Är någon förvånad?
Moderator: Redaktion
Re: Är någon förvånad?
Iom automatisk luftkonditionering så slipper man ju ändra.
Set it and forget it.
Set it and forget it.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
Siri finns kvar som röststyrning i ACP, så jag kan kommunicera med telefonen/ACP, men inte bilen.Stevvee skrev:Fast många röststyrningar slutar fungera i Volvon när du använder carplay, du kan inte använda Nav förutom i stora skärmen och ringa via rattknapparna fungerar ju inte heller.heldiggrisen skrev:Lite som Apple CarPlay i min Volvo? Förutom Hud då, det har jag inte.dd88 skrev:En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.hooked skrev:Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Lär man sig först tekniken bakom hur knappen, röstkommando etc fungerar, så tror jag det är samma vad man använder, men fördelen med just Apple Carplay och AA är att det fungerar likt oavsett bilmodell.
Hyrde Peugeot 208 nyligen, kopplade in iPhone via USB och ACP gick igång med samma interface som min Volvo, inga nya knappar och röstkommandon att lära sig. Hur kan det vara sämre?
Om jag sätter en person bakom ratten som aldrig har använt knappar på ratten, röstkommandon eller HUD, så är jag överbevisat att vi kommer att se exakt samma försämrade reaktionstider. Det är inte tekniken i sig som är problemet, det är hur man använder den och hur van man är.
Carplay är bra för bilar utan några andra funktioner. Typ i våran Skoda.
Jag gör nu, efter några månader med bilen, de allra flesta knapptryck på sensus i ”blinde”, om jag måste fippla, så har jag pilot assist.
Om man, som jag tror testen har gjort, aldrig har pillat i AA eller ACP innan, så kommer det jo självklart påverka reaktionsförmågan om man inte använder sunt förnuft. Vem kollar inte framåt på 16 sekunder? Det är jo vansinne och inte förankrat i verkligheten als.
Jag kommer ihåg att jag vart väldigt distraherad av Mercedes infotainmentsystem när jag först skaffade den bilen. Det blev så illa att jag fick bestämma mig för att inte försöka byta låt/media eller söka adresser medan jag körde, det var helt enkelt för svårt och tog för mycket koncentration. Det jag menar är att det beror väldigt mycket på hur komplicerat systemet är och hur ovan man är vid det. Teslas system är ju intuitivt på ett helt annat sätt och det är inte alls lika lätt att fastna i det. Riken med Tesla är ju att det kan bli väl intressant kanske? Men det har jag lättare för att slita mig ifrån än saker jag inte förstår.
Jag har fortfarande inte förlåtit mobiltelefontillverkarna för att de tog bort de fysiska tangentborden från mobiltelefoner.mati skrev:Knappar är verkligen inte att förkasta.mans71 skrev:En touch-skärm måste man titta på.
Och jag är helt övertygad om att de bryr sig. De ligger säkert vakna hela nätterna i olust över att ha hamnat i onåd hos mig. (Så slapp nån annan att skriva det.)
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Min sista (senaste?) med några knappar är en HTC Hero, den har iaf några knappar med bl.a. lägga på-knapp,Jerker skrev:Jag har fortfarande inte förlåtit mobiltelefontillverkarna för att de tog bort de fysiska tangentborden från mobiltelefoner.mati skrev:Knappar är verkligen inte att förkasta.mans71 skrev:En touch-skärm måste man titta på.
Och jag är helt övertygad om att de bryr sig. De ligger säkert vakna hela nätterna i olust över att ha hamnat i onåd hos mig. (Så slapp nån annan att skriva det.)
jag gillar det verkligen!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Möjligt, men jag vill ändå ibland öka eller sänka temperaturen. Även om bilen kanske håller samma temp så har jag olika preferenser beroende på hur jag känner mig. När det är kallt ute och jag fryser vill jag ha det gött och varmt initialt, men efter en stund så blir det för mycket och då får man ändra igen osv. Jag ändrar temperaturen ganska ofta faktiskt.taliz skrev:Iom automatisk luftkonditionering så slipper man ju ändra.
Set it and forget it.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Den hade jag också. Scroll-knappen var najs.Bjelke skrev:Min sista (senaste?) med några knappar är en HTC Hero, den har iaf några knappar med bl.a. lägga på-knapp,

Den senaste jag hade med fysiskt tangentbord var Nokias sista dödsryckning N900. Det var en alldeles utmärkt smartphone med Linux som bas och man kunde själv starta en kommandotolk och komma åt operativsystemet. Det utskjutbara tangentbordet var suveränt.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
"[The iPhone] doesn't appeal to business customers because it doesn't have a keyboard"Jerker skrev:Jag har fortfarande inte förlåtit mobiltelefontillverkarna för att de tog bort de fysiska tangentborden från mobiltelefoner.
Steve Ballmer 2007, från denna klassiker:
Jag måste säga att jag tycker iPhones e-post fungerade bättre än de "smartphones" jag hade innan dess, trots att de senare hade fysiskt tangentbord.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Han hade ju rätt!Niklas Z skrev:"[The iPhone] doesn't appeal to business customers because it doesn't have a keyboard"
Steve Ballmer 2007, från denna klassiker:

- Bjelke
- Teslaägare
Jag har faktiskt min kvar, även om den mest får agera väckarklocka numera, jag gillar även den lättmati skrev:Den hade jag också. Scroll-knappen var najs.Bjelke skrev:Min sista (senaste?) med några knappar är en HTC Hero, den har iaf några knappar med bl.a. lägga på-knapp,
vinklade nederdelen som gör att den är jäkligt lätt att hålla i

Ja scroll-knappen är svincool

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har alla mina smartphones kvar som jag haft. Det är faktiskt inte så hiskeligt många, fyra tror jag. Heron var den första och den pensionerades enbart eftersom den hade blivit frunktansvärt slö efter uppdateringen till Android 2. Det var tider det.Bjelke skrev:Jag har faktiskt min kvar, även om den mest får agera väckarklocka numera, jag gillar även den lätt
- Bjelke
- Teslaägare
Jag har också alla kvar, 4 st dessutom!mati skrev:Jag har alla mina smartphones kvar som jag haft. Det är faktiskt inte så hiskeligt många, fyra tror jag. Heron var den första och den pensionerades enbart eftersom den hade blivit frunktansvärt slö efter uppdateringen till Android 2. Det var tider det.Bjelke skrev:Jag har faktiskt min kvar, även om den mest får agera väckarklocka numera, jag gillar även den lätt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har alla kvar också. Först Nokia N900, sen Samsung galaxy S3, OnePlus 2 och nu OnePlus 6.Bjelke skrev:Jag har också alla kvar, 4 st dessutom!mati skrev:Jag har alla mina smartphones kvar som jag haft. Det är faktiskt inte så hiskeligt många, fyra tror jag. Heron var den första och den pensionerades enbart eftersom den hade blivit frunktansvärt slö efter uppdateringen till Android 2. Det var tider det.Bjelke skrev:Jag har faktiskt min kvar, även om den mest får agera väckarklocka numera, jag gillar även den lätt
Ja scroll-knappen är svincool3 st HTC och nu en Samsung...
Absolut jag kan också knappa utan att titta sensus . Menar bara att Apple Carplay just nu är skräp. Man tappar för mycket från Bilens ordinarie system. Använder röststyrningen väldigt mycket och även hud och carplay är ju inte kompatibelt med något utav det just nu (kan ju iofs vara tillverkaren som sätter begränsningen)heldiggrisen skrev:Siri finns kvar som röststyrning i ACP, så jag kan kommunicera med telefonen/ACP, men inte bilen.Stevvee skrev:Fast många röststyrningar slutar fungera i Volvon när du använder carplay, du kan inte använda Nav förutom i stora skärmen och ringa via rattknapparna fungerar ju inte heller.heldiggrisen skrev:Lite som Apple CarPlay i min Volvo? Förutom Hud då, det har jag inte.dd88 skrev:En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.hooked skrev:Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?
Lär man sig först tekniken bakom hur knappen, röstkommando etc fungerar, så tror jag det är samma vad man använder, men fördelen med just Apple Carplay och AA är att det fungerar likt oavsett bilmodell.
Hyrde Peugeot 208 nyligen, kopplade in iPhone via USB och ACP gick igång med samma interface som min Volvo, inga nya knappar och röstkommandon att lära sig. Hur kan det vara sämre?
Om jag sätter en person bakom ratten som aldrig har använt knappar på ratten, röstkommandon eller HUD, så är jag överbevisat att vi kommer att se exakt samma försämrade reaktionstider. Det är inte tekniken i sig som är problemet, det är hur man använder den och hur van man är.
Carplay är bra för bilar utan några andra funktioner. Typ i våran Skoda.
Jag gör nu, efter några månader med bilen, de allra flesta knapptryck på sensus i ”blinde”, om jag måste fippla, så har jag pilot assist.
Om man, som jag tror testen har gjort, aldrig har pillat i AA eller ACP innan, så kommer det jo självklart påverka reaktionsförmågan om man inte använder sunt förnuft. Vem kollar inte framåt på 16 sekunder? Det är jo vansinne och inte förankrat i verkligheten als.
Jag har en appletelefon permanent inkopplad i bilen. Använder den till bookbeat och SRplay men stänger av när jag inte använder något av dom. Detta för att jag vill använda min riktiga telefon via blåtand.