taliz skrev:Fredrik j skrev:Javisst. Men en budget för en dyr elbil betalas ju ofta med pengar som man slipper köpa en massa dyr bensin för. När verksamheter går ner på sparlåga behöver man inte köpa lika mycket bensin till sin hybrid om man inte kör så mycket längre.
Nej, när vi pratar tjänstebilar är det ju förmånsvärdet som styr. Dvs en bensinbil kan kosta lika mkt eller tom mer, även om den står still, jämfört med en "dyr" elbil.
För privatköpare är det ju dock så. Men de lär sällan lockas av att skaffa en nyare bil oavsett om de inte har jobb etc.
Många som åker tesla har ju oftast eget bolag. Då styr ju mer än bara förmånsvärdet, har man ingen inkomst och dålig buffert så äts ju den fort upp när du betalar en hyra på runt 10 000 i månaden.
Sen ser man till försäljning i stort så kommer ju flera saker att hända.
1. Folk med för dyra bilar vill bli av med dom
2. Få har råd att köpa dyra bilar just exakt nu och vågar inte chansa (vi pratar fasta kostnader nu)
3. Bilfirmor vill inte ha höga lagervärden och speciellt i tider där det köps mindre bilar = bjuder lägre för bilar och dyrare bilar blir mindre attraktiva att köpa in
4. Folk blir mer desperata och dumpar ner priserna
5. Alla påverkas men skillnaden på en dyr bil blir större än en billigare bil
Se det lite som att det är ju betydligt billigare att äga sin bostad men ändå är det många som hyr istället (sanning med modifikation då den fasta kostnaden på ägandet är högre än hyra men eftersom amortering tillfaller en själv så blir ju slutsumman lägre)