Tesla ägarna är nöjda med sin bil, och säljer ogärna sin bil.
Exempel:
Har nu haft min LR i två veckor.
Idag lånade min sambo bilen till jobbet, så jag tog hennes ett år gamla/nya Tiguan för att hämta döttrarna från skolan...... alltså... herregud vad det kändes som att gå tillbaka till stenåldern!
För bara några veckor sedan så var det en fröjd att köra Tiguanen.. Mjuk automat, skön komfort, relativt bra drag m.m..
Men efter idag så blev jag chockad! Jävlar vad Teslan ligger långt före på nästan alla punkter!
Den får verkligen vår ett år gamla VW att kännas som 10-15 år gammal.. Den ryckte när den växlade, ratten kändes som en gammal traktor.. och att den rullade när man släppte på gasen var nästan läskigt..
Herregud vad jag älskar vår nya M3LR!!!
En undersökning visar att Teslaägare i Tyskland är nöjda med sina bilar. De säljer dem nämligen inte. I undersökningen har man jämfört antalet sålda bilar med hur många bilar som funnits på begagnadmarknaden av samma modell.
Resultatet visar att Teslaägare placerar sig på plats ett till tre över elbilar som är minst frekventa på begagnadmarknaden. Även elbilar som BMW i3 och Renault Zoe står sig bra på listan.
Desto mer oroväckande är det kanske för Porsche Taycan där en tredjedel av alla sålda modeller lagts ut på begagnadmarknaden och hälften av alla Mercedes EQC har sålts vidare. Oroväckande siffror för elbilar som funnits på marknaden bara ett par månader.
Både Taycan och EQC har funnits på marknaden endast ett par månader, medan Teslas modeller har funnits i flera år. Om man säljer sin nya bil efter bara några månader har man nog en god anledning till det. Om man inte säljer sin bil på fem år har man också nog en god anledning till det.
Tesla ägarna är nöjda med sin bil, och säljer ogärna sin bil.
Exempel:
Har nu haft min LR i två veckor.
Idag lånade min sambo bilen till jobbet, så jag tog hennes ett år gamla/nya Tiguan för att hämta döttrarna från skolan...... alltså... herregud vad det kändes som att gå tillbaka till stenåldern!
För bara några veckor sedan så var det en fröjd att köra Tiguanen.. Mjuk automat, skön komfort, relativt bra drag m.m..
Men efter idag så blev jag chockad! Jävlar vad Teslan ligger långt före på nästan alla punkter!
Den får verkligen vår ett år gamla VW att kännas som 10-15 år gammal.. Den ryckte när den växlade, ratten kändes som en gammal traktor.. och att den rullade när man släppte på gasen var nästan läskigt..
Herregud vad jag älskar vår nya M3LR!!!
En undersökning visar att Teslaägare i Tyskland är nöjda med sina bilar. De säljer dem nämligen inte. I undersökningen har man jämfört antalet sålda bilar med hur många bilar som funnits på begagnadmarknaden av samma modell.
Resultatet visar att Teslaägare placerar sig på plats ett till tre över elbilar som är minst frekventa på begagnadmarknaden. Även elbilar som BMW i3 och Renault Zoe står sig bra på listan.
Desto mer oroväckande är det kanske för Porsche Taycan där en tredjedel av alla sålda modeller lagts ut på begagnadmarknaden och hälften av alla Mercedes EQC har sålts vidare. Oroväckande siffror för elbilar som funnits på marknaden bara ett par månader.
Både Taycan och EQC har funnits på marknaden endast ett par månader, medan Teslas modeller har funnits i flera år. Om man säljer sin nya bil efter bara några månader har man nog en god anledning till det. Om man inte säljer sin bil på fem år har man också nog en god anledning till det.
Finns ju alltid dom som köper en bil "på spekulation" för att sälja vidare direkt och se om de kan tjäna en slant. Det tror jag speciellt är tillfället med Taycan. Det har ju också funnit t.ex. Model 3 till försäljning som var dyrare än att beställa en ny.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Finns ju alltid dom som köper en bil "på spekulation" för att sälja vidare direkt och se om de kan tjäna en slant. Det tror jag speciellt är tillfället med Taycan. Det har ju också funnit t.ex. Model 3 till försäljning som var dyrare än att beställa en ny.
Känns lite väl risky att göra så just nu. Generellt sett så har mina bästa bilaffärer varit just med Tesla men det var innan denna kris vi står inför nu.
hur många EQC och Taycan har levererats? Kan ju inte vara många. Och ofta är de som får bilen absolut först också mest benägen att sälja vidare för att tjäna en slant. Så har det ju också varit med Tesla i omgångar. Blir svårt att jämföra varför tyskarna inte säljer Tesla som är 1-3år gamla med Taycan/EQC som bara är några månader. Helt olika situationer. Har man väl haft en bil 1 år så är man kanske mer fast i det beslutet, man förlorar mer på att sälja än när den var helt ny, samt man kanske har ett leasingkontrakt som gör det ofördelaktigt att sälja plus att man faktiskt kanske behöver en bil och inte har för avsikt att byta.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Om allt nu går åt helvete så lär begagnatmarknaden få en och annan förmånsbil pga alla konsulter och egenföretagare som får det tufft.
Tänkte samma sak. Hur länge har man råd att köra elbil? Inte många veckor, om det fortsätter såhär.
Vad är det som plötsligt skulle göra elbil mycket dyrare än avgasbil menar du?
Elbil = höga fasta kostnader. Låga rörliga.
Vid lägre behov av bil så rusar milkostnaden. Självklar har folk hellre en gammal Volvo för 50 papp stående stilla istället för en Tesla för 800...
Är nog väldigt svårt att sälja en dyrare bil nu. Är själv oändligt tacksam för att jag jobbar där jag gör. Lider med alla som förutom oron för viruset också måste oroa sig för ekonomin.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Kan ju vara en och annan som inte längre har ett behov att köra alla dom milen som kalkylen baseras på för att ha råd med det höga inköpspriset...
Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.
Kan ju vara en och annan som inte längre har ett behov att köra alla dom milen som kalkylen baseras på för att ha råd med det höga inköpspriset...
Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.
*Illa för ägarna, bra för köparna.
Hunnit se två blocket annonser där man lagt ut sin tesla till ”relativt lågt pris” just pga det du nämner. Just nu är bara en utav dom kvar.
Kan ju vara en och annan som inte längre har ett behov att köra alla dom milen som kalkylen baseras på för att ha råd med det höga inköpspriset...
Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.
*Illa för ägarna, bra för köparna.
Gäller ju alla populära leasingbilar i så fall.
Dyra pluginer lär tappa mer än en tesla.
Kan ju vara en och annan som inte längre har ett behov att köra alla dom milen som kalkylen baseras på för att ha råd med det höga inköpspriset...
Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.
*Illa för ägarna, bra för köparna.
Gäller ju alla populära leasingbilar i så fall.
Dyra pluginer lär tappa mer än en tesla.
Skillnaden kan ju vara att dyra pluginer inte blir billigare ju mer man kör.
Kan ju vara en och annan som inte längre har ett behov att köra alla dom milen som kalkylen baseras på för att ha råd med det höga inköpspriset...
Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.
*Illa för ägarna, bra för köparna.
Gäller ju alla populära leasingbilar i så fall.
Dyra pluginer lär tappa mer än en tesla.
Skillnaden kan ju vara att dyra pluginer inte blir billigare ju mer man kör.
Skillnaden är nog att de som köper dem så gott som uteslutande är juridisk person, då de pga lågt förmånsvärde är billigare än dieselvarianten i TCO.
Privatköparna väljer istället dieselvarianten, eller en ren elbil.
Javisst. Men en budget för en dyr elbil betalas ju ofta med pengar som man slipper köpa en massa dyr bensin för. När verksamheter går ner på sparlåga behöver man inte köpa lika mycket bensin till sin hybrid om man inte kör så mycket längre.
Kan ju vara en och annan som inte längre har ett behov att köra alla dom milen som kalkylen baseras på för att ha råd med det höga inköpspriset...
Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.
*Illa för ägarna, bra för köparna.
Gäller ju alla populära leasingbilar i så fall.
Dyra pluginer lär tappa mer än en tesla.
Skillnaden kan ju vara att dyra pluginer inte blir billigare ju mer man kör.
Skillnaden är nog att de som köper dem så gott som uteslutande är juridisk person, då de pga lågt förmånsvärde är billigare än dieselvarianten i TCO.
Privatköparna väljer istället dieselvarianten, eller en ren elbil.
Många rena elbilar räknas hem med lågt förmånsvärde också.
Vill det sig riktigt illa* kan priserna droppa enormt framöver på begagnade Teslor om många konsulter blir varslade och blir av med uppdrag som har firmabilar. På mitt jobb har all inhyrd personal fått gå omedelbums, allt som är outsourcat är också 100% stängt.
*Illa för ägarna, bra för köparna.
Gäller ju alla populära leasingbilar i så fall.
Dyra pluginer lär tappa mer än en tesla.
Skillnaden kan ju vara att dyra pluginer inte blir billigare ju mer man kör.
Skillnaden är nog att de som köper dem så gott som uteslutande är juridisk person, då de pga lågt förmånsvärde är billigare än dieselvarianten i TCO.
Privatköparna väljer istället dieselvarianten, eller en ren elbil.
Många rena elbilar räknas hem med lågt förmånsvärde också.
Givetvis.
Poängen var att när de kommer ut på andrahandsmarknaden så lär privatköpare vara mer intresserade av en ren elbil än en plugin om priset är ungefär samma.
Dvs pluginerna lär tappa betydligt mer i värde.