Köra bil utan lysen på?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Köra bil utan lysen på?

Inlägg av apkungen »

Jag ser ofta model s som kör utan lysena på, iaf bakljusen. Hur kommer det sig? Är det lagligt?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Köra bil utan lysen på?

Inlägg av bylund »

Det är inte krav på bakljus dagtid längre tyvärr. Inte bara Tesla som har anammat det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Usch vad jag ogillar den DRL-trenden... Jävla EU-lag som försämrar trafiksäkerheten i Sverige. Många som inte fattar att man nu själv måste tända i regn/dimma/snöfall. Alltså dagtid även om man har auto på kvällen. Förare i Sverige är inte upplärda att använda ljusvredet så det ökar med nedsläkta bilar i både dåligt väder och kvällstid.
(Vissa verkar t.o.m stänga av automatiken!??)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Antingen stänger de av automatiken eller så finkar den dåligt. Synd att de inte kunde tända upp bakljusen också, de är ju led på de flesta moderna bilar nu så det drar ju inte direkt någon ström.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Antingen stänger de av automatiken eller så finkar den dåligt. Synd att de inte kunde tända upp bakljusen också, de är ju led på de flesta moderna bilar nu så det drar ju inte direkt någon ström.
Kan också vara så att man nyligen varit på verkstaden och en mekaniker slagit om ljusvredet till noll. Är man van vid att ha automatik kollar man inte där så ofta. Detta har hänt mig flera gånger, och jag skäms förstås varje gång.

Jag vill förstås att mina snygga LED-bakljus alltid ska vara tända, tycker det är snyggare och säkert mer trafiksäkert på samma gång.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Så kan jag inte tända upp lysena på min E-klass, antingen är det släckt bak eller så har jag halvljus. Med halvljus aktiverat på vredet så funkar inte heller helljusautomatiken. Känns lite som att vara fast i en rävsax... Men som sagt automatiken är riktigt bra och tänder upp halvljuset direkt när det blir sämre ljus.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag tror det är en del mossiga ointresserade bilister som absolut vill ha instrumenten upplysta dagtid. På många bilar tänds instrumenten först när halvljuset går på och ska man få de på ändå, så får man vrida till parkeringsläge/DRL manuell. Sen fattar dom inte att bilen är helt svart bak när dom tex kör i en tunnel. Instrumenten lyser ju så fint, då måste allt vara ok? Jag blir vansinnig på bilister utan ljus bak i alla de hundratals tunnlar vi har här. Jag blinkar tills jag får kramp i fingrarna för att få dom att fatta. Och oron är legitim, jag har varit väldigt nära att köra in i baken på små fiestas när dom fiser runt i 30 där det är 50 och mörk kurvig tunnelmynning. Kanske inte så konstigt att dom kör 30 med tanke på att dom lyser upp vägbanan endast med hjälp av DRL/parkeringsljus.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Teslan slår över till halvljus ganska bra dock. I tunnlar, om det regnar och till och med vid lågt stående sol då det inte behövs för mörkret utan för motljuset. Har inte sett hur det funkar i dimma än. Där ska den dock ha problemet att det inte går att köra dimljus utan halvljus fram, så dimljuset är inte lagligt att använda i Sverige.

Men besparingen att ha bakljusen släckta dagtid måste vara så liten att det inte kan motivera den försämrade trafiksäkerheten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar