![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
/fth
Moderator: Redaktion
Hur fan kommer man åt efterhandeln?fth skrev:Upp 18% i efterhanden nu![]()
/fth
Finns väl ingen egentlig anledning att handla i för-/efterhandel för en ”normal” investerare, min gissning är att priset når dom här nivåerna ävenefter öppning, åtminstone initialt, så du kommer nog kunna ta hem vinsten då.metchristian skrev:Hur fan kommer man åt efterhandeln?fth skrev:Upp 18% i efterhanden nu![]()
/fth
Jag har aktier (isk konto via Nordea) men det är ju ”stängt” så jag kan inte sälja nu vilket jag hade kunnat göra om det gick så för mig så står det är kursen är 454,74 medan efterhandeln är på 543,17 när jag skriver...
http://www.wsj.com/amp/articles/tesla-d ... 1585860105Researcher LMC Automotive has cut its industrywide full-year new-vehicle sales projection by 14 million units to 76 million for 2020, which would represent a 15% decline from 2019.
Som vanlig börshandlare så kommer man inte åt för- och eftermarknaden. Det är affärer som görs upp direkt mellan två parter, inte som när börsen är öppen och man bara lägger ut till försäljning och det sen matchas mot potentiella köpare. Sen måste man väl ha nån slags ackreditering för att kunna göra sådana affärer som också registreras på börsen. SÅ det är inget för oss vanliga småsparare. Sen är volymerna i för- och efterhandeln väldigt mycket mindre, så enstaka affärer får oproportioneligt stort genomslag på kursen. Det bevisas ju genom att kursen ofta justeras rätt kraftigt vid öppning.metchristian skrev:Hur fan kommer man åt efterhandeln?
Tack för bra förklaring!Jerker skrev:Som vanlig börshandlare så kommer man inte åt för- och eftermarknaden. Det är affärer som görs upp direkt mellan två parter, inte som när börsen är öppen och man bara lägger ut till försäljning och det sen matchas mot potentiella köpare. Sen måste man väl ha nån slags ackreditering för att kunna göra sådana affärer som också registreras på börsen. SÅ det är inget för oss vanliga småsparare. Sen är volymerna i för- och efterhandeln väldigt mycket mindre, så enstaka affärer får oproportioneligt stort genomslag på kursen. Det bevisas ju genom att kursen ofta justeras rätt kraftigt vid öppning.metchristian skrev:Hur fan kommer man åt efterhandeln?
Ett sätt att utnyttja nåt av det är att handla certifikat. Den handeln är öppen från kl 8 till 20 (på Avanza) så man kan då dra nytta av kursrörelser under förhandeln.
Kollar man på siffrorna Tesla släppte så sålde de 88 400 bilar och producerade 102 672 bilar så de ökade antalet bilar på väg till kund rejält. Brukar inte vara en bra indikation för resultatet.Jordad skrev:Wow! Hur lyckades de med så många leveranser? De måste sålt riktigt bra i USA och Kina. +40% yoy.
Ekonomiskt blir det nog grymt. Ingen produktion sista veckan är bara positivt för det här kvartalet. Tillräcklig vinst och Tesla blir upptaget i s&p 500 med massor av fonder som måste köpa in sig.
Ja, skillnaden är lägre rent procentuellt jämfört med q1 2019. Men antalet bilar som inte har levererats är faktiskt det samma på 14000.vigge50 skrev:Kollar man på siffrorna Tesla släppte så sålde de 88 400 bilar och producerade 102 672 bilar så de ökade antalet bilar på väg till kund rejält. Brukar inte vara en bra indikation för resultatet.Jordad skrev:Wow! Hur lyckades de med så många leveranser? De måste sålt riktigt bra i USA och Kina. +40% yoy.
Ekonomiskt blir det nog grymt. Ingen produktion sista veckan är bara positivt för det här kvartalet. Tillräcklig vinst och Tesla blir upptaget i s&p 500 med massor av fonder som måste köpa in sig.
Okej, jämförde med de förgående två kvartalen. Men om vi nu skriver att resultatet är positivt jämfört med Q1 2019 så bör vi ta med att Tesla under Q1 2019 gjorde en förlust på över 600 miljoner dollar. Skulle inte förvänta mig att Tesla lyckas göra en vinst Q1 2020 med de produktions och leveranssiffrorna.Jordad skrev:Ja, skillnaden är lägre rent procentuellt jämfört med q1 2019. Men antalet bilar som inte har levererats är faktiskt det samma på 14000.vigge50 skrev:Kollar man på siffrorna Tesla släppte så sålde de 88 400 bilar och producerade 102 672 bilar så de ökade antalet bilar på väg till kund rejält. Brukar inte vara en bra indikation för resultatet.Jordad skrev:Wow! Hur lyckades de med så många leveranser? De måste sålt riktigt bra i USA och Kina. +40% yoy.
Ekonomiskt blir det nog grymt. Ingen produktion sista veckan är bara positivt för det här kvartalet. Tillräcklig vinst och Tesla blir upptaget i s&p 500 med massor av fonder som måste köpa in sig.
Finns en hel del branscher som fortfarande tuffar på som förut, även inom industrin.Fredrik j skrev:Ingenting går att jämföra med 2019.
Biltillverkarna kommer få det otroligt tungt under Q2 och kanske under hela året. Fabriker och leveranskedjor står still och kunderna är i karantän och/eller i risk för arbetslöshet. Väldigt få branscher är opåverkade och många har annat att tänka på än bilbyte. Beslutet skjuts på framtiden.
Även om det finns branscher som tuffar på så är det ju inte ovanligt att inkomsterna i en familj kommer från två olika håll. Om en inkomst sänks kraftigt drabbar det familjens köpförmåga.frippe skrev:Finns en hel del branscher som fortfarande tuffar på som förut, även inom industrin.Fredrik j skrev:Ingenting går att jämföra med 2019.
Biltillverkarna kommer få det otroligt tungt under Q2 och kanske under hela året. Fabriker och leveranskedjor står still och kunderna är i karantän och/eller i risk för arbetslöshet. Väldigt få branscher är opåverkade och många har annat att tänka på än bilbyte. Beslutet skjuts på framtiden.
Anledningen till att fordonsindustrin är först ut att stänga beror på att de nog hårdast drivit just in time i hela sin produktionskedja.
Snart kommer däremot även andra branscher att få stoppa pga komponentbrist. Även om kina börjat leverera igen.
Det mesta som skulle producerats nu är redan sålt tidigare i år, innan ekonomin dalade. Nu och framåt är det nog marknaden som kraftigt försvagats för fordon, och kommer nog vara så resten av året.
Det ena utesluter väll inte det andra, eller?Fredrik j skrev:Det är inte komponentbrist som är hotet. Det är minskad efterfrågan.
Jo. Minskad efterfrågan gör ju komponentbrist mindre väsentlig.ChristerSjo skrev:Det ena utesluter väll inte det andra, eller?Fredrik j skrev:Det är inte komponentbrist som är hotet. Det är minskad efterfrågan.
Det kan komma visa sig vara en klok strategi Alfred.Alfred skrev:Okej, Q1-siffrorna blev inte så illa som jag hade trott. Fick ändå till en lyckad swing genom att sälja på vägen ner i två omgångar och köpa tillbaka samma aktier lite billigare.
Nu köpte jag precis tillbaka till normalinnehav på $501. De flesta andra aktier är jag fortfarande underviktad med, men jag vågar inte sitta med för lite TSLA när det drar ihop sig för batterievent. Finns definitivt risk för ytterligare fall i spåren av Corona och dåligt Q2, men i så fall ser jag det som chans att öka till över normalinnehav.
Ni som försöker härda ut i bottenfisket, beundrar er för er kyla. Jag är inte modig nog, skulle gräma mig alldeles för mycket om jag satt med för få aktier nästa gång TSLA är uppe på $900. Då tar jag hellre en temporär dipp längs vägen.
Ja vi vet mycket redan. Det som kan påverka kursen är väl om det har kommit långt med Roadrunner och faktiskt redan kan producera någon GWh med batterier. Annars är det väl mest framtida planer och aktiemarknaden är sällan positiv till Teslas planer.Larofo skrev:Sen funderar jag på hur mycket ny information kommer Tesla egentligen med
på batteri eventet?
Kanske mycket för den stora massan, men kanske inte så mycket för oss som är lite
intresserade av ämnet. Och kanske inga revolutionerande nyheter.
Kommer det ens påverka kursen? Jag har ingen aning.
Men som sagt, på längre sikt är jag fortfarande väldigt positivt inställd till detta bolag.
Se bara på deras egentillverkade respirator. Den andan, den snabbheten
och innovationsgraden, är bara så imponerande.
Va?Jordad skrev:Annars är det väl mest framtida planer och aktiemarknaden är sällan positiv till Teslas planer.