Corona

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Biden är ju i självpåtagen mediaskugga. Han har isolerat sig hemma, verkar vara omgiven av teknikodugliga kollegor och snurrar till det själv när han inte har en teleprompter framför sig. Han vill ställa in kommande debatter med Sanders även ifall dessa skulle kunna vara bra plattformar för att få ut hans budskap vilken ingen verkar veta vad det är.
Jag tror nog demokraterna gör helt rätt när man ställer in debatter mellan två demokrater medans Trump står i vita huset och tar tuffa beslut. För helt oavsett om besluten är rätt eller fel så är dom tuffa och det kommer han premieras för.
Corona kunde inte kommit olägligare för demokraterna än mitt under primärvalskampanjerna.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

infelicitas skrev:
Legato skrev:
infelicitas skrev:
Ska allas dörrar spikas igen? Ska vi skjuta 1 av 3 i en grupp för att de är för många i en grupp? om någon hostar på allmän plats så ska denne brännas på bål?
Exakt så, men inte bara 1 av 3 utan alla såklart. :roll:

Du öppnar verkligen upp för en meningsfull diskussion.
Du skriver ju att dagens åtgärder inte räcker och att FHM bara har fel i allt. Vad ska vi göra?
Nej, jag har givetvis aldrig någonsin skrivit att "FHM bara har fel i allt". Har noll intresse av ytterligare en diskussion med någon som bara fabulerar ihop en massa nonsens. Är du på riktigt intresserad så har du svar tidigare i tråden.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:

Återigen, skriv det du menar så blir det enklare för alla. Om du anser (vilket jag hoppas) att man ska vara hemma (om man har möjlighet) oavsett om man har symptom eller inte, så varför då inte skriva det istället för att blanda in sjukdomssymptom när vi nu vet att man kan smitta även utan symptom?
Jag skriver exakt vad jag menar och undanber mig återigen att du försöker lägga ord i min mun. Jag antar att du inte vill att jag tolkar vad du skriver och sedan skriver att det är detta som du menar? Du skriver vad du vill ha sagt, jag skriver det jag vill ha sagt och vi skriver inte om vad vi tror andra här på forumet skriver, OK?
Varför svarar du inte på frågan istället? "Varför då inte skriva det istället för att blanda in sjukdomssymptom när vi nu vet att man kan smitta även utan symptom?" Det känns som du enbart försöker provocera fram konflikter.

Om vi inte försöker tolka vad varandra skriver så finns det såklart ingen diskussion överhuvudtaget. Jag ber dig återigen skriva det du menar så slipper det bli långa diskussioner i onödan.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

infelicitas skrev:
Legato skrev:
infelicitas skrev:
Ska allas dörrar spikas igen? Ska vi skjuta 1 av 3 i en grupp för att de är för många i en grupp? om någon hostar på allmän plats så ska denne brännas på bål?

Du skriver ju att dagens åtgärder inte räcker och att FHM bara har fel i allt. Vad ska vi göra?

FHM borde vara tydligare med vad de vill att folk ska göra. Nu är råden så luddiga så folk som är ute och lever som vanligt tror att de följer råden precis lika mycket som de som isolerat sig hemma gör.

Det här tycker jag är en jättebra krönika.
https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolni ... ten-sager/
Om man ska be människor att ta eget ansvar, måste de förstå vad som förväntas av dem.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
infelicitas skrev:
Legato skrev:
infelicitas skrev:

FHM borde vara tydligare med vad de vill att folk ska göra. Nu är råden så luddiga så folk som är ute och lever som vanligt tror att de följer råden precis lika mycket som de som isolerat sig hemma gör.

Om man ska be människor att ta eget ansvar, måste de förstå vad som förväntas av dem.
Tror att detta är en kärnfråga som är viktig att föra ut. Man kan gå på restaurang om det inte är så mycket folk där, man kan jobba om man håller avstånd och har möjlighet att ha en ”privat sfär”,
Man kan umgås, men på lite avstånd.
Här vore det det nog kanske bra med några mer tydliga ” gör så här ” rekommendationer.
Läste just en bra FAQ i NewYork times för att ta ett exempel. Kan man skicka deklarationer till alla så kan man distribuera goda råd också...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
Legato skrev:

Återigen, skriv det du menar så blir det enklare för alla. Om du anser (vilket jag hoppas) att man ska vara hemma (om man har möjlighet) oavsett om man har symptom eller inte, så varför då inte skriva det istället för att blanda in sjukdomssymptom när vi nu vet att man kan smitta även utan symptom?
Jag skriver exakt vad jag menar och undanber mig återigen att du försöker lägga ord i min mun. Jag antar att du inte vill att jag tolkar vad du skriver och sedan skriver att det är detta som du menar? Du skriver vad du vill ha sagt, jag skriver det jag vill ha sagt och vi skriver inte om vad vi tror andra här på forumet skriver, OK?
Varför svarar du inte på frågan istället? "Varför då inte skriva det istället för att blanda in sjukdomssymptom när vi nu vet att man kan smitta även utan symptom?" Det känns som du enbart försöker provocera fram konflikter.

Om vi inte försöker tolka vad varandra skriver så finns det såklart ingen diskussion överhuvudtaget. Jag ber dig återigen skriva det du menar så slipper det bli långa diskussioner i onödan.
Undra vem som försöker provocera fram konflikter här...

Jag skriver exakt det jag menar och vill inte att du eller andra skall skriva om det som jag skriver och lägga detta på forumet som om det är det som du skriver är det som jag skriver.

Du får självklart tolka mig men om det är något oklart så frågar du mig om förtydliganden istället för att skriva "Du sa detta: blablabla" när det som du skriver att jag sa inte stämmer.

Jag anser att man skall isolera sig när man har sjukdomssymptom (exakt det som jag skrev tidigare) och även vid andra tillfällen som t.ex. när man hade varit i områden med ökad risk eller träffat personer som är konstaterat corona-smittade. Jag anser inte att hela befolkningen skall isolera sig hemma utan man skall försöka leva så vanligt som man kan men tänka på sina medmänniskor så man håller avstånd.

Jag säger det återigen:
Jag skriver exakt det jag menar! Sluta skriva om det jag skriver och säga att din tolkning av vad jag skriver är den korrekta.

Har du problem med detta så är det ditt problem. Lös det!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

Verdi skrev:
infelicitas skrev:
Legato skrev:
infelicitas skrev:

Jag har inte sett eller lyssnat på så många av presskonferenserna, men har de uttalat några åtgärder där så ska man förtydliga dessa och även skriva ut dem i klartext. Man skulle även kunna ta fram en liten guide för distansiering, ingen dum ide.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
Svenssons skrev:
Legato skrev:

Undra vem som försöker provocera fram konflikter här...

Jag skriver exakt det jag menar och vill inte att du eller andra skall skriva om det som jag skriver och lägga detta på forumet som om det är det som du skriver är det som jag skriver.

Du får självklart tolka mig men om det är något oklart så frågar du mig om förtydliganden istället för att skriva "Du sa detta: blablabla" när det som du skriver att jag sa inte stämmer.

Jag anser att man skall isolera sig när man har sjukdomssymptom (exakt det som jag skrev tidigare) och även vid andra tillfällen som t.ex. när man hade varit i områden med ökad risk eller träffat personer som är konstaterat corona-smittade. Jag anser inte att hela befolkningen skall isolera sig hemma utan man skall försöka leva så vanligt som man kan men tänka på sina medmänniskor så man håller avstånd.

Jag säger det återigen:
Jag skriver exakt det jag menar! Sluta skriva om det jag skriver och säga att din tolkning av vad jag skriver är den korrekta.

Har du problem med detta så är det ditt problem. Lös det!
Återigen, om du skrev tydligare och svarade på frågor så hade vi sluppit ett antal inlägg fram och tillbaka.

Nu svarade du äntligen på frågan, men återigen, hade du förtydligat som du gjorde nu hade vi sluppit missförstånd. Hade du svarat på frågan tidigare istället för en massa omvägar så hade vi också sluppit en massa onödiga inlägg.

Jag tror ingen i denna tråd föreslagit att hela befolkningen ska isolera sig. Jag skrev att jag tycker det är självklart att de som har möjlighet att jobba hemifrån och vara hemma ska göra/vara det, oavsett symptom. Tråkigt att du inte ens kan hålla med om detta.

Tyvärr kan inte jag lösa när du skriver otydligt och inte svarar på direkta följdfrågor.

Jag tror tyvärr inte detta kommer leda någon vart dock, så jag avslutar detta här.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Gustafsson skrev:
Fredrik j skrev:
Tänk om Trump, genom sin arrogans, snabbast lyckas uppnå flockimmunitet i sitt land? Visserligen till ett otroligt högt pris men när majoriteten kanske kan återgå till ett nogorlunda vanligt liv samtidigt som många andra länder fortfarande är nedstängda skulle kanske dom som inte drabbats personligen hylla hans agerande.

Säger inte att det är rätt eller fel utan gör bara en reflektion.
I sak har du ju rätt. För samhällets del så går det ju inte under om 5% dör mer eller mindre plötsligt, jag tror t.o.m. att det skulle ge nya möjligheter eftersom det är de svagaste äldsta som dör mest. Däremot vore det en moralisk härdsmälta att låta det ske av ekonomiska skäl.
Nu kommer en analyschef Brouwers fram från Folkhälsomyndigheten efter massiv internationell kritik och erkänner att de tar ekonomiska hänsyn, ett samhälle kan inte vara nedstängt i flera år pga ekonomin. Tegnell och Brouwers sitter i möten med bl.a. Löfven, sen kommer de ut och säger att läget är stabilt och vi vet bättre än övriga världen. Möjligen med undantag av Sydkorea nämner Tegnell.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7439238

Jag tror att det är det här med flockimmunitet de hoppas på innan medicin eller vaccin finns. Dvs att friska grupper ska smittas och bli immuna. Därför var det ytterst senfärdigt agerande i början med eget ansvar av Italien resenärer, eller så var det ren inkompetens/underskattning av riskerna. Tegnell har gång på gång underskattat riskerna och blivit överraskad av Corona viruset, det säger han själv.

Jämför med Norge som låg före Sverige i antal smittade och döda för några veckor sedan. De stängde ner mer, bla skidorter, Norge har idag 15 döda och Sverige har 77 döda enligt Johns Hopkins. Vilken strategi är bäst? Stockholms sjukvårdsdirektör börjar redan prata om katastrofläge. Hur många till måste dö?

https://coronavirus.jhu.edu/map.html

Återigen, vi måste titta noga vad Sydkorea gjorde och följa deras exempel. Masstestning och spårning via Mobildata/GPS var smittbärare befinner sig. Titta hur Sydkorea har endast 139 döda och har lyckats göra ökningen av smittade linjär istället för exponentiell. Det finns hopp! Trevlig helg och var aldrig närmare någon människa än två meter och isolera Er i familjen. :)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Swede1 skrev:
Jämför med Norge som låg före Sverige i antal smittade och döda för några veckor sedan. De stängde ner mer, bla skidorter, Norge har idag 15 döda och Sverige har 77 döda enligt Johns Hopkins. Vilken strategi är bäst? Stockholms sjukvårdsdirektör börjar redan prata om katastrofläge. Hur många till måste dö?
Frågan är väl när norrmännen ska öppna upp igen? Kommer skidorterna öppna nästa säsong om dödstalen fortfarande ligger på en stadig nivå? Om man tänker sig scenariot att vi i Sverige totalt till hösten har fler antal döda men vårdbehovet går ner medans man i norge ligger på ett lägre antal totalt men fortsatt högt vårdbehov? Att dom lyckats platta till kurvan likt sydkorea.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Swede1 skrev:
Gustafsson skrev:
Fredrik j skrev:
Tänk om Trump, genom sin arrogans, snabbast lyckas uppnå flockimmunitet i sitt land? Visserligen till ett otroligt högt pris men när majoriteten kanske kan återgå till ett nogorlunda vanligt liv samtidigt som många andra länder fortfarande är nedstängda skulle kanske dom som inte drabbats personligen hylla hans agerande.

Säger inte att det är rätt eller fel utan gör bara en reflektion.
I sak har du ju rätt. För samhällets del så går det ju inte under om 5% dör mer eller mindre plötsligt, jag tror t.o.m. att det skulle ge nya möjligheter eftersom det är de svagaste äldsta som dör mest. Däremot vore det en moralisk härdsmälta att låta det ske av ekonomiska skäl.
Nu kommer en analyschef Brouwers fram från Folkhälsomyndigheten efter massiv internationell kritik och erkänner att de tar ekonomiska hänsyn, ett samhälle kan inte vara nedstängt i flera år pga ekonomin. Tegnell och Brouwers sitter i möten med bl.a. Löfven, sen kommer de ut och säger att läget är stabilt och vi vet bättre än övriga världen. Möjligen med undantag av Sydkorea nämner Tegnell.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7439238

Jag tror att det är det här med flockimmunitet de hoppas på innan medicin eller vaccin finns. Dvs att friska grupper ska smittas och bli immuna. Därför var det ytterst senfärdigt agerande i början med eget ansvar av Italien resenärer, eller så var det ren inkompetens/underskattning av riskerna. Tegnell har gång på gång underskattat riskerna och blivit överraskad av Corona viruset, det säger han själv.

https://coronavirus.jhu.edu/map.html

Återigen, vi måste titta noga vad Sydkorea gjorde och följa deras exempel. Masstestning och spårning via Mobildata/GPS var smittbärare befinner sig. Titta hur Sydkorea har endast 139 döda och har lyckats göra ökningen av smittade linjär istället för exponentiell. Det finns hopp! Trevlig helg och var aldrig närmare någon människa än två meter och isolera Er i familjen. :)

Det är ganska uppenbart vad vi håller på med i Sverige. Nästan alla andra länder tycker det är för riskfyllt.

Läste en ganska hemsk artikel om vården och hur de kommer behöva prioritera. De delar in patienterna i tre grupper. De i grupp 1 har stor chans att klara sig. De i grupp 2 har sämre chans och de i grupp 3 har dålig chans. Blir det riktigt illa så kommer man att neka vård även till personer i grupp 1. Alltså människor som nästan garanterat hade överlevt om det funnits mer resurser. Med tanke på att en hel del yngre också behöver respiratorvård så blir jag lite nervös även för egen del. Det går inte att komma ifrån.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Stå på sidan och hacka på FHM är lätt. Gör något vettigt istället med era kunskaper. Vissa bara kritiserar uta att komma me något konstruktivt. Det räcker inte med "jag tycker" och " jag tror" Kom ut och bereta vad ni vet och hur kommer ni fram till ära slutsatser.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Stå på sidan och hacka på FHM är lätt. Gör något vettigt istället med era kunskaper. Vissa bara kritiserar uta att komma me något konstruktivt. Det räcker inte med "jag tycker" och " jag tror" Kom ut och bereta vad ni vet och hur kommer ni fram till ära slutsatser.
Om man skriver "jag tror" så betyder det samtidigt att man inte vet.....
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Om man skriver "jag tror" så betyder det samtidigt att man inte vet.....
Jo men man kan ite heller påstå att man vet utan att förklara hur man vet
Verdi

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:

Ingen vet. Men jag _tror_ på majoritetens strategi. Hade mycket hellre bott i Norge eller Danmark nu. Det är väl ni som tycker FHM gör ett bra jobb som borde förklara varför det är bra i så fall. Det saknas verkligen inte experter som ifrågasätter Sverige i dessa dagar om man säger så... :roll:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:

Återigen, om du skrev tydligare och svarade på frågor så hade vi sluppit ett antal inlägg fram och tillbaka.

Nu svarade du äntligen på frågan, men återigen, hade du förtydligat som du gjorde nu hade vi sluppit missförstånd. Hade du svarat på frågan tidigare istället för en massa omvägar så hade vi också sluppit en massa onödiga inlägg.

Jag tror ingen i denna tråd föreslagit att hela befolkningen ska isolera sig. Jag skrev att jag tycker det är självklart att de som har möjlighet att jobba hemifrån och vara hemma ska göra/vara det, oavsett symptom. Tråkigt att du inte ens kan hålla med om detta.

Tyvärr kan inte jag lösa när du skriver otydligt och inte svarar på direkta följdfrågor.

Jag tror tyvärr inte detta kommer leda någon vart dock, så jag avslutar detta här.
Detta började ju inte med en fråga utan en omskrivning av dig med din tolkning. Det fortsatte med ytterligare en omtolkning där du skriver saker som om jag skulle tycka det. Du får tycka precis vad du vill och jag lägger mig inte i vad du tycker eller försöker påverka vad du tycker.

Jag skriver exakt vad jag tycker och var tydlig i mitt första inlägg (det var ju bara en kort mening utan oklarheter som du senare citerade). Om du inte förstår vad jag skriver och inte vill förstå vad jag skriver så ignorera mina inlägg. Vill du förstå vad jag skriver men inte för det direkt, fråga mig istället för att skriva till andra din tolkning vad jag skriver.

PS. Du har återigen gjort en feltolkning av vad jag skrivit och lagt in helt egna saker som jag aldrig nämnt. Låt mig representerar mig själv och sluta skriva vad jag tycker man ska göra och inte göra. Du verkar medvetet misstolkas allt jag skriver så varför göra detta om det inte är en konflikt som du vill ha?
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:

Ingen vet. Men jag _tror_ på majoritetens strategi. Hade mycket hellre bott i Norge eller Danmark nu. Det är väl ni som tycker FHM gör ett bra jobb som borde förklara varför det är bra i så fall. Det saknas verkligen inte experter som ifrågasätter Sverige i dessa dagar om man säger så... :roll:
Majoriteten i världen tycker att elbilar är skit. Jag tror inte på de. Gör du det?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:

Majoriteten i världen tycker att elbilar är skit. Jag tror inte på de. Gör du det?

Jag tror inte att majoriteten tycker elbilar är skit. Vet du att det är så?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:

Jag tror inte att majoriteten tycker elbilar är skit. Vet du att det är så?
Jämför hur många många elbilar ocn hur många avgasbilar säljs i världen så får du svaret.
Verdi

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:

Jag menar alltså majoriteten av experterna. Inte folket.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:

Ok Verdi. Problemet är att inte de heller vet. Vi ser att det inte går bättre för andra heller. Det enda jag vet är att FHM vet mycket mer än jag och att jag måste göra som de rekommenderar.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Hur vet du vad majoriteten av experterna säger?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Det är ett val 2022 och senast då kommer Löfven och Tegnell utvärderas. Det kan vara därför Socialdemokraterna och Tegnell vill få Corona epidemin överstökad relativt snabbt. Jag skulle säga att Tegnell och Löfven spelar ett högt spel, kanske går det hem, men jag tror oddsen är 50/50. Det finns många osäkerheter som snabbt kan rasera allt.

Jag hoppas det inte blir några jämförelser av Coronakrisen med flyktingkatastrofen 2015 när övriga världen då också förundrades över Sveriges politik, då när ”Refugees welcome” gällde här.

Ta hand om Er och undvik alla äldre.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Hur vet du vad majoriteten av experterna säger?

Jadu... Det är väl ett rimligt antagande om man ser hur det ser ut runtom i världen idag? Förstår inte varför jag ska vara svaret skyldig medan ni som följer FHM blint verkar anse att ni står på "the moral high ground".

Det är en fullkomlig bisarr tanke att hela världen styrs av populister och endast Sverige är förnuftiga. Att svenskarna gör som FHM säger stämmer inte heller. Folk gör det som är tillåtet så länge det är tillåtet.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Låst