Dags att ta fram gissningarna att det var kineserna som startade det hela?Zalman3 skrev:Kinesiska bilföretag "räddar" nu Europa.
Nu skickar dom ansiktsmasker, för att bli hjältar.
Börjar folk köpa kinesiska bilar av ren tacksamhet?
https://www.di.se/nyheter/geely-atergal ... ktsmasker/Den kinesiska fordonskoncernen Geely, som äger Volvo Cars, har erbjudit sig att skicka skyddsutrustning till Sverige.
För två månader sedan gick hjälpsändningen i omvänd riktning.
Geely Sweden har redan överlämnat över 2.000 ansiktsmasker till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och mycket mer är på gång.
Lite intressant är att det är inte Trumps USA som kommer med hjälp när det är kris, utan Kina.
"China leadership" kommer vi höra mer av.
Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Moderator: Redaktion
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Jag tror inte kineserna startade det hela.Credde skrev:Dags att ta fram gissningarna att det var kineserna som startade det hela?Zalman3 skrev:Kinesiska bilföretag "räddar" nu Europa.
Nu skickar dom ansiktsmasker, för att bli hjältar.
Börjar folk köpa kinesiska bilar av ren tacksamhet?
https://www.di.se/nyheter/geely-atergal ... ktsmasker/Den kinesiska fordonskoncernen Geely, som äger Volvo Cars, har erbjudit sig att skicka skyddsutrustning till Sverige.
För två månader sedan gick hjälpsändningen i omvänd riktning.
Geely Sweden har redan överlämnat över 2.000 ansiktsmasker till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och mycket mer är på gång.
Lite intressant är att det är inte Trumps USA som kommer med hjälp när det är kris, utan Kina.
"China leadership" kommer vi höra mer av.
Men helt klart tror jag att de kommer vinnande ur detta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det är ju från kina det hela startade ju!Zalman3 skrev:Jag tror inte kineserna startade det hela.Credde skrev:Dags att ta fram gissningarna att det var kineserna som startade det hela?Zalman3 skrev:Kinesiska bilföretag "räddar" nu Europa.
Nu skickar dom ansiktsmasker, för att bli hjältar.
Börjar folk köpa kinesiska bilar av ren tacksamhet?
https://www.di.se/nyheter/geely-atergal ... ktsmasker/Den kinesiska fordonskoncernen Geely, som äger Volvo Cars, har erbjudit sig att skicka skyddsutrustning till Sverige.
För två månader sedan gick hjälpsändningen i omvänd riktning.
Geely Sweden har redan överlämnat över 2.000 ansiktsmasker till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och mycket mer är på gång.
Lite intressant är att det är inte Trumps USA som kommer med hjälp när det är kris, utan Kina.
"China leadership" kommer vi höra mer av.
Men helt klart tror jag att de kommer vinnande ur detta.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det är jag ganska säker på också... Det kommer inte vara något trevligt tror jag...Zalman3 skrev:
"China leadership" kommer vi höra mer av.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Kina är smarta och har en långsiktig plan.Svenssons skrev:Det är jag ganska säker på också... Det kommer inte vara något trevligt tror jag...Zalman3 skrev:
"China leadership" kommer vi höra mer av.
Svenska medier har redan fått känna på kinesiska intressen.
Kina vill bestämma.
Tyvärr är övriga världen svag och oense.
Trump skjuter sig i foten hela tiden, och "tvingar" andra länder i händerna på Kina.
Och Europa vittrar sönder med tex Brexit.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Kina, USA och Ryssland har i grunden samma ambitioner: Dominera världen. Verktygen är ideologi, vapenmakt och ekonomi. Just nu går det rätt bra för Kina, sämre för USA och Ryssland flåsar långt efter. Det är ju lite jobbigt för oss som gillar demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet att Kina skiter i detta och samtidigt har en ekonomi som går som tåget och allt fler i landet når upp till drägliga levnadsvillkor (om man bortser från de tre ovan nämnda).
USA har ju fortfarande ledartröjan, men frågan är hur länge de klarar det med en pajas vid rodret. Lite jobbigt att det inte finns nån stormakt längre som åtminstone har en normalstörd ledare.
USA har ju fortfarande ledartröjan, men frågan är hur länge de klarar det med en pajas vid rodret. Lite jobbigt att det inte finns nån stormakt längre som åtminstone har en normalstörd ledare.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Och, någonstans finns Indien med i ekvationen. De har inte ambitionen som Kina har, men möjligheten och befolkningsmängden till det.Jerker skrev:Kina, USA och Ryssland har i grunden samma ambitioner: Dominera världen. Verktygen är ideologi, vapenmakt och ekonomi. Just nu går det rätt bra för Kina, sämre för USA och Ryssland flåsar långt efter. Det är ju lite jobbigt för oss som gillar demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet att Kina skiter i detta och samtidigt har en ekonomi som går som tåget och allt fler i landet når upp till drägliga levnadsvillkor (om man bortser från de tre ovan nämnda).
USA har ju fortfarande ledartröjan, men frågan är hur länge de klarar det med en pajas vid rodret. Lite jobbigt att det inte finns nån stormakt längre som åtminstone har en normalstörd ledare.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Jerker skrev:Kina, USA och Ryssland har i grunden samma ambitioner: Dominera världen. Verktygen är ideologi, vapenmakt och ekonomi. Just nu går det rätt bra för Kina, sämre för USA och Ryssland flåsar långt efter. Det är ju lite jobbigt för oss som gillar demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet att Kina skiter i detta och samtidigt har en ekonomi som går som tåget och allt fler i landet når upp till drägliga levnadsvillkor (om man bortser från de tre ovan nämnda).
USA har ju fortfarande ledartröjan, men frågan är hur länge de klarar det med en pajas vid rodret. Lite jobbigt att det inte finns nån stormakt längre som åtminstone har en normalstörd ledare.
Kan bara hålla med.
När Tesla kom med en revolutionerande elbil 2012 så borde Europeisk bilindustri satsat 100% på elbilar.
Så de hade volymer av bra och billiga elbil är framme 2015.
De gjorde man inte, istället satsade VW på "Clean diesel ".
Måste vara ett av världens sämsta beslut.
Bara dieselböterna ligger på över 310 miljarder kr.
Och tydligen så kanske det blir ytterligare 40 miljarder i dieselböter under 2020.
Tänk om alla dessa pengar satsats på elbilar?
Har svårt att tro att Tesla ska gå i konkurs när de har gigantiska fördelar mot fossilbilstillverkarna.
Ford och GM betalar ca 30-40 miljarder varje år till sina aktieägare.
Ford och GM betalar ca 30-40 miljarder varje år till reklam.
Fiat Chysler betalar ca 20 miljarder i utsläppsrätter till Tesla.
Vet inte hur många miljarder Ford och GM betalar i utsläppsrätter till Tesla.
Munro säger att tex Ford och GM är illa ute eftersom ekonomerna styr, inte teknikerna.
Munro hatar "cheap" istället för "make money".
"Billig" är inte bättre än marknaden bästa produkt.
Nokia sålde mobiler för 200 dollar, Apple för 700 dollar.
Ändå försvann Nokia.
Och Apple har idag en majoritet av vinsten i mobilbranschen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... -forsvinnaSå hårt slår nya utsläppsreglerna: ”Mindre märken kommer försvinna”
Under nästa år skärper EU utsläppsgränsen för koldioxid till 95 gram per kilometer. Ett tufft mål för samtliga biltillverkare, elektrifiering är ett måste – annars väntar miljardböter
Prishöjningar på exempelvis 76.900kr för fossilbilar
är att vänta nästa år då utsläppsböterna slår igenom.
Mindre märken kommer att försvinna.
Lada är redan borta från EU marknaden.
Fossilbilen är död.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Laddhybrider som huvudsakligen går på bensin går väl att sälja utan böter. Det kommer ju snabbt bli vad som säljer i europa. Den rena elbilen blir ouppnåelig för dom flesta.Zalman3 skrev:
Fossilbilen är död.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Ja just nu klarar rätt typ av hybrider sig under gränsen för CO2-böter och ger bonus. Gissar att fossilbilstillverkarna kommer trycka ut plugin-hybrider för allt vad de är värda.Fredrik j skrev:Laddhybrider som huvudsakligen går på bensin går väl att sälja utan böter. Det kommer ju snabbt bli vad som säljer i europa. Den rena elbilen blir ouppnåelig för dom flesta.Zalman3 skrev:
Fossilbilen är död.
Fossilbilen lever, i form av plugin-hybrid.
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det tror jag är en prematur sak att säga. Jag tror elbilar får max 30-40% av marknaden och då bara i vissa västeuropeiska länder. I andra länder i Östeuropa, Sydamerika, Ryssland osv kanske elbilar kan nå 5-10%.Zalman3 skrev:https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... -forsvinnaSå hårt slår nya utsläppsreglerna: ”Mindre märken kommer försvinna”
Under nästa år skärper EU utsläppsgränsen för koldioxid till 95 gram per kilometer. Ett tufft mål för samtliga biltillverkare, elektrifiering är ett måste – annars väntar miljardböter
Prishöjningar på exempelvis 76.900kr för fossilbilar
är att vänta nästa år då utsläppsböterna slår igenom.
Mindre märken kommer att försvinna.
Lada är redan borta från EU marknaden.
Fossilbilen är död.
Jag tror det blir för krångligt med laddplatser och med elnätet för att det ska gå att få en högre andel.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Fast laddplatser är ju varken särskilt dyrt eller krångligt, och elnätet kommer ju med tämligen små insatser klara belastningen utan problem, det är ju i princip alla experter ense om.Verdi skrev:Jag tror det blir för krångligt med laddplatser och med elnätet för att det ska gå att få en högre andel.
I mitt garage sätter Aimo Park "as we speak" upp 11kW laddplats på varje parkering (kanske 150 platser), vi är f.n. två Teslor och kanske ett halvdussin hybrider som utnyttjar de fyra gamla schuko-platserna.
Jag går dagligen förbi tre laddgator i Stockholm, dom är i princip aldrig belagda till mer än 1/3.
Jag tror detta kommer att vara ett icke-problem inom kort.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Ja, men hur ser det ut i Budapest? I Prag? I Rio de Janeiro? New Delhi? Kapstaden? Dallas? Moskva? Sydney? Nairobi? Kairo? Bangkok?fth skrev:Fast laddplatser är ju varken särskilt dyrt eller krångligt, och elnätet kommer ju med tämligen små insatser klara belastningen utan problem, det är ju i princip alla experter ense om.Verdi skrev:Jag tror det blir för krångligt med laddplatser och med elnätet för att det ska gå att få en högre andel.
I mitt garage sätter Aimo Park "as we speak" upp 11kW laddplats på varje parkering (kanske 150 platser), vi är f.n. två Teslor och kanske ett halvdussin hybrider som utnyttjar de fyra gamla schuko-platserna.
Jag går dagligen förbi tre laddgator i Stockholm, dom är i princip aldrig belagda till mer än 1/3.
Jag tror detta kommer att vara ett icke-problem inom kort.
/fth
Det kommer ta vääldigt lång tid innan fossilbilar slutar säljas. I land efter land kommer dessutom klimatskeptiska nationalister till makten. USA, Brasilien, Ungern, Polen...
Att laddgator i Sverige idag är sparsamt använda är väl inte så konstigt. Vi har väl 1-2% elbilar... Samt ett stabilt och pålitligt elnät samt folk som har råd att köpa nya dyra elbilar.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Jo, det är ju sant, man blir "hemmablind"Verdi skrev:Ja, men hur ser det ut i Budapest? I Prag? I Rio de Janeiro? New Delhi? Kapstaden? Dallas? Moskva? Sydney? Nairobi? Kairo? Bangkok?

Små, billiga elbilar, som kanske inte ens skulle godkännas på vår marknad, tror jag dock kommer kunna ha en stor effekt på flera av de platser du nämnde.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Precis, elmopeder, elmotorcyklar och billiga små elbilar svämmar över fattiga länder idag.fth skrev:Jo, det är ju sant, man blir "hemmablind"Verdi skrev:Ja, men hur ser det ut i Budapest? I Prag? I Rio de Janeiro? New Delhi? Kapstaden? Dallas? Moskva? Sydney? Nairobi? Kairo? Bangkok?![]()
Små, billiga elbilar, som kanske inte ens skulle godkännas på vår marknad, tror jag dock kommer kunna ha en stor effekt på flera av de platser du nämnde.
/fth
Och de drivs av solceller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Eftersom jag själv har varit i Shanghai var det roligt att se att all smogen var borta.
Inga fossiler, ingen smog. Bästa beviset nu när folk höll sig hemma...
Inga fossiler, ingen smog. Bästa beviset nu när folk höll sig hemma...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Corona slår skoningslöst mot bilindustrin!
https://www.di.se/nyheter/154-000-jobb- ... n-hardast/Göteborg, Södertälje och Skövde är bland de kommuner som nu drabbas hårdast när de svenska fordonstillverkarna tvärnitar. Men enskilt mest slår det i Olofström i Blekinge. Totalt påverkas nästan 154 000 jobb i landet av fordonsindustrins kris, visar nya siffror.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Corona slår skoningslöst mot kommuner som är beroende av bilindustrin.Zalman3 skrev:Corona slår skoningslöst mot bilindustrin!
https://www.di.se/nyheter/154-000-jobb- ... n-hardast/Göteborg, Södertälje och Skövde är bland de kommuner som nu drabbas hårdast när de svenska fordonstillverkarna tvärnitar. Men enskilt mest slår det i Olofström i Blekinge. Totalt påverkas nästan 154 000 jobb i landet av fordonsindustrins kris, visar nya siffror.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
https://www.cnbc.com/2020/03/20/coronav ... -year.html
Coronavirus: Global auto production could fall by 1.4 million vehicles this year.
IHS Markit predicts shuttered auto plants in Europe, North America and Latin America could reduce vehicle production by 1.4 million. The production hiatus could reduce vehicle production in Europe by 880,000 and 478,000 in North America.It is not clear whether production will resume after the initial time periods companies set.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det går tungt för Volvo nu.
Oroväckande är att fallet är så stort redan i mars.
April lär bli värre.
Oroväckande är att fallet är så stort redan i mars.
April lär bli värre.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... satter-okaVolvos försäljning rasade med hela 31 procent under mars jämfört med samma månad förra året, visar nya siffror. Allra störst var tappet i USA och Europa där försäljningen backade med 43 respektive 35 procent.
Hittills i år har Volvos försäljning totalt backat med 18 procent och på grund av coronakrisen står Kina för den största minskningen, med 31 procent.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
https://www.bytbil.com/nyheter/jatteras ... ttre-27046Coronaviruset lamslår stora delar av Europa och många länder är nästan nedstänga och invånarna har mer eller mindre utegångsförbud. Det har också visat sig snabbt på nybilsregistreringarna. Medan Sverige hade en nedgång på endast 8,9 procent av registrerade nybilar i mars så är minskningen i resten av Europa i genomsnitt 65 procent. Allra värst är det i Italien med en nedgång på 85 procent. Frankrike minskar med 72 procent.
Så mycket minskar nybilsregistreringar i Europa i mars:
Italien: -85.4%
Frankrike: -72.2%
Spanien: -69.4%
Österrike: -66.6%
Irland: -62.9%
Danmark: -42.2%
Schweiz: -39.3%
Norge: -32.2%
Nederländerna: -23.4%
Sverige: -8.9%
Finland: -1.1%
Genomsnitt Västeuropa: -65.4%
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Hur kan det komma sig att Finland bara har ett tapp på 1,1%? De som har utfärdat undantagstillstånd och stängt Nyland (Helsingfors)...Zalman3 skrev:https://www.bytbil.com/nyheter/jatteras ... ttre-27046Coronaviruset lamslår stora delar av Europa och många länder är nästan nedstänga och invånarna har mer eller mindre utegångsförbud. Det har också visat sig snabbt på nybilsregistreringarna. Medan Sverige hade en nedgång på endast 8,9 procent av registrerade nybilar i mars så är minskningen i resten av Europa i genomsnitt 65 procent. Allra värst är det i Italien med en nedgång på 85 procent. Frankrike minskar med 72 procent.
Så mycket minskar nybilsregistreringar i Europa i mars:
Italien: -85.4%
Frankrike: -72.2%
Spanien: -69.4%
Österrike: -66.6%
Irland: -62.9%
Danmark: -42.2%
Schweiz: -39.3%
Norge: -32.2%
Nederländerna: -23.4%
Sverige: -8.9%
Finland: -1.1%
Genomsnitt Västeuropa: -65.4%
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Jag jobbar i en närbesläktad bransch, vi hade en bra första halva av mars sen tvärdog det, kommer att se betydligt värre ut i april här i Norden.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD