Jo, det verkar inte bättre än så. Vi stänger ner och hindrar friska människor från att jobba. Ekonomin raseras och vi kommer inte ha råd att ordna sjukvård och pensioner.taliz skrev:Jag tror också allt mer på tesen "the cure is worse than the disease".
Kraftigt försämrad världsekonomi kommer leda till fler dödsfall än viruset i sig.
Corona
Moderator: Redaktion
Re: Corona
Genom att studera 600 fall på Island så har forskare hittat mer än 40 olika mutationer av Corona viruset.
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... virus.html
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... virus.html
Flera dåliga tecken idag.
- Dödsfallen ökar igen i Italien.
- Snabb ökning av smittade i Stockholm.
- Trump vill "öppna USA".
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Island testar tydligen alla som vill bli testade:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/isla ... -i-varlden
Av 10658 testade har 678 varit smittade. Om andelen är lika hög i Sverige så skulle det innebära över 600 000 smittade här.
Givetvis behöver inte de 10658 testade islänningarna vara representativa för befolkningen i stort, eftersom de med symtom kan tänkas vara mer benägna att testa sig, men lite intressant är det i alla fall.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/isla ... -i-varlden
Av 10658 testade har 678 varit smittade. Om andelen är lika hög i Sverige så skulle det innebära över 600 000 smittade här.
Givetvis behöver inte de 10658 testade islänningarna vara representativa för befolkningen i stort, eftersom de med symtom kan tänkas vara mer benägna att testa sig, men lite intressant är det i alla fall.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
12-åring i respirator i USA https://www.expressen.se/nyheter/emma-1 ... -sitt-liv/Verdi skrev:Flera dåliga tecken idag.
36-årig läkare utan underliggande problem i respirator i England. https://www.theguardian.com/world/2020/ ... oronavirus
21-åring i Sverige på intensiven. https://www.icuregswe.org/data--resulta ... 5oT1bMeC_Q
58-åring med tidigare hjärtinfarkt stendog i sörmland. Källa: aftonblaskan, expressen etc etc
Ingen går säker.
Men det finns hopp! 95-åring som mår prima efter att ha friskförklarats.
https://gazzettadimodena.gelocal.it/mod ... refresh_ce
Spanien kommer snart bli det andra landet som går om Kina sätt till dödsfall. Idag blev också första dagen då fler än 2 000 dödsfall rapporterades till följd av Corona.
Slutade igår med 2 381 dödsfall, totala antalet ökade alltså med 14% på en dag.vigge50 skrev:Spanien kommer snart bli det andra landet som går om Kina sätt till dödsfall. Idag blev också första dagen då fler än 2 000 dödsfall rapporterades till följd av Corona.
2000 miljarder dollar i stöd, tanken svindlar!
https://www.expressen.se/nyheter/vandni ... ispaketet/Vita huset och senaten har kommit överens om ett krispaket på 2 000 miljarder dollar – för att rädda ekonomin.
Åtgärden är en av de dyraste och mest omfattande i USA:s historia, enligt CNN.
– Vi har en uppgörelse, säger Vita husets rådgivare Eric Ueland till reportrar under onsdagsmorgonen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Zalman3 skrev:2000 miljarder dollar i stöd, tanken svindlar!
https://www.expressen.se/nyheter/vandni ... ispaketet/Vita huset och senaten har kommit överens om ett krispaket på 2 000 miljarder dollar – för att rädda ekonomin.
– Vi har en uppgörelse, säger Vita husets rådgivare Eric Ueland till reportrar under onsdagsmorgonen.
Det räcker inte. Inte på långa vägar.
Läste en artikel i DN precis om hur det ser ut på äldreboenden i Madrid. Personalen flyr. På ett boende låg 14 döda och fler var döende. Militären lägger liken på konstfrusna isbanor då alla bårhus är överfulla.
Känns som att alltför många lever i förnekelse. "Det händer inte här"-tanken är stark. Sverige räknar dessutom med många färre sjuka och svårt sjuka än våra grannländer så vår sjukvård riskerar att kollapsa helt. Sverige räknar på Hubei-utvecklingen där man låste in folk medan Norge och Danmark räknar på samma spridningstillväxt som en vanlig influensa. Detta samtidigt som Sverige inte alls har tagit till lika hårda restriktioner. Är eett orimligt risktagande vi ser.
I vilket fall kommer vi bara prata ekonomi ett par veckor till är jag rädd...
Jag har inte märkt av någon skillnad alls. Jobbar ändå alltid hemifrån, osocial som jag är, och det är för min del största fördelen med att vara egenföretagare (förutom möjligheten till förmånlig tjänstebil).TiborBlomhall skrev:Det är väl OK. Synd att familjen är också hemma, baraHenrikC skrev:Jag förstår inte varför folk klagar på isoleringen. Jag älskar att inte behöva åka till kontoret och träffa människor.
Men sambon jobbar på postmord och de verkar skita i allt som har med Corona att göra. Hon var tvungen att åka tidigare i morse eftersom de skulle ha arbetsplatsträff, dvs ett stort möte där tiotals personer samlas i en liten lokal och pratar om helt oviktiga saker. Jag blir lite smått förbannad över sånt och jag skulle gärna vilka prata med någon ansvarig på posten. Hur fan tänker de? Jag är inte förespråkare av panikåtgärder, men lite sunt förnuft räcker för att inse att man kanse ska avstå från en massa onödiga möten och sammankomster i nuläget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Min fru som jobbar i omsorgenhar fått alla APT inställda. Där fokuserar man på omsorg (numera), för bara ett par veckor sedan var det mycket mer fokus på möten...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det kanske kommer ut något positivt av denna epidemi, t ex att man i framtiden har färre onödiga möten och i stället får mer arbete gjort.Remuz skrev:Min fru som jobbar i omsorgenhar fått alla APT inställda. Där fokuserar man på omsorg (numera), för bara ett par veckor sedan var det mycket mer fokus på möten...
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Framför allt tror jag att en utkomst blir att resandet inom landet för att mötas kommer att påverkas. Vi får erfarenhet av att mycket fungerar per distans. Det enda som är lite svårt är minglet för att träffa nya intressanta mötesdeltagare att lära sig nytt av. Det behöver vi utveckla något bra substitut till det fysiska mötet.Niklas Z skrev:Det kanske kommer ut något positivt av denna epidemi, t ex att man i framtiden har färre onödiga möten och i stället får mer arbete gjort.Remuz skrev:Min fru som jobbar i omsorgenhar fått alla APT inställda. Där fokuserar man på omsorg (numera), för bara ett par veckor sedan var det mycket mer fokus på möten...
Men, dagsresor till Stockholm för möten kan nog till stora delar avskrivas i framtiden.
Model Y LR.
Model S70D
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Jag hoppas verkligen på att det kommer flera positiva saker från detta, några exempel:Niklas Z skrev:Det kanske kommer ut något positivt av denna epidemi, t ex att man i framtiden har färre onödiga möten och i stället får mer arbete gjort.Remuz skrev:Min fru som jobbar i omsorgenhar fått alla APT inställda. Där fokuserar man på omsorg (numera), för bara ett par veckor sedan var det mycket mer fokus på möten...
- Folk handlar mer lokalproducerat och stöttar sin lokala bonde, slut på att handla fisk från Findus som fångas i barentshavet och skeppas till Kina för att filéas, det är fullständig katastrof.
- Ser över sitt resemönster, har ingenting emot att folk reser men trött på influencers som sticker till Dubai för att visa hur fint och bra det är där sponsrade av Dubais diktatur.
- Blir bättre på att sköta sin hygien rätt och inte hosta rätt ut bland människor (Googla video Tegnell hosta, så vet ni hur man inte ska hosta)
- Bättre löner och villkor för alla människor som arbetar inom vården, oavsett om det är att städa golven på karolinska eller avlägsna tumörer på komplicerade ställen.
- EU frågan är högst aktuell igen, varför kom aldrig ett gemensamt EU beslut om att stänga gemensamt?
Finns säkert massvis med fler positiva saker som kan komma ur detta. Fyll gärna på.
Ekonomiskt mer bistra tider kommer leda till mer återanvändning och upcycling.
De verksamheter som är minst effektiva (gällande energi och råvaruhantering) är de som kommer försvinna först och i större utsträckning än de som är mer effektiva.
Fler kommer att se till att vara förberedda på kriser och inte plötsligt bli panik-preppers och köpa upp allt toapapper, alla nudlar och Bullens korv. Köp det du brukar förbruka i den takt du brukar förbruka det men ha ett litet lager av de nödvändigaste hemma.
Sedan hoppas jag att det blir en diskussion som kan stärka demokrati och medborgerliga friheter. Dessa har fått ta en rejäl törn i flera länder pga avsaknad i förberedelser.
De verksamheter som är minst effektiva (gällande energi och råvaruhantering) är de som kommer försvinna först och i större utsträckning än de som är mer effektiva.
Fler kommer att se till att vara förberedda på kriser och inte plötsligt bli panik-preppers och köpa upp allt toapapper, alla nudlar och Bullens korv. Köp det du brukar förbruka i den takt du brukar förbruka det men ha ett litet lager av de nödvändigaste hemma.
Sedan hoppas jag att det blir en diskussion som kan stärka demokrati och medborgerliga friheter. Dessa har fått ta en rejäl törn i flera länder pga avsaknad i förberedelser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det blir väl ungefär 60000 kr per amerikan. (För att ställa det i ett hanterbart perspektiv)Zalman3 skrev:2000 miljarder dollar i stöd, tanken svindlar!
Tyvärr har översociala människor alldeles för stort inflytande på samhället. Självklart behöver sjuksköterskor och brandmän vara på jobbet fysiskt, men många av oss behöver det inte. Helt vansinnigt egentligen att åka fram och tillbaka till kontor.frippe skrev:Framför allt tror jag att en utkomst blir att resandet inom landet för att mötas kommer att påverkas. Vi får erfarenhet av att mycket fungerar per distans. Det enda som är lite svårt är minglet för att träffa nya intressanta mötesdeltagare att lära sig nytt av. Det behöver vi utveckla något bra substitut till det fysiska mötet.
Men, dagsresor till Stockholm för möten kan nog till stora delar avskrivas i framtiden.
Senast redigerad av HenrikC, redigerad totalt 1 gånger.
Kanske för att varje land är självständigt även om vi har en gemenskap inom EU. Sedan ska vi vara väldigt glada för att EU inte har kontrollen här. Då hade vi haft samma nedstängning som Italien, Spanien, Tyskland och England. Helt utan mening för vår situation. Panikåtgärder som i Tyskland, England eller till och med Danmark är sällan bra att följa efter.NEO skrev:- EU frågan är högst aktuell igen, varför kom aldrig ett gemensamt EU beslut om att stänga gemensamt?
Finns säkert massvis med fler positiva saker som kan komma ur detta. Fyll gärna på.
EU har tagit gemensamt beslut att stänga sin yttergräns tillfälligt. Ett lagom beslut på EU-nivå.
Model Y LR.
Model S70D
Huruvida det hade varit bra eller inte vet vi inte än. Är så mycket som skaver i det här.frippe skrev:Kanske för att varje land är självständigt även om vi har en gemenskap inom EU. Sedan ska vi vara väldigt glada för att EU inte har kontrollen här. Då hade vi haft samma nedstängning som Italien, Spanien, Tyskland och England. Helt utan mening för vår situation. Panikåtgärder som i Tyskland, England eller till och med Danmark är sällan bra att följa efter.NEO skrev:- EU frågan är högst aktuell igen, varför kom aldrig ett gemensamt EU beslut om att stänga gemensamt?
EU har tagit gemensamt beslut att stänga sin yttergräns tillfälligt. Ett lagom beslut på EU-nivå.
Ta bara det att våra grannländer har stängt ner sina samhällen nästan helt. Trots det räknar de med att få många fler sjuka än vad vi gör.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/norge ... i-sverige/
Kod: Markera allt
Antal inlagda på sjukhus per 100.000 invånare:
Norge 85
Danmark 150
Sverige 42
Antal inlagda i intensivvård (IVA) per 100.000 invånare:
Norge 23
Danmark 50
Sverige 14
Sverige har även sämre kapacitet i vården jämfört med länder runtomkring oss. Personal, utrustning och lokaler... Ändå tar vi den största risken. Jag kan inte förstå det. Jag kan verkligen inte det.
Även Agnes Wold erkänner att hon är rädd.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/agnes ... g-ar-lugn/
Spanien ligger 10-14 dagar före oss.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/spanien-2
Jag vet att jag antagligen ses som en hysterisk person som fått panik. Kanske är jag till och med en politisk skumraskperson som inte har den där "korrekta" blinda tron på svenska myndigheter? Men det är verkligen inte så. Jag är däremot enormt frustrerad över kallsinnet. Förstår ni inte att vi knappt har sett början än? Är det nån slags skyddsmekanism ni har? Tror ni på allvar att Sverige får en mindre smittspridning än andra länder trots att vi gör mindre för att hindra den?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/spanien-2
Läget i Spanien har förvärrats drastiskt de senaste dagarna och landet kämpar nu för att hålla ihop. I Madrid förvaras kroppar i en ishall och militären vittnar om att personer på äldreboenden hittats döda i sina sängar.
Jag vet att jag antagligen ses som en hysterisk person som fått panik. Kanske är jag till och med en politisk skumraskperson som inte har den där "korrekta" blinda tron på svenska myndigheter? Men det är verkligen inte så. Jag är däremot enormt frustrerad över kallsinnet. Förstår ni inte att vi knappt har sett början än? Är det nån slags skyddsmekanism ni har? Tror ni på allvar att Sverige får en mindre smittspridning än andra länder trots att vi gör mindre för att hindra den?
Hade vi haft facit från början, hade allt varit väldigt lätt. Men flockmentalitet är sällan en bra variant.Verdi skrev:Huruvida det hade varit bra eller inte vet vi inte än. Är så mycket som skaver i det här.frippe skrev:Kanske för att varje land är självständigt även om vi har en gemenskap inom EU. Sedan ska vi vara väldigt glada för att EU inte har kontrollen här. Då hade vi haft samma nedstängning som Italien, Spanien, Tyskland och England. Helt utan mening för vår situation. Panikåtgärder som i Tyskland, England eller till och med Danmark är sällan bra att följa efter.NEO skrev:- EU frågan är högst aktuell igen, varför kom aldrig ett gemensamt EU beslut om att stänga gemensamt?
Ta bara det att våra grannländer har stängt ner sina samhällen nästan helt. Trots det räknar de med att få många fler sjuka än vad vi gör.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/norge ... i-sverige/
Kod: Markera allt
Antal inlagda på sjukhus per 100.000 invånare: Norge 85 Danmark 150 Sverige 42 Antal inlagda i intensivvård (IVA) per 100.000 invånare: Norge 23 Danmark 50 Sverige 14
Sverige har även sämre kapacitet i vården jämfört med länder runtomkring oss. Personal, utrustning och lokaler... Ändå tar vi den största risken. Jag kan inte förstå det. Jag kan verkligen inte det.
Även Agnes Wold erkänner att hon är rädd.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/agnes ... g-ar-lugn/
Det är självklart att vi gör en egen bedömning, Norge gör sin, Danmark gör sin o.s.v. Att kopiera mellan länderna avråder till och med WHO ifrån eftersom att varje land är unikt i sin utformning och sin sociala struktur mellan medborgare.
Model Y LR.
Model S70D
frippe skrev:
Hade vi haft facit från början, hade allt varit väldigt lätt. Men flockmentalitet är sällan en bra variant.
Det är självklart att vi gör en egen bedömning, Norge gör sin, Danmark gör sin o.s.v. Att kopiera mellan länderna avråder till och med WHO ifrån eftersom att varje land är unikt i sin utformning och sin sociala struktur mellan medborgare.
Just eftersom vi inte har facit tycker jag det vi håller på med är ett enda stort experiment. Du ser ju själv att frivillighet inte räcker långt. Många lyder men långt ifrån alla.
Hur unika är vi då Sverige jämfört med våra grannländer? Så pass unika att det motsvarar skillnaderna i åtgärder? Skulle inte tro det... Grejen är att Tegnell är en obotlig optimist. Först trodde han inte att smittan skulle ta sig från Kina till Europa. Trots virusutbrott i både Iran och Italien tilläts mängder med plan anlända till Sverige utan kontroller av de ankommande resenärerna. Sen trodde han att vi skulle lyckas hålla den borta genom smittspårning och tester av folk som varit i riskområden. Han förkunnade till och med att han trodde att toppen var nådd för typ 3 veckor sen... Därefter gick han ut och sa att vi inte hade smittspridning inom landet. Sen var mörkertalet litet... Och nu tror vi på många färre sjuka än alla andra runtom oss. Har karln nånsin haft rätt hittills?
Att vara optimist och riskvillig är kanske inte den bästa egenskapen just nu...
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag tycker myndigheterna har en bra strategi i sig. Det går fortfarande att bromsa mer om smittspridningen accelererar utanför förväntat utfall. Kan man hålla en konstant ökning istället för exponentiell smittspridningsökning har mycket vunnits. Väldigt många kommer att bli svårt sjuka, men det byggs upp vårdkapacitet ganska fort nu. Just nu finns fler möjliga vårdplatser än sjuka.
Ett problem är att många av de sjukhuskrävande ju blev smittade för ett par veckor sedan, några för kortare tid sedan. Därför finns ett stort antal smittade med kommande sjukhusbehov i ”pipeline”.
Ett annat problem är att styrningsprocesserna verkar ganska långsamt av samma skäl. Tvärstopp idag ger synligt resultat först om ett par veckor. Därför viktigt som tidigare skrivits att testkapaciteten ökar, så kan man bättre sätta in reglerande åtgärder i”realtid”, något som inte är möjligt nu.
Det Tegnell säger om att vi är i olika faser är viktigt att komma ihåg. Det gäller också geografiskt inom landet. Den som styr på SL tycker jag dock skulle byta jobb nu!
Ett problem är att många av de sjukhuskrävande ju blev smittade för ett par veckor sedan, några för kortare tid sedan. Därför finns ett stort antal smittade med kommande sjukhusbehov i ”pipeline”.
Ett annat problem är att styrningsprocesserna verkar ganska långsamt av samma skäl. Tvärstopp idag ger synligt resultat först om ett par veckor. Därför viktigt som tidigare skrivits att testkapaciteten ökar, så kan man bättre sätta in reglerande åtgärder i”realtid”, något som inte är möjligt nu.
Det Tegnell säger om att vi är i olika faser är viktigt att komma ihåg. Det gäller också geografiskt inom landet. Den som styr på SL tycker jag dock skulle byta jobb nu!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det är ett lika stort experiment att stänga ned hela samhället som de gör i flera andra länder. Vi har ingen aning om det är mer rätt än vad vi gör. Varje land gör sin egna bedömning av sin situation.Verdi skrev:frippe skrev:
Hade vi haft facit från början, hade allt varit väldigt lätt. Men flockmentalitet är sällan en bra variant.
Just eftersom vi inte har facit tycker jag det vi håller på med är ett enda stort experiment. Du ser ju själv att frivillighet inte räcker långt. Många lyder men långt ifrån alla.
Hur unika är vi då Sverige jämfört med våra grannländer? Så pass unika att det motsvarar skillnaderna i åtgärder? Skulle inte tro det... Grejen är att Tegnell är en obotlig optimist. Först trodde han inte att smittan skulle ta sig från Kina till Europa. Trots virusutbrott i både Iran och Italien tilläts mängder med plan anlända till Sverige utan kontroller av de ankommande resenärerna. Sen trodde han att vi skulle lyckas hålla den borta genom smittspårning och tester av folk som varit i riskområden. Han förkunnade till och med att han trodde att toppen var nådd för typ 3 veckor sen... Därefter gick han ut och sa att vi inte hade smittspridning inom landet. Sen var mörkertalet litet... Och nu tror vi på många färre sjuka än alla andra runtom oss. Har karln nånsin haft rätt hittills?
Att vara optimist och riskvillig är kanske inte den bästa egenskapen just nu...
Vad gäller Tegnells eventuella uttalanden, finns det redan nu sidor som visar på att det mesta är medias fel som antingen felciterat eller dragit ut citat ur sitt sammanhang.
Jag ser det som en styrka i vårt samhälle att vi har ett stort förtroende både för medborgare som för myndigheter. Annars riskerar vi hamna i en situation där vi hamstrar vapen istället för toapapper. Ganska otrevligt.
Sedan innebär ett stort förtroende inte detsamma som att blint lite på en myndighet.
Och slutligen, vad gäller testande. Vi vet att det vid testande inte är en 100%-ig säkerhet, läste att det är en av tio som blir inkorrekt. Att det även kan ha behövts flera tester för att uppvisa om en individ verkligen är smittad eller inte. Skulle du då lita på att sjukvårdspersonal eller någon annan som uppvisar förkylningssymptom men påstår sig varit testad och inte ha Corona verkligen är frisk? Jag skulle inte göra det utan ser det mer naturligt att i osäkra tider stannar man hemma om man har någon minsta symptom på förkylning eller influensa. Oavsett om man testats eller inte.
Samma sak med resanden, du skulle riskera missa många sjuka om du testade alla. Så bättre att råda dem att stanna hemma om de får minsta lilla symptom.
Förstår inte vad det är som är så svårt.
Symptom - stanna hemma, även 48h efter att de försvunnit.
Inga symptom - ut och rör dig, jobba men upprätthåll distans, minst 1-1,5m meter. Tvätta händerna m.m.
Då behövs inga nedstängningar eller förbud att träffa mer än en annan.
Och stänger du ned, kapar du en topp, men när du öppnar upp igen finns viruset kvar och smittan börjar igen.
Model Y LR.
Model S70D