren på KVD med mig om tillvisso. Ändå så fick jag nu en faktura att betala deras inropsavgift på 9k.
Hoppas ni nu förstår varför jag frågar. Tack!
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
En P90D är i praktiken lika "slö" som en P85D utan L med 2-4mil längre räckvidd. En P90DL gör 0-100 på 2.8s. En P90D på 3 blankt. Största skillnaden är dock acceleration i högre fart, en L har en inconelsäkring som är övervakad och momentant kan dra 1500A, vill minnas att P90D endast tillåter runt 1300A.
XP90D gör 0-100 på 4, medans XP90DL gör 0-100 på 3.4s. Några 772hk är det inte snack om, inte ens för min XP100DL som också är reggad med 772hk, detta är bara Transportstyrelsens trams som tyvärr påverkar försäkringskostnader negativt.
Jag hade aldrig köpt en bil utan L, men det är mitt personliga val.
XP90D gör 0-100 på 4, medans XP90DL gör 0-100 på 3.4s. Några 772hk är det inte snack om, inte ens för min XP100DL som också är reggad med 772hk, detta är bara Transportstyrelsens trams som tyvärr påverkar försäkringskostnader negativt.
Transportstyrelsen säger detta eftersom de summerar totaleffekten från de bägge elmotorerna vars effekter är korrekta. Bilens batteri klarar dock inte av att leverera 772 hk samtidigt till bägge motorerna så Transportstyrelsens uppgift är missvisande och följer inte regelverket men detta skiter Transportstyrelsen i.Alzie skrev:Så har jag förstått det också.
En fråga:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Vad är det för pris?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

- Tars
- Teslaägare
Facelift?Alzie skrev:Hmm, undrar hur mkt kött på benen man har i denna situation....![]()
Pris inkl. deras avgift 535k. Typ fullutr 11,5k mil.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

- Tars
- Teslaägare
nek0 skrev:Snälla Tars kan du inte lugna ner dig lite med bilbyten?Tars skrev:Vad är det för pris?
Snart måste jag skaffa en datorskärm till och montera den ovanför den jag har nu för att kunna läsa dina inlägg.![]()

- Tars
- Teslaägare
Är gångavstånd från kontoret för mig iofs.Alzie skrev:Haha vilken legend du är.
Icke facelift front men facelift säten. Om du vill köpa den så möts vi i Åkersberga imorgon, du får den för samma pris.
Attans också, ska jobba i Norrtälje imorgon.

Jag håller med. Vill man ha en performance ska den ha Ludicrous. Om man inte bryr sig och får en Insane P till samma pris som en 90D t.ex. så är det såklart ok.NEO skrev:En P90D är i praktiken lika "slö" som en P85D utan L med 2-4mil längre räckvidd. En P90DL gör 0-100 på 2.8s. En P90D på 3 blankt. Största skillnaden är dock acceleration i högre fart, en L har en inconelsäkring som är övervakad och momentant kan dra 1500A, vill minnas att P90D endast tillåter runt 1300A.
Utan L tappar den också effekt snabbare vid sjunkande SOC.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1