Trasig drivenhet efter 600mil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Nattjobbarn

Trasig drivenhet efter 600mil

Inlägg av Nattjobbarn »

Har haft min Model 3 long range AWD i ett halvår och kört ca 600mil.

För tre veckor sedan hade jag kört i ca 45min på E4an när jag får en varning på skärmen: "Rear motor disabled" men att jag kunde fortsätta köra, vilket jag förväntade mig med dual motor versionen. Men några sekunder senare fick jag nästa varning om att "Car shutting down (pull over safely)", sedan började bilen att sakta ner.

Där blev jag stående utan att kunna sätta bilen i körläge längre. Efter samtal till Tesla så fixade dem bogsering och ca 1h senare satt jag i en lånebil vid närmaste CircleK.
Nu tre veckor senare har jag precis hämtat upp bilen hos service centret och fått höra att den bakre drivenheten samt kablage gått sönder och blivit utbytt.

Allt gick såklart på försäkring och skedde relativt smidigt, men jäkligt läskigt att en rätt ny bil bara kan sluta fungera på motorvägen utan förvarningar.
Även lite besviken att det inte gick att fortsätta köra på den andra drivenheten som det står när man beställer AWD: "Bilen kan köras med bara den ena motorn, så du behöver aldrig oroa dig för att bli stående på vägen.".

Har någon mer varit med om detta, borde jag vara orolig att det kan hända igen?
Vill verkligen inte att min sambo med barn blir ståendes mitt i trafiken någonstans.
Användarvisningsbild
StefL

Re: Trasig drivenhet efter 600mil

Inlägg av StefL »

Alla bilar kan paja och bli stående, oavsett vad tillverkaren eller försäljaren hävdar. Det är ju inte säkert att det bara var den bakre motorn som lagt av som ett isolerat fel - det finns ju även diverse elektronik som styr hela drivenheten så något mer än bara motorn kan ju ha krånglat.

Jag tror inte du ska oroa dig specifikt för att just din bil ska råka ut för samma sak igen, otur kan man som sagt ha oavsett om man satt sig i en Dacia eller en Rolls Royce. Eller en Tesla för den delen ;)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Numera verkar det väldigt sällsynt med motorhaveri på Tesla. De första fram till ca 2014 hade mycket stora problem med för tidig förslitning i motorn och haveri. D - modellerna som ju fördelar kraften på två motorer, har varit mycket bättre, men inte helt förskonade i början.
Sällan DU pajar numera. Tvärtom har de normalt en lång livslängd jämfört med en förbränningsmotor/växellåda.
Ska inte M3 klara ”1 million Miles”?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
PerS
Teslaägare

Inlägg av PerS »

Jag hade en ny MB E420 4-matic som efter ca 500mil havererade på motorvägen i Tyskland , nåt med bakaxeln. Bliv hyrbil resten av resan.
Detta kan hända med alla bilmärken.
Model 3 LR AWD 2019 röd aero AP+FSD såld
Model 3 Highland LR AWD 2024 röd photon drag
Skriv svar