Behöver en 18" originalfälg

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Larsa3000
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 dec 2019 01:11
Ort: Västerås

Behöver en 18" originalfälg

Inlägg av Larsa3000 »

Körde sönder en fälg här om dagen mot en refug vid lite buskörning (En etron ville rödljusracea). Fälgen funkar att köra på, däcket klarade sig, men fälgen är inte vacker och min bedömning är att det är inget att laga. Självrisken är stadiga 11 300 kr så där finns det inget att hämta. Fälgen är original 18", plastkåpan är typ oskadd.

Har några alternativ som jag ser det.
1. Beställa en ny fälg från tesla. Borde ju gå kan man tycka. Har ingen aning om vad de tar betalt för en styck. Går det?
2. Hitta en begagnad fälg att köpa. Det lär ju körts sönder fälgar tidigare och för varje sönderkörd blir det ju tre som hamnar i förrådet så att säga. Hittar dock inget här på forumet.
3. Beställa nya fälgar av valfritt märke som däcken passar på. Sälja av de övriga 3 fälgarna styckevis över tid när andra testar att tugga gatsten. Finns det ens ett intresse att köpa styckevis? Är det bara jag?
4. Beställa nya större fälgar och däck från typ mega wheels till ett bra pris och sälja av originalen enligt punkt 3.

Några funderingar kring detta; bilen är en personalbil som leasas via DNB. Vad gäller om tre år när bilen ska bytas in? Blir det ett massivt avdrag för att inte originalfälgarna sitter på eller spelar det ingen roll vad bilen står på?

Bilen har rullar knappt 100 mil så däcken och övriga fälgar är i toppskick.

Tackar varmast för de rekommendationer som kan tänkas ges. Och ja jag får skylla mig själv och allt det där.
IMG_20200317_174733.jpg
______
M3 long range med krok.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Behöver en 18" originalfälg

Inlägg av taliz »

Inte kunnig på området. Men är inte det där bara kosmetiskt?
Dvs går att spackla och lacka?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Behöver en 18" originalfälg

Inlägg av Niklas Z »

Kolla med Intera fälgar och däck. De har gott rykte när det gäller att fixa fälgar som är skadade.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Behöver en 18" originalfälg

Inlägg av NEO »

Niklas Z skrev:
Kolla med Intera fälgar och däck. De har gott rykte när det gäller att fixa fälgar som är skadade.
+1 tar runt 1500kr fälgen för att lackera om framsidan, lite slipning och spackel så kanske du landar på 2500kr inkl mva.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Behöver en 18" originalfälg

Inlägg av metchristian »

Ny kostar ca 3600, inte helt säker om det är helt originalfälg men megahjul.no har...
5248FE3A-426A-4974-85FF-E6490A3A51A8.png
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2019 21:12

Re: Behöver en 18" originalfälg

Inlägg av MEF »

En ny fälg från Tesla ligger på 2-2.5k kr. Minns inte exakt men däromkring låg det i höstas när jag frågade.
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Behöver en 18" originalfälg

Inlägg av maccis »

1679kr för en på skroten (bildelsbasen.se) frakt tillkommer. Bara o köpa
Skriv svar