12V-batteriet behöver bytas

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare

Re: 12V-batteriet behöver bytas

Inlägg av Splfredde »

[JM] skrev:
Man kan väl köpa ett "vanligt" 12v och byta till själv om det krisar som interimslösning. Samtidigt beställer man ett tesla orginal och byter till när det väl levereras.
Då blir ju inte bilen stående iaf.

Kostar nån onödig tusenlapp för interimsbatteriet men vad är alternativet. En sådan standardartikel som ett 12v batteri kan man ju tycka att SC borde ha på hyllan.

Yes, annars har jag ett att låna ut :)
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Du kan även parallellt koppla på ett större 12v och ha i frunken . Ungefär som att ha ett större emmc minne i mittskärmen för att den ska hålla längre
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

kontakten2 skrev:
Du kan även parallellt koppla på ett större 12v och ha i frunken . Ungefär som att ha ett större emmc minne i mittskärmen för att den ska hålla längre
Bara du kan säkra den så den inte orsakar skada vid krock / hård inbromsning
Jag skulle snarare säga om det är så att det tar tid för nytt batteri koppla bort det gamla och ladda under natten
Tom felmeddelandet kommer försvinna och den kommer hålla ett bra tag till
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare

Inlägg av Magicmike »

Angående att ladda 12v-batteriet med vanlig laddare... har förstått att det på äldreteslor finns en plus-punkt bakom noskonen. Skulle det funka att ladda på den samt jord i chassit? Nyare laddare är väl mindre skadliga än äldre när det gäller risken med att batteriet sitter kvar i kretsen.

Är väl lite bökigt att ta fram batteriets rätta poler på de äldre bilarna(2014 i mitt fall)med stor frunk. Men det kanske är mer korrekt ur el-synpunkt förstås.

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Magicmike skrev:
Angående att ladda 12v-batteriet med vanlig laddare... har förstått att det på äldreteslor finns en plus-punkt bakom noskonen. Skulle det funka att ladda på den samt jord i chassit? Nyare laddare är väl mindre skadliga än äldre när det gäller risken med att batteriet sitter kvar i kretsen.

Är väl lite bökigt att ta fram batteriets rätta poler på de äldre bilarna(2014 i mitt fall)med stor frunk. Men det kanske är mer korrekt ur el-synpunkt förstås.

Mvh
Micke
Smart tanke (har snuddat vid den själv ... ;) ) men jag törs inte riktigt. Vem vet hur allt är kopplat på Tesla? Logiken kan vara värre än Lucas! Om det nu ens är möjligt.

För övrigt är det bara en vecka kvar på min väntetid till SeC. Ranger service tycks ha evaporerat med vinterdimman.

Min är 2015 och har plastnosen. Klämmer man lite på den uppifrån så släpper den i kanten och är rätt lätt att dra loss försiktigt med ett plastverktyg. Där bakom sitter en rödmarkerad bult som pluspol. Chassit är väl jordat. Så fick bärgaren igång min bil med en starthjälp för att kunna dra iväg med den. Men det var ju på deras risk, inte min, nota bene!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Lessmog skrev:
Magicmike skrev:

Mvh
Micke
Smart tanke (har snuddat vid den själv ... ;) ) men jag törs inte riktigt. Vem vet hur allt är kopplat på Tesla? Logiken kan vara värre än Lucas! Om det nu ens är möjligt.

För övrigt är det bara en vecka kvar på min väntetid till SeC. Ranger service tycks ha evaporerat med vinterdimman.

Min är 2015 och har plastnosen. Klämmer man lite på den uppifrån så släpper den i kanten och är rätt lätt att dra loss försiktigt med ett plastverktyg. Där bakom sitter en rödmarkerad bult som pluspol. Chassit är väl jordat. Så fick bärgaren igång min bil med en starthjälp för att kunna dra iväg med den. Men det var ju på deras risk, inte min, nota bene!
På 2015 i alla fall min så är plus polen borta
Det är mitt på bilen i säkringsboxen man kan både koppla loss och ladda batteri.
Den vänstra tjocka kabeln på bilden går direkt till batteriets + pol - tar du i chassi vart som nästan

Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Doosan
Teslaägare

Inlägg av Doosan »

Hej
Ni som byter 12V batteri själva hur går ni till väga? Stänger man bara av bilen eller måste något mer göras innan?
Skriv svar