
Edit
Lite mer om testet
https://insideevs.com/news/404632/winte ... d-weather/
Moderator: Redaktion
"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Oavsett hur man gör ett test om inte Tesla vinner är testet skit.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
+1Legato skrev:För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Finns ju flera bilar som presterar helt ok i testet, så förstår inte varför man skulle få kalla fötter av detta?Legato skrev:För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Är det otänkbart att någon måste köra med kall bil från Oslo till Hafjell?Legato skrev:För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Visst är värmepump bra, men den fungerar väl bäst ner till ca -10 till -15 grader.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
En Tesla vann så det var inte poängen. Poängen var som sagt att testet inte har någon relevans. Att utgå ifrån att folk är inkompetenta är inte rimligt. Ska man göra det så kan vi börja mäta bränsleförbrukning i fossilbilar om de enbart körs på ettans växel, eller med vindfång på taket (alla hade samma förutsättningar, eller hur?). Du har ingen elbil... Att testa utifrån hur det ser ut för folk som inte har elbil och saknar kunskap hur de ska användas har återigen extremt liten relevans.nek0 skrev:Oavsett hur man gör ett test om inte Tesla vinner är testet skit.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
En del är dåliga förlorare så är det bara
Alla hade samma förutsättningar eller hur.
Testet är inte gjord till er som har en elbil, ni borde redan veta vad som gäller.
En hel del av oss har inte möjligheten att ladda hemma eller förvärma batteriet och då är det bra att veta hur olika bilar klarar långresa på vinter.
Varenda bil presterar sämre än vad de gör i verkligheten. Liksom om man hade gjort hela testet i motvind...dd88 skrev:Finns ju flera bilar som presterar helt ok i testet, så förstår inte varför man skulle få kalla fötter av detta?Legato skrev:För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Nej det är inte otänkbart, bara väldigt icke-representativt. Det är inte otänkbart att någon kör med dåligt lufttryck i däcken heller, men att göra ett test utifrån att folk har dålig koll är såklart meningslöst.nek0 skrev:Är det otänkbart att någon måste köra med kall bil från Oslo till Hafjell?Legato skrev:För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Tycker själv att testet är hur bra som helst. 20 bilar med samma förutsättningar kan inte bättre visa hur bilarna är. Till exempel så skryter Tesla om Model 3 snabbladdningen . På papperet snabbast i verkligheten verkar det inte vara så. Varför ska vi inte få veta det?
nek0 skrev:Oavsett hur man gör ett test om inte Tesla vinner är testet skit.
En del är dåliga förlorare så är det bara
Alla hade samma förutsättningar eller hur.
Testet är inte gjord till er som har en elbil, ni borde redan veta vad som gäller.
En hel del av oss har inte möjligheten att ladda hemma eller förvärma batteriet och då är det bra att veta hur olika bilar klarar långresa på vinter.
Tycker ändå att det fanns lite matnyttigt att hämta, finns ju exempel på bilar i testet som har lika bra/dålig range och laddhastighet som i andra tester som utförs under bättre förhållanden.Legato skrev:Varenda bil presterar sämre än vad de gör i verkligheten. Liksom om man hade gjort hela testet i motvind...dd88 skrev:Finns ju flera bilar som presterar helt ok i testet, så förstår inte varför man skulle få kalla fötter av detta?Legato skrev:För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:
Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Matte är inte min starkaste sida och jag kan inte få Model S att vinnaVerdi skrev:nek0 skrev:Oavsett hur man gör ett test om inte Tesla vinner är testet skit.
En del är dåliga förlorare så är det bara
Alla hade samma förutsättningar eller hur.
Testet är inte gjord till er som har en elbil, ni borde redan veta vad som gäller.
En hel del av oss har inte möjligheten att ladda hemma eller förvärma batteriet och då är det bra att veta hur olika bilar klarar långresa på vinter.
Tesla Model S vann testet om du frågar mig. Klart bästa räckvidden. Jag ger blanka fan i relativa räckvidder eftersom jag inte kör på relativa vägar.
Model 3 var väl lite av en besvikelse men jag hade på känn att den straffas extra av vinterpålagorna då den är så snål i övrigt. Dock positivt överraskad av Model X men det beror nog även på att det är ett norskt test med låg snittfart.
nek0 skrev:Matte är inte min starkaste sida och jag kan inte få Model S att vinnaVerdi skrev:nek0 skrev:Oavsett hur man gör ett test om inte Tesla vinner är testet skit.
En del är dåliga förlorare så är det bara
Alla hade samma förutsättningar eller hur.
Testet är inte gjord till er som har en elbil, ni borde redan veta vad som gäller.
En hel del av oss har inte möjligheten att ladda hemma eller förvärma batteriet och då är det bra att veta hur olika bilar klarar långresa på vinter.
Tesla Model S vann testet om du frågar mig. Klart bästa räckvidden. Jag ger blanka fan i relativa räckvidder eftersom jag inte kör på relativa vägar.
Model 3 var väl lite av en besvikelse men jag hade på känn att den straffas extra av vinterpålagorna då den är så snål i övrigt. Dock positivt överraskad av Model X men det beror nog även på att det är ett norskt test med låg snittfart.
Nej du har missuppfattat testet. Man testade vilken bil överförbrukar mest inte vilken som kommer längstVerdi skrev:nek0 skrev:Matte är inte min starkaste sida och jag kan inte få Model S att vinnaVerdi skrev:nek0 skrev:Oavsett hur man gör ett test om inte Tesla vinner är testet skit.
En del är dåliga förlorare så är det bara
Alla hade samma förutsättningar eller hur.
Testet är inte gjord till er som har en elbil, ni borde redan veta vad som gäller.
En hel del av oss har inte möjligheten att ladda hemma eller förvärma batteriet och då är det bra att veta hur olika bilar klarar långresa på vinter.
Tesla Model S vann testet om du frågar mig. Klart bästa räckvidden. Jag ger blanka fan i relativa räckvidder eftersom jag inte kör på relativa vägar.
Model 3 var väl lite av en besvikelse men jag hade på känn att den straffas extra av vinterpålagorna då den är så snål i övrigt. Dock positivt överraskad av Model X men det beror nog även på att det är ett norskt test med låg snittfart.
Jaha, vilken bil hade actual range på längre än 469,8 km då? De vägar jag kör på har längder räknade i km, inte i procent. Relativ räckvidd är alltså värdelös. Relativt med vad?
Skrev innan om det. Helt sjukt att det skiljer så mycket mellan domZalman3 skrev:Intressant är att det är så stor skillnad på KIA och Hyundai på vintern.
De har samma drivlina och nästan samma WLTP.
Hyundai Kona
wltp 449km
Vinter 405,5km
KIA e-niro
wltp 455km
vinter 360,3km
Tydligen så har Hyundai typat om Kona.nek0 skrev:Skrev innan om det. Helt sjukt att det skiljer så mycket mellan domZalman3 skrev:Intressant är att det är så stor skillnad på KIA och Hyundai på vintern.
De har samma drivlina och nästan samma WLTP.
Hyundai Kona
wltp 449km
Vinter 405,5km
KIA e-niro
wltp 455km
vinter 360,3km
Kod: Markera allt
Nu får Hyundai Kona Electric en utökad räckvidd, det skriver Hyundais norska PR-chef i ett pressmeddelande. Elbiens räckvidd på 449 kilometer utökas därmed till 484 kilometer.